Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Hagylleto
Viestit: 17
Liittynyt: 30.12.2014 14:05
Paikkakunta: Espoo

Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Hagylleto »

Terve!

Olen vihdoin löytänyt Puolasta sopivan pikku polksifiaatin. Ajatus olisi tuoda auton keväällä Suomeen, sitten katsastaa ja pitää kesäautona. Kyselin katsastusasemalta vaadittavia dokumentteja, ja tulikin vastaan todistus vaatimustenmukaisuudesta:

"Todistus vaatinustenmukaisuudesta:
- Kaasujen aiheuttaman ilman pilaantumisen estämiseksi toteutettavat toimenpiteet (toisin sanoin päästöitasosta): dokumentti 1.7.1987 alkaen. "

Autoni on ensirekisteröity 30.09.1987, jote todistus on ilmeisesti hankittava. Kyselin jo Tuv Nordilta, odotan heiltä vastausta. Odotan myös COCdocs.comilta vastauksen, että saisiko heiltä konttorille kelpaavan todistuksen.

Onko muilla kokemuksia juuri 126p Fiatin rekisteröinnistä? Mistä kannattaa hankkia todistusta, ja ihan ensinnäkin, täyttyykö pakokaasuvaatimukset todistuksessa? On näitä muutamia Suomessa, myös vanhempia kuin 87, joten haluaisin uskoa että se jollain tavalla onnistuu :)
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Hagylleto kirjoitti:... On näitä muutamia Suomessa, myös vanhempia kuin 87, joten haluaisin uskoa että se jollain tavalla onnistuu :)
Vanhemmat on aina helpompia.

Kaksipiirijarrut, etupenkkien niskatuet, 3-pisterullavyöt eteen, 3-pisteturvavyöt taakse, kokoonapainuva ohjauspylväs, sivuvilkut, peruustusvalo, suljettu moottorin huohotusjärjestelmä, kaksi-nopeuksinen lämmityslaite. Nuo pitää näin ulkomuistista lueteltuina ainakin olla tuon ikäisessä autossa Suomessa, Puolalaiset määräykset on voineet olla lievemmät, eli noi kun ensimmäisenä löydät autostasi niin hyvältä näyttää.

Asiasta on keskusteltu viimeksi TUOLLA, sieltä löytyy helpottavia linkkejä.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja 100D »

Jos rekisteriotteesta tai tyyppikilvestä löytyy täydellinen tyyppihyväksyntänumero niin muuta todistusta ei tarvita.

Lainaus Trafin sivulta:
"Selvitykset ja todistukset vaatimustenmukaisuudesta

Ajoneuvon vaatimustenmukaisuutta koskevana selvityksenä hyväksytään

1. CoC-todistus (vaatimustenmukaisuustodistus), joka on alkuperäinen valmistajan tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus

2. valmistajan tai valmistajan edustajan antama selvitys siitä, mitkä vaatimukset ajoneuvo täytti valmistajan luovuttaessa ajoneuvon

3. tutkimuslaitoksen todistus.

Pätevänä ulkomaisena riippumattomana tutkimuslaitoksena voidaan Trafin näkemyksen mukaan pitää EU:n jäsenmaan ilmoittamia virallisia tutkimuslaitoksia. Tiedot ilmoitetuista tutkimuslaitoksista löytyvät seuraavilta internetsivuilta: http://ec.europa.eu/enterprise/automoti ... rvices.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Edellä mainittujen selvitysten lisäksi rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyväksyä ajoneuvon rekisteröintitodistuksesta löytyvät, ajoneuvon vaatimuksenmukaisuutta koskevat merkinnät."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... ikatsastus" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja lisää lainattua:

"Tarvitseeko auto vaatimustenmukaisuustodistusksen?

Ei, jos rekisteriotteessa on täydellinen merkintä EU-tyyppihyväksynnästä tai auton tyyppikilvessä on täydellinen tyyppihyväksyntänumero.

PÄIVITYS 7.8.2013:
Lisäksi vaaditaan täydelliset variantti- ja versiotiedot, jos auto on otettu käyttöön 1.1.2001( <=2500kg ) tai 1.1.2002( >2500kg ) jälkeen. Tämä johtuu siitä, että noista tiedoista päätellään auton päästöt ja päästöistä taas verot.

Suosittelen tarkistamaan todistuksen tarpeellisuuden tullista tai katsastusasemalta.

Esimerkki ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntänumeron rakenteesta: e17*2007/46*0020*02
1. hyväksyntämaa, esim. e17
2. viimeisin muutosdirektiivi, esim. 2007/46
3. hyväksyntänumero, esim. 0020
4. laajennusnumero, esim. 02

Ei, jos lähetät auton rekisteriotteen etukäteen katsastusasemalle faksilla tai sähköpostilla ja saat sieltä tiedon, että ei tarvitse. Lähetä rekisteriote useampaan paikkaan kerralla. Voit samalla vertailla hintoja ja valita halvimman konttorin."

http://auto-saksasta.org/vaatimustenmukaisuustodistus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja mikah »

100D kirjoitti:Jos rekisteriotteesta tai tyyppikilvestä löytyy täydellinen tyyppihyväksyntänumero niin muuta todistusta ei tarvita.
Ainoa vaan että tuo EY-tyyppihyväksyntä on tullut vasta jossain 1995 alkaen..
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Päästöjen suhteen pitäisi riittää, että lisää katin. Sehän ei kaasutinkoneessa toimi, mutta ei se mitään, pykälät täyttyy.

Näin se ainakin menee moottorinvaihtojen kanssa tuon ikäisissä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Hagylleto
Viestit: 17
Liittynyt: 30.12.2014 14:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Hagylleto »

Kiitos kaikille vastauksista!

Otin yhteyttä muutamaan eri katsastusasemaan, parilta tuli vastaus että 1.7.1987 jälkeen rekisteröidyistä autoista pitää toimittaa katsastuksen yhteydessä COC todistus (siis todistus vaatimustenmukaisuudesta). Tällä hetkellä odottelen vielä TUV Nordilta vastausta tähän, ja ollaan myös Puolan tehtaaseen oltu yhteydessä, mutta tällä hetkellä suurin osa ihmisistä on lomilla jo. Suomen Fiatilta tuli vastaus ettei dokumenttia saa heiltä.

Autossa on jo kaksipiirijarrut, kokoonpainuva ohjauspylväs, rullavöyt edessä, sivuvilkut sekä peruutus- ja sumuvalo takana. Houhotuejärjestelmästä en ole varma, mutta eiköhän nämä muut asiat saada täällä Puolassa hoidettua, auto on asiantuntijan käsissä siihen asti kunnes toimitetaan Suomeen.

Tällä hetkellä suurin kysymys onkin se COC todistus, mutta eiköhän se jostain löydy!

Kiitti taas paljon avusta, laitan lisää tietoja kun projekti etenee!
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Luigi kirjoitti:Päästöjen suhteen pitäisi riittää, että lisää katin. Sehän ei kaasutinkoneessa toimi, mutta ei se mitään, pykälät täyttyy.

Näin se ainakin menee moottorinvaihtojen kanssa tuon ikäisissä.
Tuota...ei kai nyt -87 malliseen mitään katalysaattoria vielä vaadita että menee päästöistä läpi?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei vaadita, jos on esittää muu todistus päästörajan alituksesta. Jos ei ole , katsotaan säädökset täytetyksi lisäämällä kat. Näin siis moottorinvaihdoissa ja turbotuksissa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

tapi0 kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Päästöjen suhteen pitäisi riittää, että lisää katin. Sehän ei kaasutinkoneessa toimi, mutta ei se mitään, pykälät täyttyy.

Näin se ainakin menee moottorinvaihtojen kanssa tuon ikäisissä.
Tuota...ei kai nyt -87 malliseen mitään katalysaattoria vielä vaadita että menee päästöistä läpi?
Nyt puhutaan päästönormeista, ei suoraan päästöistä.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Todennäköisesti huohotinkin menee tuossa ilmansuodattimelle eikä ulkoilmaan, eli huohotusjärjestelmä on suljettua mallia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja bambino »

Kyllä noissa huohotin on sinne ilmansuotimeen, eli syö omat höyrynsä.
Tuo kaksi nopeuksinen lämppärinpuhallin vaan ihmetyttää kun eihän niissä ole
mitään erillistä puhallinta. Vai onko kyseessä nestejäähdytteinen bis malli?
Ilmajäähdytteisen puhaltimessahan on nopeuksia vaikka kuinka riippuen
kaasujalan asennosta :D
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo mutta kun ne pitää löytyä myös kylmäpuhalluspuolelta?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja bambino »

Kaikennäköisiä jonniijoutavuuksia :x
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Hagylleto
Viestit: 17
Liittynyt: 30.12.2014 14:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Hagylleto »

Moikka taas!

Pientä päivitystä:

Kyse on ilmajäähdytetystä mallista, eli puhallin kiertaa samalla kuin konekin.

Ja kyllä, huohotusjärjestelmästä on suljettu. Tarkistaessa huomasinkin että letku on rikki a pitää vaihtaa mutta se on ihan pikku juttu.

Sain TUV Nordilta vastauksen. Ihmettelivät miksi katsastaja vaatii COC todistuksen vm 1987 autosta. Kertoivat, että vasta 1990 jälkeen rekisteröidyistä tulisi toimittaa todistus vaatimuksenmukaisuudesta. Kyselin jälleen katsastusasemalta, ja hekin sitten tarkisti ohjeen ja totesi ettei todistusta tarvita :D. (Katsastaja muuten kertoi että 1.1.1992 alkaen rekisteröidyistä tarvitaan)

Käyn sunnuntaina taas pajalla keskustelemassa auton toimituksesta Suomeen ja siihen tarvittavat muutokset kuten etupenkkien niskatuet, takapenkkien 3 pistevyöt yms. Onko muilla tietoa, minkälaisia varaosia kannattaa hamstrata mukaan? En nyt ihan kokonaista varakonetta meinaa (toki ei maksa täällä kuin vähän päälle sata euroa!)... Meneekö näistä usein esim laturit tai laturin osat, polttoaineensyöttöön liittyvät osat, jotkut tietyt tiivisteet yms?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 126p rekisteröinti Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mitä muistuu mieleen -75 mallisesta, niin kansipahvin palaminen, jäähdytyspuhaltimen repeäminen irti keskiöstään, bensapumpun hajoaminen, sytytystulppien kiertyminen auki ja tulpankierteiden korkkaaminen kun ovat kovin lyhyet (koneistamolla laittoivat teräksiset irtokierteet). Viimeisestä johtuen meni myös mäntä ja sylinteri vaihtoon.
Olikos tuolla jokin termostaattipalje kääntämässä jäähdytyskanavan peltiä? Sellaisen ehkä ottaisin varalle, tiivistesarjan jossa työntötankojen putkien tiivisteet mukana, ilmansuodattimen, bensapumpun jos ovat siellä halpoja. Ehkä jäähdytyspuhaltimen ja laturinkin. Toki vaikka Pynnän Karin tai maailman nettikauppojen kautta noita saanee ihan hyvin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin