Marea nakutttaa kylmänä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Marea nakutttaa kylmänä

ViestiKirjoittaja Pönäkkäpekka » 07.09.2008 16:06

Kyseessä Marea 1.8 -97
Kylmänä kone nakuttaa merkillisesti, mutta kun kone lämpiää niin nakutus lakkaa.
Mikähän mahtaisi olla vialla?
Autolla ajettu kuitenkin jo 280 000km mutta kai näiden Fiattien moottoreiden luulisi kestävän pidempäänkin joten tuskin se kilometreistä johtuu?
Pönäkkäpekka
 
Viestit: 6
Liittynyt: 07.09.2008 16:00

ViestiKirjoittaja Wesulius » 07.09.2008 16:14

Oliskos hydrauliset venttiilin painmet syylliset.
Avatar
Wesulius
 
Viestit: 3797
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

ViestiKirjoittaja Pönäkkäpekka » 07.09.2008 16:31

No jos totta puhutaan niin itse olen ihan täysi käsi noiden auton tekniikan juttujen suhteen joten en osaa sanoa kauheasti tuohon :D

Onkohan tuo miten vaarallista kun kuitenkin lämpimänä tuntuu käyvän hyvin?
Poksahtaako minulta kone jos tuolle en tee mitään :o
Pönäkkäpekka
 
Viestit: 6
Liittynyt: 07.09.2008 16:00

ViestiKirjoittaja stella » 07.09.2008 17:56

Jos se nakutus tulee venttiilin painimista,niinkuin melko varmasti tuleekin,niin ei poksahda kone....Minun Seatti tekee samaa,etenkin kylmänä :?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
stella
 
Viestit: 700
Liittynyt: 06.12.2007 23:38
Paikkakunta: kuusankoski

ViestiKirjoittaja Pönäkkäpekka » 07.09.2008 18:09

No jos nyt oletetaan, että se tosiaan johtuu noista venttiilien painimista niin mites sen voi korjata ja tuleeko miten kalliiksi?

Kertoilkaa toki vielä muita mahdollisia syitä jos se ei tuo satu olemaankaan.

Toivon mukaan ei nyt ihan kokonaan auto leviäisi kun Marean ratissa ajelu on uskomattoman paljon mukavampaa kuin millään aikaisemmalla omistamallani autolla 8)
Pönäkkäpekka
 
Viestit: 6
Liittynyt: 07.09.2008 16:00

ViestiKirjoittaja fiatman2 » 07.09.2008 22:50

sehän selviää kun korjaamolle kurvaat ja kyselet mitä kustantaa tuollainen remontti. päijät-hämeessä jos asustelet suosittelen express serviceä korjaamoksi.
Jari Salmensuo
Avatar
fiatman2
 
Viestit: 1760
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

ViestiKirjoittaja Wesulius » 08.09.2008 00:56

Pönäkkäpekka kirjoitti:No jos nyt oletetaan, että se tosiaan johtuu noista venttiilien painimista niin mites sen voi korjata ja tuleeko miten kalliiksi?

Kertoilkaa toki vielä muita mahdollisia syitä jos se ei tuo satu olemaankaan.

Toivon mukaan ei nyt ihan kokonaan auto leviäisi kun Marean ratissa ajelu on uskomattoman paljon mukavampaa kuin millään aikaisemmalla omistamallani autolla 8)


Sanoisin , että 100e työtä + osat = 16kpl x 15e/kpl
Eli vajaa 350e
Avatar
Wesulius
 
Viestit: 3797
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

ViestiKirjoittaja Jakke » 10.09.2008 16:51

Mun 1,8 Brava nakutti aikoinaan kylmänä kans. Autolla oli minulle tullessaan ajettu 20tkm. Eli jos naputtaa vain kylmänä, niin taitaa olla jonkinmoinen ominaisuus tuossa koneessa.
Alfa 156 2.0 TS -99 & Fiat Coupe 2.0 16V
Avatar
Jakke
 
Viestit: 502
Liittynyt: 02.12.2003 21:39
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Sämpy » 10.09.2008 21:15

Niin olen ymmärtäny että kaikki ykskasit naputtaa kylmänä.. Tuostahan oli jossain topikissa aiemminkin (vaimikäseoli).
Kengät kiillotetaan, autolla ajetaan.
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 4153
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

ViestiKirjoittaja Fiiu » 26.09.2008 23:01

Oma Stilo 1.6 100hp tekee täysin samaa, talvella kylmällä nakutus on melkoisen raakaa hetken, melkeenpä ennemminkin kolkotusta. Autolla oli ostohetkellä 80 000km mittarissa, nyt 109 000km ja samalla tavalla nakuttanut aina kylmänä, pelaa kuitenkin erinomaisesti :wink:
-Jere-

Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Fiiu
 
Viestit: 630
Liittynyt: 24.03.2003 16:48
Paikkakunta: Koria

ViestiKirjoittaja Meanderi » 09.10.2008 12:25

Joo... Rallattelu on arkea täälläkin. Brava 1.8 ELX (vm.97) on ajopeli ja mittarissa vajaat 200 000 km. Rallattelu on kylmänä suoraansanoen korvia raastavaa, mutta lämpimänä ei sitten lähellekkään niin pahaa (vaikka vähän se kolisee sillonkin).

Miten lie Joensuun/Kuopion alueella kelpoja autopajoja joissa tuon venttiilinpaininremontin voisi tehdä?

Käytin Bravaa tässä eräässä pikkupajassa Joensuussa, jossa "töhö" huoltomies veti konepeltiä aukipitävän metallisentangon kaksinkerroin, kun luuli siinä olevan hydraulisen sylinterin, joka painuu kasaan konepeltiä kiinni laitettaessa. Jotenkin jäi semmonen fiilis, että ko. liikettä en tule ite suosimaan tai muille suosittelemaan :lol:
Avatar
Meanderi
 
Viestit: 14
Liittynyt: 02.11.2007 18:56

ViestiKirjoittaja pekkisp » 09.10.2008 13:16

Olisikohan tällaisessa tapauksessa apua pienestä kuumanpään öljyviskositeetista W30? Alkaa voidella yläkertaa jo kylmänäkin.
Brava 1,4 12 V vm -98
pekkisp
 
Viestit: 291
Liittynyt: 31.10.2006 15:11
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja fiat-boy » 09.10.2008 15:43

Tutun 1.8 stilo naputtaa niin kova äänisesti kylmänä sekä lämpöseä että luulisisi sen olevan diesel.

Tuonne siittä kirjoittelin jo aikasemmin

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t ... ight=stilo
Aina oppii jotain uutta
Avatar
fiat-boy
 
Viestit: 966
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

ViestiKirjoittaja Osku54 » 10.10.2008 12:46

Juu kuulostaa tutulta aiheelta. Itselläni oli Bravo -98 1.6 ja nakutus väheni, tai loppui kylmäkäynnistyksen jälkeen miltei hetikohta, kun vaihdoin öljyt Valvolineen, tyyppiä en nyt muista...
Osku54
 
Viestit: 307
Liittynyt: 13.07.2005 14:00
Paikkakunta: Härmlandia

ViestiKirjoittaja vvieri » 12.10.2008 10:18

fiat-boy kirjoitti:Tutun 1.8 stilo naputtaa niin kova äänisesti kylmänä sekä lämpöseä että luulisisi sen olevan diesel.

Tuosta keskustelusäikeestä on aikaa, mutta Stilon koneessa taitaa olla kanssa se imunokalla oleva ajoituksen muunnin. Tuolla tavoin oirehtivaan veljen Alfaan vaihdettiin tuo, ja nyt käy tosi hienosti ja veto alakierroksilla parani oikein tuntuvasti. Mötikkä ei ollut Heikalla pahan hintainenkaan.
Projektikuvia: http://maranello.dy.fi:8080/misc/Alfa-Fiat-1800-16v/

Ja naputuksesta yleensä, muiden huonojen puolien ohella nuo hydraulinostimet myös kuluu eli jossain välissä ne on siinä kunnossa että öljy pääsee painimesta ulos heti kun nokka painaa venttiilin auki. Noita pitää silloin vaihdella. Eräissä moottorimalleissa niin yleistä että luulisi jo normaaliksi käyntiääneksi (esim. eräät BMW:n moottorit).

Lisäksi vanhoilla öljyillä ajaminen tukkii noita nostimia joten käyttöikä voi senkin takia lyhentyä.
Ville Vieri
http://www.netikka.net/ville.vieri/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
Ylläpitäjä
 
Viestit: 18488
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä