Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Alkavat vanhat käsiin kulkeutuneet vanteet olla hiottu pahimmin osin tyydyttäviksi. Vanhoista kuvista päätellen noissa on tuo kiiltävä osa maalaamaton, eikä ole tullut kuuna päivänä vastaan, miten saisi pysymään tuollaisena, kun en ole moisia aiemmin omistanut. Parikin kysymystä siis kokeneimmille:
1.Milläs olette tehneet loppukiillon? Nyt olen kohta vesihiomapaperivaiheessa, mutta onko vielä jotain? Jokin metallinkiillotusvaha? Jostain on jäänyt mieleen, että keittiötarvikkeena tunnettu "patapata"-kangaslappukin toimisi? Sekin on jäänyt mieleen, että ei lakkaa, ainakaan senaikaisilla
2.Muistikuvia on myös 80-luvulta, että tenua lotraamalla jotenkin alumiinin hiottu pinta "tukehtuisi", ja sitten pitämällä vannetta puhtaana kiilto pysyy; onko perää?

Ei kait tuohon nyt ihan poseerauspeilikiiltoa tarvitse, kuvissakaan ei taida sentään naama heijastaa, mutta mielestäni on maalattuja kiiltävämpi kyllä alkuperäisissä mainoskuvissa. Niksejä otetaan vastaan!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä tenttu pinnan oksidoi umpeen, vaikkei siitä ympärivuotisessa käyttiksessä kestävää ehkä tulekaan niin. En tiedä, onko eroja alumiiniseoksien välillä toimivuudessa, puhdasta alumiiniahan ei suunnilleen mitkään vanteet ole. Joka tapauksessa tenttu pitäisi laittaa mahdollisimman pian kiillottamisen jälkeen, ettei pinta kerkeä hapettumaan umpeen muuten. Alumiinissahan se tapahtuu minuuteissa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jotakin viimeistelyvahaa, AutoGlym kulta tms, ja isopropanolia keskenään sotkemalla olen kuullut metallipintoja käsitellyn. Sekoitusuhteesta ei oikein käsitystä, mutta tod näköisesti enemmän kirkasta kuin vahaa. Jos kekeilee, niin ensin näkymättömälle puolelle.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Muistaakseni kappan venttiilikopan rivoituksen töpöttelin sinolilla heti hiomisen jälkeen.

Edit: linkki lisätty

https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBgZxCYyU4VVHYz6H7ng" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo taitaa olla pari vuotta sitten maalattu.
Viimeksi muokannut A Bart, 03.06.2020 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Lakatut ne käsittääkseni alunperin on ainakin Rytmissä. Lakkaahan ei silloin jos halutaan peilikiiltävät. Tokikaan ei mitään 1k spraylakkaa vaan jotain kunnon kamaa

Ritmon Pirellit on koneistuksen jäljiltä, ei kiilloitettu. Eikös turpaUunossa ollut samoin vai muistanko väärin?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Lakatut oli omatkin Tuunon vanteet. Tosin en tiedä oliko lakka tehtaalta peräisin, mutta luulen niin. Pirun sitkeätä vaan oli kun sitä Nitromorsilla irroittelin. Useamman käsittelyn sai tehdä.

Ja mielestäni ne saattoi hyvinkin olla koneistuksen jäljiltä. Pinta lakan alla oli vähän kuin vinyylilevyssä. Vanteita on myös tehty useamman tehtaan toimesta, joten erojakin saattaa olla. Itsellä on yhdet Cromodorat ja toiset taitaa olla Fondmetalin tekemät.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Ritmo Abarthin ja Uno Turbon aluvanteinen kiillotus

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Lakkapinnat siis kokonaan pois.
Kun olet päässyt vesihionnassa 600 karkeuteen siitä vielä läpi 1000 ja jos haluaa elämää kuluttaa hiontaan niin vielä 1200 läpi :D
Seuraavaksi paljon rättejä ja Autosol kiillotustahnaa ja hankaamaan. Mustaa jää rättiin niin kauan kuin alumiinia riittää mutta kyllä se vanne alkaa kiiltämään kun välin puhdistaa vaikka sinolilla tai break cleanerillä. Huopalaikka ja porakone helpottaa elämää huomattavasti ja sormenjälkien pysymistä sormissa mikäli niitä hiontapaperiurakan jälkeen on enää jäljellä. :lol:
Saa peilikiiltäväksi mutta kiillon pysyvyys lienee kuitenkin väliaikaista. Luulisi että 2k lakkaa löytyy, joka ei kellastuta hiottua pintaa. Maalarista kiinni millainen lakkapinta jää, toki saahan senkin jälleen hiottua kiiltäväksi kunhan ei hio puhki.
Tsemppiä yritykseen tuo on onneksi aika helppo vanne hionnan suhteen ja huopalaikkaa saa käytettyä liki koko hiottavan pinnan.
Kerran hioin 60-luvun Cromodoraa, sain yhden valmiiksi mutta kun oli vielä 3 huonompaa jäljellä vedin sen jo kiillotetun pohjamaaliin ja vannehopeet päälle :mrgreen:
Oli sormet, motivaatio, hiekkapaperit, Autosol ja kesäloma loppu sen yhden vanteen hiomisen jälkeen.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Vastaa Viestiin