Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Jimi » 17.05.2018 16:52

Onko kenelläkään tietoa kuinkahan paksu tuollaisen (1242 8V) kansi on vakiona. Itse sain mitattua kansitasosta venttiilikopan tiivistepintaan 126,5mm, mutta näyttäis siltä, että se on jo joskus oikaistu.

Nyt pitäis saada ynnäiltyä paljonko siitä voi vielä ottaa. Tarkimman arvonhan sais kun mittais palotilojen koon, mutta ajattelin nyt kuitenkin yrittää oikopolkua.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastava -80
Fiat punto 55/60/75:set -95, -97, -99 ja -00
Fiat Tempra 1.6 mpi -95 ja -97
Ford 100E -58 (tuleva super-Fire?)
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
Jimi
 
Viestit: 418
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Wesulius » 18.05.2018 09:51

Eipä siitä hirveesti kannata pois ottaa , jos ollenkaan kun aika nakuherkkiä ovat.
Sytkärillä säätämällä saa helposti lisää tehoaja taloudellisuutta.
Jos paukkujanostaa joutuu sytkästä tinkimään ja on laiska ja janoinen sen jälkeen.
Tietysti jos reilusti vihasempaa nenua sitte touhussa alkaa olla järkeä.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4555
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Luigi » 18.05.2018 09:58

Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7805
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja wellu » 18.05.2018 10:11

Luigi kirjoitti:Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.

Taitaa kaikki 8V firet olla nakuherkkiä jos vaikka 16V vertaa.

Yleensäkin Fiatin pikkukoneet aika herkkiä nakuttamaan, FIRE-moottorit varmaan herkimmästä päästä (ainakin nuo laiskimmat niiden vääntönokilla).
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3748
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Jimi » 18.05.2018 11:47

Wesulius kirjoitti:Eipä siitä hirveesti kannata pois ottaa , jos ollenkaan kun aika nakuherkkiä ovat.
Sytkärillä säätämällä saa helposti lisää tehoaja taloudellisuutta.
Jos paukkujanostaa joutuu sytkästä tinkimään ja on laiska ja janoinen sen jälkeen.
Tietysti jos reilusti vihasempaa nenua sitte touhussa alkaa olla järkeä.


Nokaksi jää SX:n oma 866:n

Paraneeko tilanne jos/kun siirtyy RE85:n käyttöön.

Oon suunnitellu 10.5:1 siis viinalla, tai ehkä jopa 11:1, oonko kauheesti metsässä?
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastava -80
Fiat punto 55/60/75:set -95, -97, -99 ja -00
Fiat Tempra 1.6 mpi -95 ja -97
Ford 100E -58 (tuleva super-Fire?)
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
Jimi
 
Viestit: 418
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Luigi » 18.05.2018 12:44

wellu kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.

Taitaa kaikki 8V firet olla nakuherkkiä jos vaikka 16V vertaa.

Yleensäkin Fiatin pikkukoneet aika herkkiä nakuttamaan, FIRE-moottorit varmaan herkimmästä päästä (ainakin nuo laiskimmat niiden vääntönokilla).

No joo, 9.1-9.2 rutuilla oleva 999:kin alkoi rapistelemaan jo jossain 1.2bar ahtojen jälkeen, joten herkässä on. :D 1242 ei rapissut toista tonnia painava kärry perässäkään, mutta kieltämättä silloin pyrki nakuttamaan, kun keitti oikein kunnolla jäätyneen jäähdyttäjän takia.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7805
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Stefa » 18.05.2018 13:34

Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.

Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2466
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Wesulius » 18.05.2018 17:58

Stefa kirjoitti:Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.

Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria :lol:


Kyllä se onnistuukin mutta ei 8v firellä.
Ja siis kyllähän tuohon 8v fireen voi paukkuja laittaa ja saa niin ettei nakuta , mut ei oo voimaakaan.

Meillä endu bmw:ssä on m42 mylly ja 13.5 puristukset ja ihan pumppu bensalla ajetaan ja on voimaakin.
Siis siihen vaikuttaa niin moni asia , mut vakio ja melkeen vakio fire nakuttaa kyllä herkästi.
999 fire ona parempi kuin esim 1,1 jossa isommat kanavat kannessa. 1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
Jos siihen firen kanavaan sais vähän kiertoa niin vois tilanne parantua kummasti. Mut tollanen perus kukka-allas palotila on nakuherkkä myös volvossa.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4555
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja wellu » 18.05.2018 20:07

Wesulius kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.

Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria :lol:


Kyllä se onnistuukin mutta ei 8v firellä.
Ja siis kyllähän tuohon 8v fireen voi paukkuja laittaa ja saa niin ettei nakuta , mut ei oo voimaakaan.

Meillä endu bmw:ssä on m42 mylly ja 13.5 puristukset ja ihan pumppu bensalla ajetaan ja on voimaakin.
Siis siihen vaikuttaa niin moni asia , mut vakio ja melkeen vakio fire nakuttaa kyllä herkästi.
999 fire ona parempi kuin esim 1,1 jossa isommat kanavat kannessa. 1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
Jos siihen firen kanavaan sais vähän kiertoa niin vois tilanne parantua kummasti. Mut tollanen perus kukka-allas palotila on nakuherkkä myös volvossa.

Niin on ja molemmista kansista taitaa löytyä "nakumonttu" tulpan vastapuolelta?

Volvossa on ruiskupeleissä aika raaka nakutuksen tappo. Jos ei 3x3 astetta myöhäistys riitä, menee nakurikastus päälle (+70%). :lol:


Taitaa olla itseasiassa niin, että todella moni vanhan suunnittelun moottori on nakuherkkä.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3748
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Vode131 » 18.05.2018 20:42

Mikä on nakumonttu ja mikä sen tarkoitus on?
1100 R
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
http://vode131.kuvat.fi/#/
Avatar
Vode131
GFF
 
Viestit: 1523
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja wellu » 18.05.2018 21:12

Vode131 kirjoitti:Mikä on nakumonttu ja mikä sen tarkoitus on?

Todella monessa vähääkään iäkkäämmän suunnittelufilosofian kannessa on semmoinen kolo/monttu/nystyrä jossainpäin tulpan vastapuolella tai palotilan reunamilla. Sen tarkoitus on olla "turvallinen piste", jossa kevyt nakutus (light-knoking) voi tapahtua.
Moinen löytyy ainakin 16V FIREn kannesta, kuten myös volvon kannesta.

Fireä en ole skoopilla kyylännyt, mutta ainakin tuo ruotsalaispata kevytkilisee kokoajan normaalitilanteissa. Tuo kevytkilinä onkin ns. hyväksytty tosiasia monessa asiaa käsittelevässä tutkimuksessa/kirjallisuudessa. Mielummin antaa pikkuisen ropsahtaa sille varatussa paikassa ilman isompaa haittaa, kuin täräyttää kanki/mäntä yhdistelmää täysillä vastapalloon.

Tuota light-knokingia ei siis pidä sekoittaa ihan kuultavissa olevaan tai moottorille tuhoa aiheuttavaan nakutukseen, koska nakutus on hallitsematon ja nopea polttoaineseoksen palaminen. Nakutusta taas ei missään nimessä pidä sekoittaa esisytytykseen, joka on tilanteena harvinainen ja dynamiikaltaan täysin erilainen ja eri syistä johtuva.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3748
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Vode131 » 18.05.2018 22:21

Olisiko laittaa jotain linkkiä tai lähdettä mistä voisin lukea lisää tuosta montusta?
1100 R
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
http://vode131.kuvat.fi/#/
Avatar
Vode131
GFF
 
Viestit: 1523
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja Luigi » 18.05.2018 22:23

Wesulius kirjoitti:1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.

Paitsi 60, jossa on 55:n vermeet.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7805
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja väisänen » 18.05.2018 23:44

Vode131 kirjoitti:Olisiko laittaa jotain linkkiä tai lähdettä mistä voisin lukea lisää tuosta montusta?


Eikö eaton holset kaverin aktiivisina aikoina pohdittu tämän syvennyksen idea siinä että huonosti pyörteilevässä palotilassa varmistetaan laajemmalla seossuhteella parempi syttymissvarmuus tällä ko syvennyksellä.
Eli esim laihempi seos tai heikompi kipuna saadaan kompensoitua tällä syvennyksellä. Nakuunkin se sitten teoreettisesti inan vaikuttaa koska pyörteilee paremmin.
Mitsun 8v 4g63 padastahan nämä yhdessä prokkiksessa poistettiin kannen kestävyyden parantamiseksi ja samanlainen paskaläjä se oli operaatin jälkeen vs aikaisemminkin. Nakuttava paska siis.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3552
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

ViestiKirjoittaja wellu » 18.05.2018 23:59

Pyörimällä googlessa "light knoking" tms niin kyllä ne löytyy.

En puhelimella yksinkertaisesti voi kaivaa tietoa. Voin yrittää muistaa myöhemmin.

Ilmiö "kevytnaku" on kuitenkin nakutusanturilla havaittavissa ainakin näkemäni perusteella niissä moottoreissa, joissa sitä esiintyy.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3748
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Seuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä