Fiuden moottori

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Make_fiat126
Viestit: 1
Liittynyt: 16.07.2020 13:26

Fiuden moottori

Viesti Kirjoittaja Make_fiat126 »

Moro
Olisko kellään tiedossa hyvää koneistajaa 126 koneelle, joka ottas työn vastaan? Öljyvalo palaa lämpösellä isommillakin kierroksilla, anturi vaihdettu, öljyt 20w50 :cry:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiuden moottori

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei se välttämättä koneistajaa tarvitse, mutta remppaajan. Luultavasti alakerran laakereissa liikaa välystä eli ne uusiksi ja öljypumppu ynnä mahdollinen ylipaineventtiili kannattaa tarkistaa samalla.

Toki siitä se eskaloituu kun samalla saa kannenkin rempattua ja mimmonekas välys männänrenkaissa olikaan..

Onneksi osia saa hyvin ja ihan suomestakin.

http://www.fiat500club.fi/

Ai niin jos kansi on irti, niin ei ole välttämättä huono ajatus istuttaa sytytystulpalle teräskierteet. Lyhytkierretulppa ja alumiinikansi, niin ei kestä paljoa ylikiristämistä.

Niin ja jos tarttee ulkopuolisen ottamaan vastuun moottoriremontista, niin paikkakunta olisi hyvä tietää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiuden moottori

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Yksi mitä voi vielä kokeilla (omalla vastuulla, joskus vahingon todennäköisyys on aika pieni) on, että täysin kylmän koneen käynnistää ja polkaisee heti täydet kierrokset. Ei jäädä pitämään kierroksia ylhäällä, sen vain, että käyvät siellä. Jos öljynpaineensäätimessä on roska, saattaa se lähteä irti, koska tuossa tilanteessa virtaus sen läpi on suurimmillaan.

Paitsi tietysti jos 126:n kattilassa pääsee ilman enempiä purkamisia käsiksi paineensäätimeen, silloinhan se kannattaa putsata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiuden moottori

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Meillä on Marcon kanssa jo keskusteltu tuosta ongelmasta ja paljon muustakin. Hänelle on tulossa Puolasta uusi moottori ilman apulaitteita, niin pääsee öljynpaineongelmasta.
Fiat 500 ja 126 moottorissa ei ole normaalia paineensäätöventtiiliä. Öljypumppu on nokka-akselin päässä ja öljy siirtyy tuosta samasta "liitoksesta" pumpulta koneelle. Öljypumpussa on levy ja levyn takana oleva jousi painaa sen nokka-akselin päätyä vasten. Paine säätyy tuon jousen jousivoiman mukaan.

t. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Vastaa Viestiin