Nokkasuosituksia seiskaan.
Nokkasuosituksia seiskaan.
Uskollisen palvelijan kone on alkanut vuotaan öljyä ja muutenkin pitäis käyttää ulkona kytkimen vaihdon vuoksi niin tuli mielenhäiriössä ajatelleeksi jos kaivais pian kymmenen vuotta moottoripukissa olleen pikkulohkon esiin. Eli kyseessä 903 alakerta joka porattu, akseli hiottu, tasapainotettu, dekki nollassa ja vauhtipyörä kevennetty. Katsoin tuon FAQ osaston, mutta uusimmat jutut nokka-akselien osalta toistakymmentä vuotta vanhoja. Koska kyseessä jokapäiväinen käyttöauto niin pitäisi löytää joku nokka jossa vetoalue n.2500-5000. Kuka näitä nykypäivänä myy kun viimeksi virinokkia kuolannut moposportin kuvastosta joskus 80-luvulla? Toki vakionokkia löytyy muutamia joista voisi hioa, mutta missä? Tässä ei olisi tarkoitus mitään huipputehoja lähtä repimään, kunhan pysyy nykyliikenteen mukana.
127 -78
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
Moposportin virinokat oli Colombo&Barianin tekemiä. Googlettelemalla tai Ebaysta voi tuurilla löytää vanhoja. Enäähän niitä ei tehdä. Mauri Virtanen Urjalasta on nokkia tehnyt. En tiedä tekeekö enää. Muita tekijöitä on ainakin R Koneistus Keravalla, GT-Motor ja onhan noita varmasti monia muitakin koneistamoja, jotka noita hioo.
Sitten tuolla on jotain: http://www.stolesraceshop.com/product/456/" onclick="window.open(this.href);return false; Mutta mites kun tuolla on 903:t ja 1050:t sekaisin sulassa sovussa? Eikös nuo tikkukoneen nokat ole kuitenkin ihan eri kun remmikoneessa?
Sitten tuolla on jotain: http://www.stolesraceshop.com/product/456/" onclick="window.open(this.href);return false; Mutta mites kun tuolla on 903:t ja 1050:t sekaisin sulassa sovussa? Eikös nuo tikkukoneen nokat ole kuitenkin ihan eri kun remmikoneessa?
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
eihän noi tossa linkissa ookaan 127 moottoreihin vaan lancian A112 abarth moottoreihin jotka ei oo remmikoneita
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
Seiskan 903, johon kysyjä nokkaa etsii ei ole remmikone. 1050 taas on.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
rehnman kirjoitti:eihän noi tossa linkissa ookaan 127 moottoreihin vaan lancian A112 abarth moottoreihin jotka ei oo remmikoneita
Käykö 903 seiskan koneen ja 1050 autobianchin koneen nokat kuitenkaan ristiin, vaikka molemmat tappikoneita onkin...?
Seiskan 1050 on sitten taas ihan oma koneensa ja sitä ei saa sekoittaa autobianchin vastaavaan...
Kylmäkosken erikoismoottori / Mauri Virtanen, sieltä löytyy apuja tuohon hommaan...2105 kirjoitti:Toki vakionokkia löytyy muutamia joista voisi hioa, mutta missä?
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
Tosiaan Abarth 1050cc kone on Bianchin tappikone eikä Seiskan OHC, siis joka tuolla CatCamsin sivuilla on mainittu. Ja ainakin itse olen siinä uskossa ollut että 903:sen nokka sopii siihen. Omakohtaista kokemusta ei toki asiasta ole mutta vahva epäilys kyllä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
Nokan valintaan vaikuttaa paljon kannen kanavien ja venttiileiden koko, hyvin virtaava´t kanavat ja venttiilit eivät halua vihaista nokkaa. Tärkein asia on kuitenkin puristussuhde , että paukkuja on riittävästi, muuten vääntö katoaa. Moottorista tulee hengetön kun ei ole toiminta-alueella joka yleensä rajoittuu vain 2000rpm alueelle .
Jos ei paukkuja saa ylös niin nokkakaan ei voi kovin raju olla.
Tietysti myös vaikuttaa mitataanko autosta päästöjä, voima nokalla(reilusti overlappia) joutokäynti on huono ja hc korkealla , pois lukien säätyvät nokkat.
Pelkkä nokka ei tietysti riitä , isompi kaasutin / met , ja sopivan pituinen pakosarja ,( ei tarkoita isompaa). Niin kyllä sieltä saa voimaakin irti ihan kivasti.
Jos ei paukkuja saa ylös niin nokkakaan ei voi kovin raju olla.
Tietysti myös vaikuttaa mitataanko autosta päästöjä, voima nokalla(reilusti overlappia) joutokäynti on huono ja hc korkealla , pois lukien säätyvät nokkat.
Pelkkä nokka ei tietysti riitä , isompi kaasutin / met , ja sopivan pituinen pakosarja ,( ei tarkoita isompaa). Niin kyllä sieltä saa voimaakin irti ihan kivasti.
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
No niin. Nokka käväisi GT-Motorsissa hiottavana. Tuli 260 asteinen 6,5mm nostolla. Siihen kaveriksi Kalajoelta löytyneet 35 dellorto ja peltisarja.
127 -78
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
Re: Nokkasuosituksia seiskaan.
Suorituskyvyn kasvattamiseen ei kannata unohtaa vaihdelaatikkoa. II-koppasen perävälitys on I-koppaista pitempi joten yläkireeksi tehty moottorin tehot niittaa pitkä peränvälitys. I-koppaisen laatikko niin sitten laulaa kone ja kuski kun auto menee
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156