40v ja vapaa katsastuksesta ?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:No omaan autoon sais vaihtaa laturin joka katsastuksen jälkeen, jos ei olisi lyömässä inssiä näpeille että tätä moottorimallia EI sammuteta virtalukosta.

Luulisi että raskaan kaluston puolelta olisi tuttuja ilman sähkösammutinta olevat dieselit.

Tai kuinka moni tälläinen saisi hylyn "käsijarru tehoton" kun se on kardaanilla.. jos käyttää neliveto-ohjelmaa jarrupenkissä.

Löytyykö pitkät lattiapolkimesta? Entä lasinpesuri? Vai onko viiksi revitty paskaksi. Löytyykö se pesuri jos se on viiksessä, mutta päästä painamalla? Tai italialaisessa erillinen viiksi pitkille/parkeille.

Saati kun siinä ratissa alkaa olla ennakonsäätöä yms. ja polkimetkin toimii eri lailla kuin nykyautossa.

Ihan naurettavaa pelleilyä viedä tämmöisiä laitteita inssille ihmeteltäväksi jonnekin 50 kilometrin päähän.
Niin no tässä tulee juuri tätä ongelmaa, että mikään ei ole täydellistä. Minusta hiukan omituista edes olettaa vaikkapa 30-vuotiaan inssin tietävän tai ymmärtävän 40-50 vuotta vanhan auton vimpstaakit ulkoa, varsinkin kun se 99,5% kalustosta jota tarkastetaan, on niitä toistensa geneerisiä kopiosämpylöitä.

Kukaan kun ei ole täydellinen eikä kenellekkään enään varmaankaan missään opeteta, kuinka se italialaisen auton puhaltimen säätö toimii vaikkapa Alfa Romeo Sprintissä (viiksestä).

Mikäs on museoauton katsastusväli? Meinasin itsekkin nyt sortua ajattelemaan, että eikait kukaan tommosella vanhalla rohnolla ajele kuin museokilvissä...muttakun itsekkin haaveilen sellaisesta. :mrgreen:

Sitä harrasteautoluokkaa on vissiin puuhattu ja huudeltu jo useampi vuosikymmen. Sitä tarvittaisiin kipeästi, mutta tuskin tulee tapahtumaan tässä valtiossa ihan heti. Päättävät elimet ja "mainstream" on niin autovihamielistä, mikä on älytöntä, koska Suomen historiassa automobiililla on ollut erittäin merkittävä rooli koko maan kehityksessä.

Rakentelusäännöksiä pitäisi vapauttaa puhtaalla maalaisjärjellä. Ihan spedeä touhua nysvätä vaikkapa moottorin kanssa joistain tilavuusprosenteista tms., varsinkin jos moottori vaihdettuna on päivitetty jarrua jne. Suomessa kun "ei saa tehdä mitään".
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

stella kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Auotaanko muuten konttoreilla kuinka usein konepeltejä? Mitä omia kokemuksia niin ei noihin vanhoihin tuntuisi konttoreilla ihan hirmu mielenkiintoa olevan. Puhumattakaan että inssi oikeasti edes tajuaisi jos jotain on tehty :roll:
No kylhän konepelti yleensä katsastuksessa avataan, että esimerkiksi akun kiinnitys tarkistetaan, ja rungonnumero myös......
Monessako nykyautossa onnistuu akun kiinnityksen tarkastus noin? Löytyykö runkonumeroitakaan noin? Omien kokemusten mukaan ei kyllä pelti nouse. Ja tosiaan vaikka siellä olisi mitä vain niin alkaako kukaan tutkia. Liekö osaa kukaan tarkastaa mitään muuta kun otteesta lohkon numeron :roll: Etenkin jos moottori on merkattu vaihdetuksi niin tuskin tuntee.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:
stella kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Auotaanko muuten konttoreilla kuinka usein konepeltejä? Mitä omia kokemuksia niin ei noihin vanhoihin tuntuisi konttoreilla ihan hirmu mielenkiintoa olevan. Puhumattakaan että inssi oikeasti edes tajuaisi jos jotain on tehty :roll:
No kylhän konepelti yleensä katsastuksessa avataan, että esimerkiksi akun kiinnitys tarkistetaan, ja rungonnumero myös......
Monessako nykyautossa onnistuu akun kiinnityksen tarkastus noin? Löytyykö runkonumeroitakaan noin? Omien kokemusten mukaan ei kyllä pelti nouse. Ja tosiaan vaikka siellä olisi mitä vain niin alkaako kukaan tutkia. Liekö osaa kukaan tarkastaa mitään muuta kun otteesta lohkon numeron :roll: Etenkin jos moottori on merkattu vaihdetuksi niin tuskin tuntee.
-Jarrunesteen määrä
- Jäähdytinnesteen määrä
- Yleisilme (onko öljyä tms. pitkin konehuonetta)
- Saastelaitteet (ilmansuodatin jne).
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja stella »

Stefa kirjoitti:
stella kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Auotaanko muuten konttoreilla kuinka usein konepeltejä? Mitä omia kokemuksia niin ei noihin vanhoihin tuntuisi konttoreilla ihan hirmu mielenkiintoa olevan. Puhumattakaan että inssi oikeasti edes tajuaisi jos jotain on tehty :roll:
No kylhän konepelti yleensä katsastuksessa avataan, että esimerkiksi akun kiinnitys tarkistetaan, ja rungonnumero myös......
Monessako nykyautossa onnistuu akun kiinnityksen tarkastus noin? Löytyykö runkonumeroitakaan noin? Omien kokemusten mukaan ei kyllä pelti nouse. Ja tosiaan vaikka siellä olisi mitä vain niin alkaako kukaan tutkia. Liekö osaa kukaan tarkastaa mitään muuta kun otteesta lohkon numeron :roll: Etenkin jos moottori on merkattu vaihdetuksi niin tuskin tuntee.
Niin....siis kun puhutaan niistä autoista, joissa akun, ja runkonumeron tarkistus onnistuu konepellin aukaisun jälkeen (ei siis mistään nykyPaska-autoista).....Vaan niistä,jotka ovat ajalta....ennen tätä nykyPaska-aikaa.....(70-90....ja ehkä 2000-luvun alku)...Näistä nykyPaskoista, kun ei ole kokemusta....eikä ihan äkkiä tule olemaankaan (sen verran on lyhyellä pinnalla varustettu minun pääkoppa, että ei passaa itseään kiusata :roll: )...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Edelleen kysyn, miksi valtio haluaa edelleen että ihminen joka ei ymmärrä autostani mitään pitää tarkistaa se säännöllisesti, ja minun pitää vahtia haukkana ettei sitä osaamattomuuttaan rikota tai ettei tule aiheetonta hylkyä, koska oikeusturvaa näissä hommissa ei tunneta.

Kun vaihtoehtona olisi ollut että minä joka tunnen siitä joka pultin ja mutterin pidän sen kunnossa.

Vähän kuin terveyskeskuksen tietokoneiden tietoturvapäivityksen tekisi tielaitoksen asfalttitarkistaja, koska kunnan IT vastaavalla ei ole tarkastajan pätevyyttä.

Vai miten aiotaan huolehtia, että katsastuspaikoilta löytyy jatkossa ammattitaitoa katsastaa 100 vuotta vanhoja autoja. Kun kerran katsastus vaaditaan niin kai sitten osaaminen pidetään ajan tasalla Traficomin toimesta...?

Jossain kampaviinerikokouksessa tuskin kukaan aivokääpä edes ajatteli asiaa. "nehän on vanhoja simppeleitä autoja, menee siinä sivussa".

Osaisitko SINÄ ajaa T-fordilla? Millä polkimella aloittaisit?

Vai missä on sopimus, että auton omistajan velvollisuus on opettaa katsastusmies ajamaan sillä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja stella »

Sämpy kirjoitti:Edelleen kysyn, miksi valtio haluaa edelleen että ihminen joka ei ymmärrä autostani mitään pitää tarkistaa se säännöllisesti, ja minun pitää vahtia haukkana ettei sitä osaamattomuuttaan rikota tai ettei tule aiheetonta hylkyä, koska oikeusturvaa näissä hommissa ei tunneta.

Kun vaihtoehtona olisi ollut että minä joka tunnen siitä joka pultin ja mutterin pidän sen kunnossa.

Vähän kuin terveyskeskuksen tietokoneiden tietoturvapäivityksen tekisi tielaitoksen asfalttitarkistaja, koska kunnan IT vastaavalla ei ole tarkastajan pätevyyttä.

Vai miten aiotaan huolehtia, että katsastuspaikoilta löytyy jatkossa ammattitaitoa katsastaa 100 vuotta vanhoja autoja. Kun kerran katsastus vaaditaan niin kai sitten osaaminen pidetään ajan tasalla Traficomin toimesta...?

Jossain kampaviinerikokouksessa tuskin kukaan aivokääpä edes ajatteli asiaa. "nehän on vanhoja simppeleitä autoja, menee siinä sivussa".

Osaisitko SINÄ ajaa T-fordilla? Millä polkimella aloittaisit?

Vai missä on sopimus, että auton omistajan velvollisuus on opettaa katsastusmies ajamaan sillä?
Täysin Samaa mieltä kanssasi Sämpy!!!
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Edelleen kysyn, miksi valtio haluaa edelleen että ihminen joka ei ymmärrä autostani mitään pitää tarkistaa se säännöllisesti, ja minun pitää vahtia haukkana ettei sitä osaamattomuuttaan rikota tai ettei tule aiheetonta hylkyä, koska oikeusturvaa näissä hommissa ei tunneta.

Kun vaihtoehtona olisi ollut että minä joka tunnen siitä joka pultin ja mutterin pidän sen kunnossa.

Vähän kuin terveyskeskuksen tietokoneiden tietoturvapäivityksen tekisi tielaitoksen asfalttitarkistaja, koska kunnan IT vastaavalla ei ole tarkastajan pätevyyttä.

Vai miten aiotaan huolehtia, että katsastuspaikoilta löytyy jatkossa ammattitaitoa katsastaa 100 vuotta vanhoja autoja. Kun kerran katsastus vaaditaan niin kai sitten osaaminen pidetään ajan tasalla Traficomin toimesta...?

Jossain kampaviinerikokouksessa tuskin kukaan aivokääpä edes ajatteli asiaa. "nehän on vanhoja simppeleitä autoja, menee siinä sivussa".

Osaisitko SINÄ ajaa T-fordilla? Millä polkimella aloittaisit?

Vai missä on sopimus, että auton omistajan velvollisuus on opettaa katsastusmies ajamaan sillä?
Mikä auto se sinulla nyt on joka hiertää?

Mutta asiaan.... Nyt täytyy muistaa, että sinä olet marginaali. Samoin kaikki laillasi tekevät, "40 vuotiailla arkensa ajavat" ovat marginaaleja. Todennäköisesti niissä vahakabineteissa näitä asioita miettiessä todetaan yhteen ääneen "eihän kukaan ajele yli 30 vuotta vanhalla autolla, niitä varten on museoluokka!".

Ja tosiaan, museoikäisille ajoneuvoille on museoajoneuvoluokka, koska kukaan päättäjä ei ajattele pienessä aivossaan kenenkään ajavan niin vanhoilla "p*skoilla" arkiajojansa. Tosin, museoajoneuvokin täytyy katsastaa joko kahden- tai neljän vuoden välein, riippuen valmistusajasta. Suhtaudutaanko niihin sitten erilailla, en tiedä.


Suomessa vain ei oikein ole koskaan tuommoinen "itse valvon ja säästän" -systeemi toiminut varsinkaan liikenteessä. Meillä on pirun vahva virkamiesvallan kulttuuri, mutta sitä kompensoimassa on myöskin melko vahva puskamekaanikko-kulttuuri. Puskamekaanikolla tarkoitan nyt henkilöä, joka paklaa ruosteisen helman, liimaa alustan katkenneen mutterinkannan jne vain saadakseen autonsa leimattua.


Autokorjaamolla työskennellessä tuli nähtyä niin vaarallisia virityksiä ihan niistä arkiajossa olevista autoista jo erinäisten omamekaanikkojen toimesta, että rehellisesti en halua edes ajatella mitä tämän kansan tietty osa tekee, jos jonkin ikäiset ajoneuvot vapautetaan teknisestä tarkastuksesta kokonaan. Pahimmat mieleeni syöpyneet on olleen todellakin pikaliimalla liimattu apurungon pultin kanta (pultti oli poikki), puukäikäle jarrukengän tilalla, hitsattu raidetangon sisäpää, kuormaliinalla sidottu vetoakselin kannatinlaakeri, muttereilla paikoilleen lukittu puhki lahonnut iskunvaimentimen yläpää, kymmeniä ellei satoja erinäisin keinoin "korjattua" ruostevaurioitunutta kotelorakennetta, possuliimattuja alustan/moottorin kannatuksen puslia... Ja lukemattomia kertoja väärää kalikkaa väärään paikkaan (esim. väärän mallin jarrupalat hakattu vasaroimalla paikoilleen). Nämä autot on aina olleet siellä "suomalaisen auton keski-iän" toisella puolella ja omistaja vaikuttanut juuri tämmöiseltä puskamekaanikolta, jota vituttaa maksaa yli 2€ pyyhkijöiden vaihtamisesta.

Millainen se tekninen tarkastus sitten voisi olla, pitäisi suomalaisten autoharrastus-kerhojen murtaa se suomalainen "en tee, enkä kerro!" -kulttuuri ja alkaa yhteistyössä väsäämään jonkinlaista ehdotusta virkamieskoneistolle? Varmasti ainakin FHRA on tuota jo paljon tehnytkin, mutta jos puhumattakaan "kaikki" harrastekerhot saataisiin puhaltamaan yhteen hiileen, menisi viesti varmasti paljon helpommin perille.
Ite ehdottaisin vanhalle, tai "harrasteajoneuvoluokan" autolle teknistä turvalaite- ja valotarkastusta vaikkapa kahden vuoden välein, jossa katsotaan:
- Toimiiko jarrut
- Toimiiko valot
- Onhan alustassa tms. yleensä kaikki edes kiinni
- Jos vyöt, toimivatko ne

Juuri muuta kummempaa ei tarvitsisi. Nuokin pääosin sen vuoksi, että karsii äärimmäisen tehokkaasti jo niitä puskamekaanikkoja, koska vanhojen autojen elvyttäminen noilta osin voi olla vaikeaa. Lista muistuttaa toki paljon nykyistä teknistä tarkastusta, mutta ehdottaa toki saa oman versionsa. :mrgreen:

Tämä tekstinpätkä ei tosiaan sitten ollut Sämpy epäluottamuslause sinun tai kenenkään muunkaan autonpitotaidoille tai mielenkiinnolle. Sitä vain helposti sokaistuu ajatuksissaan, eikä tajua olevansa täydellisessä marginaalissa "valtavirran" jaloissa, eikä aina muista sitä tosiasiaa, että aikoinaan eräässä suomalaisessa aikakausilehdessä neuvottiin kuvin, kuinka kanaverkolla ja pakkelilla opelista saatiin uudenveroinen.

Suomessa koko autoilu-kenttä on erittäin kieroutunutta verrattuna niin moneen muuhun maahan. Meillä on kaikki äärimmäisen valvottua ja tiukasti rajattua, mutta myös erittäin kallista. Suomalainen kulttuuri myöskin rajoittaa tehokkaasti tiedon leviämistä jopa harrastajaporukan sisällä, vaikka meillä on näppäriä sananlaskuja esim. "Tiedosta ja paskasta on hyötyä ainoastaan levitettynä". Muutama ns. "tosissaan" autoharrastukseen elämänsä hurahtanut tuttu on todella vakavissaan miettinyt muualle muuttamista, koska närästää tämä touhu.

Närästää se minuakin.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Paha pettymys. MItä mä nyt tuolle w123 koppaiselle yli 15 v sitten museoidulle Mersulle teen. Lasikuitukin maksoi 8€. Onneksi peltiä löytyi romulavalta. Säästysivät kengät kuivina. Ja vahvaa rautalankaakin meni reilusti. Mutta ei kun ei.... Pitää ainakin imeä polttoöljyt tankista traktoriin.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

VTO kirjoitti:Paha pettymys. MItä mä nyt tuolle w123 koppaiselle yli 15 v sitten museoidulle Mersulle teen. Lasikuitukin maksoi 8€. Onneksi peltiä löytyi romulavalta. Säästysivät kengät kuivina. Ja vahvaa rautalankaakin meni reilusti. Mutta ei kun ei.... Pitää ainakin imeä polttoöljyt tankista traktoriin.
Huono trolli.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Data ei valehtele. Katsastaminen ylipäätään ei vähennä onnettomuuksia. Ei varsinkaan yli 40 vuotiaissa. Autoissa voi olla enemmän vikoja, mutta niillä ei ajeta enempää kolareita.

Ruotsalaiset eivät ole erilaisia kuin suomalaiset, joka muuta väittää saa SETAn iskuryhmän koston. Siellä pärjätään ilman katsastusta.

Suomalainen haluaa valvonnan, vaikka sillä ei olisi merkitystä. Paska maa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

wellu kirjoitti:
VTO kirjoitti:Paha pettymys. MItä mä nyt tuolle w123 koppaiselle yli 15 v sitten museoidulle Mersulle teen. Lasikuitukin maksoi 8€. Onneksi peltiä löytyi romulavalta. Säästysivät kengät kuivina. Ja vahvaa rautalankaakin meni reilusti. Mutta ei kun ei.... Pitää ainakin imeä polttoöljyt tankista traktoriin.
Huono trolli.[/quote

Kun olisikin. No sillä tavalla kyllä että kirjoitin minä muodossa. Kohtelias kun pitää olla
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

wellu kirjoitti: Ite ehdottaisin vanhalle, tai "harrasteajoneuvoluokan" autolle teknistä turvalaite- ja valotarkastusta vaikkapa kahden vuoden välein, jossa katsotaan:
- Toimiiko jarrut
- Toimiiko valot
- Onhan alustassa tms. yleensä kaikki edes kiinni
- Jos vyöt, toimivatko ne
Ainakin täälläpäin se hyvin pitkälti on noin. Onko sitten inssin fiksuutta :thumb: Vähän tuohon viittasin sillä konepellinkin avaamisella. Syynätäänkö jossain tosiaan jotain 70-lukuista tai vanhempaa samalla tapaa mitä uudempia?

Onhan noissa tietty myös se näkökanta että kuka on vastuussa jos vaikka risteykseen tullessa siitä katsastusvapauden piirissä olevasta kamppeesta menee jarruputki/-letku ja se tulee toisen auton kylkeen. Pahimmillaan voi käydä huonosti. Yleensä noita jarruja ei tien päällä paljoa kokeilla reilummin. Riittäisikö sitten kuskin/omistajan rankaisu tuossa reilummin. Toisaalta jos kuskina ei olekaan omistaja. Yksilönvastuuhan on täälläpäin aika olematon. Eikä näemmä ota virkamieskään tuota vastuuta. Toisaalta olisiko tehokkaampaa testata yli 40-vuotiaat kuskit. Näkö, hämäränäkö, reaktiokyky, liikeradat, havainnointikyky, jne. Kyllä alkaisi kortteja kadota ihan jo sen takia että toisilla moisessa testitilanteessa tulisi ääretön jännitys. Tosin pärjäisikö sitten liikenteessäkään :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:
wellu kirjoitti: Ite ehdottaisin vanhalle, tai "harrasteajoneuvoluokan" autolle teknistä turvalaite- ja valotarkastusta vaikkapa kahden vuoden välein, jossa katsotaan:
- Toimiiko jarrut
- Toimiiko valot
- Onhan alustassa tms. yleensä kaikki edes kiinni
- Jos vyöt, toimivatko ne
Ainakin täälläpäin se hyvin pitkälti on noin. Onko sitten inssin fiksuutta :thumb: Vähän tuohon viittasin sillä konepellinkin avaamisella. Syynätäänkö jossain tosiaan jotain 70-lukuista tai vanhempaa samalla tapaa mitä uudempia?

Onhan noissa tietty myös se näkökanta että kuka on vastuussa jos vaikka risteykseen tullessa siitä katsastusvapauden piirissä olevasta kamppeesta menee jarruputki/-letku ja se tulee toisen auton kylkeen. Pahimmillaan voi käydä huonosti. Yleensä noita jarruja ei tien päällä paljoa kokeilla reilummin. Riittäisikö sitten kuskin/omistajan rankaisu tuossa reilummin. Toisaalta jos kuskina ei olekaan omistaja. Yksilönvastuuhan on täälläpäin aika olematon. Eikä näemmä ota virkamieskään tuota vastuuta. Toisaalta olisiko tehokkaampaa testata yli 40-vuotiaat kuskit. Näkö, hämäränäkö, reaktiokyky, liikeradat, havainnointikyky, jne. Kyllä alkaisi kortteja kadota ihan jo sen takia että toisilla moisessa testitilanteessa tulisi ääretön jännitys. Tosin pärjäisikö sitten liikenteessäkään :roll:
Ja sitten kuinka monella oikeasti riittää sen parhaan ajokauden alussa, ensimmäisen lämpimän aurinkoisen päivän koettaessa sisu myöntää itselleen "en voi lähteä tällä sportcoupella liikenteeseen, ennenkuin olen putket uusinut varmuuden vuoksi"? Tuskin kenelläkään.

Ihminen ei myönnä virheitään, vaan helposti alkaa lipsumaan. Poikkeukia toki löytyy, mutta suurin osa ihmisistä on niitä, jotka "oman edun nimissä" ovat valmiita hieman venyttämään sitä rajaa aina vain kauemmaksi ja kauemmaksi.

Jos ihmiset eivät tuommoisia olisi, ei täällä tarvitsisi katsastuksia ollenkaan. Riittäisi, kun auto on säännöllisesti huollettu ja kunnossa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei katsastuksessa katsota jarruputkien tai vaijereiden kuntoa, paitsi jos ne hajoaa siellä. Aivan varmasti jokaisella kokemusta tästä, kuinka katsastetussa autossa alkaa jarruputki vuotaa tai on muuten ihan paska ja hajoaa kun vähän koskee. Mutta aniharvalla niitä on laitettu uusiksi, en tiedä yhtään tapausta itse asiassa. Sama asia bensaletkujen kanssa.

Jarruletkuja on kyllä minullakin uusitettu, kun niiden päällä ollut alustamassa on halkeillut. Korjauksena toimii massojen poisto tärpätillä. Toisaalta autoni korikiinnikkeistä liki puolet on ruostuneet rikki, mutta ei vaikuta katsastukseen. Sen sijaan reikä pyöräkotelossa vaikuttaa.

Mutta muutoin tässä on oikeisto-vasemmisto ajattelumalli ja sitä on aika hedelmätöntä alkaa toiselle rautalangasta vääntämään kun ei se mene läpi ikinä.

Toinen haluaa vapautta vaikka pitäisi elää pistooli valmiina, toinen haluaa kaiken elämässä sääntelyn alle ja päättää naapurinkin puolesta, vaikka elämä hukkuisi sinne sääntökirjan alle kokonaan.

Jos katsastusta ei saada toimivaksi, se tulee lopettaa. Piste.

Nyt siellä ei löydy vikoja, eikä siellä osata käyttää autoja. Mitään muutosta ei ole tulossa eikä ongelmaa edes haluta nähdä. Jos joku haluaa tätä lisää ja luulee asioiden menevän paremmaksi, suosittelen psykiatria.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 40v ja vapaa katsastuksesta ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, vänkäämiseksihän tämä meni. Edelleenkään en ole kuullut, mikä automalli nyt noin ongelmia aiheuttaa eikä ole tullut ehdotuksiakaan asian parantamiseksi.

Ite toin vain esille tosiasian, että vielä riittää niitä puskamekaanikkoja, jotka ajelisi sillä 40v pommilla koska ei tarvitse katsastaa. Toki, niiden määrä on vähäinen ja vähenemään päin kokoajan, koska esim. nuoria ei autot yksinkertaisesti kiinnosta enään (ts. tavisten määrä kasvanut, joille auto on kulkuneuvo ja tingelitangeli on kivaa).
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin