Fiat 126 perustietoutta
Fiat 126 perustietoutta
Tuli tämmönen melko pikainen mahdollisuus hankkia alkupään 126. Ihastuin autoonehkä 15v sitten, ja silloin päätin, että moinen täytyy hankkia.
Mutta tietous tätä mallia kohtaan on hyvin heikkoa. 127:n purkaa ja kasaa vaikka silmät sidottuna, mutta se ei paljoa tämän kohdalla auta. Tämän tekniikkahan näyttää olevan vielä paljon Tusinaseiskaa yksinkertaisempaa, mutta muutama kysymys olisi:
Auto on ollut kuivassa maapohjaisessa tallissa 15v, ja uponnut sopivasti niin, että tyhjien renkaiden ja kenties jumittuneiden jarrujen takia auton joutuu kiskaista ihan reippaalla voimankäytöllä pihalle. Mistä kohtaa tämmöistä, mahdollisesti alustasta ruosteista, kestää vetää reippaammin? Molemmista tukivarsista?
Virta-avainta tuskin löytyy. Onko näissä rattilukkoa? Löytyykö uusia patruunoita suomenmaalta?
Mikäli joltain löytyy Oulusta osia, niin olisin kiinnostunut. Tarkoitus tehdä pikainen arvio alustan kunnolle, rempata jarrut pikaisesti, lisätä puuttuvat etu-umpiot ja käydä hakemassa vikalista. Mahdollisimman pikaisella aikataululla liikenteeseen, noita pidempiä ja tarkempia projekteja kyllä piisaa.
Kaikki neuvot on tarpeen. Kiitoksia jo nyt. Mikäli joku on Vieremän suunnalta halukas tulemaan auttamaan kärryyn vinssaamisessa huomenna lauantaina puolenpäivän aikoihin, niin apu on tervetullutta.
Niin, ja leimarenkaita saattais tarvita lainaan, 12-tuumaisia ei taida liikaa lähiliikkeissä olla.
Edit: Ja tietysti ne yleisimmät ruostepaikat kiinnostaa. Toki tämän auton kohdalla voi olla ihan mitä vaan, jos maakosteus on yhtään päässyt ahdistelemaan.
Mutta tietous tätä mallia kohtaan on hyvin heikkoa. 127:n purkaa ja kasaa vaikka silmät sidottuna, mutta se ei paljoa tämän kohdalla auta. Tämän tekniikkahan näyttää olevan vielä paljon Tusinaseiskaa yksinkertaisempaa, mutta muutama kysymys olisi:
Auto on ollut kuivassa maapohjaisessa tallissa 15v, ja uponnut sopivasti niin, että tyhjien renkaiden ja kenties jumittuneiden jarrujen takia auton joutuu kiskaista ihan reippaalla voimankäytöllä pihalle. Mistä kohtaa tämmöistä, mahdollisesti alustasta ruosteista, kestää vetää reippaammin? Molemmista tukivarsista?
Virta-avainta tuskin löytyy. Onko näissä rattilukkoa? Löytyykö uusia patruunoita suomenmaalta?
Mikäli joltain löytyy Oulusta osia, niin olisin kiinnostunut. Tarkoitus tehdä pikainen arvio alustan kunnolle, rempata jarrut pikaisesti, lisätä puuttuvat etu-umpiot ja käydä hakemassa vikalista. Mahdollisimman pikaisella aikataululla liikenteeseen, noita pidempiä ja tarkempia projekteja kyllä piisaa.
Kaikki neuvot on tarpeen. Kiitoksia jo nyt. Mikäli joku on Vieremän suunnalta halukas tulemaan auttamaan kärryyn vinssaamisessa huomenna lauantaina puolenpäivän aikoihin, niin apu on tervetullutta.
Niin, ja leimarenkaita saattais tarvita lainaan, 12-tuumaisia ei taida liikaa lähiliikkeissä olla.
Edit: Ja tietysti ne yleisimmät ruostepaikat kiinnostaa. Toki tämän auton kohdalla voi olla ihan mitä vaan, jos maakosteus on yhtään päässyt ahdistelemaan.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Nim. karpylla on osia,vaikka uusisit koko auton.Hän asuu nykyään Rovaniemellä.Yritä nostaa ainakin etupää ylös ennen vinssausta laitat jotai lauudan pätkää pyörien alle.Karpylta saat edullisesti korjaus ohjeet ja mitä vaan.Itsella on 126 kanssa tosin kaasuvaijeri poikki uuden ostin karpylta.Renkaita kyllä saa varmaan joka rengasliikkestä ainakin tiilaamalla.Tsemppiä entisöintiin museoidahan näitä ei oikein kannata vakuutus sun muut maksut aika pieniä.
ladan esiisä Fiat 124 special T
Re: Fiat 126 perustietoutta
Ai niin, unohtui sanoa, että auto on keula edellä tallissa, joten perästä pitää vetää. Auton ympärillä on vähänlaisesti tilaa touhuta, koska talli on pieni ja täynnä tavaraa. Mutta eiköhän sieltä joku jäsy paikka löydy, mistä saa kiinni.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Kari Pynnä toimii Rovaniemellä, joten on kohtuu lähellä.
Löytyy paljon tietoa ko. autosta ja jonkin verran varaosiakin vielä varmaankin.
Löytyy paljon tietoa ko. autosta ja jonkin verran varaosiakin vielä varmaankin.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: Fiat 126 perustietoutta
Kaiva renkaiden ympärille lapiolla tilaa ja karkeaa soraa, tiiliä, puupalikoita tms. kovempaa pohjaksi. Päälle on hyvä ujuttaa vanerilevy, se kantaa hyvin ja jumiutunutkin auto liukuu. Takatukivarsiin tukeva kuormaliina ja niiden välillä vetoautoon kiinni riittävän kauas, niin, että kuljettaja näkee mitä takana tapahtuu ja 126 ehtii pysähtyä jos se sieltä pomppaakin odotettua paremmin liikkeelle. Jos laitat lyhyitä lautoja tai klapeja alle, voi tulla ongelmia. Varo oviaukkoa, mutta ihan reippaasti voit hinata muutaman metrin, jos sieltä tukivarren kiinnitykset pettää ruosteen takia niin mielummin nyt kuin ajossa - hitsattavaa tulee kuitenkin.
Tietysti noin kevyen auton saa vaikka heijaamalla kantaen ulos muutaman hengen voimin. Kerran tehtiin talvella U:n muotoinen 100 m tie vesurilla metsään ja kannettiin auto neljän hengen voimin paksussa hangessa puoliväliin, sitten lapioitiin ja kärry revittiin käsivoimin puoliväliin vastaan, auto kyytiin ja kotiin. Aikaa ei mennyt edes paria tuntia.
Osia 126:een saa Puolasta ja Italiasta tosi halvalla. Ja 12" renkaita oli vissiin juuri tällä foorumilla myynnissä: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=4&t=36113" onclick="window.open(this.href);return false;
Virtalukon saa "avattua" rujosti rikki ruuvimeisselillä tai sitten ostat kapean meisselipäisen tuurnan ja lekan kanssa naputtelet aukipäin sen virtalukon kauluksen niitin/niitit, että saat lukon pois paikoiltaan ja rattitangon vapaaksi. Sitten irroitetun lukon tai lukkopesän kanssa suutarille, niin saat uudet avaimet.
Tietysti noin kevyen auton saa vaikka heijaamalla kantaen ulos muutaman hengen voimin. Kerran tehtiin talvella U:n muotoinen 100 m tie vesurilla metsään ja kannettiin auto neljän hengen voimin paksussa hangessa puoliväliin, sitten lapioitiin ja kärry revittiin käsivoimin puoliväliin vastaan, auto kyytiin ja kotiin. Aikaa ei mennyt edes paria tuntia.
Osia 126:een saa Puolasta ja Italiasta tosi halvalla. Ja 12" renkaita oli vissiin juuri tällä foorumilla myynnissä: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=4&t=36113" onclick="window.open(this.href);return false;
Virtalukon saa "avattua" rujosti rikki ruuvimeisselillä tai sitten ostat kapean meisselipäisen tuurnan ja lekan kanssa naputtelet aukipäin sen virtalukon kauluksen niitin/niitit, että saat lukon pois paikoiltaan ja rattitangon vapaaksi. Sitten irroitetun lukon tai lukkopesän kanssa suutarille, niin saat uudet avaimet.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Nuo renkaat jotka ovat tuossa linkissä ovat kylläkin aivan liian suuret halkaisijaltaan 126 malliin,
ja ovat vielä rättirenkaat.
Oikea koko on 135 r 12. 145/70 r 12 käy myös hyvin.
ja ovat vielä rättirenkaat.
Oikea koko on 135 r 12. 145/70 r 12 käy myös hyvin.
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Re: Fiat 126 perustietoutta
Jaa-a. Turhanlainen reissu tuli tehtyä. Hyväpeltinen olikin todellisuudessa keulasta kolaroitu ja joka puolelta kolhittu ja huonosti paikkailtu. Puuttuva etu-umpio olikin puuttuvat etuvalot, etu- ja sivuvilkut sekä oik. takavalo. Pohja olli vänkärin puolelta kadonnut. Mutta ainoastaan vasen etupyörä jäi jumiin!
Tulipa tuo kuitenkin nostettua kyytiin, vaan mietintään jää, mitä tuolle tekis. Jostain hyvä kori tilalle?
Tulipa tuo kuitenkin nostettua kyytiin, vaan mietintään jää, mitä tuolle tekis. Jostain hyvä kori tilalle?
Re: Fiat 126 perustietoutta
Tarjouksia saa pistää. Kaupan ois kromipuskurinen 126, joka vaatii paaaljon työtä tai uuden korin. Vaihtoehtoisesti voi tarjota ehjää koria.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Osat ovat Puolasta tilattuna todella edullisia, keulapalakin taisi maksaa alle 30 euroa. Takavaloja, umpioita ym. löytyy minultakin ylimääräisiä.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Keula pitäis vaihtaa akseliin asti, ja pohja pitäis tehä kokonaan uusiksi. Mistäs niitä peltiosia löytää? Pohja ja helmathan tässä on niin naurettavan yksinkertaiset, että ne tekee helposti vaikka suorasta pellistä pokkaamalla. Mutta kun asia ei oo ihan niin yksinkertainen: Lähin paikka, missä voi tehdä peltihommia, on toisessa maakunnassa, ja siellä kerkiää tekemään autoremppaa parina päivänä vuodessa. Itse asiassa tallin omistajalta tuli jo suora kielto viedä tätä autoa sinne. Tekniikkahommia pystyy tekemään helposti omassakin tallissa, joten mikä vaan muu kelpais, mutta ei peltihommat. Rivitalon tallissa kun ei voi hitsata.
Huomenna tuota on kuitenkin tarkoitus kartoittaa vähän enemmän. Osien suhteen ei ole ongelmaa, itseltäkin löytyy jo joutilaat etu-umpiot ja etuparkit/-vilkut.
Huomenna tuota on kuitenkin tarkoitus kartoittaa vähän enemmän. Osien suhteen ei ole ongelmaa, itseltäkin löytyy jo joutilaat etu-umpiot ja etuparkit/-vilkut.
Re: Fiat 126 perustietoutta
sklep.regmot.com.pl Osat tulevat noin viikossa ja ne voi maksas normaalina pankkisiirtona ilman kuluja.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Lieneeköhän kellään Oulun alueella yhtä joutilasta 12" kumia ja sisäkumia? Kunnolla ei väliä, kunhan ilmat pysyy. Ois mukavampi siirrellä autoa.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Linkkien takana kuva vehkeestä (en jaksa enää tähän aikaan pienennellä kuvia upotettavaan kokoon):
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... zsc6tg.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... xkqfbb.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... 2ymbab.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... qigjnv.jpg
Yllättävän hyvältä näyttää kuvissa.
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... zsc6tg.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... xkqfbb.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... 2ymbab.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t182 ... qigjnv.jpg
Yllättävän hyvältä näyttää kuvissa.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Täällä olis jouten Fiat 126 käsikirja suomenkielinen uusi.
Re: Fiat 126 perustietoutta
Nurkista löytyisi -99 FSM todella siisti vaihteensiirtäjiä vailla ajokuntoinen auto jota ei tarvitse saada suomen kilpiin, en tiedä miten konttorilla suhtautuu sellaiseen korinvaihtoon?Mazza kirjoitti: Jostain hyvä kori tilalle?
6+6=126