-96 Brava 1,4 tyyppiviat

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Kravattibravatti
Viestit: 11
Liittynyt: 09.09.2019 09:04

-96 Brava 1,4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Kravattibravatti »

Moro! Tuoreena Fiat - kuskina täytyi tännekin toki tehdä käyttäjätili! Tuli kaverilta hankittua (pelastettua paalilta) tuollainen alle 100 tkm ajettu -96 vuoden Brava. Siisti kuin mikä mutta paaliin oli silti lähdössä. Vikoina vuotava pakoputki ja toinen takaiskari ja koiranluu. Ostin auton romurihinnalla, tilasin uuden putken (90 puntaa), jakohihnasarja vesipumpun kanssa (82e), koiranluu (11,80e), iskarit (12e/kpl), öljyt, öljynsuodatin, tulpat, bensansuodatin, apulaitehihna ja ilmansuodatin. Varaosat toki halvinta tarviketta että voi mennä nopeastikin vaihtoon mutta nyt oli niin halpa että täytyi antaa mahdollisuus. :lol: Tämän halvemmaksi ei autoilu tuu! Halvan rengaskoonkin takia suomalaisilla Tikka-nastoilla varustetut talvi-Linlongitkin tuli maksamaan vain 205 euroa. Auto on uutena Dinitrolilla suojattu ja vielä lähes ruosteeton, ainoat täplät löytyy alustasta. Nyt 10 tkm ajettu ja hyvin on pelannut!
Nyt kysymys kuuluukin, mitä tyyppivikoja noissa Bravoissa on kuoriutuvien ovenkahvojen päällysten ja tuon koneen nokka-akselivikojen lisäksi? Saako nokkia vielä uutena ja minkä hintaisia ovat? Ja vielä, mistä tiedän auton valmistusmaan? Italian lisäksi noita on valmistettu ainakin kahdessa maassa. Kiitos vastauksista!
Fiat Brava 1,4 12v -96
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: -96 Brava 1,4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja stella »

Valmistusmaa voi löytyä tyyppikilvestä, tai ehkä myös rungon numerosta (saatta olla jokin kirjain/kirjain yhdistelmä, mikä kertoo sen)...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: -96 Brava 1,4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Vieläkö sulla on Brava liikenteessä? Mielenkiintoista olisi kuulla miten on mennyt.

Itse ajelin isä-ukon perintöBravalla pitkästi toistakymmentä vuotta, yhteensä jonkun 150 tkm ja tauluun tuli yhteensä muistaakseni 209 tkm. Vikoja tuli äärimmäisen vähän, mitä muistan. Tuulilasinpyyhkijän mootorin vaihdoin romiksesta haettuun, sekä sen viiksimysteerin, missä vilkun vipu on. Se maksoi 150€ ja vaihdoin sen talvipakkasella parkkipaikalla. Vaikka oma jännityksensä siinäkin oli vähän aikaa suunnitella reitit niin että käännöksiä oli vain oikealle. Loppuvaiheessa sitten alkoi lenkkaamaan takatukivarsi, mihin vaihdoin laakerit ja etutukivarren laakertointi meni vähän ajan kuluttua. Sitten meno loppui kun työnsi vedet jostain lämmityslaitteen kennosta pihalle ja kahsipahvi sihahti. Myös takatukivarsi alkoi mutkissa nitkuttamaan uudelleen (liekö vaihto onnistunut huonosti), ja katsastusmies motkotti sumuvalojen toimimattomuudestakin. Mutta jos tietäisin että yhtä hyviä autoja vielä jostain saa, niin ostaisin varmaan ainakin kaksi.

Sekin kävi mielessä että oisin vielä koittanut kutoa ajokuntoon, mutta pihassa se on seisonut nyt jo varmaan 2 talvea, joten taitaa lähteä paaliin tai romikseen.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Kravattibravatti
Viestit: 11
Liittynyt: 09.09.2019 09:04

Re: -96 Brava 1,4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Kravattibravatti »

Moi!

Brava toimii hyvin. Ainoa isompi vika oli minullakin toi takatukivarsien laakereiden vaihto. Oikeastaan väljä oli vain vasen puoli mutta jotta saatiin tukivarsien pultit auki, oli irrotettava tankki ja koko takakelkka. Tämä mahdollisti kaasulla lämmittämisen ja muutenkin tuli enemmän tilaa. Tukivarren pultin kantaan hitsattiin kierretanko, johon kaksi isoa mutteria, joisen alle iso korialuslaatta ja sen alle paksu putki, jonka läpi kierretanko mahtui läpi. Näin saatiin rakennettua vetotyökalu, jonka avulla yhdessä ison lekan ja kaasupolttimen kanssa lämmittämällä saatiin pultit ulos. Olivat uskomattoman kovin kiinni eivätkä näyttänees edes kauhean ruosteisilta. Samalla joutui irrottamaan takapään jarruputket ja ALB -venttiilin. Koska homma oli sen verran iso, vaihdoin myös toisen puolen.

Tämän lisäksi etutukivarsien alapallonivelet olivat hieman väljät. Ne menee vaihtoon koiranluineen. Ei paha suoritus, näillä alustan nivelosilla on kuitenkin ajettu monta vuotta ennen omaa omistusaikaani ja osa oli alkuperäisiä.

Muuta ihmeempää ei taida olla ollut. Takajarrut ovat joskus uudelleen kasaamisen jälkeen jääneet pari kertaa laahaamaan säädön jälkeen mutta ne on nopeasti uudelleensäädetty.

Venakopan tarviketiiviste vuotaa helposti. Seuraava menee tiivistemassan kanssa.

Keväällä on taas jakohihnan vaihto ajankohtainen. Varmatoimisia pelejä nämä! Älä paaliin laita, kyllä siitä vielä auto tulee :) Harvenee Bravojen rivit..
Fiat Brava 1,4 12v -96
Vastaa Viestiin