Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
nifix
Viestit: 1
Liittynyt: 01.01.2010 23:05

Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja nifix »

Ongelmana on että kun moottori on kylmä ei käynnisty,kone kun on lämmin
käynnistyy normaalisti.Thermo startterin hehku vaihdettu mutta ei auttanut.
Jepuz
Viestit: 9
Liittynyt: 20.03.2013 18:30

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Jepuz »

Moi!

Löytykö vikaa?

Itsellä Ducato 2.8JTD maxi 2002 ja sama ongelma.
Starttaa, muttei käynnisty kylmänä. Lämpimänä lähtee käyntiin ja toimii normaalisti.
Jos pakkokäynnistää esim starttispraylla, toimii normaalisti.
Yksi pakkasyö riittää. Lohkoa ja webastoa käyttämällä saa käyntiin, kunhan moottori vain lämpenee.

Hehkutuksen valo toimii mittaristossa loogisesti: Mitä kylmempi ilma, sitä pidenpään valo on päällä ennen kuin sammuu.
Ei auta vaikka "hehkuttaa" pari/useita kertoja ennen starttausta.

Ei anna vikakoodeja.

Moottoritila pesty ja etsitty näkyvää vikaa/rikkinäisiä johtoja, ei löydy.
Akut vaihdettu uusiin. (Tupla-akut jälkiasennettu, ei vaikutusta vaikka olisi vain yhdellä akulla).
Akun navat putsattu ja tarkastettu.
Vaihdettu imuilman esilämmitin, ei vaikutusta. Testattu akulta lisämaadoitus. Mitattu myös että virtaa tulee.
Vaihdettu jäähdytysnesteen lämpötila-anturi.
Vaihdettu polttoainesuodatin uuteen.
Startti purettu/huolettu. Mitattu ja todettu toimivaksi.

Kokeiltu myös tankata tankki täyteen, ei vaikutusta. Ajettu eri asemien naftoilla.

Toivottavasti joku tietäisi..
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Suuttimien paluuvirtaus olisi syytä mitata.
Todennäköisesti suuttimet vuotaa paluulinjaan liikaa ja ruiskutuspaine ei nouse tarpeeksi kylmänä startatessa.
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

nyt en tunne dukaton pumppua, mutta mites se sammuttimen solenoidi pumpussa jos se ei aukeekkaan kylmänä ja siksi ei käynnisty :roll:
niinku mainitsin en tunne kyseistä laitetta, mutta kun taannoin oli eräässä ooppelissa tällänen kylmäkäynnistys vika :idea:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

ÄSSÄ kirjoitti:nyt en tunne dukaton pumppua, mutta mites se sammuttimen solenoidi pumpussa jos se ei aukeekkaan kylmänä ja siksi ei käynnisty :roll:
niinku mainitsin en tunne kyseistä laitetta, mutta kun taannoin oli eräässä ooppelissa tällänen kylmäkäynnistys vika :idea:
JTD on yhteispaineruisku , sähkösuuttimet saman tyylinen kuin bensiinin ruiskutus nykyautoissa.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja mikahai »

tänään tuli painitua työpaikalla samanlaisen auton ja ongelman kanssa.startti jaksaa pyörittää hyvin mutta ei yritäkkään käyntiin.
autolähti käyntiin jos lämmitti webstolla vähän aikaa.
ja ku kerran sai käyntiin niin sitte lähti aina eka startilla.
sain semmosen ohjeen että nokka akselin asentoanturin kiinnike levyn alle pitää laittaa prikat jolloin anturi nousee ylemmäs ja tunnistaa tarkemmin nokan asennon. ja samalla pitää säätää ilmaväli oikeaksi.
myöhemmin löysin Auto datalta tuon saman ohjeen, ja datan mukaan vaikuttaa juuri tuohon ensimmäiseen käynnistykseen ???
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Jepuz
Viestit: 9
Liittynyt: 20.03.2013 18:30

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Jepuz »

Kiitos vinkeistä,

Näillä pääsee taas eteenpäin...

Täytyy testailla toi mikahain vinkki nokka-akselin asentoanturin shimmauksesta heti viikonloppuna.
Jos ei silläkään selviä, niin täytyypä harkita suuttimien tarkempaa tutkintaa.

Wesulius: osaatko antaa tarkemmat ohjeet tuohon suuttimien paluulinjan virtausmittaukseen, vai vaatiiko jotain erikoistyökaluja?
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Painemittari paluulinjaan? :roll:

Tai puristimella letku lyttyyn yöksi ja ottaa pois vasta kun on kokeillu lähteekö käyntiin ja heti sammuttaa+tulppa pois? hmm... työpaikan volvos 440 on takaiskuventtiili paluulinjassa kun kerran sitä ihmettelin.
Bravo t-jet
Jepuz
Viestit: 9
Liittynyt: 20.03.2013 18:30

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Jepuz »

Mutta minkäslaisia arvoja sen pitäisi antaa?
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Käydessä sen mitä siellä pitäisi olla, mitähän noissa diseleissä on? jotain 4-7 baaria? mutta jos yön jälkeen nollassa ja ei starttauksen aikanakaan nouse nii siellä se vika on... :roll:
Bravo t-jet
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

No paluuletkut suuttimista irti.
Jokaiseen suuttimeen laitetaan letku ja letku vedetään mitta kippoon jokainen omaansa.
Sitten auto käymään ja vertaillaan paluuvirtaiksen määriä.
Jos jossain vuotoa on reilusti enemmän niin tuo suutin pissii läpitte ja vuotaa käynnistysvaiheessa ruiskutus painetta sen verran , ettei käynnistys painetta saavuteta.
Vertailua voi suorittaa vähiten läpitse virtaavaan.
Käytännössähän noista tulee ehkä noin suunnillen muutama tippa sekunnissa.


Jos tuo nokka-akselli anturi oireilee niin siitä jää muistiin vika.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sitä en keksi, että miten se Webastolla lämmitys saa sen käynnistymään. Tuskin se suuttimen paluuvirtausta pienemmäksi tekee tai laajentaa moottoria niin paljon että asentoanturi saa paremmin osumaa? Liikaa paluuvirtaava = rikkinäinen suutin on ainakin oman kokemuksen mukaan ollut ongelma jo puolen tunnin stopin jälkeen, vaikka moottori olisi ollut kesällä hyvinkin lämmin. Voisiko tuo lämmitys vaikuttaa johonkin anturiin ja mahdllistaa käynnistyksen sitä kautta?
Lähinnä tulee mieleen ralli Peugeotit, joissa moottorin lämpöanturille oli speksattu alin lämpö -6 astetta. Ruotsin rallissa jättivät yön jälkeen käynnistymättää.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kyllä se moottori pyörii startilla hitaammin kylmänä kuin lämpimänä , eikö?
Moottori pyörii nopeammin , myös polttoaine pumppu pyörii nopeammin = pumppaa enemmän = enemmän painetta.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Noinhan se on. Tietysti starttausaika olisi vielä hyvä tietää. Siihen en oikein jaksa uskoa, että vuotavalla suuttimella ei kylmänä lähde ollenkaan käymään ja pienen Webasto lämmityksen jälkeen tärähtää heti tulille.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja mikah »

Toisen merkkisissä samantyyppisillä suuttimilla olevissa tuo on aika yleinen vika ettei lähde kylmänä, mutta kymmenen minutin lämmitys webastolla niin heti lähtee. Ja niisä vika on ollut tähänasti AINA suuttimessa. Eli vuotaa liikaa paluu puolelle ja rail paine ei nouse tarpeeksi. Ja ne suuttimen vuodot pitää mitata silloin kun se ei lähde käyntiin. Lämpöisenä ne saattaa olla ihan tiiviit. Kotikonsein voi ottaa paluuletkut auki, ja toinen henkilö startaamaan. Normaalisti startatessa sieltä ei tule oikein mitää läpi ja jos yksi vuotaa niin sen kyllä huomaa.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Vastaa Viestiin