Sähköinen Fiat Panda

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja am »

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Uskoma ... an/1579166" onclick="window.open(this.href);return false;

uutinen tänään Keskisuomalaisessa...
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja jajau »

Tuleekohan tuohon ne irroitettavat akut mitkä oli siinä konseptimallissa? Uskoisin, että sillä on iso merkitys mahdolliseen menestykseen jos akut saa mukaan ja ladattua kotona. Sähköauton lataushan on suurin ongelma niiden kalliin hinnan lisäksi yleistymiselle?
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Enno lukenu tai konseptia tiedä, mutta väittäisin ettei kukaan esim. kerrostaloon ala mitään ajo tai edes siirtymä akkuja raahaamaan.
Ne painaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja jajau »

Voit olla oikeassa. Ehkä innostuin vähän liikaa :lol:
Jotenkin vaan tuli mieleen, että italialaiset vois innostua tästä... porukkaa paljon isoissa kaupungeissa ja rakastavat pikku fiiatteja tai ainakin niitä on siellä ihan hemmetisti :D Roomassa ehkä enemmän "ulkolaisia" autoja kuin mitä oon kierrelly Sisiliassa Messina, Catania... Milano, Gardan seutua...
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja Luigi »

wellu kirjoitti:Enno lukenu tai konseptia tiedä, mutta väittäisin ettei kukaan esim. kerrostaloon ala mitään ajo tai edes siirtymä akkuja raahaamaan.
Ne painaa.
Muistaakseni konseptissa oli mahdollisuus johonkin salkun kokoiseen pikkuakkuun varsinaisen lisäksi. Yhtäkaikki, epäilen paloturvallisuusmääräysten kieltävän senkin kokoisten akkujen latailun kerrostaloasunnossa. Varmaan myös rivi- ja omakotitalossakin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noh, ottaa jonkun 100Ah akun kantoon ja miettii, kuinka moni haluaisi noin painavaa möykkyä raahailla päivittäin.

Ennemmin ymmärtäisin akun vaihdot "tankilla", eli huoltoasemalla akun vaihto täyteen ladattuun ja taas mennään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Only in Finland, tuskin sisällä lataus on Italiassa ongelma? Mutta tosiaan jonnekin 50-100kg välille tuollainen 100km akku sijoittunee.

Mutta tuo on hieno "uusi ennennäkemätön innovaatio", kaapelikela. :D

Osta sadantonnin tesla ja kaivele kaapelia takakontista..

Ehdottomasti ottaisin minkä vaan sähkökinnerin paikalliskäyttöön, kun joskus ovat sen hintaisia että kakkos- tai kolmosautoksi kehtaa hankkia.

No siinä on sinänsä ajatusta että "akut myydään erikseen" ja muutenkin spartalainen perusmalli, niin voihan tuosta jäädä pieni kate ja jos siten volyymiä syntyy.. muuten on vain myyntiä myynnin ilosta ja rahat pitäisi silti jollain tienata.

Hinnalla myy mikä vaan eikä ole väliä mitä lukee keulalla tai miltä se näyttää. Ehdottomasti huonompiakin ideoita on tuolta tullut.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onhan sähköauto paikalliskäytöön ja miksei pidemmillekkin matkoille latauksen riittäessä oikein mainio vekotin.
Sähkövoimalinja antaa monta mahdollisuutta mitä mekaaninen ei tarjoa. Vastaavasti polttomoottori tarjoaa monta asiaa, mikä ei sähköllä ole mahdollista. Molemmissa on puolensa, mutta uudenlaista akkuteknologiaa tarvittaisiin kipeästi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

OK , mutta miks näiden pitää näyttää ihan leluilta.
Nii joo lelujahan nää onkin.
Mut voishan tällaista harkita työmatka autoksi , kaikki sähkikset on vaan niin helvetin rumia ja kalliita.
Ja sitten se miks mulla autoissa on webastot , ettei tervii sen johdonkanssa leikkiä, taitaa olla vaikeaa toteuttaa se langaton lataus, vaikka puhelimessa sellanen on ollu jo vuosia.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juttuun liittyen niin on päheästä kaukana :lol:

Ehkä häpeä olisi sopivampi :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ehkä näihin voisi tehdä pienen bensakrematorion.

Siis jos ajattelee että energiatalous sähkömoottorissa on jotain kolminkertainen bensa-autoon verrattuna. Niin jos olisi pieni bensatankki ja jollain tekniikalla auton seistessä tuo bensiini muutettaisiin sähköksi joka ladataan akkuun. Kai olisi muutakin tekniikkaa kuin polttomoottori-generaattori, vallankin jos prosessin ei tarvitsisi olla ajonaikainen vaan voisi toimia hitaammin ja puhtaammin. Onhan noita vetypolttokennoja, mutta onko pakko päästä täyteen päästöttömyyteen kun vedyn kanssa tulee pirusti ongelmia. Jokin alkoholiyhdiste voisi pala RIITTÄVÄN puhtaasti ja sitä voisi tuottaa aurinkoenergiaprosessissa. Helppoa siirtää ja tankata.

Tietty joku tuo auton sitten olohuoneeseen ja kuolee yöllä hiilidioksidiin. :lol:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköinen Fiat Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Opel Ampera eli Chevrolet Volt(?) oli järkevin konsepti. Sähköllä mennään ja bensa pyörii vain ladattaessa tai ajettaessa noin 90kmh/h jolloin polttomoottorilla oli kiinteä veto etupyöriin (häviöt pienemmät kuin pelkästään akun kautta). Tommonen käymään etanolilla, niin on paha pistää millään sähköhimmelillä paremmaksi päästöjen suhteen.

Polttamisen kanssa vaikeata on hyötysuhteen nosto autokäytössä. Vaikka mäntämoottoria aina haukutaan hyötysuhteeltaan huonoksi, on se hyötysuhde yhtä huono esimerkiksi kaasuturbiinillakin, ellei palokaasujen lämpöä oteta talteen. Tällöin päästään likimain samaan hyötysuhteeseen jos asiat tehdään oikein. Autokäytössä sitä hukkalämpöä vain ei kannata ottaa talteen kuin ainoastaan talvella ja silloinkin vain osa.
Höyryturbiinillakaan ei päästäisi kuin jonnekkin 60% tuntumaan suljetulla kierrolla ja lauhduttimella. Monimutkaisuus vain kasvaisi.
Lämpövoimamoottoreista ehkä stirling olisi kaikista paras hyötysuhteeltaan, mutta riittävän tehokkaan stirlingin tekeminen autokäyttöön tuo mukanaan ison kasan ratkaistavia ongelmia niin sovituksessa kuin käytössä.

Polttomoottori venttiileineen ja mäntineen on melko stabiili ja joustava voimakone. Jos hybridiratkaisulla pääsisimme joustavuuden tarpeesta eroon, voitaisiin koko moottorin toiminta virittää vain ja ainoastaan yhdelle kierroslukualueelle. Päästöt ja hyötysyhde paranisi melkoisesti.

Pelkkää sähköautoa ei mistään näkökulmasta katsottuna (ympäristö, kustannukset, käytäntö) kannaisi tehdä ennenkuin keksitään ei jalometalleja tarvitsevia akkuja. Tällöin ainoa ongelma mitä joutuisi enään miettimään, on ongelmatilanteet. 0.5MW säiliö dieseliä tai bensiiniä ei räjähdä. 0.5MW akku mennessään oikosulkuun räjähtää sitä voimakkaammin mitä nopeammin se kykenee virtansa purkamaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin