Punton ja Punto vanin erot?
Punton ja Punto vanin erot?
Eli onko jollakin tietoa mitä eroa on tavallisen MK1-Punton ja van-version välillä, ja sama kysymys koskien MK2-mallia?
MK2 van-versiohan on jopa tyypitetty Suomeen 2003, en tiedä sitten onko yhtään tuotu
MK2 van-versiohan on jopa tyypitetty Suomeen 2003, en tiedä sitten onko yhtään tuotu
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Luultavasti ei muuta/muita eroja, kuin tuo sivuikkunoiden "pellitys", ja van mallissa voi olla (siis voi olla, ei varmasti) jäykempi takajousitus......Sekä takapenkkiä ei van mallissa taida olla ollenkaan.....Eikhän tuossa ole ne oleellisimmat erot
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Tuostahan sitä voi alkaa eroavaisuuksia etsimään:
http://eper.fiatforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://eper.fiatforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Olikos II maliln van mallia 60 sekä kaasuversiona myynnissä? Sekä JTD?
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Kakkos-Puntossa oli sekä bensiini- että diesel VAN-malleja. Minä olen jakanut kakkossarjan temaattisesti 2A- ja 2B-sarjaan, jälkimmäisestä joku käyttää myös kolmossarjan Punton nimitystä. Pieni kasvojenkohotushan tapahtui syksyllä 2003, tosin myös jotain tekniikkaankin liittyvää uudistusta, mutta etenkin bensiinimoottorit pysyivät jokseenkin samanlaisina eli 60 ja 80. VAN-malleissa lienee etu yrittäjillä ollut alv-kelpoisuus, autoveroahan noista ei ole saanut pois (ks. tuossa jäljempänä). Sen sijaan pikkudieselien tosi pienet käyttökulut pakettiautoina ovat ilmeisesti jääneet hiukan suurelta yleisöltä pimentoon, etenkin kun ns. dieselvero lienee vain 50-60€/v ,ja vakuutukset kevyimmän pakettiautoluokan mukaan. Ajoneuvovero 2004 lähtien menee päästöjen mukaan, joka muistaakseni on jossain 120-125 g/km nurkilla ainakin 1.3-litraisessa dieselissä. Sitä vanhemmissa tietenkin kokonaispainon mukaan, mutta ei muuta merkittävästi tilannetta. Ylipäätään bensa-VANin etu on kait vain tuo yrittäjän alv-vähennys, käyttökuluissa bensa häviää diesel-pakulle. Ainoa selkeä "rajoite" on 100 km/h nopeusrajoitus VAN-mallilla.
Moottoreista vaikka tähän alkuun: Van-versiota maahantuoja ei meillä Suomessa osannut arvostaa, vähän sama kuin Multiplassakin (esim. Tanskassa olleet suosittuja), vaikka etenkin dieselversioiden käyttökulut nimenomaan pakettiautoiksi rekisteröityinä olisivat olleet erittäin kilpailukykyiset; onhan meillä edelleenkin kilpailijoilla kaupan vaikkapa Ford Fiesta VAN- tai Opel Corsa VAN-dieseleitä, sama idea. Omat kokemukset Multiplasta dieselpakuna ovat olleet Punto 60:tämme edullisempia kokonaiskuluissa. Ehkä Suomessa on aina katsottu lähinnä autoveron osuutta (tavaratilahan ei noissa muinoin riittänyt ns. tonniluokan pakujen autoverottomuuteen), ja eivät tältä osin saaneet maahantuojaa näkemään kaupallista potentiaalia? Joka tapauksessa erityisesti diesel-VAN on kohtalaista kuljetustilaa, vain kahta ihmistä maksimissaan ja käyttökulutaloutta tarkastellen hyvin mielenkiintoinen autovalinta. Siinä 2A-sarjassa dieselinä oli ainakin 1,9 jtd eli sama kone kuin Bravo/Brava/Marea/Multiplassa, joskin taisi olla aavistuksen maltillisempi viritysaste, mutta ei merkittävästi. Olen jopa tuollaisella 1,9 jtd Puntolla päässyt ajamaankin 15 vuotta sitten, Suomeen maahantuojan ohi tuodulla ajopelillä. Kone oli tuohon koriin suorastaan riuska, ja vauhditti oman Multiplani tuontiaietta merkittävästi. Tiedän, että näitä 2A-malleja on tuotu sen jälkeen muutamia, jopa kutiteltu virityksilläkin. 2B-tai kolmossarjassa, miten tuon nyt ottaa, diesel taisi olla jo tuo 1,3-litrainen, jopa vähän nuukempikin vielä. Mutta 1,9 jtd on ainakin ollut pomminvarma (kohta Multiplalla 460 000 km) ja sitä paitsi numeroitaan paljon pienempikulutuksinen. Tai sen verran vielä tarkennusta, että tuontiautot ovat olleet henkilömalleja, mutta tarvittaessa nekin saa takapenkin poistamalla pakuksi. Nykyäänhän kaikki AF- eli monikäyttötyypitetyt saa muuttaa pakettiautoiksi, mutta tietenkin näitä VAN-malleja on kaupan Keski-Euroopassa valmiinakin.
Sitten varustelusta. Tosiaan, VAN-malleista on poistettu takaistuin, tilalla on tehdasrakenteisissa kokoverhoiltu tavaratila ja usein vielä jonkinlainen "reikäjuusto"-väliseinä ohjaamoon, joko vain kuskille tai sitten molemmille. Peräosasto on siis siististi modifioitu eikä vain penkkiä irti repäisten toteutettu. En ihan varmasti muista, oliko myös hattuhyllyn reunat erilaiset, ne kun tulevat muutaman sentin luukun aukon puolelle eli oliko se reunimmainen takaverhoilu hieman kapeampi tältä osin. Mutta kyse on tosiaan vain parista kolmesta sentistä, joka tietenkin voi jonkin esineen takia olla juuri se kriittinen eli luukusta menisi, mutta ei hyllyn kulmista. Kaikki muut varusteet ovat samoja kuin perus-Puntossa, myös käsittääkseni alusta. Kantavuutta taisi olla aavistus lisää, kun takapenkin poisto on huomioitu.
Joka tapauksessa itsekin saattaisin innostua hakemaan Euroopasta v. 03-07 välisen 1.3l turbodieselin VAN-mallina hyvin varustein, jos kuljetuskyky riittäisi; olisi erittäin taloudellinen, vailla lastentauteja oleva pikkupaku. Hinnat eivät taatusti päätä huimaa enää, varmaan jo tonnin - kolmen tonnin väleihin sattuu eikä tule kuin olematon autovero enää tuon ikäisissä. Enkä tietenkään pelkäisi tuota 1,9 jtd:täkään, mutta en tiedä, oliko 2B/kolmossarjassa noita enää?
Ai niin, se alkuperäinen kysymys eli ykkössarja. Ilmeisesti sama periaate kuin kakkosessakin, mutta diesel taisi olla 1,7-litrainen (ahtamaton?). Jos sellaisen henkilömallin tuo ja haluaa pakettiautoksi, niin pitää varmistaa, että mk1 oli myös AF-tyypitetty, muuten ei onnistu muutoskatsastus. ja tietenkin kannattanee sama varmistaa myös 00- 03 syksy väliltä sen 2A-sarjankin tyypitys, jos on aie muuttaa vaikka henkilömalli pakuksi. Tosiaan 2B/kolmossarjassa on se AF-tyypitys eli Suomessa monikäyttöauto, joka muuttuu helposti pakettiautoksi. Itse en näe oikein järkeä bensiini VAN-malleissa henkilökohtaiseen käyttöön ilman yrittäjän alv-vähennysmahdollisuutta (=saman saa henkilöauton hankkimallakin), mutta dieselissä tulevat nuo merkittävät käyttöpitokustannusten alennukset, jotka tekevät diesel VAN-mallista oitis henkilömallia merkittävästi edullisemman pitää.
Moottoreista vaikka tähän alkuun: Van-versiota maahantuoja ei meillä Suomessa osannut arvostaa, vähän sama kuin Multiplassakin (esim. Tanskassa olleet suosittuja), vaikka etenkin dieselversioiden käyttökulut nimenomaan pakettiautoiksi rekisteröityinä olisivat olleet erittäin kilpailukykyiset; onhan meillä edelleenkin kilpailijoilla kaupan vaikkapa Ford Fiesta VAN- tai Opel Corsa VAN-dieseleitä, sama idea. Omat kokemukset Multiplasta dieselpakuna ovat olleet Punto 60:tämme edullisempia kokonaiskuluissa. Ehkä Suomessa on aina katsottu lähinnä autoveron osuutta (tavaratilahan ei noissa muinoin riittänyt ns. tonniluokan pakujen autoverottomuuteen), ja eivät tältä osin saaneet maahantuojaa näkemään kaupallista potentiaalia? Joka tapauksessa erityisesti diesel-VAN on kohtalaista kuljetustilaa, vain kahta ihmistä maksimissaan ja käyttökulutaloutta tarkastellen hyvin mielenkiintoinen autovalinta. Siinä 2A-sarjassa dieselinä oli ainakin 1,9 jtd eli sama kone kuin Bravo/Brava/Marea/Multiplassa, joskin taisi olla aavistuksen maltillisempi viritysaste, mutta ei merkittävästi. Olen jopa tuollaisella 1,9 jtd Puntolla päässyt ajamaankin 15 vuotta sitten, Suomeen maahantuojan ohi tuodulla ajopelillä. Kone oli tuohon koriin suorastaan riuska, ja vauhditti oman Multiplani tuontiaietta merkittävästi. Tiedän, että näitä 2A-malleja on tuotu sen jälkeen muutamia, jopa kutiteltu virityksilläkin. 2B-tai kolmossarjassa, miten tuon nyt ottaa, diesel taisi olla jo tuo 1,3-litrainen, jopa vähän nuukempikin vielä. Mutta 1,9 jtd on ainakin ollut pomminvarma (kohta Multiplalla 460 000 km) ja sitä paitsi numeroitaan paljon pienempikulutuksinen. Tai sen verran vielä tarkennusta, että tuontiautot ovat olleet henkilömalleja, mutta tarvittaessa nekin saa takapenkin poistamalla pakuksi. Nykyäänhän kaikki AF- eli monikäyttötyypitetyt saa muuttaa pakettiautoiksi, mutta tietenkin näitä VAN-malleja on kaupan Keski-Euroopassa valmiinakin.
Sitten varustelusta. Tosiaan, VAN-malleista on poistettu takaistuin, tilalla on tehdasrakenteisissa kokoverhoiltu tavaratila ja usein vielä jonkinlainen "reikäjuusto"-väliseinä ohjaamoon, joko vain kuskille tai sitten molemmille. Peräosasto on siis siististi modifioitu eikä vain penkkiä irti repäisten toteutettu. En ihan varmasti muista, oliko myös hattuhyllyn reunat erilaiset, ne kun tulevat muutaman sentin luukun aukon puolelle eli oliko se reunimmainen takaverhoilu hieman kapeampi tältä osin. Mutta kyse on tosiaan vain parista kolmesta sentistä, joka tietenkin voi jonkin esineen takia olla juuri se kriittinen eli luukusta menisi, mutta ei hyllyn kulmista. Kaikki muut varusteet ovat samoja kuin perus-Puntossa, myös käsittääkseni alusta. Kantavuutta taisi olla aavistus lisää, kun takapenkin poisto on huomioitu.
Joka tapauksessa itsekin saattaisin innostua hakemaan Euroopasta v. 03-07 välisen 1.3l turbodieselin VAN-mallina hyvin varustein, jos kuljetuskyky riittäisi; olisi erittäin taloudellinen, vailla lastentauteja oleva pikkupaku. Hinnat eivät taatusti päätä huimaa enää, varmaan jo tonnin - kolmen tonnin väleihin sattuu eikä tule kuin olematon autovero enää tuon ikäisissä. Enkä tietenkään pelkäisi tuota 1,9 jtd:täkään, mutta en tiedä, oliko 2B/kolmossarjassa noita enää?
Ai niin, se alkuperäinen kysymys eli ykkössarja. Ilmeisesti sama periaate kuin kakkosessakin, mutta diesel taisi olla 1,7-litrainen (ahtamaton?). Jos sellaisen henkilömallin tuo ja haluaa pakettiautoksi, niin pitää varmistaa, että mk1 oli myös AF-tyypitetty, muuten ei onnistu muutoskatsastus. ja tietenkin kannattanee sama varmistaa myös 00- 03 syksy väliltä sen 2A-sarjankin tyypitys, jos on aie muuttaa vaikka henkilömalli pakuksi. Tosiaan 2B/kolmossarjassa on se AF-tyypitys eli Suomessa monikäyttöauto, joka muuttuu helposti pakettiautoksi. Itse en näe oikein järkeä bensiini VAN-malleissa henkilökohtaiseen käyttöön ilman yrittäjän alv-vähennysmahdollisuutta (=saman saa henkilöauton hankkimallakin), mutta dieselissä tulevat nuo merkittävät käyttöpitokustannusten alennukset, jotka tekevät diesel VAN-mallista oitis henkilömallia merkittävästi edullisemman pitää.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Löysin vielä yhden kuvankin VAN-mallin (2b-sarja) tavaratilasta. Tuohon edelliseen viestiini sekin lisäys, että valmiit VAN-mallit olivat usein maalaamattomin puskurein varustettuja, joskin on maalattujakin, ja mittaristo oli "köyhempi" henkilömalliin nähden (=ei esim. kierroslukumittaria; vrt. Punto 2a-sarjan perusmalli), samoin pyöränkapselit puuttuivat. Sivuikkunat joko lasiset tai "pellitetyt". Eli sellainen "työkalun" meininki tietyin osin, muuten henkilömallia vastaava pääosin.
Kuva: FinoMotori Service, Italy
Kuva: FinoMotori Service, Italy
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Kiitokset MultiplaJTDmiehelle tietopaketista.
Pitää tutkia miten projektia jatketaan, mutta varmaan siitä kaksipaikkainen tulee, on sitten paku tai henkiläauto.
Enempää ei visioista vielä kerrota, mutta jos jotain valmista tulee, niin eiköhän niistä sitten raportoida.
Pitää tutkia miten projektia jatketaan, mutta varmaan siitä kaksipaikkainen tulee, on sitten paku tai henkiläauto.
Enempää ei visioista vielä kerrota, mutta jos jotain valmista tulee, niin eiköhän niistä sitten raportoida.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Joskus tällä foorumilla joku taisi tehdä ykkössarjan vania, olisiko ollut 1.7 diesel?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punton ja Punto vanin erot?
Takasivulasit on joo erilaiset ja eri kiinnityksellä. Takajousilla on ainakin eri tuotenumero kuin perusmallissa, aika samoilta ne kuitenkin näytti kun laitoin omaan Puntoon.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;