Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Apuuuva!
Grande Punto -06 ei sitten lähde kylmänä oikein käyntiin, eli alle -5 asteen ongelma.
Kun kylmällä starttaa, niin pyörittää vain ja alkaa sitten pikkuisen lupaamaan. Jos saa muutaman kerran köhäistyä ja ikäänkuin melkein startattua, niin sitten voi lähteä käyntiin, mutta silloinkin sammuu muutaman kerran ennen kuin alkaa käydä kunnolla. Sitten vielä, kun on hetken käynyt kunnolla (n. 10-30 sekuntia) alkaa kohimään ja rykimään. Tällöin kun vielä kerran sammuttaa ja käynnistää, niin vihdoin alkaa käydä kunnolla.
Kun on plussakelit ei ole mitään ongelmia.
Käytin tuota jo korjaamolla. Mitään ei vikalistassa näkynyt. Pakoputkessa oli tuolloin vuoto ja epäiltiin sen sotkevan tunnistusta. Nyt on pakoputki vaihdettu, mutta vika sen kun pysyy.
Nyt ajattelin, että jos tämä on kuitenkin joku anturi-ongelma, mutta tietääkö kukaan mikä olisi se anturi tai vekotin joka kylmäkäynnistystä ohjaa? Siellähän on se vedenlämpötila-anturi, mutta luulisi että kylmäkäynnistyksessä pitäisi olla joku imupuolen anturi, mutta sellaista en löydä mistään varaosaliikkeiden sivuilta.
En haluaisi taas viedä tuota valohoitoon huoltamolle, eli olisi hyvä vinkki tarpeen, jos joku tälläisten vikojen päälle ymmärtää.
Kesää odotellen...
Grande Punto -06 ei sitten lähde kylmänä oikein käyntiin, eli alle -5 asteen ongelma.
Kun kylmällä starttaa, niin pyörittää vain ja alkaa sitten pikkuisen lupaamaan. Jos saa muutaman kerran köhäistyä ja ikäänkuin melkein startattua, niin sitten voi lähteä käyntiin, mutta silloinkin sammuu muutaman kerran ennen kuin alkaa käydä kunnolla. Sitten vielä, kun on hetken käynyt kunnolla (n. 10-30 sekuntia) alkaa kohimään ja rykimään. Tällöin kun vielä kerran sammuttaa ja käynnistää, niin vihdoin alkaa käydä kunnolla.
Kun on plussakelit ei ole mitään ongelmia.
Käytin tuota jo korjaamolla. Mitään ei vikalistassa näkynyt. Pakoputkessa oli tuolloin vuoto ja epäiltiin sen sotkevan tunnistusta. Nyt on pakoputki vaihdettu, mutta vika sen kun pysyy.
Nyt ajattelin, että jos tämä on kuitenkin joku anturi-ongelma, mutta tietääkö kukaan mikä olisi se anturi tai vekotin joka kylmäkäynnistystä ohjaa? Siellähän on se vedenlämpötila-anturi, mutta luulisi että kylmäkäynnistyksessä pitäisi olla joku imupuolen anturi, mutta sellaista en löydä mistään varaosaliikkeiden sivuilta.
En haluaisi taas viedä tuota valohoitoon huoltamolle, eli olisi hyvä vinkki tarpeen, jos joku tälläisten vikojen päälle ymmärtää.
Kesää odotellen...
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Vika saattaa olla ruiskun lämpötila-anturissa (jos on erikseen ruiskulle oma lämpötila-anturi) eli antaa virheellistä tietoa,jolloin myös polttoaineseokset on perseellään,ja moottori ei käynnisty.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Ihan semmoinen perusasia tulee mieleen, että koska tuohon on viimeksi sytytystulpat vaihdettu?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Kiitos vastauksista
Sytytystulpat on verrattain uudet.
Stellan vastauksen jälkeen googletin ankarasti ja vika on ehkä MAP-anturissa? Eli ilmanpaineanturi jossain siinä ilmanpuhdistimen kupeessa.
Saattaa olla, että ihan puhdistuskin auttaa joten kunhan pakkanen vähän laskee ja saan GP:n lykättyä johonkin lämpöiseen, niin etsin tuon komponentin. Ei se uusikaan maksa kuin jokusen kympin, jos tuossa se vika piilee...
Sytytystulpat on verrattain uudet.
Stellan vastauksen jälkeen googletin ankarasti ja vika on ehkä MAP-anturissa? Eli ilmanpaineanturi jossain siinä ilmanpuhdistimen kupeessa.
Saattaa olla, että ihan puhdistuskin auttaa joten kunhan pakkanen vähän laskee ja saan GP:n lykättyä johonkin lämpöiseen, niin etsin tuon komponentin. Ei se uusikaan maksa kuin jokusen kympin, jos tuossa se vika piilee...
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Map anturi säätelee imusarjan painetta....vika voi hyvinkin olla siinä
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
1.3 tiisseli GP oireilu ihan samanlailla. Vika jumiutunut egr. En sitten tiedä millainen mekaniikka bensakoneessa - meneekö siinä helposti egr jumiin.
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Ei ainkaan omassa bensa 16V GP:ssä mitään egr häröjä oo.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Joo näköjään vain yhdessä punton bensakoneessa sellainen. Tutkisin sitten seuraavaksi ainakin lambda-anturien toiminnan obd-piuhalla.
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Ei lambdoista välitetä mitään kylmästartissa, eihän ne voi edes toimia siinä vaiheessa. Lämpöanturin näyttämät olisi hyvä tarkistaa testerillä tai vastusmittauksella (jos jostain saa tietoon, paljonko vastus pitäisi olla missäkin lämpötilassa.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Totta joo, yrityksen ja erehdyksen kautta:) askel kerrallaan kun varmistelee auton 'neste-ilma-sähkö' reittejä, vika lopulta paikallistuu. Yksi mietintäkohde myös bensansuodatin...
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Isäukon 1,2 Granden vastaava käynnistysongelma korjaantui juurikin tuon Map-anturin vaihdolla. Siinä lienee samassa anturissa myös imuilman lämpötilan haistelu.
TTT
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Itsellä samanlaista ongelmaa samaisessa autossa.
Map anturi puhdistettu: Ei vaikutusta kylmäkäynnistykseen, mutta auto piristyi vähän kiihtyvyyden suhteen tuon putsauksen jälkeen.
Vedenlämpötila anturi vaihdettu uuteen. Ei vaikutusta asiaan.
Flekti menee heti päälle, kun koittaa kylmänä startata. Ja vaikka ei lähdfe käyntiin, niin jää huutamaan noin 30 sekunnin ajaksi, vaikka virrat jo pois päältä? Voisiko vika olla flektin releessä?
Autoon on tehty jakopää ja vesipumppu huolto hetki sitten. Samalla vaihdettu tulpat ja ilmansuodatin.
Auto käynnistyi nyt pari kertaa kun oli tolpassa lämmössä ja toimi sen jälkeen normaalisti, kun ajoi lämpöiseksi. Lämpöisenä ei ongelmia käynnistyksessä.
Vikakoodi tulee P0115 Engine coolant temperature circuit. Ohessa kuva: https://aijaa.com/xwsOGs" onclick="window.open(this.href);return false;
Osaisiko joku antaa vinkkejä miten auton saisi kylmänä käynnistymään? Onko näissä autoissa vielä syylärissä jäähdytysnesteen anturi?
Uutta Map anturia saisi saksasta: https://www.autodoc.fi/bosch/1149667" onclick="window.open(this.href);return false; noin 55e+postit hinnalla. Saako tuota map anturia jostakin halvemmalla?
Map anturi puhdistettu: Ei vaikutusta kylmäkäynnistykseen, mutta auto piristyi vähän kiihtyvyyden suhteen tuon putsauksen jälkeen.
Vedenlämpötila anturi vaihdettu uuteen. Ei vaikutusta asiaan.
Flekti menee heti päälle, kun koittaa kylmänä startata. Ja vaikka ei lähdfe käyntiin, niin jää huutamaan noin 30 sekunnin ajaksi, vaikka virrat jo pois päältä? Voisiko vika olla flektin releessä?
Autoon on tehty jakopää ja vesipumppu huolto hetki sitten. Samalla vaihdettu tulpat ja ilmansuodatin.
Auto käynnistyi nyt pari kertaa kun oli tolpassa lämmössä ja toimi sen jälkeen normaalisti, kun ajoi lämpöiseksi. Lämpöisenä ei ongelmia käynnistyksessä.
Vikakoodi tulee P0115 Engine coolant temperature circuit. Ohessa kuva: https://aijaa.com/xwsOGs" onclick="window.open(this.href);return false;
Osaisiko joku antaa vinkkejä miten auton saisi kylmänä käynnistymään? Onko näissä autoissa vielä syylärissä jäähdytysnesteen anturi?
Uutta Map anturia saisi saksasta: https://www.autodoc.fi/bosch/1149667" onclick="window.open(this.href);return false; noin 55e+postit hinnalla. Saako tuota map anturia jostakin halvemmalla?
Viimeksi muokannut fiiatti00, 26.02.2020 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Mitä lämpöanturi näyttää kylmänä/lämpöisenä?
Lämpöanturi tai anturin johtovika
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -070-bosch
Lämpöanturi tai anturin johtovika
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -070-bosch
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Näkyykö tuo tieto tuossa aijaa kuvassani? Siinä on engine coolant temperature 2. Ulkona nyt -11 astetta.
Re: Grande ongelma kylmäkäynnistyksessä - Grande Punto
Alkuperäisen map anturin kyljessä on seuraava numero: Bosch 0261230030
Käykö tilalle muun numeroiset anturit Boschilta? Vai pitääkö olla juuri tuolla numerolla, vaikka olisi fyysisesti sama anturi?
Käykö tilalle muun numeroiset anturit Boschilta? Vai pitääkö olla juuri tuolla numerolla, vaikka olisi fyysisesti sama anturi?