Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Luigi kirjoitti:eihän tuota tarvitse edes availla kovin usein.
Vain joka kannentiivisteen vaihdossa :D
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Itseasiassa nyt kun aloin muistelemaan....

Viimesyksynä vaihtelin yhteen fireen venttiilikopan tiivisteen. Ostin tarviketiivisteen ja huomasin, että tiiviste on liian matala. Meni melkein kokonaan venttiilikopan uriin, tuli ehkä millin tiivistepinnan yli paikoitellen.

Pursotin tiivistemassa kotelon uran pohjalle tasaisen kerroksen ja annoin kuivua. Tämän jälkeen sivelin tiivisteen kevyesti samalla tiivistemassalla (akseliylityksen nurkkiin enemmän) ja ruuvasin kiinni. Tiiviste nousi melko korkealle, mutta ei vuotanut ollenkaan ko. operaation jälkeen.

Lisäksi siinä tarviketiivisteessä oli korkeusheittoja. Ja oli solmussa, varmaan pitkään seissyt paketissa käärittynä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Georges Bar
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2012 20:14

Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Georges Bar »

No niin venttiilikopan tiiviste vihdoin saatu vaihdettua! Kävi vaan niin että Motonetistä rekisteriotteella oikein ostettu tiiviste oli täysin väärä? Eli kaveri jolla auton laitatin oli joutunut hankkimaan oikean tiivisteen ja nyt on hyvä ja eikä vuotoja näy :) Näytti minulle sitä vanhaa tiivistettä, se oli kovettunut pahoin ja pieni osa tiivisteestä(silmukka) murtunut ja siksi vuoti niin runsaasti. Huvittavaa oli kun tää kaveri oli mennyt itse Motonettiin aikeissa ostaa oikea tiiviste väärän tilalle niin siellä tarjottiin juurikin samanlaista tilalle?? :lol: Jokohan nyt alkaa Punto olla lyönnissä ja voin keskittyä olennaiseen eli ajamiseen :lol:
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kertokaapa kokemuksenne millä venttiilikopan tiivisteen saa erityisen tiiviiksi. Pitääkö olla moottoritiiviste silikoni (gasket maker, esim. Permatex Supra Black) vai silikoniliima? Suositus on nuo kulmat tiivistää. Netissä joku laittoi kanteen ja koppaan koko matkalle tiivisteen lisäksi.

Minulla on Corteco merkkinen tiiviste hommattu. Pähkäilin, että koska tiivisteet surkastuvat, olisi moottorisilikoni oikea vaihtoehto, ei siis liimaava silikoni. Itse homma ei kai ole vaikea ellei siellä ole jotain moottorin sisään helposti putoavaa holkkia tms. osaa kun kannen irroittaa.
:o
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minä olen laskenut nuo kaikki samankaltaisiksi silikoneiksi :shock: Mistä sen tietää onko se liimaa vai ei, kaikkihan ne pintoihin tarttuu.
Tärkeintä että on jotain mikä kovettuu tai kuivuu kuten silikoni, ettei kovettumatonta kuten Hylomar blue. Koska sellainen + paksu tiiviste niin öljy tekee itselleen reitin tiivistysaineen läpi. Muuten en ole moottorisilikoneissa huomannut juuri eroa, ainakaan muutaman euron markettimalleissa. Joku tojotan tiskiltä myyty öljypohjaan tarkoitettu oli sitten vielä äreämmän tuntuista tarttumaan, ehkä se oli sitä silikoniliimaa.

Itse pistän aina venakopan tiivisteisiin silikonit koko matkalle, ettei tarvitse tehdä samaa hommaa moneen kertaan. Vaikka ohjeissa olisi että vain nurkkiin. Tarviketiivisteetkin on niin surkeita nykyisin etten luota niihin yhtään sellaisenaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Olen käsittänyt, että moottoriin tarkoitettu tiivistesilikoni (gasket maker) tekee tiivisteen pintojen väliin kun taas silikoniliima liimaa pinnat yhteen. Kai tuoteselosteessa tämä mainintaa. :roll: En vaan osaa päättää kumpi on parempaa.
Vastaa Viestiin