Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
- Fiatmaster
- Viestit: 329
- Liittynyt: 12.11.2006 21:30
- Paikkakunta: Alavus
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Boschin sähköt tuntuu olevan italiaanoissa säästö-moodilla tehty, mutta taasen joissain on Delphi/Hitachi(?) tekemät ja ne tuntuu olevan huomattavasti paremmat. Näin aivan oman kokemuksen pohjalta. Varsinkin johdotusten suojaus on aivan eri luokkaa jne jne.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Juttelin viimeviikolla esmiäheni kanssa (korjaamopäälikkö) autoista. Hän on Toyota mies, ajanut Toyotalla koko ikänsä (välillä kyllä kiertänyt ties mitä ritsoja käsien kautta, mutta muuten Toyota). Välillä ihmetellyt tuota minun Bravolla ajamista.
Tuli sitten puheeksi ajokilometrit. Kysyin häneltä, arvaako paljonko olen nyt Bravolla ajanut (omistanut sen vajaa kaksi vuotta). Heitti 15tkm...
Oikea vastaus 50tkm, karkeasti 27-28tkm/vuosi. Totesi siihen "no ei se sitten huonosti ole kestänyt. Mitä sinä niinpaljon kurvailet?" (hän ajanut itte neljässä vuodessa 22tkm).
Jännästi vain loppui se jatkuva leukojen louskutus siihenpaikkaan, ei ole sen jälkeen motkottanut Fiatin ollessa nosturilla "taasko se on rikki?". Tietää kuitenkin ajotyylini (kaikki tai ei mitään) ja sen, että ostin auton eräältä ex-työntekijältä täynä puuhapatentteja (kytkin hitsattu yms...).
Sitä se on jaksanut ihmetellä, miten paperilla 82hp moottori kuulostaa ihan BDA-escortin moottorilta ja vie Bravon koppaa kuskeineen työkaluineen päivineen lennokkaammin, kuin hänen Avensistaan sen 1.6...
Ja itseasiassa, en ole täällä tainnut kertoa. Kävin tuossa viimevuoden lopulla eräässä paikallisessa Volvo-kokoontumisessa Fiatilla, kun tuo perheen volvo on remontissa. No siellä eräs nuori harrastaja alkoi keuhkoamaan ihan tosissaan, huuti pää aivan punaisena "**TTU SINÄKIN OLET SEKAISIN SAATANA, MENE HOITOON HELVETIN HÄIRIINTYNYT IHMISPERSE KUN TUOMMOISILLA PASKOILLA AJAT!!!!". Eihän siihen voinut kuin revetä huutonauramaan ja todeta naurun loputtua tyynesti:
"Ah, hehe höh, khöh. Kyllähän se asia niin on, että jos kerran noinpaljon tunteita tuo pitsaritsa herättää, niin pakkohan sillä on tulla tänne jatkossakin."
Ilme oli näkemisen arvoinen.
Tuli sitten puheeksi ajokilometrit. Kysyin häneltä, arvaako paljonko olen nyt Bravolla ajanut (omistanut sen vajaa kaksi vuotta). Heitti 15tkm...
Oikea vastaus 50tkm, karkeasti 27-28tkm/vuosi. Totesi siihen "no ei se sitten huonosti ole kestänyt. Mitä sinä niinpaljon kurvailet?" (hän ajanut itte neljässä vuodessa 22tkm).
Jännästi vain loppui se jatkuva leukojen louskutus siihenpaikkaan, ei ole sen jälkeen motkottanut Fiatin ollessa nosturilla "taasko se on rikki?". Tietää kuitenkin ajotyylini (kaikki tai ei mitään) ja sen, että ostin auton eräältä ex-työntekijältä täynä puuhapatentteja (kytkin hitsattu yms...).
Sitä se on jaksanut ihmetellä, miten paperilla 82hp moottori kuulostaa ihan BDA-escortin moottorilta ja vie Bravon koppaa kuskeineen työkaluineen päivineen lennokkaammin, kuin hänen Avensistaan sen 1.6...
Ja itseasiassa, en ole täällä tainnut kertoa. Kävin tuossa viimevuoden lopulla eräässä paikallisessa Volvo-kokoontumisessa Fiatilla, kun tuo perheen volvo on remontissa. No siellä eräs nuori harrastaja alkoi keuhkoamaan ihan tosissaan, huuti pää aivan punaisena "**TTU SINÄKIN OLET SEKAISIN SAATANA, MENE HOITOON HELVETIN HÄIRIINTYNYT IHMISPERSE KUN TUOMMOISILLA PASKOILLA AJAT!!!!". Eihän siihen voinut kuin revetä huutonauramaan ja todeta naurun loputtua tyynesti:
"Ah, hehe höh, khöh. Kyllähän se asia niin on, että jos kerran noinpaljon tunteita tuo pitsaritsa herättää, niin pakkohan sillä on tulla tänne jatkossakin."
Ilme oli näkemisen arvoinen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Mikä/kuka on ulkopuolinen?
Joku, joka ei ole autossa?
Eipä noita hirveemmin ole ainakaan tuttavapiirissä enää vuosiin kommentoitu, tuntuu jo kaikki tietävän, että kehoani siirtelee (lähes) aina joku vanhempi saapasmaan kulkine.
Kasipätkällä rällätessä tuntui kaikilla kanssa autoilijoilla, ja vähän muillakin, olevan hauskaa hymyistä, virnuiluista yms. peukutuksista päätellen.
Naispuolinen duunikaveri aikoinaan tuntui olevan pahoillaan, kun satakakseiskan puntoon vaihdoin; "Oli jotenkin niin kotosa olo tulla duuniin kun oli tuo punanen pikkuviiatti pihassa parkissa, aikoinaan mummolassa oli samanlainen".
Myöskin duunikavereiden autoläpät hyytyy aina kuin seinään kun tilaan saavun. Näillä kavereilla kun ei pysy (työ)kalut käsissä ja velkaa vehkeistä on aina useita kiloeuroja. Naamanvenyttelyjä on kiva seurata kun toteaa esimerkiksi: Taaaaas meni rahaa viiattiin, etujarruremppa makso melkeen viiskymppiä, mutta ompahan nyt sitten uudet levyt, palat ja jarruletkut.
Ylipäätään ihan sama mitä mihinkin kommentoi, on hyvänä loppukaneettina toiminut "mutta mitäpä minä mistään mitään tiijän, kun viiatilla ajelen ja musatkin vinyyliltä kuuntelen
Joku, joka ei ole autossa?
Eipä noita hirveemmin ole ainakaan tuttavapiirissä enää vuosiin kommentoitu, tuntuu jo kaikki tietävän, että kehoani siirtelee (lähes) aina joku vanhempi saapasmaan kulkine.
Kasipätkällä rällätessä tuntui kaikilla kanssa autoilijoilla, ja vähän muillakin, olevan hauskaa hymyistä, virnuiluista yms. peukutuksista päätellen.
Naispuolinen duunikaveri aikoinaan tuntui olevan pahoillaan, kun satakakseiskan puntoon vaihdoin; "Oli jotenkin niin kotosa olo tulla duuniin kun oli tuo punanen pikkuviiatti pihassa parkissa, aikoinaan mummolassa oli samanlainen".
Myöskin duunikavereiden autoläpät hyytyy aina kuin seinään kun tilaan saavun. Näillä kavereilla kun ei pysy (työ)kalut käsissä ja velkaa vehkeistä on aina useita kiloeuroja. Naamanvenyttelyjä on kiva seurata kun toteaa esimerkiksi: Taaaaas meni rahaa viiattiin, etujarruremppa makso melkeen viiskymppiä, mutta ompahan nyt sitten uudet levyt, palat ja jarruletkut.
Ylipäätään ihan sama mitä mihinkin kommentoi, on hyvänä loppukaneettina toiminut "mutta mitäpä minä mistään mitään tiijän, kun viiatilla ajelen ja musatkin vinyyliltä kuuntelen
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Tuossa koulussa Bravoa raplatessa tuli eräs vanhempi opettaja kysymään minulta, tietäisinkö mikä kumma vaivaa erästä Puntoa (2004 Mk2b 60), kun ei hän keksi (lämpöanturi ja lambda herja, joten hylky katsastuksessa).
Siinä sitten asiaa ääneen pohdin ja lopulta kytkin OBD:n kiinni ja auton käyntiin. Ilmojahan siellä järjestelmässä oli (lämmöt heilahteli), mutta ilmaamisen jälkeen kaikki toimi ok.
Ihmetteli sitten siinä Bravoa "onkos tässä muka sama kone? Eihän ole?" Minä: On siinä, periaatteessa. Minulla 16V versio, puntossa 8V.
"Jaajaa..."
Sitten alkoi ihmettelemään, että "mutta kyllähän se niin on, että on tuo Punto aika surkea vehje. Ihan kaikella kunnioituksella, vaikka sinä näistä tunnut jotain ymmärtävänkin, niin tuokin paska on täällä ollut ties kuinka monesti ja vaikka minkälaista ja kuinka ihmeellistä vikaa siinä on lähes aina"
Aikansa siinä "menetti malttiansa" kyseistä puntoa kohtaan ja siinä tuumailin omia (pääosin huonoja) kokemuksia kyseisestä automallista. Lopulta todettiin auton olevan ajossa 82-vuotiaalla naisella, joka ajaa kerran viikossa 2km kauppaan ja takaisin, eikä muista esim. polttoainetankin luukkua sulkea tai avata tankatessaan.
Siinä sitten turinoidessa alkoi puhumaan, että hänelläkin on ollut Fiateja. Ensimmäinen oma auto oli 127 mk1 ja oli kuulemma kova peli! Sen jälkeen vielä kolme seiskaa, kaksi 128:ia, kaksi mirafioria, yksi Ritmo ja yksi Regata. Unoja oli myös "omistanut", vaikkei omissa nimissä olleetkaan. Harmitteli vain, että koko merkki "meni alaspäin" 2000-luvun alkaessa.
Eli kehuja sieltä lopulta tuli ja katteli aika mielissään Bravoa jokapuolelta. Manasi siinä samalla pyöriessään ihan kaikki VAG-konsernin tuotteet syvälle suohon.
Samaten kun vanhalla (toimimattomalla) kaasuläpällä halliin ajaessa sammutin Bravon ajoluiskalle. Laitoin käyntiin ja reilummalla kaasulla halliin sisälle (peto murahti pellin alla hiukan äänekkäämmin), loppui kaikilla nuorisopuolen opiskelijoilla työnteko ja kääntyivät katsomaan (7-10 oppilasta). Myöhemmin ruokatunnilta tullessa huomasin teinipoppoon Bravon ympärillä ja kävelin läheisin pakettiauton taakse kuuntelemaan
"Mikä kone tässä on?"
- En tiedä, ei voi olla vakio ainakaan äänistä päätellen...
"Mikä tää ees on??"
- Ei vittu, onks tää apartti! *osoitti virtalukossa roikkuvaa abarthin avaimenperää*
"Mikä se on?"
- Se on semmonen fiatin virityspaja, kait
Tämän jälkeen kävelivät tietokoneelle katsomaan auton tietoja Autodatasta. Huvittuneena asiasta lähdin tupakille...
Siinä sitten asiaa ääneen pohdin ja lopulta kytkin OBD:n kiinni ja auton käyntiin. Ilmojahan siellä järjestelmässä oli (lämmöt heilahteli), mutta ilmaamisen jälkeen kaikki toimi ok.
Ihmetteli sitten siinä Bravoa "onkos tässä muka sama kone? Eihän ole?" Minä: On siinä, periaatteessa. Minulla 16V versio, puntossa 8V.
"Jaajaa..."
Sitten alkoi ihmettelemään, että "mutta kyllähän se niin on, että on tuo Punto aika surkea vehje. Ihan kaikella kunnioituksella, vaikka sinä näistä tunnut jotain ymmärtävänkin, niin tuokin paska on täällä ollut ties kuinka monesti ja vaikka minkälaista ja kuinka ihmeellistä vikaa siinä on lähes aina"
Aikansa siinä "menetti malttiansa" kyseistä puntoa kohtaan ja siinä tuumailin omia (pääosin huonoja) kokemuksia kyseisestä automallista. Lopulta todettiin auton olevan ajossa 82-vuotiaalla naisella, joka ajaa kerran viikossa 2km kauppaan ja takaisin, eikä muista esim. polttoainetankin luukkua sulkea tai avata tankatessaan.
Siinä sitten turinoidessa alkoi puhumaan, että hänelläkin on ollut Fiateja. Ensimmäinen oma auto oli 127 mk1 ja oli kuulemma kova peli! Sen jälkeen vielä kolme seiskaa, kaksi 128:ia, kaksi mirafioria, yksi Ritmo ja yksi Regata. Unoja oli myös "omistanut", vaikkei omissa nimissä olleetkaan. Harmitteli vain, että koko merkki "meni alaspäin" 2000-luvun alkaessa.
Eli kehuja sieltä lopulta tuli ja katteli aika mielissään Bravoa jokapuolelta. Manasi siinä samalla pyöriessään ihan kaikki VAG-konsernin tuotteet syvälle suohon.
Samaten kun vanhalla (toimimattomalla) kaasuläpällä halliin ajaessa sammutin Bravon ajoluiskalle. Laitoin käyntiin ja reilummalla kaasulla halliin sisälle (peto murahti pellin alla hiukan äänekkäämmin), loppui kaikilla nuorisopuolen opiskelijoilla työnteko ja kääntyivät katsomaan (7-10 oppilasta). Myöhemmin ruokatunnilta tullessa huomasin teinipoppoon Bravon ympärillä ja kävelin läheisin pakettiauton taakse kuuntelemaan
"Mikä kone tässä on?"
- En tiedä, ei voi olla vakio ainakaan äänistä päätellen...
"Mikä tää ees on??"
- Ei vittu, onks tää apartti! *osoitti virtalukossa roikkuvaa abarthin avaimenperää*
"Mikä se on?"
- Se on semmonen fiatin virityspaja, kait
Tämän jälkeen kävelivät tietokoneelle katsomaan auton tietoja Autodatasta. Huvittuneena asiasta lähdin tupakille...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Tuossa työkeikalla tuli kultua pari kommenttia Unosta... Ensimmäinen oli vanhempi herrasmies joka kyseli vuosimallia (veikkasi -78 ) ja lopulta tuumasi, ettei kukaan muu tuollaisella enää aja Tehtaanjohtaja taasen tuli seuraavana päivänä kyselemään onko tuo Uno mun. Jatkoi sitten sen olevan jo klassikko ja että kanta on harvenemaan päin, oli oikein nettiautosta katsonut kuinka monta on myynnissä Kyseli vielä lisää autosta ja tuntui oikeasti innostuneelta
Kyllä tuon kanssa törmää lähinnä positiivisiin kommentteihin, varsinkin sitten kun kertoo mitä kaikkea sille on tehty
Kyllä tuon kanssa törmää lähinnä positiivisiin kommentteihin, varsinkin sitten kun kertoo mitä kaikkea sille on tehty
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Reilun puolen vuotta takana tuolla -08 riisseli-bravolla. Oikeastaan yhtäkään negatiivista kommenttia en oo kuullu. Appiukkokin, joka on foorttimies henkeen ja vereen ja joka ei hyväksy alkuunkaan italiaanoja, totes tuolla ajettuaan että tämähän tuntuu oikeasti hyvältä autolta. Ja tuon perusteella vaimo, joka on ollut samoilla linjoilla appiukon kans, etsii jo focusta korvaavaa fiiattia. Perhana kun tuolla uudella tipolla ei saa hinata traileria...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Taannoin kävin koeajolla moisella, tosin 1.4 T-jet.kappa12 kirjoitti:Reilun puolen vuotta takana tuolla -08 riisseli-bravolla. Oikeastaan yhtäkään negatiivista kommenttia en oo kuullu. Appiukkokin, joka on foorttimies henkeen ja vereen ja joka ei hyväksy alkuunkaan italiaanoja, totes tuolla ajettuaan että tämähän tuntuu oikeasti hyvältä autolta. Ja tuon perusteella vaimo, joka on ollut samoilla linjoilla appiukon kans, etsii jo focusta korvaavaa fiiattia. Perhana kun tuolla uudella tipolla ei saa hinata traileria...
Ennakkoajatukset olivat "hyiyök, naamioitu stilo", mutta koeajo jätti suun hymyyn. Vaikka tuon "pitäisi" olla rakenteiltaan stilon kaltainen, stilomaisuus loisti poissaolollaan. Auto oli mukava ajaa, muttei semmonen tunnoton pulla kuten vaikka saman ikäiset Toyotat, volkkarit ja mitä näitä nyt on...
Moottorikin kiskoi moista keksintöä ihan kivasti. Sisätilat oli minulle mieleen, ulkonäkö myös. Koeajon jälkeen oli vain pakko vilkaista hintalappua (7200€), tehdä lyhyt palkkalaskelma päässä ja hieroa puhki nussitulla lompakolla ohimoita.
Mutta positiivinen mielikuva jäi kyseisestä kamppeesta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Eilen Padasjoella kaksi herrasmiestä kehui Mirafiorin ,tosin olivat kyllä nauttineet "mellakkaöljyä" . Toinen miehistä harmitteli kun oli nuoruudessaan antanut romu-ukon vietäväksi 125 speciaalin.
Jari Salmensuo
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Eilen ollessani tankkaamassa Unoa kurvasi paikalle Touran josta kuski kysyi saako ottaa kuvan autostani. Selitti italialaisittain suomea murtaen lähettävänsä kuvan Italiaan kaverilleen jolla myös on Unoja.
Kysyi vielä saako ottaa useamman kuvan ja luvan saatuaan nousi ulos autostaan ottamaan kuvia.Oli kuulemma ollut pakko kääntyä ympäri, kun oli tuon nähnyt. Kovasti kehui Unoa hienoksi ja hyvä kuntoiseksi
Eipä tuollaista taida käydä Avensis-Penalle
Kysyi vielä saako ottaa useamman kuvan ja luvan saatuaan nousi ulos autostaan ottamaan kuvia.Oli kuulemma ollut pakko kääntyä ympäri, kun oli tuon nähnyt. Kovasti kehui Unoa hienoksi ja hyvä kuntoiseksi
Eipä tuollaista taida käydä Avensis-Penalle
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
No ei!Keltsi kirjoitti:Eilen ollessani tankkaamassa Unoa kurvasi paikalle Touran josta kuski kysyi saako ottaa kuvan autostani. Selitti italialaisittain suomea murtaen lähettävänsä kuvan Italiaan kaverilleen jolla myös on Unoja.
Kysyi vielä saako ottaa useamman kuvan ja luvan saatuaan nousi ulos autostaan ottamaan kuvia.Oli kuulemma ollut pakko kääntyä ympäri, kun oli tuon nähnyt. Kovasti kehui Unoa hienoksi ja hyvä kuntoiseksi
Eipä tuollaista taida käydä Avensis-Penalle
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Pakko nyt itse kommentoida ulkopuolisena....
.... Ostin tuossa viikko takaperin 2004 Meganen "kun halavalla sain". Ajettiin sillä nyt mökille ja vaimo tykkäsi kovin, mukavan ranskalainen kyyti jne... Bravoonhan se sitä vertasi.
Noh, eilen kävin äiteen -00 Punto 60:llä kaupassa (30km/suunta).
Punto on
- Parempi ajaa
- Ohjaustuntuma on parempi
- Kone jaksaa vähintään yhtä hienosti pitää matkavauhdin yllä
Aikalailla samat pätee Bravoon.
Summasummarum, Fiatissa viihtyy kuski, rellussa matkustajat. Minua tosin ei paljoa kiinnosta, jos auto ei kuskin paikalta katsoen ole kiva.
.... Ostin tuossa viikko takaperin 2004 Meganen "kun halavalla sain". Ajettiin sillä nyt mökille ja vaimo tykkäsi kovin, mukavan ranskalainen kyyti jne... Bravoonhan se sitä vertasi.
Noh, eilen kävin äiteen -00 Punto 60:llä kaupassa (30km/suunta).
Punto on
- Parempi ajaa
- Ohjaustuntuma on parempi
- Kone jaksaa vähintään yhtä hienosti pitää matkavauhdin yllä
Aikalailla samat pätee Bravoon.
Summasummarum, Fiatissa viihtyy kuski, rellussa matkustajat. Minua tosin ei paljoa kiinnosta, jos auto ei kuskin paikalta katsoen ole kiva.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Nyt wellu ihan ihan rehellisesti, oliko tosiaan parempi ajaa? Jos oli, niin millä tavalla? Hyvästä ajotuntumasta tuossa oli oma ranskalainen viivansa. Jousitusmukavuus? Ihan aidosti kiinnostaa.
Meganella en ole itse koskaan ajanut, mutta Laguna oli mukava ajaa. Clio oli samaan tapaan kova kuin Punto, mutta Cliossa oli jotenkin hienosti viritetty alusta, sillä vaikka se oli kova, sorateiden ja -parkkien pienet kiharat ei lyönyt ollenkaan ikävästi läpi.
Ajoin tänään 60hv Puntolla 400km maantielenkin. Niin hyvä kun tuo pikkuajossa onkin, niin onhan tuo maantiellä aika, no, pieni auto. Ohjaustuntuma ja vakaus maantiellä on todella hyvä. Aivan kuin pari pykälää isommassa autossa. Selvästi parempi kuin Cliossa. Maantiellä miinusta tulee kovasta jousituksesta ja moottorin tehottomuudesta. Keski-Suomen mäkiin 60hv ei tahdo riittää. Toki mäet ylös pääsee, mutta vitosella vauhti hiipuu ja meinaa hiipua nelosellakin. Edellisenä autona oli Xantia, joka maantiellä on autojen parhaimmistoa. Sillä ei muutaman tunnin siivu tuntunut missään. Vaikka Puntossa ohjaus ja vakaus onkin Xantian tasoa, pehmeällä jousituksella on hirvittävän suuri merkitys siihen miten autossa viihtyy pidemmän matkan.
Meganella en ole itse koskaan ajanut, mutta Laguna oli mukava ajaa. Clio oli samaan tapaan kova kuin Punto, mutta Cliossa oli jotenkin hienosti viritetty alusta, sillä vaikka se oli kova, sorateiden ja -parkkien pienet kiharat ei lyönyt ollenkaan ikävästi läpi.
Ajoin tänään 60hv Puntolla 400km maantielenkin. Niin hyvä kun tuo pikkuajossa onkin, niin onhan tuo maantiellä aika, no, pieni auto. Ohjaustuntuma ja vakaus maantiellä on todella hyvä. Aivan kuin pari pykälää isommassa autossa. Selvästi parempi kuin Cliossa. Maantiellä miinusta tulee kovasta jousituksesta ja moottorin tehottomuudesta. Keski-Suomen mäkiin 60hv ei tahdo riittää. Toki mäet ylös pääsee, mutta vitosella vauhti hiipuu ja meinaa hiipua nelosellakin. Edellisenä autona oli Xantia, joka maantiellä on autojen parhaimmistoa. Sillä ei muutaman tunnin siivu tuntunut missään. Vaikka Puntossa ohjaus ja vakaus onkin Xantian tasoa, pehmeällä jousituksella on hirvittävän suuri merkitys siihen miten autossa viihtyy pidemmän matkan.
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Punto:AriJ kirjoitti:Nyt wellu ihan ihan rehellisesti, oliko tosiaan parempi ajaa? Jos oli, niin millä tavalla? Hyvästä ajotuntumasta tuossa oli oma ranskalainen viivansa. Jousitusmukavuus? Ihan aidosti kiinnostaa.
Meganella en ole itse koskaan ajanut, mutta Laguna oli mukava ajaa. Clio oli samaan tapaan kova kuin Punto, mutta Cliossa oli jotenkin hienosti viritetty alusta, sillä vaikka se oli kova, sorateiden ja -parkkien pienet kiharat ei lyönyt ollenkaan ikävästi läpi.
Ajoin tänään 60hv Puntolla 400km maantielenkin. Niin hyvä kun tuo pikkuajossa onkin, niin onhan tuo maantiellä aika, no, pieni auto. Ohjaustuntuma ja vakaus maantiellä on todella hyvä. Aivan kuin pari pykälää isommassa autossa. Selvästi parempi kuin Cliossa. Maantiellä miinusta tulee kovasta jousituksesta ja moottorin tehottomuudesta. Keski-Suomen mäkiin 60hv ei tahdo riittää. Toki mäet ylös pääsee, mutta vitosella vauhti hiipuu ja meinaa hiipua nelosellakin. Edellisenä autona oli Xantia, joka maantiellä on autojen parhaimmistoa. Sillä ei muutaman tunnin siivu tuntunut missään. Vaikka Puntossa ohjaus ja vakaus onkin Xantian tasoa, pehmeällä jousituksella on hirvittävän suuri merkitys siihen miten autossa viihtyy pidemmän matkan.
- Meluisampi
- Laiskempi
- "halvempi" (siis tuntumaltaan)
+ Ajettavampi
Olen samaa mieltä, että tuo 60hv on todella vaatimattomasti, mutta ainakin äitin Punto jaksoi pitää matkavauhdin (100-120km/h) yllättävän iloisesti osakaasullakin. Tottakai ohituksiin/ylämäkiin sai varata "reserviä", mutta tuntui kulkevan kevyemmin kuin Rellu. Tosin, kaasutuntumassa aivan järkyttävä ero (vaijeri vrs. rellun toivomuspoljin).
Renault on mukava matka-auto. Istut komentosillalla ja ohjaat itseäsi määränpäähän. Jousitus on todella miellyttävä, pintapehmeä mutta kantava ja joustovarat asialliset. Todellakin ranskalaisen pehmeä, positiivisessa mielessä. Tiloiltaan ko. Megane on hämmentävän hyvä. Olen 135kg/184cm ja silti takanani mahtui istumaan aikuinen "ilman hikeä". Myöskin meidän perheen mökkikamat (ja minun työkalut) kulkeutuivat perheen lisäksi oikein mainiosti mukana.
Kulutus hämmensi. MAX.90km/h meni ajotietokoneen mukaan noin 6.2-7l/100km maastosta riippuen (kuorma päällä). 100-110km/h menikin sitten 7-8l/100km. Välitykset todella lyhyet, todellista 105km/h koneessa 3300rpm vitonen päällä.
Sitten siihen ajettavuuteen. Punto on varmasti asiaan tottumattoman mielestä kuluttava ja rasittava auto matkustaa. Ohjaus on tavallaan hentoinen, mutta tehostimen toimiessa oikein informatiivinen maantieajossa. Alustan ollessa kunnossa vakio punto tuntuu ketterältä menijältä, joskin laiskalta. Kuitenkin, tuolla 60hv:lla pääsee vaikkapa mutkaista sora/lumitietäkin yllättävän kovaa, koska autoon voi luottaa. Käytös on pikkuautoksi looginen, ainoastaan taka-akselin sisäänjoustovarat loppuvat kesken, mikäli kontissa on paljon kuormaa.
Renault, kuten mainittu, mukava matkata. Mutta, ainakin minulle tulee tuskainen olo kun alkaa hiekkatie. Ohjaus pysyy edelleen, hiukan teennäisen tunnokkaana. Auto kuitenkin tuntui olevan hiukan "ymmällään" osittaisesta irtosorasta ko. hiekkatiellä. Suoralla tieosuudella, leveällä tiellä suoritettu tahallinen "vastaheiton vastaheiton heppiliike" vahvisti käsitystä; pyörien menettäessä pitoaan puuroutuu ohjaus täysin ja kuljettaja on vain näköaistinsa varassa. Auto ei tunnu herkältä eikä informatiiviselta, lähinnä pieni laiva kuvaa tilannetta hyvin. Ratilla valitaan kulkusuunta ja kitkan määrittelemän fysiikan laskuopin mukaan suunta vaihtuu nopeudella X.
Summasummarum. Molemmat ovat ihan päteviä autoja. Kumpaakaan en hauku. Punto on karu, aneeminen, mutta tavallaan iloinen. Renault on huolehtivainen, rauhallinen ja mukava. Hauskaa tässä on se, että olen aina ollut tuommoista mk2 Puntoa vastaan, koska omistamani semmoinen oli paskin auto mitä ikinä olen omistanut. Tosin, se oli keulakolaroitu. Siitä puuttui ohjauksen herkkyys ja tuntuma, pyrki puskemaan kokoajan ja ihan jokapaikka levisi kokoajan. Ehkä se tosiaan oli puhdas maanantaikappale...
60hv laiska.... 2011 ainakin Fiat Uno 60s meni todella lentävän nätisti lumipallorallissa. Uno on minusta edelleen paras etuvetoinen ajaa, mitä olen koskaan ajanut. Toisena on Tempra, sen jälkeen Tipo, jonka jälkeen Vulva 855.
Tulipas tekstiä. Olenko sitten mieleltäni vikainen, koska "puolustan tämmöstä paskamerkkiä ku joku vtun viiat!?". En tiä, miettinyt ja hiukan hieronut eräästä yksilöstä kauppoja, jahka omistaja siihen joskus kyllästyy...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Siinähän tuli pureskeltua asiaa, hyvä! Kuten tuossa kirjoittelin, ohjaus on Puntossa todella hyvä ja auto kulkee suoraan ilman, että tarvii jatkuvasti paimentaa. Esim. Clio oli paljon huonompi noissa. Punton 60hv riittää tasamaalla hyvin, mutta mäet puuduttaa. Ja kaasupoljin oli alkuun oudon tuntuinen, kun liikematka vaikuttaa todella pitkältä. Ylämäki kun alkaa, niin saa tosissaan liikuttaa jalkaa Isompi Fiat tehokkaammalla moottorilla voisi olla kokeilemisen arvoinen. Sellaisen osto ei tosin ole ajankohtaista, kun haussa oli just tämmöinen pikku kippo pienellä kulutuksella.
Maantiellä eniten väsyttää jousitus. Toki riippuu ihmistestäkin ja että mihin on tottunut.
Ennen kuin tämän ostin, en ollut koskaan Puntolla ajanut enkä edes kyydissä ollut. Ulkoa kun ovat vähän sellaisia harmaaseen massaan sulautuvia, niin en kovin paljoa odottanut sisätilan ilmeeltäkään. Yllätyin. Mun silmään tämä on sisältä todella paljon nätimpi kuin ulkoa. Vaikka kyseessä on kaupunkiauto, niin joku tässä rassaa mitä näkyvyyteen tulee. Olisiko isojen niskatukien syytä. Menipä rankasti offtopicin puolelle
Maantiellä eniten väsyttää jousitus. Toki riippuu ihmistestäkin ja että mihin on tottunut.
Ennen kuin tämän ostin, en ollut koskaan Puntolla ajanut enkä edes kyydissä ollut. Ulkoa kun ovat vähän sellaisia harmaaseen massaan sulautuvia, niin en kovin paljoa odottanut sisätilan ilmeeltäkään. Yllätyin. Mun silmään tämä on sisältä todella paljon nätimpi kuin ulkoa. Vaikka kyseessä on kaupunkiauto, niin joku tässä rassaa mitä näkyvyyteen tulee. Olisiko isojen niskatukien syytä. Menipä rankasti offtopicin puolelle
Re: Ulkopuolisten kommentteja Fiatista?
Kaverilla on talli missä saan käydä autoja ropaamassa. Sillä oli aikanaan melko huono mielikuva fiateista mutta nyt kun olen kuuden vuoden ajan käyttä yt siellä Unoa, Stiloa, Barchettaa ja nyt Lineaa niin on varmaan vähän mielikuvat kirkastuneet. Lähinnä siksi että kaikki huollot mitä on tarvinnut tehdä on kuluvien osien vaihtoa ja osat on olleet halpoja ja helppoja vaihtaa.
Pahimmat kommentit tuli Stilon etuvalojen polttimoiden vaihdosta
Pahimmat kommentit tuli Stilon etuvalojen polttimoiden vaihdosta
Nykyinen
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1