1.3 Multijet ohjelmapäivitys.
1.3 Multijet ohjelmapäivitys.
Autobild 23-24/2009 numerossa on Fiat GP 100.000km ajossa.
No testissä kehutaan moottorin kestävyyttä mutta haukutaan voiman tunnetta liikkeelle lähdettäessä. Kyseessä saksalainen testi ja 90hv 1.3 Multijet.
Yhdessä kohdassa lukee:
Fiatin kommentit.
Voiman puute liikkeelle lähdettäessä.
Tehontuottoa on parannettu moottorinohjauksen kahden päivityksen avulla. Asiakkaat voivat saada halutessaan uusimman päivityksen merkkikorjaamoissa.
Lähdin liikkeelle seuraavasti (autoni Linea 1.3 Multijet 90hv vm.2009).
Soitin Delta Autoon ja kyselin asiaa -- ei kuulu enää heille, menee takuun piikkiin. Käskivät ottaa yhteyttä Autokeskukseen.
Soitto sinne ja sain Herttoniemen liikkeestä kaksi kännynumeroa.
Nyt vien autoni tiistaina 8.12.09 klo.13.00 Konalan Autokeskukseen moottorinohjauksen päivitykseen. Katsotaan onko muutosta moottorissa tuon jälkeen ja kannattaako muidenkin ruuhkan tavoin varailla aikoja ko. toimenpiteeseen.
No testissä kehutaan moottorin kestävyyttä mutta haukutaan voiman tunnetta liikkeelle lähdettäessä. Kyseessä saksalainen testi ja 90hv 1.3 Multijet.
Yhdessä kohdassa lukee:
Fiatin kommentit.
Voiman puute liikkeelle lähdettäessä.
Tehontuottoa on parannettu moottorinohjauksen kahden päivityksen avulla. Asiakkaat voivat saada halutessaan uusimman päivityksen merkkikorjaamoissa.
Lähdin liikkeelle seuraavasti (autoni Linea 1.3 Multijet 90hv vm.2009).
Soitin Delta Autoon ja kyselin asiaa -- ei kuulu enää heille, menee takuun piikkiin. Käskivät ottaa yhteyttä Autokeskukseen.
Soitto sinne ja sain Herttoniemen liikkeestä kaksi kännynumeroa.
Nyt vien autoni tiistaina 8.12.09 klo.13.00 Konalan Autokeskukseen moottorinohjauksen päivitykseen. Katsotaan onko muutosta moottorissa tuon jälkeen ja kannattaako muidenkin ruuhkan tavoin varailla aikoja ko. toimenpiteeseen.
“What ever you do, do it with passion.”
Linea MultiJet vm.2009
http://amirnaveri.vuodatus.net/
Linea MultiJet vm.2009
http://amirnaveri.vuodatus.net/
Kun vain vielä toisivat huollon lähemmäksi, lähin huolto Tampereella melkein 500 km päässä. Itsellä Bravo 120 JTD ja siinäkin on lievää voimanpuutetta alakierroksilla, yli 1500 rpm jo sitten vetää hyvin ja yli 2000 kierroksen lähtee kunnolla.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Vertaillaampa sitten foorumilla oliko tuosta todellakin Apuva?noose01 kirjoitti:Konalaan myöskin viemässä 9.12 samoissa merkeissä. Tikkurilassa ei vielä olisi onnistunut.
Sivuhuomautuksena, että palvelukokemus on ainakin tähän asti ollut monta astetta positiivisempaa kuin Deltalla "koskaan" (jos ei tuttua automyyjää lasketa).
Itse menen paikanpäälle 13.00
“What ever you do, do it with passion.”
Linea MultiJet vm.2009
http://amirnaveri.vuodatus.net/
Linea MultiJet vm.2009
http://amirnaveri.vuodatus.net/
Valitettavasti ei onnannut omien aikataulujen takia penkissä käynti.
Persdyno saa hoitaa arvion (eli rouvalta tulee haukut jos kulku on muuttunu huonompaan)
Voi jo tässä vaiheessa antaa pisteitä Konalan suuntaan. Ainakin heillä toimii asiakkaalle ilmoittaminen työn valmistuttua. Puoli 8 aikaan kävin auton jättämässä ja 10.16 tuli jo viestiä, että auto on noudettavissa. Deltasta en ole moisia ilmoituksia koskaan saanut, vaikka aina on mainostettu että soittavat/tulee txt.
Persdyno saa hoitaa arvion (eli rouvalta tulee haukut jos kulku on muuttunu huonompaan)
Voi jo tässä vaiheessa antaa pisteitä Konalan suuntaan. Ainakin heillä toimii asiakkaalle ilmoittaminen työn valmistuttua. Puoli 8 aikaan kävin auton jättämässä ja 10.16 tuli jo viestiä, että auto on noudettavissa. Deltasta en ole moisia ilmoituksia koskaan saanut, vaikka aina on mainostettu että soittavat/tulee txt.
Jeps vein auton klo.13 luin Hesarin ja join kahvit odottaessa ja auton avaimet tuotiin kahvipöytään klo.13.25
Perstuntumalta ei alkuun ajossa tuntunut mitään eroa, sitten oli pakko jo miettiä minkäs takia se auto tulikaan vietyä "hoitoon" ja piti ajaa tyhjälle kentälle leikkimään. Suurin ongelmahan oli liikennevalolähtö eli alaväännön puute.
1.vaihde ja kierrokset piti olla 1600-2000 välillä ja vaihto 2.v jos sattui laittamaan 2.v:n alle 1500rpm niin meno hyytyi siihen.
Nyt testi 2.vaihde pesään ja annoin auton mennä omaa vauhtiaan ilman kaasun painamista (rpm n.1000) eli vauhti oli supermatelua. Painoin kaasua normaalilla ajotyylillä ja avot ei mitään tietoa että meno hyytyisi vaan moottoriväänsi hienosti vauhdin ylös.
Pikainen testi 3.vaihteella, 1200rpm ja vauhti 5km/h ja moottori väänsi jälleen mukisematta vauhdin ylös.
Löytyihän sitä päivityksessä miinustakin, ennen juuri tuossa alle 2000rpm kun Turbo tuli enemmän mukaan touhuun tuntui se "turbopotku" nyt se on vähän kadonnut jonnekkin
Perstuntumalta ei alkuun ajossa tuntunut mitään eroa, sitten oli pakko jo miettiä minkäs takia se auto tulikaan vietyä "hoitoon" ja piti ajaa tyhjälle kentälle leikkimään. Suurin ongelmahan oli liikennevalolähtö eli alaväännön puute.
1.vaihde ja kierrokset piti olla 1600-2000 välillä ja vaihto 2.v jos sattui laittamaan 2.v:n alle 1500rpm niin meno hyytyi siihen.
Nyt testi 2.vaihde pesään ja annoin auton mennä omaa vauhtiaan ilman kaasun painamista (rpm n.1000) eli vauhti oli supermatelua. Painoin kaasua normaalilla ajotyylillä ja avot ei mitään tietoa että meno hyytyisi vaan moottoriväänsi hienosti vauhdin ylös.
Pikainen testi 3.vaihteella, 1200rpm ja vauhti 5km/h ja moottori väänsi jälleen mukisematta vauhdin ylös.
Löytyihän sitä päivityksessä miinustakin, ennen juuri tuossa alle 2000rpm kun Turbo tuli enemmän mukaan touhuun tuntui se "turbopotku" nyt se on vähän kadonnut jonnekkin
“What ever you do, do it with passion.”
Linea MultiJet vm.2009
http://amirnaveri.vuodatus.net/
Linea MultiJet vm.2009
http://amirnaveri.vuodatus.net/
Juu, kyllä se liikkeellelähtö on paljon sujuvampaa ja helpompaa kuin ennen päivitystä.
Tuntuu kulkevan selvästi kevyemmin pienillä kierroksilla.
Tuo turbopotkun laimeneminen taitaa johtua siitä, että nyt se vääntö nousee tasaisesti eikä niinkuin ennen eli "nolla, nolla, nolla, nolla, täydet"
Sitten vaan seurataan kulutusta muuttuuko suuntaan tahi toiseen. Oma epäilys on, että kulutus laskisi hieman kun vehjettä ei tarvitse polkea niin paljon kiihdytyksessä.
Lopuksi mainittakoon, että palvelukokemus oli silkkaa timanttia Deltaan verrattuna.
Tosin asiaa auttoi se, että tiskillä ei tarvinnut levittää lompakkoa, muttei toisaaltaan tarvinnut tapellakkaan takuuseen menosta.
Tuntuu kulkevan selvästi kevyemmin pienillä kierroksilla.
Tuo turbopotkun laimeneminen taitaa johtua siitä, että nyt se vääntö nousee tasaisesti eikä niinkuin ennen eli "nolla, nolla, nolla, nolla, täydet"
Sitten vaan seurataan kulutusta muuttuuko suuntaan tahi toiseen. Oma epäilys on, että kulutus laskisi hieman kun vehjettä ei tarvitse polkea niin paljon kiihdytyksessä.
Lopuksi mainittakoon, että palvelukokemus oli silkkaa timanttia Deltaan verrattuna.
Tosin asiaa auttoi se, että tiskillä ei tarvinnut levittää lompakkoa, muttei toisaaltaan tarvinnut tapellakkaan takuuseen menosta.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: 1.3 Multijet ohjelmapäivitys
Tällainen putkahti esiin vuosikymmenen takaa; onkohan kukaan foorumilaisista käynyt viime vuosina enää teettämässä vastaavaa pikkudieseliinsä, ja mitä lie maksanut? Ilmeisesti tätä sai ainakin 90hv versioon. Olen kuullut muualtakin, että maahantuojalta helposti tilattavissa ollut ja merkkiliikkeen ohjelmoima uusi moottorinohjaus on tuonut varsin kätevästi sitä kaivattua täyteläisyyttä nimenomaan alakierroksille. Tai tuliko jossain vuosimallissa 2010-luvulla jo tämä päivitys automaattisesti uuteen autoon (Grande Punto, Fiorino, Idea jne.)? Kilpasiskoja samalla koneella (mm. Opel Corsa, Ford Ka mk2 jne.) eikä sen puoleen kyllä Fiorinoakaan ole tullut kokeiltua, eli ei ole tietoja onko tuntuma noissa samantyylinen kuin vanhimmissa Fiateissa eli ohut alakierrosvääntö ja sitten tuntuva turbopotku hieman alle 2000 r/min. Uusi ohjelmisto on tämän ilmiön muuttanut kaiketikin selvästi laakeammaksi. Ei myöskään ole käsitystä, onko ollut dramaattista vaikutusta polttoaineenkulutukseen; onko tästä kokemusta?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.01.2016 12:35
Re: 1.3 Multijet ohjelmapäivitys.
Teetin joskus viitisen vuotta sitten -06 nelivetopandaan päivityksen Riihimäkeläisessä vauhtipajassa, ja suurin vaikutus oli se, että käyttökelpoinen vääntöalue kasvoi merkittävästi ja laitteesta tuli paljon mukavampi ajaa. Nyt on -17 Fiorino, joka on lähtöjään tehokkaampi, mutta ihan samalla tavalla hengetön alemmilla kierroksilla ja menee kyllä jossain vaiheessa päivitettäväksi.
Re: 1.3 Multijet ohjelmapäivitys.
Olikos näitä päivityksiä bensa Lineaan aikanaan?
Re: 1.3 Multijet ohjelmapäivitys.
Sattuneesta syystä on harrastettu fiorinon ecun vaihtoa,tuliko jossain vuosimallissa 2010-luvulla jo tämä päivitys automaattisesti uuteen autoon (Grande Punto, Fiorino, Idea jne.)?
puolasta tuli käytetty ecu samoilla numeroilla ja saman ikäinen (2009)
Suuri yllätys oli kun tässä uudessa oli tuo uudemman oloinen softa vaikka kulkine on 75 heppanen versio.
Eli auton oma oli se kaikki tai ei mitään versio ja uusi tuo tasaisempi malli, kulutuksessa ei sinänsä
suurempaa eroa ole nähty, tuntuma olisi että tuo uudempi softa olisi hieman pienemmän kulutuksen mahdollistava.
Htm