4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jp73
Viestit: 38
Liittynyt: 20.02.2004 19:13
Paikkakunta: Heinola

4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Viesti Kirjoittaja jp73 »

Voiko 3-johtoisen lambda-anturin korvata 4-johtoisella? Pitäisikö toimia?
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

jeps. värilliset piuhat on anturiarvolle ja valkoset/harmaat on lämmitystä varten. Kolmipiuhasessa lämmityksen maadoitus tulee suoraan pakoputkesta (liitimen rungosta).
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Meltdown kirjoitti:jeps. värilliset piuhat on anturiarvolle ja valkoset/harmaat on lämmitystä varten. Kolmipiuhasessa lämmityksen maadoitus tulee suoraan pakoputkesta (liitimen rungosta).
Eikös kolmikarvasessa signaalimaa menny runkoon, ja lämmitykselle on edelleen ne kaksi harmaata piuhaa.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

humm... niinkö päin se olikin.... :oops:
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

On.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jp73
Viestit: 38
Liittynyt: 20.02.2004 19:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja jp73 »

Kokeilin Unossa (1.1i ´95) uutta Boschin 4-johtoista anturia ja käynti meni huonommaksi. Vanha anturi antoi 0,15-0,20V jännitettä ja tyhjäkäynti oli kovalla. Muuten toimi hyvin. Uudella anturilla jännite n. 0,6V. Tyhjäkäynti laski normaaliksi mutta käy raskaasti ja nykii pintakaasulla. Tyhjäkäyntisäädin vaihdettu ja lämpöanturi toimii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jotain hämärää tuossa on, kapeakaistaisten zirkoniumanturien antojännitteiden kyllä pitäisi olla samoja. Miten kytkit sen nelijohtoisen anturin signaalimaan?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jp73
Viestit: 38
Liittynyt: 20.02.2004 19:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja jp73 »

Ei vaikutusta vaikka kytkin maahan tai jätin kytkemättä.
jp73
Viestit: 38
Liittynyt: 20.02.2004 19:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja jp73 »

Vika löytyi jo aikoja sitten. Ilmanputsariin ja bensahöyrysäiliöön menevät alipaineletkut olivat ristissä. Eli kävi laihalla ja ruisku sekosi. Hämäävää oli että toisinaan tyhjäkäynti oli kateissa tai jotain 3000rpm luokkaa. Vaihdoin kuitenkin uuden Boschin 3-johtoisen lambdan. Ei kuitenkaan mitään eroa vanhaan, jännite seilaa välillä 0,2-0,9V. Nelijohtoisella jännite 0,5-0,9V. Mistä moinen ero?
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Olis homma toisinpäin eli voiko nelijohtoisen korvata kolmejohtoisella? :mrgreen: Olis tossa aika tuore kolmejohtoinen lambaada. No koitan ny ensin toimiiko toi toinen käytetty nelijohtoinen mitenkään...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä pitäis yhtälailla onnistua. Puuttuva signaalimaa vaan pitää köyttää mahdollisimman lähelle lambda-anturia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pirun vanha topic, mutta kysytääs kuitenkin.

Eli onko tosiaan nelijohtoisen asennus kolmijohtoisen tilalle mahdollista ja jos niin miten? Ilmeisesti nelijohtoinen on "eristetty" rungostaan, jolloin ei maadoitu pakoputken kautta? Onkos tällä maapisteellä lopulta sitten väliä, minne sen laittaa, vai voiko tuon harmaan piuhan jättää "sokeaksi"?

Työn alla yksi romu, josta pilkottu johtosarja, sekä laitettu tarvikelambda, joka nyt porsi. Alkuperäinen on kolmenapainen (musta/valko/valko) ja tossa pöydällä olis ylimääräisenä nelinapainen, pari vuotta uudemmasta oleva (harmaa/musta/valko/valko).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Varmasti ei toimi, jos jättää signaalimaan kellumaan. Eli maihin se, mielummin koneeseen, kuin runkoon.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:Varmasti ei toimi, jos jättää signaalimaan kellumaan. Eli maihin se, mielummin koneeseen, kuin runkoon.
Eli toi 4-johtonen on eristetty eikä muutoin maadotu.

Kiitos, pitää lykätä koneen kupeeseen maapisteeseen se viimenen piuha.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 4-johtoinen lambda 3-johtoisen tilalle?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo. Teoriassa lambda-anturin signaaliin tulee tuolloin vähän enemmän häiriöitä mutta pitäisi sen silti pelata.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin