1.2 16v nakutus

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Esamies
Viestit: 6
Liittynyt: 07.06.2019 19:27

1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja Esamies »

Eli vaihdoin 1.2 bravoon kannentiivisteen ja koneen saatua kasaan alkoi kuulumaan nakutusta. Ja sanotaan vielä, että venttiilikoppaa irrottaessa suurin osa nostimista tippui. Voiko tämä johtua siitä että imu- ja pakoventtiilien nostimet meni sekaisin vai jostain muusta. Venttilikopan välistä myös vuotaa hieman öljyä, mutta sekin johtuu varmaankin rikkinäisestä tiivisteestä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos nostimien paikat on sekoittuneet, voi olla, että alkaa nokkia sorvautumaan ajan myötä... tai voi olla, että kone pelaa hyvin jatkossakin. Tyhjenneet nostajat naputtaa, mutta ainakin omalla kohdalla (uudet nostajat) se katosi uusintastartissa, vaikka ensistartin aikana ei tuntunut vaimenevan ollenkaan, ja meinasi jo usko loppua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Oma napsutti kansirempan jälkeen todella pitkään ja kovaäänisesti. Ääni vaimeni hieman, mutta loppui vasta pienen koeajon jälkeen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Esamies
Viestit: 6
Liittynyt: 07.06.2019 19:27

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja Esamies »

Luigi kirjoitti:Jos nostimien paikat on sekoittuneet, voi olla, että alkaa nokkia sorvautumaan ajan myötä... tai voi olla, että kone pelaa hyvin jatkossakin. Tyhjenneet nostajat naputtaa, mutta ainakin omalla kohdalla (uudet nostajat) se katosi uusintastartissa, vaikka ensistartin aikana ei tuntunut vaimenevan ollenkaan, ja meinasi jo usko loppua.
mistäs sen näkee kummat on imupuolelle ja pakopuolelle?
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Eikös tässä ole jo hydrauliset kupit?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Fiatmaster kirjoitti:Eikös tässä ole jo hydrauliset kupit?
On ja ovat "ahtaat", eli hetken kestää jotta naputus lakkaa (yleensä vasta koneen lämmettyä).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Esamies kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Jos nostimien paikat on sekoittuneet, voi olla, että alkaa nokkia sorvautumaan ajan myötä... tai voi olla, että kone pelaa hyvin jatkossakin. Tyhjenneet nostajat naputtaa, mutta ainakin omalla kohdalla (uudet nostajat) se katosi uusintastartissa, vaikka ensistartin aikana ei tuntunut vaimenevan ollenkaan, ja meinasi jo usko loppua.
mistäs sen näkee kummat on imupuolelle ja pakopuolelle?
Nyt puhun muistin varaisella tiedolla, mutta käsittääkseni sekä imu- että pakopuolella on samanlaiset kupit. Tai ainakin kun itte sen kansiremontin tein (venttiilitkin hiottiin), niin kaikki romut samaan koppaan ja pesuun. Puristelin säätimet tyhjäksi (kaksi vai kolme oli liian löysiä), tökin vaseliinin kanssa välikanteen paikoilleen ja välikansi kannen päälle.

Startin jälkeen todella räikeä napsutus, eikä tosiaan paikoillaan kenkimällä muuta tehnyt kuin vaimeni. Taisin pari kilometriä ajaa ja tehdä yhden reippaamman kiihdytyksen, niin naputukset hävisi.

Vissiin nuo kupit on näissä pikkumoottoreissa tosiaan niin "ahtaat", että jos on säätimeen päässyt vähääkään pikeentynyttä öljyä, täytyy öljy saada kuumaksi, ennenkuin "ilmaa" itsensä ne nostimet. Ooppeli on kans samanlainen, pitää käydä ajamassa (ennen sitä kuulostaa siltä, että yläkerta on täysin rikki).

Tosin, minulla oli se 2-3 nostinta vammautunut. Tämä ilmeni esim. kovalla pakkasella startatessa. Jos akussa/startissa ei riittänyt potku pyörittää konetta reippaasti, että heräsi äkisti käymään, jäi napsuttamaan ja pahimmillaan putputtamaan kolmella (yhdessä sylinterittä ei puristuksia, koska nuo säätimet alkoivat kantamaan). Siihen se kannentiivistekkin lopullisesti kuoli, joku -3X oli pakkasta ja startti kyykkäs. Hitaasti pyöriessä jäi useammassa sylinterissä säätimet kantamaan. Hinaamalla käymään ja lopulta lähti yhden sylinterin voimin käymään. Kaasu lattiassa 1600rpm, kunnes herästi seuraava....ja seuraava......ja lopulta viimeinen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Esamies
Viestit: 6
Liittynyt: 07.06.2019 19:27

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja Esamies »

wellu kirjoitti:
Esamies kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Jos nostimien paikat on sekoittuneet, voi olla, että alkaa nokkia sorvautumaan ajan myötä... tai voi olla, että kone pelaa hyvin jatkossakin. Tyhjenneet nostajat naputtaa, mutta ainakin omalla kohdalla (uudet nostajat) se katosi uusintastartissa, vaikka ensistartin aikana ei tuntunut vaimenevan ollenkaan, ja meinasi jo usko loppua.
mistäs sen näkee kummat on imupuolelle ja pakopuolelle?
Nyt puhun muistin varaisella tiedolla, mutta käsittääkseni sekä imu- että pakopuolella on samanlaiset kupit. Tai ainakin kun itte sen kansiremontin tein (venttiilitkin hiottiin), niin kaikki romut samaan koppaan ja pesuun. Puristelin säätimet tyhjäksi (kaksi vai kolme oli liian löysiä), tökin vaseliinin kanssa välikanteen paikoilleen ja välikansi kannen päälle.

Startin jälkeen todella räikeä napsutus, eikä tosiaan paikoillaan kenkimällä muuta tehnyt kuin vaimeni. Taisin pari kilometriä ajaa ja tehdä yhden reippaamman kiihdytyksen, niin naputukset hävisi.

Vissiin nuo kupit on näissä pikkumoottoreissa tosiaan niin "ahtaat", että jos on säätimeen päässyt vähääkään pikeentynyttä öljyä, täytyy öljy saada kuumaksi, ennenkuin "ilmaa" itsensä ne nostimet. Ooppeli on kans samanlainen, pitää käydä ajamassa (ennen sitä kuulostaa siltä, että yläkerta on täysin rikki).

Tosin, minulla oli se 2-3 nostinta vammautunut. Tämä ilmeni esim. kovalla pakkasella startatessa. Jos akussa/startissa ei riittänyt potku pyörittää konetta reippaasti, että heräsi äkisti käymään, jäi napsuttamaan ja pahimmillaan putputtamaan kolmella (yhdessä sylinterittä ei puristuksia, koska nuo säätimet alkoivat kantamaan). Siihen se kannentiivistekkin lopullisesti kuoli, joku -3X oli pakkasta ja startti kyykkäs. Hitaasti pyöriessä jäi useammassa sylinterissä säätimet kantamaan. Hinaamalla käymään ja lopulta lähti yhden sylinterin voimin käymään. Kaasu lattiassa 1600rpm, kunnes herästi seuraava....ja seuraava......ja lopulta viimeinen.
pitääpä tuota kokeilla jos auttaisi
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu jos venttiileihin tai istukoihin on koskettu pitää venttiiliä mahdollisesti lyhentää ettei jää kantamaan. Mutta se ei vaikuta naputukseen vaan käyntiin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Juu jos venttiileihin tai istukoihin on koskettu pitää venttiiliä mahdollisesti lyhentää ettei jää kantamaan. Mutta se ei vaikuta naputukseen vaan käyntiin.
No joo , mutta kyllä silloin saa ventttiileistä hiota jo ihan reilusti. nuo liikkuvat noin 3mm
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Juu jos venttiileihin tai istukoihin on koskettu pitää venttiiliä mahdollisesti lyhentää ettei jää kantamaan. Mutta se ei vaikuta naputukseen vaan käyntiin.
No joo , mutta kyllä silloin saa ventttiileistä hiota jo ihan reilusti. nuo liikkuvat noin 3mm
Tätä minäkin muistelin, että iso vara oli niissä paininkupeissa.

Ei ole ihan kuin jotkut muut saman ikäiset (olisikohan se ooppeli....tai volkkari), jossa pitää muistaakseni kympin sisään saada "oikea taso" ventiilille. :mrgreen:
Että se alkaa neljännen xx-venttiilisen kannen kohdalla kyrpimään, hiplata jokaisen venttiilin kohdalla "ylimääräistä" johonkin käyttö-vessaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Esamies
Viestit: 6
Liittynyt: 07.06.2019 19:27

Re: 1.2 16v nakutus

Viesti Kirjoittaja Esamies »

Olisikohan mahdollista että olisi jako mennyt ja se aiheuttaisi nakutuksen
Vastaa Viestiin