Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24.11.2012 20:14
Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Näyttää tuosta pakosarja kohdilta tihkuvan öljyä ja on näköjään vuotanut jo pitkään edellisen omistajan aikana kun sotkenut etuosan. Onkos tässä tiivisteen vaihdossa mitään sen suurempia juttuja tiedossa, ilmanputsari pois ja muut tiellä olevat johdot ja venttiilikkoppa auki? Aika kova on vuoto kun alkaa tihkumaan jo n 50km ajon jälkeen. Tiiviste ei paljon maksanut 6.90e
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Helppoa on kuin heinän teko. Ei mitään erityistä huomioitavaa. Melko tyypillinen vaiva kyseessä ja tuntuu tiivisteen valmistajasta riippumatta kovettuvan rivakasti.
Pienen määrän Hylomaria olen oman mielihyvän vuoksi kulmiin sipaissut, mutta jos ei kohtuudessa osaa pysyä, niin asennus ilman liimaa on kaiketi oikea tapa.
Pienen määrän Hylomaria olen oman mielihyvän vuoksi kulmiin sipaissut, mutta jos ei kohtuudessa osaa pysyä, niin asennus ilman liimaa on kaiketi oikea tapa.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24.11.2012 20:14
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Ok, mutta mites tuo kaasuvaijerin kanssa, irti vaan ja takas, vai tartteeko ylipäätään ottaa irti?VTO kirjoitti:Helppoa on kuin heinän teko. Ei mitään erityistä huomioitavaa. Melko tyypillinen vaiva kyseessä ja tuntuu tiivisteen valmistajasta riippumatta kovettuvan rivakasti.
Pienen määrän Hylomaria olen oman mielihyvän vuoksi kulmiin sipaissut, mutta jos ei kohtuudessa osaa pysyä, niin asennus ilman liimaa on kaiketi oikea tapa.
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
En muista, että olisi tarvinnut ottaa irti. Ainakaan 8-venttiilisissä.
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Tuskimpa vain tarvike tiivisteellä.Helppoa on kuin heinän teko.
Alkuperäinen tiiviari tai sitte joutuu venakopaa vähän koneistaa.
Tarvike tiivise yleensä kun on liian ohut ja ei kovin monta päivää ole tiivis
.
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
On nuo ainakin sen 2-3 vuotta pitäneet, mutta sen jälkeen melko rapeita olleet. Yhtä nopeasti taisi OES-tiivistekin kovettua (ehkä vuoden toleranssilla). Jonkun merkin kanssa taisin 5 min noitua kun ei halunnut paikallaan pysyä koppaa paikalle laittaessa. Vaikutti ennemminkin liian paksulta. Vaihtelevaa laatua....
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Laatu taitaa vaihdella noissa luokattoman paljon, vai onko se valmistajan mukaan? Eli halpa ja hyvä pitää ostaa erikseen? Joskus reilu 10v sittten laitoin Fireen Motonetin tiipparin ja se piti kyllä ihan hyvin . Mutta tuo kovettuminen on mielestäni kyllä ongelma noissa kaikissa muotoonveletuissa Fiatin venakopantiippareissa vuosien kuluessa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24.11.2012 20:14
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Joo,o ei sitten onnistunu ainakaan ekalla kerralla tämän venttiilikopan tiivisteen vaihtaminen Irroittelin kaikki mitä piti, niin ainakin luulen, mutta kansi oli niin tiukasti kiinni että luovutin pelin ja kokosin kaikki takas. En kertakaikkiaan siis käsitä mistä se nyt niin jumitti ettei koputtelemallakaan kumivasaralla irronnut? Sitä yhtä mutteria vähän epäilen siinä oikealla puolella sytyshässäkän paketissa joka oli kiinni kopan kannessa, sain mutterin auki, mutta aivan kun ruuvi olisi vielä kiinni kuitenkin kopan kannessa? En kyllä tajua mistä kiikasti? ja joo irroitin jakopään puolelta sen yläruuvin jolla koppa kiinni...harmittaa kun meni turhaan aikaa sossimiseen ja jouduin kasata pelin että pääsin kotiin....
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Koppa lähtee aivan helposti kunhan kaikki ruuvit ovat irti.
Tiiviste silikoonia vanhan tiivisteen molemmin puolin ja koppa takas.
Hyvin pitänyt.
Tiiviste silikoonia vanhan tiivisteen molemmin puolin ja koppa takas.
Hyvin pitänyt.
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Jos se koppa on liimattu kiinni oikein kovalla tiivisteliimalla, niin voi vaatia lankun pätkää ja moskaa.
Itse uhraisin sen noin 5 euroa uuteen tiivisteeseen. Reilulla kädellä laitettu silikoni pursuaa kopan sisäpuolella ja sitten kun sopiva palko irtoaa ja menee öljykanavaan on säästö aika kyseenalainen.
Itse uhraisin sen noin 5 euroa uuteen tiivisteeseen. Reilulla kädellä laitettu silikoni pursuaa kopan sisäpuolella ja sitten kun sopiva palko irtoaa ja menee öljykanavaan on säästö aika kyseenalainen.
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Erinäisiä öljypumppujen siivilöitä putsanneena olen alkanut välttää tiivistesilikonin käyttöä viimeiseen asti. 8v-Firen venttiilikopan tiivisteet on kyllä ongelmapaikka, edes laadukkaammatkaan (jollaisena olen esim. Payenin ja Elringin tiivisteitä pitänyt) ei välttämättä ole riittävän paksuja. Erikoista kyllä, toistaiseksi ainoa pitävä tarviketiiviste, joka on tullut vastaan, oli halvassa Glaserin satsissa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Sitä tiivistemassaa laitetaan vain semmoinen todella todella hento pyyhkäisy molemminpuolin tiivistettä. Sormella pyyhkäistään, todella ohuesti.
Juuri senverran että sitä on, muttei yhtään enempää.
Näin tein tossa syssyllä yhteen FIRE-moottoriin eikä se vuotanut senkoommin ollenkaan.
Juuri senverran että sitä on, muttei yhtään enempää.
Näin tein tossa syssyllä yhteen FIRE-moottoriin eikä se vuotanut senkoommin ollenkaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Vaihdoin just yhteen Puntoon venttiilikopan tiivisteen joka vuoti kuin seula vaikka oli vaihdettu noin vuotta aiemmin.
Mun mielestä ongelma ei ole tiivisteessä itsessään, se on ihan samantyyppinen kuin sellaisissakin autoissa missä ongelmia ei ole. Ongelma on siinä kun koppa on kiinni vain neljällä pultilla niin siinä keskellä pitäisi ehdottomasti olla yhdet pultit lisää. Sen vaan näkee heti ettei tuo voi toimia, tiiviste ei puristu keskeltä riittävästi kun kiinnitysväli on noin pitkä. Tuleepa muutama muukin moottorityyppi mieleen jotka tihuttavat liian harvasta kiinnityksestä johtuen hyvin yleisesti. Sellaiset moottorit joissa venttiilikoppa on kiinni tiuhalla kiinnitysvälillä, niin ei ne vuoda koskaan.
Liiman kanssa tuo pitää varmasti ja niin laitoin tähänkin yksilöön, menee varmasti paaliin saakka vuotamatta pisaraakaan.
Mun mielestä ongelma ei ole tiivisteessä itsessään, se on ihan samantyyppinen kuin sellaisissakin autoissa missä ongelmia ei ole. Ongelma on siinä kun koppa on kiinni vain neljällä pultilla niin siinä keskellä pitäisi ehdottomasti olla yhdet pultit lisää. Sen vaan näkee heti ettei tuo voi toimia, tiiviste ei puristu keskeltä riittävästi kun kiinnitysväli on noin pitkä. Tuleepa muutama muukin moottorityyppi mieleen jotka tihuttavat liian harvasta kiinnityksestä johtuen hyvin yleisesti. Sellaiset moottorit joissa venttiilikoppa on kiinni tiuhalla kiinnitysvälillä, niin ei ne vuoda koskaan.
Liiman kanssa tuo pitää varmasti ja niin laitoin tähänkin yksilöön, menee varmasti paaliin saakka vuotamatta pisaraakaan.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Tuo firen koppahan ei purista yhtään sen enempää tiivistettä, vaikka kiristäisi hampaat irvessä.
Koppa on suht jämäkkä, eikä kyllä anna periksi.
Itse oon huomannu eroa orkkis- ja tarviketiivisteissä. Tarvikkeet ovat välillä ilmeisesti just snadisti liian matalia.
Koppa on suht jämäkkä, eikä kyllä anna periksi.
Itse oon huomannu eroa orkkis- ja tarviketiivisteissä. Tarvikkeet ovat välillä ilmeisesti just snadisti liian matalia.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?
Jep, se koppa on tehty niin, ettei tiivistettä ole mahdollista ylikiristää (ja vääntää koppaa siinä samalla), koska kiinnityspulttien kohdalta koppa ottaa suoraan kanteen kiinni. Oikean paksuisella tiivisteellä kopasta tulee tiivis, ja samalla ruuvitkin pitävät, koska siellä on metalli metallia vasten. Tarviketiivisteetkin saisi varmasti pitämään viilaamalla noista pulttien kohdista tarkasti puolisen milliä pois. Ihan miten tahansa sitä ei kannata tehdä, muuten koppa ei pysy suorana, ja taas voi tulla ongelmia. Ennemmin käyttää kunnollista tiivistettä, eihän tuota tarvitse edes availla kovin usein.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.