Nokkasuosituksia seiskaan.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
2105
Viestit: 96
Liittynyt: 21.10.2015 12:46
Paikkakunta: Oulu

Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja 2105 »

Uskollisen palvelijan kone on alkanut vuotaan öljyä ja muutenkin pitäis käyttää ulkona kytkimen vaihdon vuoksi niin tuli mielenhäiriössä ajatelleeksi jos kaivais pian kymmenen vuotta moottoripukissa olleen pikkulohkon esiin. Eli kyseessä 903 alakerta joka porattu, akseli hiottu, tasapainotettu, dekki nollassa ja vauhtipyörä kevennetty. Katsoin tuon FAQ osaston, mutta uusimmat jutut nokka-akselien osalta toistakymmentä vuotta vanhoja. Koska kyseessä jokapäiväinen käyttöauto niin pitäisi löytää joku nokka jossa vetoalue n.2500-5000. Kuka näitä nykypäivänä myy kun viimeksi virinokkia kuolannut moposportin kuvastosta joskus 80-luvulla? Toki vakionokkia löytyy muutamia joista voisi hioa, mutta missä? Tässä ei olisi tarkoitus mitään huipputehoja lähtä repimään, kunhan pysyy nykyliikenteen mukana.
127 -78
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Moposportin virinokat oli Colombo&Barianin tekemiä. Googlettelemalla tai Ebaysta voi tuurilla löytää vanhoja. Enäähän niitä ei tehdä. Mauri Virtanen Urjalasta on nokkia tehnyt. En tiedä tekeekö enää. Muita tekijöitä on ainakin R Koneistus Keravalla, GT-Motor ja onhan noita varmasti monia muitakin koneistamoja, jotka noita hioo.

Sitten tuolla on jotain: http://www.stolesraceshop.com/product/456/" onclick="window.open(this.href);return false; Mutta mites kun tuolla on 903:t ja 1050:t sekaisin sulassa sovussa? Eikös nuo tikkukoneen nokat ole kuitenkin ihan eri kun remmikoneessa?
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja rehnman »

eihän noi tossa linkissa ookaan 127 moottoreihin vaan lancian A112 abarth moottoreihin jotka ei oo remmikoneita
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Seiskan 903, johon kysyjä nokkaa etsii ei ole remmikone. 1050 taas on.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

rehnman kirjoitti:eihän noi tossa linkissa ookaan 127 moottoreihin vaan lancian A112 abarth moottoreihin jotka ei oo remmikoneita

Käykö 903 seiskan koneen ja 1050 autobianchin koneen nokat kuitenkaan ristiin, vaikka molemmat tappikoneita onkin...?
Seiskan 1050 on sitten taas ihan oma koneensa ja sitä ei saa sekoittaa autobianchin vastaavaan...
2105 kirjoitti:Toki vakionokkia löytyy muutamia joista voisi hioa, mutta missä?
Kylmäkosken erikoismoottori / Mauri Virtanen, sieltä löytyy apuja tuohon hommaan...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tosiaan Abarth 1050cc kone on Bianchin tappikone eikä Seiskan OHC, siis joka tuolla CatCamsin sivuilla on mainittu. Ja ainakin itse olen siinä uskossa ollut että 903:sen nokka sopii siihen. Omakohtaista kokemusta ei toki asiasta ole mutta vahva epäilys kyllä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nokan valintaan vaikuttaa paljon kannen kanavien ja venttiileiden koko, hyvin virtaava´t kanavat ja venttiilit eivät halua vihaista nokkaa. Tärkein asia on kuitenkin puristussuhde , että paukkuja on riittävästi, muuten vääntö katoaa. Moottorista tulee hengetön kun ei ole toiminta-alueella joka yleensä rajoittuu vain 2000rpm alueelle .
Jos ei paukkuja saa ylös niin nokkakaan ei voi kovin raju olla.
Tietysti myös vaikuttaa mitataanko autosta päästöjä, voima nokalla(reilusti overlappia) joutokäynti on huono ja hc korkealla , pois lukien säätyvät nokkat.
Pelkkä nokka ei tietysti riitä , isompi kaasutin / met , ja sopivan pituinen pakosarja ,( ei tarkoita isompaa). Niin kyllä sieltä saa voimaakin irti ihan kivasti.
2105
Viestit: 96
Liittynyt: 21.10.2015 12:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja 2105 »

No niin. Nokka käväisi GT-Motorsissa hiottavana. Tuli 260 asteinen 6,5mm nostolla. Siihen kaveriksi Kalajoelta löytyneet 35 dellorto ja peltisarja.
127 -78
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Nokkasuosituksia seiskaan.

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Suorituskyvyn kasvattamiseen ei kannata unohtaa vaihdelaatikkoa. II-koppasen perävälitys on I-koppaista pitempi joten yläkireeksi tehty moottorin tehot niittaa pitkä peränvälitys. I-koppaisen laatikko niin sitten laulaa kone ja kuski kun auto menee :mrgreen:
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Vastaa Viestiin