Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

mauricio kirjoitti:Voi kun pysyisivät erossa Peugeotin tekniikasta, koska Fiatkin on onnistunut paremmin kuin ranskalaiset mm. uusissa moottoreissa. Puhumattakaan miten mukavia italialaiset autot on huoltaa kun vertaa ranskalaisiin.
Kieltämättä fiatin koneet on kyl keskimääräsitä kestävämpiä.
Psa koneet muuten huippuluokkaa , dieselit on kyl kestäviäkin ja edullisia.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
mauricio kirjoitti:Voi kun pysyisivät erossa Peugeotin tekniikasta, koska Fiatkin on onnistunut paremmin kuin ranskalaiset mm. uusissa moottoreissa. Puhumattakaan miten mukavia italialaiset autot on huoltaa kun vertaa ranskalaisiin.
Kieltämättä fiatin koneet on kyl keskimääräsitä kestävämpiä.
Onko myös multiairit ym. monimutkaisemmat?
Itse olen itselleni uskotellut Fiatin tekniikan kestävän siksi, kun ei ole lähdetty hulluttelemaan millään. Perusyksinkertaista toteutusta.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Puretech ja Thp ovat ongelmallisia moottoreita, jotka eivät kestä ilman moottoriremonttia edes oikein huollettuna. Yllättävän paljon kirjoittavat Peugeot foorumilla ja uskomattomia tarinoita. Eivät ainakaan käytettynä houkuttele minua.

Kyllähän vanhat Pösöt vaan toimi , mutta se oli silloin joskus. Toivottavasti Fiat saa paremman edustuksen Suomeen fuusion myötä ja pitää tekniikkansa erillään. Tai voisivat lisensoida sitä ranskalaisille. :lol:
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Vähän vanhempia muisteluksia, kun kerholehteä koostaessani pompsahti tuollainen tarina esille:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/aut ... astavalla/" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

^Minulla on mielikuva, että tällä forumillakin olisi joskus ollut kuvia harrastelukohteena olevasta punaisesta AHR-kilpisestä Zastavasta? Tuon kilven saatan kyllä muistaa väärinkin, mikäli siinä kilpiä oli ollenkaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja jajau »

^^ Oisko kellään aikamatkustus konetta? Missä on lähin madonreikä??
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitäiskö järjestää revival -bileet. Hinaillaan pressanlinnan eessä Zastavaa toisella zastavalla ja pullot kilisee kontissa. Jos ei tartte olla miljoonaa salkussa, niin loppu kyllä järjestyy.

Ilmoitetaan että kyseessä on kulttuuritaiteellinen performanssi ja kutsutaan YLE paikalle. Jalkaan lepattavat lahkeet ja jättikokoiset pilotti-raybanit nokalle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ei saa unohtaa pulisonkeja!

Hmmm.... Ylellä on kulttuurihanakoita toimittajia, mutta yle on ilmastohysteerinen. Wanhoilla autoilla järjestetty kulttuuriperformanssi... Asia joka aiheuttaa inhointohimoa toimituksessa? :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja jajau »

Joo multa löytyis jo pullojakin kilisemään.... tyhjiä enimmäkseen :mrgreen:
Yle... hmmm.... varmaan leimauduttais ilmastonmuutosdenialisteiksi...niinku wellu tossa vähän jo sivuskin.....
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyllä YLElläkin vanhat harrasteutot on ok silloin kun toimittaja on paikalla. Mutta minkäänlainen omatoiminen liikkuminen ei ole sallittua.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Kyllä YLElläkin vanhat harrasteutot on ok silloin kun toimittaja on paikalla. Mutta minkäänlainen omatoiminen liikkuminen ei ole sallittua.
Vahvasti epäilen ettei ylen kulttuurijaosto ymmärrä autojen päälle yhtään mitään. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja jarikin »

mauricio kirjoitti:Puretech ja Thp ovat ongelmallisia moottoreita, jotka eivät kestä ilman moottoriremonttia edes oikein huollettuna. Yllättävän paljon kirjoittavat Peugeot foorumilla ja uskomattomia tarinoita. Eivät ainakaan käytettynä houkuttele minua.

Kyllähän vanhat Pösöt vaan toimi , mutta se oli silloin joskus. Toivottavasti Fiat saa paremman edustuksen Suomeen fuusion myötä ja pitää tekniikkansa erillään. Tai voisivat lisensoida sitä ranskalaisille. :lol:
Mikäs Puretechissä on suurimpana ongelmana? Näähän on niitä kolmepyttysiä.
THP:ssä tiedän kokemuksesta, että jakopää on ongelma. Iskee vag-tauti, eli ketju venyy. Tää on se suurin vika. Toinen yleinen on huohotin, joka on integroitu venttiilikoppaan, menee tukkoon. Mutta thp on bemarin kone, kyllähän muut psa:n bensakoneet on olleet ihan ok. Onkohan se tu9 en muista, mutta kuitenkin jo vanhempi 1,6 vapari 16-venttiilinen ja noin 110 heppaa jota on käytetty monessa pösössä ja citikassa. Ei tuntunut olevan huono moottori ollenkaan.

Mä olen thp:n myötä tullut siihen tulokseen, että ei yhdenkään valmistajan turbotettua minimoottoria pidä ajaa 95-bensalla kun litratehot alkaa olla lähellä sataa hevosvoimaa tai yli, kuten on fordin 1,0 ecoboost 125 hv. Ysivitosella voi alkaa nakuttaa ja sitten kulutus kasvaa ja tehot tippuu, ja Fordin pienissä ecoboosteissahan on ollut mäntävikoja.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Puretechissahan on jakohihna, öljykylvyssä. Ongelma oli se, että hihnan materiaali ei kestä öljyä, vaan murenee ja tukkii öljypumpun imusihdin, ja sitten se onkin menoa. Luulisi tuohon kyllä tulleen jo parannusta. Jos ei muuta, niin edes harvempi verkko imusihtiin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 706
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Luigi kirjoitti:Puretechissahan on jakohihna, öljykylvyssä. Ongelma oli se, että hihnan materiaali ei kestä öljyä, vaan murenee ja tukkii öljypumpun imusihdin, ja sitten se onkin menoa. Luulisi tuohon kyllä tulleen jo parannusta. Jos ei muuta, niin edes harvempi verkko imusihtiin.
Just oli töissä -18 3008 pösö 64tkm ajettu ja tuo öljyremmi aivan seljänpuolelta murtiolla. Näkyy kun kurkkaa öljykorkin reiästä. Kaippa tuo takuuseen menee...
Toivottavasti Fiat ei peri PSA pensakoneita. Aivan hanurista koko fuusio.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Luigi kirjoitti:Puretechissahan on jakohihna, öljykylvyssä. Ongelma oli se, että hihnan materiaali ei kestä öljyä, vaan murenee ja tukkii öljypumpun imusihdin, ja sitten se onkin menoa. Luulisi tuohon kyllä tulleen jo parannusta. Jos ei muuta, niin edes harvempi verkko imusihtiin.
No ei varmaan kestäkään jos ei uskota oikeaa öljyluokitusta, vaan etitään halvin "nollaweekolomekymmentä".
Liekö sitte oikeasta öljystä huolimatta ollut ongelmaa.
Vastaa Viestiin