Tulpat ei kestä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Lämpöshokkia kylmä tulppa ei kyllä saa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Leimahtava seos tulpan ympärillä ja palorintaman pyörteilyn roiskauttama höyrystymätön bensa. Voi hyvin halkaista tulpan eristeen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sitä en tiedä miten miksi eriste halkeaa , mutta liian bensan kanssa siinä on tekemistä.
Yamaha hajotteli tulppia helposti kun oli väljä , laitoin isomman sylinterin ja tiukan männän niin eipä oo tulppia enää menny.
Jotenkin se bensa ja ilma pääsee sinne eristeen alla je kun syttyy niin eristin halkeaa ja sitte tulee valkoinen kipuna ja ei lähe enää käymään , tai jos sattuu lähtee niin ei kestä yhtään kaasua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo öljy on hyvä lisäaine tehostamaan tuota liikabensan aiheuttamaa hajoilua. Koettu jenkkiautoissa ja muutaman kerran hiivatilla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Sillon kun kipuna ei kulje keskielektrodin keskeltä vaan reunalta keskiposliinia pisin niin rikki menee.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Erimoisilla lämmittelyillä ja lasikuulapuhalluksella sen johtavan pinnan saa irti eristeestä mutta ei haljennutta tulppaa saa ehjäksi juu.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos briskin multisparkkeja saa vielä jostain niin sellaisilla joku joskus väitti että toimii paskassakin koneessa. Ei muka pala johtavaa "grafiittivanaa" eristepintaan. Itsellä ei kokemusta muutakun toimivassa moottorissa ko tulpista.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

väisänen kirjoitti:Ai että bensa johtaa sähköä paremmin mitä ilma...
Juu, siinä käsityksessä olen ollut. Piti ihan nopeasti tarkastaa, niin bensa on noin 250 mikro siemensiä/m ja ilma noin 20 femto siemensiä per metri. Samoin yksiköin bensa on 250 000 000 000 fS/m elikkäs ihan pirun paljon parempi johde vaikkakin huono silti :D Kupari on about 60 siemensiä/m. Jos tuon haluaa myös femtoiksi, niin 15 nollaa perään. Öljy on aika liki ilmaa noin 10 000 femto siemensillä eli vain 500 kertaa huonompi.

Noista luvuista arvelisin, että mieluummin se kipinä menee sitä bensatippaa pitkin mitä ilmavälistä. Öljyn rooli voi olla se, että se nostaa viskositeettiä jolloin bensa-öljyseos helpommin tukkii sen tulpan. Puhdas bensa on kuitenkin aika lirua eikä helpolla pysy tulpassa. Bensa myös palaa suht puhtaasti pois, mutta öljy lie helpommin jättää karstaa jälkeensä joka hiilipohjaisena varmaan tekee tuota kipinäsiltaa vielä helpommin.

Tämä on sitten ihan puhdasta spekulaatiota ja arvailua :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mielenkiintoista keskustelua tästä aiheesta: Joka tapauksessa Laitan Briggs & Strattonin tulpan reiästä öljyä männän päälle talveksi. Alkukesästä sitten huikka bensaa perään ja laakista kovan savun siivittämä käymään. Toimii taas kesän. Tulppa sitten 5 vuoden kuluttua vaihtoon ...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hmm ok stefa.
Toi että öljyn ja/tai bensan hiili "kärventyy" eristeeseen kiinni niin samoillalinjoilla. Muuta siihen ei oikein keksi miksi eristeen pinnasta tulee hiljalleen johde.

Mä en niin molekyylien rakenteista tiiö ja valenssielektrodeista mutta ilmeisesti jos kahta erilaista ainetta (eristettä) eli tässätapauksessa tulpan keskielektrodin eriste ja polttoaine niin näiden välissä on se paras sähkönjohtavuus...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eihän tuo tietty ole ihan niin yksinkertaista, kun esimerkiksi öljyllä on paljonkin parempi läpilyöntikestävyys mitä ilmalla vaikka sähkönjohtimena onkin parempi. Vertaa vaikka kondensaattorin vuotovirta ja läpilyöntikestävyys. Aina nuo ei mene käsi-kädessä. Mutta en tosiaan tiedä. Voihan tuossa olla useampikin mekanismi. Huokoinen eristekeraami imee bensaa joka syttyessään mekaanisesti murtaa eristeen kun kalliota räjäytettäessä konsanaan. Liika öljy taas voi liittyä tuohon karstanmuodostukseen. Niinhän se menee vedessäkin, että absoluuttisen puhdas vesi on suht huono johde, mutta vesijohtovesi onkin jo eri asia tai jos siihen laittaa vaikka hitusen suolaa sekaan.. Eli ei se eristeen pinta varmaan miksikään muutu, vaan siihen kertyvät epäpuhtaudet alkaa johtaa kipinää väärin. Siksi se toholla polttaminen tai vaikka lasikuulapuhallus elvyttää tulpan jos ei ole ehtinyt vielä mekaanisetsi vaurioitua.

Tosin voiko esimerkiksi öljy tulpan kärkivälissä nostaa läpilyöntikestoa niin paljon että itse tulpan läpilyöntikestävyys loppuukin jostain muualta :roll:

Kyllä taannoin kun oli Taunus, niin mulle sanottiin ettei OHC:ssä kestä kun Motorcraftin tulpat. Tiedä sitten, mutta kyllä ne siinä pelasi. Kyllähän esimerkiksi myös puolaviat voi polttaa tulppia. Samoin jos bensaan kondensoituu reilusti vettä niin sekin on omiaan pimentämään tulppia vaikka muuten vielä pelaisikin.

Totta kyllä nuo strap-onit, jos vaikka ruohoneikkurin varomattomasti käyttää kyljellään, niin kyllähän se aika miehekkäästi savuaa, mutta pelaa vaan :? Tosin noissa ei taida olla paineet ja lämmöt ihan samoissa luvuissa mitä auton moottoreissa, joten sikäli ehkä tulpankin helpompi elää. Ehkä ei sytkässäkään ole niin paljoa voimaa noissa magneetoissa että niin brutaalisti sen kipinän runnoisi läpi mistä vaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Niin, tuossahan ei ole alkuperäinen puola (joka hölskyi aikalailla, ikäänkuin olisi öljyt vähentyneet), vaan muistaakseni BMW 315:sta oleva etuvastuksellinen puola. Ehkä siinä on tehoakin vähän enemmän, vaikka 315 kyllä oli kärjellisellä systeemillä, suolakurkkumalli kun oli.

Muistinkin, että mullehan Bella Italiassa sitikkamiesten sytytystulppasaarnaaja iski käteen pari paketillista Eyquemin RFC42LS-tulppia, jotka on mekaanisesti suoraan käypäisiä, ainoastaan lämpöarvo hieman kylmään päin alkuperäisistä (Lodge HL, Champion N7Y), joten pitääpä laitella ne sinne ja katsoa, tuleeko ongelmia hajoamisesta vaiko karstasta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja tare »

Minulla oli aikoinaan Cromassa vähän sama ongelma. Kokeilin vaikka mitä tulppia. no Briskit olivat kumminkin auton loppuvaiheessa.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja tare »

Tulpat jotenkin kostuivat. Jouduin vaihtamaan yhden aina joka päivä.... Asiaa tutkittiin aikoinaan kunnoilla. Ei tullut koskaan selvyyttä. Minun Cromassa oli Bosch LE. 2. Jetronic.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo briksit voi alitehomoottoreina jättää tarkastelukohteena kokonaan pois.

Semmonen pöhkö lisä vielä että kun olen kaasumoottoreiden kanssa tainnut pelata eniten tästä porukasta niin siellä ei haittaa öljy tulpan rikkoutumiseen mitään. Ei pala öljyn hiili tulppaan siten kiinni että alkaisi johtaa. Jos yksi pytty on menettänyt männänrenkaat niin karstoittunut tulppa karstoittuu yleensä niin paljon ettei kipinäväliä ole ja silloin alkaa vasta tehdä kiusaa. Sikakuumaa tulppaa vaan tilalle ja näin käyttöikää lisää moottorille muutamavuosikymmen :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin