Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja tare » 09.11.2018 15:23

Terve. Minulla on vielä autossa pesunestesäiliössä kesänesteet. Käytännössä vettä ja saippuapellettejä. Viikko-puolitoista sitten oli aamulla astepari pakkasta ja en arvellut sen tuovan ongelmia, kun en muutenkaan paljon käytä nuukana miehenä lasinpesua :) Ei ole ollut ennenkään pakkasilla ongelmia. No niin.

Huomasin kuskinpuoleisen ajovalojen pesulätkän olevan muutaman millin koholla, eikä se mennyt kädellä painamallakaan sisään. Oli ollut jo kauan lämmintä. Kokeilin muutaman päivän jälkeen uudelleen ja se ei mene sisään alkuperäiseen asentoon. Kokeilin sitten tietenkin vetää ja osa lähti todella pienellä vedolla irti. Ihme että ei ollut pudonnut kadulle jossain töyssyssä!

Tuosta ei ole mikään hajonnut. Kuvissa näkyvä vaalea irtonainen pidike oli hieman vääntynyt toiselta reunalta, eikä se nytkään ole aivan alkuperäisen muotoinen. Onko kokemuksia korjaamisesta? Pitääkö purkaa puoli autoa? Puskuri ja kaikki? :D
Liitteet
IMG_0504.JPG
IMG_0504.JPG (103.9 KiB) Katsottu 2652 kertaa
IMG_0501.JPG
IMG_0501.JPG (91.45 KiB) Katsottu 2652 kertaa
IMG_0499.JPG
IMG_0499.JPG (80.62 KiB) Katsottu 2652 kertaa
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 439
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja VTO » 12.11.2018 00:29

Jos kaikki on kunnossa, niin kisko se suuttimen varsi ulospäin vaikka pihdillä. Pidä varresta kiinni ja paina osa takaisin paikalleen.
VTO
 
Viestit: 860
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja tare » 17.11.2018 17:14

Kiitos neuvosta. Ensin pihdeillä kiinni reunasta ja sitten kädellä. Liukuva suutinputki tuli melkein 10 cm ulospäin. Vastajousen veto oli yllättävän voimakas. Oli reilusti tilaa työskennellä.

Valitettavasti tuo valkoinen lukitusosa napsahti heti poikki, kun yritin asennusta. Se oli liikaa vääntynyt. Mistähän alan etsiä Turun seudulta kyseistä osaa? Sen täytyy olla tarkalleen alkuperäinen. En ala tekemään mitään virityksiä.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 439
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja tare » 19.11.2018 18:34

Heh. Kävin kyselemässä kyseisen lukitusosan hintaa "marmoritistillä", tai miten niitä nykyään sanotaan. En kerro liikkeen nimeä. Osan olisi saanut tilattua tehdastoimituksena Italiasta. Onneksi oli alla tuoli, kun kuulin hinnan. Olisin muuten pudonnut persiilleen :D :P

En laita myöskään hintaa. Nyt täytyy etsiä kyseistä klipsua jostain hydrauliikka, ym.. kaupoista.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 439
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja wellu » 19.11.2018 18:40

tare kirjoitti:Heh. Kävin kyselemässä kyseisen lukitusosan hintaa "marmoritistillä", tai miten niitä nykyään sanotaan. En kerro liikkeen nimeä. Osan olisi saanut tilattua tehdastoimituksena Italiasta. Onneksi oli alla tuoli, kun kuulin hinnan. Olisin muuten pudonnut persiilleen :D :P

En laita myöskään hintaa. Nyt täytyy etsiä kyseistä klipsua jostain hydrauliikka, ym.. kaupoista.

Nettivaraosa/autopurkaamot yms. kannattaa katella.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3913
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja Jarkko » 19.11.2018 21:16

Fiat myy nykyään tuota osaa koko pakettina molemmille puolille ja pelkkää klipsua ei ole koskaan saanut erikseen. Alkuaikoina on saanut oikeaa ja vasenta pesusuutinta erikseen. 320 € näyttää olevan Latvian hinta koko paketille, mutta Ebaystä(puolasta) saa vielä erikseen uusia suutinpaketteja ainakin oikealle hintaan 89£. Ruotsista käytetyn saa näköjään 375 SEK peitelätkällä.
Jarkko
GFF
 
Viestit: 342
Liittynyt: 20.12.2002 14:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja tare » 21.11.2018 16:45

En osta mitään turhia osia 0,001 centin arvoisen muoviklipsin takia. Olisin mieluiten korjannut vian alkuperäisosalla.

Onneksi virityskorjaus on sitten helppoa ja halpaa. Suutin paikalleen putkeen. Poralla 0,5-1 mm terällä läpi lukitusklipsin kohdalta ja sitten ompelua ohuella Kevlar-langalla tarpeeksi. Kunnon solmu mahtuu klipsin tilalle ja siinä. Laitan kuvia kunhan saan aikaiseksi jotain. :)
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 439
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja tare » 23.11.2018 21:46

Ostin 0,4 mm Kevlar-lankaa. Made in Japan.

Uskon ja tiedän tämän onnistuvan. Katsotaan...
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 439
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Bravo T-jetin valojen pesusuutin jäi käteen

ViestiKirjoittaja tare » 27.11.2018 18:00

Heh. Taisin kehuskella turhaan liian aikaisin. Edes 0,4 mm:n ohut ja joustava Kevlar-lanka ei mahdu suutinosan ja kiinteän putken väliin. En siis ruvennut edes poraamaan!

Yksi vaihtoehto on liimata se vaikka epoksihartsilla, tai jollain muulla liimalla. Epäilen sen kestävyyttä. Se alkuperäinen lukitusklipsi on nyt se paras vaihtoehto. Tokkopa kyseistä osaa on valmistettu pelkästään "uuteen" Fiat Bravoon. Epäilen kyseistä osaa löytyvän myös muilta automerkeiltä. Onko jollain antaa vinkkiä?
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 439
Liittynyt: 25.06.2004 14:40


Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä