Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Olisi tarkoitus ostaa diisseli bravo, 1.9L 120hp.. Ajettu 220000.. Kannattaako? En ole vielä autoa koe ajanu, mutta kokemusten perusteella voiko joku suositella vai sanoa että ei kannata? Fiijatteja on ollu perseen alla pitkään, mutta dieselistä ei ole kokemusta (paitsi scudo), liekkö tuo bravon 1.9 edes fiatin kone?
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Kyllä tää tietääkseni Fiatin mylly on. Ei mulla pahaa sanottavaa ole loppujen lopuksi. Fiatiksi todella hyvä :)
Jotain remppoja on pitäny tehä, mitä tästäkin ketjusta voi lukea.
Nyt on alkanu viimeaikoina tyhjäkäynnillä vähän tutista ja peruutusvaihde on tosi vaikea saada silmään. Pitää runtata sivuun ja sitten taakse, että menee. Ei siis johdu siitä että peruutusvaihde ei ole synkronoitu. Jos säädän kepin sivuttaisliikettä niin sitten ykkösen päällemeno menee vaikeaksi. Oon alkanu epäillä moottori-vaihteiston tukikumien kuntoa, että oisko sen verran painunu että vaikuttas tuohon ja olisko osasyy tutinaakin.

Höpögrammavero + dieselvero on noin 600 euroa vuodessa, joka on minusta todella paljon pienehköön autoon, kun esim Mazda CX-5:n nelivetodieselautomaatissa se on vain joitain kymppejä enemmän vaikka auto on isompi ja moottori tehokkaampi.
Laskin kerran että 1,4 bensaturbobravo olisi lähes yhtä halpa vielä noin 30 tuhannen vuosikilsoilla kun bravo-diesel, kun ottaa mukaan verot, vakuutukset ja kulutuksen. Eikä tämän dieselin kulutuskaan nyt kovin pieni ole pienehköksi autoksi. Mun ajoilla 6,1 litraa sadalle keskikulutus, tosin ajan melko paljon myös pikkuteitä ja mehtäteitä, joka nostaa kulutusta.

Jos halvalla saa ja auto on kunnossa, niin kannattaa ostaa.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Tuo kulutus pikkasen arveluttaa.. Toinen vaihtoehto olisi punto 1.3 diisselillä.. Pitää pikkasen tuumailla..
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja am »

Jääkö kytkin vähän 'kantamaan' ja se tutisuttaa. Tämä voisi johtua alipainepumpusta tai työsylinterin/pääsylinterin kunnosta.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Nyt kävin sitten bravon kotiin, eli 1.9 diisseli 8.lla venttiilillä. Ajettu 220000.. Toistaiseksi kaikki hyvin mutta heti kotimatkalla kamera otti kuvan, eli sakkoja odotellessa.. Oli punton jälkeen aika ärhäkkä..
Avatar
Marko T
GFF
Viestit: 61
Liittynyt: 04.09.2012 20:48
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Marko T »

Fiiatin moottori ja muista jakohihnan vaihto 60tkm.Meillä meni noilla kilometreillä pyöränlaakerit vaihtoo ja etujouset katkes alhaalta.Eikai siinä mitää ihmeellisii vikoja oo.Kesällä keskikulutus on ollu 5,2-5,4 l.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Ohjekirja sanoo vaihtoväliksi 120 tuhatta tai 4 vuotta. Ajoin ite edellisestä vaihdosta lähes tuon määrän ja 2 vuotta ehti kulua aikaa. Kaikki hihnapyörät piti vaihtaa myös.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Vesipumppu ei välttämättä kestä 120000 vaihtoväliä. Mistäkö tiedän... 8-)
60000 on suositus.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

1000km takana. Kaikki hyvin (paitsi takavanteen lämpiäminen) toistaiseksi. Keskikulutus seka ajossa noin 5,5 litraa sataselle.. Matka ajossa ei löpö hirveämmin kulu. Mitä öljyä olette käyttäneet koneessa?
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

pentozal kirjoitti: Mitä öljyä olette käyttäneet koneessa?
Aiemmin tätä Castrollin Magnatekkiä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590088
Nyt moottorissa on nämä Shell Helix HX8: https://www.motonet.fi/fi/tuote/596013.
Myös Teboil Diamond Diesel 5W40 oli harkinnassa viime huoltoon, mutta siitä puuttuu Fiatin luokitus joten laitoin sitte Selli Heliksit. Eikä tarvi 15 tuhannen vaihtovälillä lisätä.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Tässä on näköjään käytetty mobilin ESP 5W30 öljyä. Kannattasko jatkaa samalla?
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Ostin tuota castrolia..
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Reilu 5000km takana ja kaikki menny hyvin. Taakse vaihoin laakerit, palat ja jarrusatulat. Muulta rempalta olen säästynyt. Kulutus on ollu minimissään 4,8L/100km ja maksimissaan 5,8L/100km..
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Hups oli vasemmasta eturenkaasta hakkapeliitta8.sta katkenneet kaikki nastat ulkosivun puolen kulutuspinnasta. Keskikohdasta sisäänpäin on vielä olemassa kaikki. Ilmeisesti keväällä kuluneet kun oli alapallot väljät. No 4 mm pintaa etusissa ja 6 mm takana ja 15-vuonna paistetut, että muutenkin on ostettava uudet talvirenkaat.
Mutta eipä se taho mennä taaskaan suoraan. Talvirenkaat kun vaihdoin alle, ihan kun sen jälkeen olis ratti nyt vähän vinossa oikealle, siis ihan vähän mutta häiritsevästi mulle. Iskarit vaihoin aiemmin ja sen jälkeen ajoin kesäkumeilla tuhansia kilometrejä, enkä hokannu että ratti olis vinossa ollut. Voihan se olla että kun tuo talvirengas on kulunut toispuoleisesti, niin vetää rattia vähä vinoon.

Vasemmasta eturenkaasta kun ottaa kiinni ja heiluttaa niin välys tuntuu ja kuuluu jossain, mutta missä!? En ole vielä saanu selville joko Triscan alatukivarsien alapallot olis väljiä, niillä on nyt ajettu se reilut 20 tuhatta jonka Ruvilletkin kesti. Että siinä se saattas olla, pitäs vaan päästä nosturille tutkimaan tarkemmin. Takuu meni umpeen nyt lokakuun alusta, että jos niissä on vika niin pitää ulkomailta tilata jotkut oikean valmistajan osat.

Tai sitten vasen etupyörän laakeri, rässättävä jota en ite vaihtanu. Oikealle eteen vaihoin ite varmaan vuotta aikasemmin ja vasemman vaihtoi korjaamo. Uus laakeri on molemmin puolin sama SKF. Ei äännä kuitenkaan ja renkas irti ottamalla ei tunne välystä vaikka kuinka heiluttas, eikä tunnu jousessa kun rengasta pyörittää. Ainoastaan pyörityksen suunnan vaihdon tuntee, koska jarru on tietenkin sen verran iholla.

Hmh, harmittaa ku uudet talvirenkaat tarttis, mutta hyövääpä niitä ostaa jos joku paikka on väljänä niin kohta joutuu ostamaan taas uudet.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aina, merkistä riippumatta, pitää tarkistaa, onko uusiin niveliin vaivauduttu laittamaan rasvaa. Varsin usein ei ole.

Tässä Lemförderin taisonnäyte:
https://1drv.ms/u/s!AiQwQq0Hz81SgYkigmh ... g?e=Sj459G" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo toiseksi viimeisessä kuvassa näkyvä kotelosuoja-aineen laitto nivelen päälle lopetti nivelien kuolemisen ruostumiseen. Vesi kun menee muuten läpi tuosta takapellistä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin