Sämpy kirjoitti:Edelleen kysyn, miksi valtio haluaa edelleen että ihminen joka ei ymmärrä autostani mitään pitää tarkistaa se säännöllisesti, ja minun pitää vahtia haukkana ettei sitä osaamattomuuttaan rikota tai ettei tule aiheetonta hylkyä, koska oikeusturvaa näissä hommissa ei tunneta.
Kun vaihtoehtona olisi ollut että minä joka tunnen siitä joka pultin ja mutterin pidän sen kunnossa.
Vähän kuin terveyskeskuksen tietokoneiden tietoturvapäivityksen tekisi tielaitoksen asfalttitarkistaja, koska kunnan IT vastaavalla ei ole tarkastajan pätevyyttä.
Vai miten aiotaan huolehtia, että katsastuspaikoilta löytyy jatkossa ammattitaitoa katsastaa 100 vuotta vanhoja autoja. Kun kerran katsastus vaaditaan niin kai sitten osaaminen pidetään ajan tasalla Traficomin toimesta...?
Jossain kampaviinerikokouksessa tuskin kukaan aivokääpä edes ajatteli asiaa. "nehän on vanhoja simppeleitä autoja, menee siinä sivussa".
Osaisitko SINÄ ajaa T-fordilla? Millä polkimella aloittaisit?
Vai missä on sopimus, että auton omistajan velvollisuus on opettaa katsastusmies ajamaan sillä?
Mikä auto se sinulla nyt on joka hiertää?
Mutta asiaan.... Nyt täytyy muistaa, että sinä olet marginaali. Samoin kaikki laillasi tekevät, "40 vuotiailla arkensa ajavat" ovat marginaaleja. Todennäköisesti niissä vahakabineteissa näitä asioita miettiessä todetaan yhteen ääneen "eihän kukaan ajele yli 30 vuotta vanhalla autolla, niitä varten on museoluokka!".
Ja tosiaan, museoikäisille ajoneuvoille on museoajoneuvoluokka, koska
kukaan päättäjä ei ajattele pienessä aivossaan kenenkään ajavan niin vanhoilla "p*skoilla" arkiajojansa. Tosin, museoajoneuvokin täytyy katsastaa joko kahden- tai neljän vuoden välein, riippuen valmistusajasta. Suhtaudutaanko niihin sitten erilailla, en tiedä.
Suomessa vain ei oikein ole koskaan tuommoinen "itse valvon ja säästän" -systeemi toiminut varsinkaan liikenteessä. Meillä on pirun vahva virkamiesvallan kulttuuri, mutta sitä kompensoimassa on myöskin melko vahva puskamekaanikko-kulttuuri. Puskamekaanikolla tarkoitan nyt henkilöä, joka paklaa ruosteisen helman, liimaa alustan katkenneen mutterinkannan jne vain saadakseen autonsa leimattua.
Autokorjaamolla työskennellessä tuli nähtyä niin vaarallisia virityksiä ihan niistä arkiajossa olevista autoista jo erinäisten omamekaanikkojen toimesta, että rehellisesti en halua edes ajatella mitä tämän kansan tietty osa tekee, jos jonkin ikäiset ajoneuvot vapautetaan teknisestä tarkastuksesta kokonaan. Pahimmat mieleeni syöpyneet on olleen todellakin pikaliimalla liimattu apurungon pultin kanta (pultti oli poikki), puukäikäle jarrukengän tilalla, hitsattu raidetangon sisäpää, kuormaliinalla sidottu vetoakselin kannatinlaakeri, muttereilla paikoilleen lukittu puhki lahonnut iskunvaimentimen yläpää, kymmeniä ellei satoja erinäisin keinoin "korjattua" ruostevaurioitunutta kotelorakennetta, possuliimattuja alustan/moottorin kannatuksen puslia... Ja lukemattomia kertoja väärää kalikkaa väärään paikkaan (esim. väärän mallin jarrupalat hakattu vasaroimalla paikoilleen). Nämä autot on aina olleet siellä "suomalaisen auton keski-iän" toisella puolella ja omistaja vaikuttanut juuri tämmöiseltä puskamekaanikolta, jota vituttaa maksaa yli 2€ pyyhkijöiden vaihtamisesta.
Millainen se tekninen tarkastus sitten voisi olla, pitäisi suomalaisten autoharrastus-kerhojen murtaa se suomalainen "en tee, enkä kerro!" -kulttuuri ja alkaa yhteistyössä väsäämään jonkinlaista ehdotusta virkamieskoneistolle? Varmasti ainakin FHRA on tuota jo paljon tehnytkin, mutta jos puhumattakaan "kaikki" harrastekerhot saataisiin puhaltamaan yhteen hiileen, menisi viesti varmasti paljon helpommin perille.
Ite ehdottaisin vanhalle, tai "harrasteajoneuvoluokan" autolle teknistä turvalaite- ja valotarkastusta vaikkapa kahden vuoden välein, jossa katsotaan:
- Toimiiko jarrut
- Toimiiko valot
- Onhan alustassa tms. yleensä kaikki edes kiinni
- Jos vyöt, toimivatko ne
Juuri muuta kummempaa ei tarvitsisi. Nuokin pääosin sen vuoksi, että karsii äärimmäisen tehokkaasti jo niitä puskamekaanikkoja, koska vanhojen autojen elvyttäminen noilta osin voi olla vaikeaa. Lista muistuttaa toki paljon nykyistä teknistä tarkastusta, mutta ehdottaa toki saa oman versionsa.
Tämä tekstinpätkä ei tosiaan sitten ollut Sämpy epäluottamuslause sinun tai kenenkään muunkaan autonpitotaidoille tai mielenkiinnolle. Sitä vain helposti sokaistuu ajatuksissaan, eikä tajua olevansa täydellisessä marginaalissa "valtavirran" jaloissa, eikä aina muista sitä tosiasiaa, että aikoinaan eräässä suomalaisessa aikakausilehdessä neuvottiin kuvin, kuinka kanaverkolla ja pakkelilla opelista saatiin uudenveroinen.
Suomessa koko autoilu-kenttä on erittäin kieroutunutta verrattuna niin moneen muuhun maahan. Meillä on kaikki äärimmäisen valvottua ja tiukasti rajattua, mutta myös erittäin kallista. Suomalainen kulttuuri myöskin rajoittaa tehokkaasti tiedon leviämistä jopa harrastajaporukan sisällä, vaikka meillä on näppäriä sananlaskuja esim. "Tiedosta ja paskasta on hyötyä ainoastaan levitettynä". Muutama ns. "tosissaan" autoharrastukseen elämänsä hurahtanut tuttu on todella vakavissaan miettinyt muualle muuttamista, koska närästää tämä touhu.
Närästää se minuakin.
Minkä huollan, sen korjaan...