Fiat Historic Ratapotti

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ihmettelen miksi tähän autoksi valittu 127 mun mielestä järkevämpi olusi ollut vaikka mk2 punto, koska niitä on saatavilla paljon helpommin , edullisemmin ja olishan se vähän nykyaikasempaa historiaa. Voisi autoja olla enempi viivalla.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Wesulius kirjoitti:Ihmettelen miksi tähän autoksi valittu 127 mun mielestä järkevämpi olusi ollut vaikka mk2 punto, koska niitä on saatavilla paljon helpommin , edullisemmin ja olishan se vähän nykyaikasempaa historiaa. Voisi autoja olla enempi viivalla.
Eiköhän selkeä syy oo siinä, että seiskoilla on aikanaan ajettu ratapottisarjaa.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

kappa12 kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Ihmettelen miksi tähän autoksi valittu 127 mun mielestä järkevämpi olusi ollut vaikka mk2 punto, koska niitä on saatavilla paljon helpommin , edullisemmin ja olishan se vähän nykyaikasempaa historiaa. Voisi autoja olla enempi viivalla.
Eiköhän selkeä syy oo siinä, että seiskoilla on aikanaan ajettu ratapottisarjaa.
Ilmeisesti myös 126:lla miksi ei sellainen?
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Historic autot radalla vuoteen -81 asti. Ja facessahan nyt kehitteillä Punto cup. Sinne vaan kaikki rohkeat ajamaan uudemmilla Puntoilla.
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

Nyt on ensi testit ajettu Ahvenistolla. Samalla tuli esiin taas yksi positiivinen seikka luokan autoista. Ajamiseen ei nimittäin tarvitse ns. melupäivää vaan voi käydä milloin vain. Menin ajamalla Hämeenlinnaan, perillä tarkistin rengaspaineet ennen radalle menoa ja puolen tunnin rata-ajon jälkeen ajoin takaisin kotiin. Siirtymä ajoa tuli vähän reilu 200 km ja rata-ajot päälle eikä bensaa mennyt kuin noin puoli tankillista.

Autoni on varustettu luokkaan kaavailluilla Nankangeilla ja Monroen iskareilla ja voin sanoa että toimivat radalla hyvin. Rengas luistaa sopivasti kun lisää vauhtia muttei tee mitään äkkinäistä. Jarrujen osalta ainoa muutos vakioon oli Motulin kilpaneste. Palat ja hihnat oli Motonetista ostettuja vakioita ja ne riittivät hyvin eikä pienintäkään jarrujen ylikuumenemista tai häipymistä ollut havaittavissa. Kokonaisuutena voin sanoa, että kokemus oli yllättävän positiivinen ja voin vain kuvitella ajamisen olevan todella hauskaa kun ympärillä on useita samanlaisia. Nopein kierrosaika oli 1.54.17 joka on ihan kohtuullinen 45 heppaselle vakioautolle. Lähtösuoran päähän seiska kipitti 120 km/h.
Risto Laine
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Todella hieno ajatus ja kiehtoisi lähteä mukaan, mutta muut projektit sitovat kaiken käytettävissä olevan ajan ja rahan totaalisesti. Meillä on 1970 tehty, alkuperäinen 127 joka olisi omiaan vakioluokkaan, mutta oikeasti kynnys lähteä sitä muuttamaan hitsatuilla kaarilla on turhan kova, tai en ainakaan saa siihen lupaa auton omistavalta vaimoltani!

Ennen kaikkea auton ulkopuoliset kulut ovat sittenkin suhteessa melkoiset ensikertalaiselle. Ihan asiallisen ja täysin vakion mk2 seiskan kunnostaisi varmasti jopa alle kahdella tonnilla valmiiksi asti aihion ostohinta mukaanluettuna, mutta mk1 korien kanssa ollaan kyllä pahasti myöhässä, niitä ei juuri ole enää missään edullisina aihioina.

FulviaHF:lle huomauttaisin että eikös fiksuinta olisi että jos haluaa ajaa turhan tosissaan kilpaa ja virittää rahalla, ei varmaan kannata valita hauskuuteen ja tasaväkisyyteen pyrkivää 127:n vakioluokkaa vaan pysyä oikean hissen parissa, koko hommastahan menee muuten maku. Tottakai kaikki ajavat silti tosissaan, lähtihän kuulemma jopa kääpiöautokerhon lavasteajot oitis lapasesta elokuvaa tehdessä kun Messerschmitt-kuskit saivat nahkakypärät päähän ja kuomut alas. Vertaus on osuva koska tuollainen 125-250cc puikula on seiskaa rajumpi ja mielestäni tähän ratapottiin pitäisi kelvata pikemminkin ajanmukaiset kuppipenkit, pulttikaaret (OMP muistaakseni 360e), vanhat kamppeet ja herrasmiesmäinen käytös.

Vanteiden suhteen kannattaisi rajata vakiot peltivanteet ja renkaaksi tietenkin Pirelli tai ominaisuuksiltaan alkuperäistä CEATia vastaava. Vakiotankki sallittava. Saako sittenkään madaltaa? Motonetista ostin kolme vuotta sitten mk1 koko vakioputkiston 12 eurolla, niitä voisi varata kaikille. Nythän Gruppossa on suhteita ainakin Kaarinan myymälään.

Pitäisi olla mahdollista, että ensimmäiseen kisaan voisi hankkia halvan kertapassin ja paikallinen UA lainaisi turvakamppeet, niin olisi jotain järkeä. Omalla 1500:lla 128:lla ja huonolla vakioalustalla Ahvenistolla sai toki varoa, mutta puolet pienemmillä tehoilla turvavarusteiden kustannus on aika iso kakku nieltäväksi parin päivän ilosta vakioseiskan ratissa. Vanhoille rataketuille huomauttaisin, että aikoinaanhan noissa on ollut korkeintaan vesijohtoputkesta tehty puolikaari, eikä Targa Florio Classicin 50-lukuisissa kilpureissa mitään kaaria ollut edellisvuonna, vaikka nopeudet ovat asiallisen kovia. Järkeä päähän minkä se kypärä peittää kun vanhoilla mennään, säännöt on sääntöjä, mutta jos luokka on vasta suunnitelmissa niin niitä voi myös muokata.

Voi kunpa tästä sarjasta olisi kerrottu vaikka juuri kolme vuotta sitten niin olisi aikaa etsiä halpa aihio ja olen huomannut, että osien saatavuus on muuttunut rajusti viime vuosina kotimaisten varastojen loppuessa. No jahka saadaan oma vakioseiska rouvalle muuten nippuun niin nähdään ratapäivillä, jos nyt GFF niitä ensi vuonna saa järjestettyä. (apua tarvitaan)
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Puuh. Tämä se vain yhä mietityttää. Lisäkysymyksiä: Kelpaisiko aihioksi paperiton 127, vai pitääkö historic-passitetun auton olla katsastettu tieliikenteeseen? Loppuikos mk2 1982? Saako uudemmasta korista muokata mk1:n ilmeellä Ratapottiin auton? Pidetäänkö vakiosisusta verhoiluineen kaaria, kuskinpenkkiä ja vöitä lukuunottamatta? Minulla on hkn:n vanhat kuusitolppaiset 128:n kaaret, voisikohan ne kierrättää ratapottiautoon, putken halkaisija taitaa olla kyllä 40mm vaikka muuten ihan asiallisesti tuetut?
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja RHR »

Ei taida käydä. Pitää olla liite K:n mukainen joka löytyy AKKn sivuilta.

Edit: otetaas sen verran takas että ilmeisesti pulttiliitos kaaret käy, kun on liite K:n mukainen. Pääkaren minimi on tosin 45x2,5mm, eli siinä tapauksessa nuo sinun kaaret ei käy, jos nyt oikein tulkitsin.
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

1300ti kirjoitti:Puuh. Tämä se vain yhä mietityttää. Lisäkysymyksiä: Kelpaisiko aihioksi paperiton 127, vai pitääkö historic-passitetun auton olla katsastettu tieliikenteeseen? Loppuikos mk2 1982? Saako uudemmasta korista muokata mk1:n ilmeellä Ratapottiin auton? Pidetäänkö vakiosisusta verhoiluineen kaaria, kuskinpenkkiä ja vöitä lukuunottamatta? Minulla on hkn:n vanhat kuusitolppaiset 128:n kaaret, voisikohan ne kierrättää ratapottiautoon, putken halkaisija taitaa olla kyllä 40mm vaikka muuten ihan asiallisesti tuetut?
Paperiton auto kelpaa. Periaatteessa historic-auton saa tehdä vaikka suorasta pellistä kunhan se vastaa täysin luokitustodistusta, eli mk2 muuttaminen mk1 on teoriassa mahdollista. Käytännössä siihen ei kannata ryhtyä, sillä pelkkä ulkoilmeen muuttaminen ei riitä vaan kaikki tekniset osat on täsmättävä kuten mittaristot, katkaisijat, jne. Toisaalta miksi ihmeessä mk 2 pitäisi muuttaa mk1 kun mk2 käy sellaisenaan tai vaihtamalla siihen mk1 perävälityksen?

Sisustasta olen tämän ketjun avaavassa tekstissä kirjoittanut: takapenkin ja matkustajan istuimen sekä tavaratilan maton saa poistaa. Eli muilta osin sisustus on säilytettävä.

128 turvakaaria en suosittele muutettavaksi 127:n. Ylipäätään turvavarusteissa ei saa säästää. Vaikka auto ei olekaan kaikista nopein kyllä silläkin päästään riskivauhteihin.

P.S. Seiska ekaa kertaa viivalla viikonlopun Historic Grand Racessa.
Risto Laine
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja RHR »

Kun ei tätä autoa ole päässyt livenä näkemään niin olisiko siitä Risto mahdollista nähdä jokunen kuva täällä? Onnea Apparan valloitukseen :thumb:
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Sairastumisen takia en valitettavasti pääse paikalle seuraamaan mutta tosiaan kannattaisi kuvata paljon seiskan menoa, jotta tulevaa luokkaa olisi helpompi esitellä kiinnostuneiden houkuttelemiseksi. En ole lapsena ratapotteja nähnyt mutta voisin kuvitella, että aikoinaan Fiattien polkeminen on ollut aika surutonta ja kyljistä on otettu tukea kun pikku-Fiatit ovat olleet ensisijaisesti halpoja ja hassuja sekä mukana on ollut Kallion kaltaisia rallicrossmestareita. Harmi, etten löytänyt pikaisella googletuksella seiskoista kuvia mutta Keimolan muinaisesta 126-ratapotista on paljon mainioita valokuvia verkossa.

Kun tässä nyt on väkisinkin aikaa niin otan asiaksi harkita vakavasti mukaan lähtemistä. Yhden mainion seiskankin löýsin, pitää soittaa omistajalle. Vaihtoehtona olisi tosin tehdä 128 tai 1300TI Giulia tuohon alle 1300 luokkaan, kasin kanssa menisi kyllä kone uusiksi mutta olisi muuten aika selkeä projekti. Alfan entisöinti tyssäsi peltitöiden jälkeen melkein 20 vuotta sitten, mutta hain sen taannoin ruususen unilta, sillä on ajettu ainakin Alfacupia aikoinaan ja olisi aika palauttaa se ensi talvena vihdoin eloon.

Onnea kaikille Ahvenistolla kilpaileville!
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

Ahveniston kisa ajettu ja hauskaa oli. Auto toimi hienosti eikä kilpailun aikana tarvinnut tehdä muuta kuin tarkistaa rengaspaineita ja lisätä bensaa tankkiin, jota sitäkin varsin vähän.

Ratapotti herätti runsaasti mielenkiintoa ja palaute säännöistä sekä yksityyppiosista oli pelkästään positiivista. Nyt hiotaan säännöt lopulliseen muotoon ja sarjan varsinainen lanseeraus tapahtuu Hanaa Expo-messuilla Lahden Messukeskuksessa 1.12. Silloin on nähtävillä kisavalmiit mk1 että mk2 versiot.

Kuvia minulla ei ikävä ole mutta Aurasen Samin Facebook-sivuilla niitä löytyy. Tässä linkki yhteen varikkokuvaan jossa näkyy Aurasen Tomin Uno ja meidän seiska https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5C0791BC" onclick="window.open(this.href);return false;
Risto Laine
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mahtavaa toimintaa! :thumb:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

Hiukan päivitystä Ratapotin tilanteeseen. Autoja on tällä hetkellä rakenteilla yhdeksän kappaletta. Tulevana lauantaina sarja on esillä Hanaa Expo autourheilumessuilla Lahden Messukeskuksessa. Paikalla on pari valmista autoa, minun ykköskoppainen ja Antti Mannisen kakkoskorinen versio.
Risto Laine
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hieno homma!

Minun kaupassakin on näkynyt pieni buustaus 127:n osien kysyntään. 8-)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin