E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 12.06.2006 09:16
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
En pikaisesti ainakaan löytänyt keskustelua aiheesta ja tuo litku kyllä kiinnostaisi jos sillä vähän ylimääräistä potkuakin saa (tokihan kulutus myös nousee) mutta mitä käytännön muutoksia se vaatii? Ns. flexfuel-käyttö pitää olla mahdollista sillä yllättäen pysyvä muutos vain E85:lle vaatii muutoskatsastuksen ja päälle tulee sitten joku käyttövero.
Aihiona on toistaiseksi tekniikaltaan vakio Uno turbo 1.3 -91.
Suuttimia saattanee joutua päivittämään, mitenkä ruiskunohjaus? Osaako tuo vakio hyödyntää E85:ttä tai sekaseosta vai vaatiiko megaa ns. rinnalle?
Aihiona on toistaiseksi tekniikaltaan vakio Uno turbo 1.3 -91.
Suuttimia saattanee joutua päivittämään, mitenkä ruiskunohjaus? Osaako tuo vakio hyödyntää E85:ttä tai sekaseosta vai vaatiiko megaa ns. rinnalle?
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Siis mitä v****? Tyhmä kysymys, tiedän, mutta mikähän järki tuossakin sitten on olevinaan?Fiiu[FTCF] kirjoitti:Ns. flexfuel-käyttö pitää olla mahdollista sillä yllättäen pysyvä muutos vain E85:lle vaatii muutoskatsastuksen ja päälle tulee sitten joku käyttövero.
Moottorinohjaus tuskin sellaisenaan ymmärtää mitään flexfuel-käytön päälle. Jos tuo on vähäpäästöinen, vaadittaneen ns. VTT:n pussitesti, eli hommalle tulee hintaa tonneja. Polttoainelinjastosta voi joutua tiivisteitä ym. vaihtamaan etanolia kestäviin. Kumi- ja alumiiniosathan siinä on tulilinjalla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Ainakin monessa pumpun datasheetissä tuumataan että non alcohol, ja sama taisi olla paineensäätimienkin kohdalla... Eli epäilys että ne menee uusiksi kuten suuttimetkin - ja muukin linjasto viinaa kestäviin. Ainakaan Tipo4-kamppeseen ei kaikkia polttoainejärjestelmän o-renkaita löytynyt ainakaan vitonisina jollaisiksi nekin vissiin pitäisi vaihtaa.
Joskus vaan tuli googletettua noita kommentointeja tuohon e85:seen siirtymisen osalta joten kannattaa sitä koittaa niidenkin keitä homma kiinnostaa.
Joskus vaan tuli googletettua noita kommentointeja tuohon e85:seen siirtymisen osalta joten kannattaa sitä koittaa niidenkin keitä homma kiinnostaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 12.06.2006 09:16
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Tosiaan, flexfuel-käytöstä menee pelkkä perusvero. Jos auto konvertoidaan kokonaan E85:lla käyväksi pelkästään, tulee se käyttövoimavero. Ei todellakaan ole mitään järkeä. Sen kerran jos harrasteautoilija haluaa vähentää päästöjä ja näennäisesti säästää luontoa, kustaan silmään ja lujaa. Eihän se nyt sovi että joku jotain etua saisi.
Mutta asiaan: alkoholikelpoiset pumput sun muut tosiaan pitää vaihtaa järjestelmään. Seoksessahan on tärkeää saada lambda-arvo lähelle yhtä jos olen oikein ymmärtänyt. Teoriassa siis vakioruutankin pitäisi osata syöttää lisää polttoainetta koneeseen tuon lukeman saavuttamiseksi. Mutta kuten sanottua, en ole autotekniikan asiantuntija ja yritänkin tässä päästä harrastukseen vähän paremmin käsiksi.
Pitää laittaa google laulamaan ja tutkia tarkemmin aihetta. Mielellään myös otetaan asiantuntijoilta/pidempään harrastaneilta vinkkejä vastaan aiheen suhteen.
Mutta asiaan: alkoholikelpoiset pumput sun muut tosiaan pitää vaihtaa järjestelmään. Seoksessahan on tärkeää saada lambda-arvo lähelle yhtä jos olen oikein ymmärtänyt. Teoriassa siis vakioruutankin pitäisi osata syöttää lisää polttoainetta koneeseen tuon lukeman saavuttamiseksi. Mutta kuten sanottua, en ole autotekniikan asiantuntija ja yritänkin tässä päästä harrastukseen vähän paremmin käsiksi.
Pitää laittaa google laulamaan ja tutkia tarkemmin aihetta. Mielellään myös otetaan asiantuntijoilta/pidempään harrastaneilta vinkkejä vastaan aiheen suhteen.
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Ainakin megalla saa tehtyä kaksi eri ohjelmaa jos haluaa ajaa molemmilla aineilla. Tehtaalaisissa bifuel autoissa on muistaakseni anturi joka tunnistaa etanolimäärän, oli se sitten mikä tahansa. Tosiaan isoin muutos on saada polttoaine linja vaihdettua etanolikestoiseksi. Ainakin alumiiniosat pitää vaihtaa jotka on jatkuvassa kosketuksessa, esim polttoainekisko.
Omassa projektissa on tarkoitus hyödyntää matalampaa palolämpötilaa + isomman polttoainemäärän tuomaa jäähdytystä.
Omassa projektissa on tarkoitus hyödyntää matalampaa palolämpötilaa + isomman polttoainemäärän tuomaa jäähdytystä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Jos on vain muutos E85/tavallinen bensa, niin kyseessä ei vielä ole flexfuel-auto. Aika harvoin kun sitä tankkia ajetaan ihan tyhjäksi ennen tankkausta. Flexfuel-auton pitäisi hanskata kaikki etanolipitoisuudet välillä 0%-85%.
Teoriassa vakioruiskunkin pitäisi osata lisätä polttoainetta lambda-säädön perusteella, mutta käytännössä ruiskuun toteutettu "säätöikkuna" (rajat, joiden sisällä säätöä tehdään) ei yllä tuohon E85:n kanssa. Täyskaasulla mennään yleensä taas kiinteillä kartoilla. Varsinkin turbokoneen kanssa olisin varsin huolellinen sen suhteen, ettei seos mene laihalle.
Teoriassa vakioruiskunkin pitäisi osata lisätä polttoainetta lambda-säädön perusteella, mutta käytännössä ruiskuun toteutettu "säätöikkuna" (rajat, joiden sisällä säätöä tehdään) ei yllä tuohon E85:n kanssa. Täyskaasulla mennään yleensä taas kiinteillä kartoilla. Varsinkin turbokoneen kanssa olisin varsin huolellinen sen suhteen, ettei seos mene laihalle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
No yllätys yllätys, tuo verokuvio. Tuo nyt viimeistään osoittaa sen ettei päättäjiä kiinnosta ympäristön suojelu vaan päällimmäinen intressi on pelkkä rahan kuppaaminen.
Flexifuel-autoissa tosiaan on polttoaineen etanolipitoisuutta mittaavia antureita. Tuolla on hieman juttua asiasta:
http://www.e85performance.net/forums/sh ... .php?t=996
Suomalaisilla romiksilla noita voi olla nihkeästi mutta ehkäpä Ruotsissa jo olisi, siellähän on etanolilla huristeltu jo varsin kauan. Vai olisiko jollain tiedossa, mistä tuollaista anturia kannattaisi metsästää? Megan kyllä saisi tuon avulla puukotettua käyttämään kartastomuutoksia, ellei joku ole sellaista optiota jo softaan tehnyt. En ihmettelisi vaikka sellainen jostain löytyisi.
Uus anturi on kyllä vähän tyyris, ainakin vauhtiputkassa:
http://www.zeitronix.com/order/order.htm#ECA
Vanhoja K-jetin Boschilaisia pumppuja on kuulemma E85:llä kilpa-autoilun puolella käytetty menestyksekkäästi, joskin ihan riskitön tuollainen kokeilu ei varmaankaan ole.
Ladafoorumin puolellahan jotkut hurjat on tehneet erilaisilla seoksilla paljonkin käytännön kokeita:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
Joitain tiivisteitä lähinnä on sulateltu, mutta ei vissiin isompia katastrofeja. Keskustelu oli aika pitkä joten tunnustan etten lukenut sitä kokonaan.
Flexifuel-autoissa tosiaan on polttoaineen etanolipitoisuutta mittaavia antureita. Tuolla on hieman juttua asiasta:
http://www.e85performance.net/forums/sh ... .php?t=996
Suomalaisilla romiksilla noita voi olla nihkeästi mutta ehkäpä Ruotsissa jo olisi, siellähän on etanolilla huristeltu jo varsin kauan. Vai olisiko jollain tiedossa, mistä tuollaista anturia kannattaisi metsästää? Megan kyllä saisi tuon avulla puukotettua käyttämään kartastomuutoksia, ellei joku ole sellaista optiota jo softaan tehnyt. En ihmettelisi vaikka sellainen jostain löytyisi.
Uus anturi on kyllä vähän tyyris, ainakin vauhtiputkassa:
http://www.zeitronix.com/order/order.htm#ECA
Vanhoja K-jetin Boschilaisia pumppuja on kuulemma E85:llä kilpa-autoilun puolella käytetty menestyksekkäästi, joskin ihan riskitön tuollainen kokeilu ei varmaankaan ole.
Ladafoorumin puolellahan jotkut hurjat on tehneet erilaisilla seoksilla paljonkin käytännön kokeita:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
Joitain tiivisteitä lähinnä on sulateltu, mutta ei vissiin isompia katastrofeja. Keskustelu oli aika pitkä joten tunnustan etten lukenut sitä kokonaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Näkyy olevan aika monta kannanottoa kateissa tästäkin ketjusta serveriturman jäljiltä, mutta jatketaan jutustelua sitten näiltä pohjilta.
Sain mittalaitteen polttoaineen etanolipitoisuuden mittausta varten kyhättyä, ja parin jenkkiromiksilta kerätyn ehjän anturin turvin tuli todettua että aika maksimit näyttävät etanolia lisäävän ainakin tähän aikaan vuodesta: E10:ssä n. 9% ja E85:ssä n. 83%...
Muuten jos paikkaillaan kadonnutta informaatiota, niin Megaruutta kakkosversiosta eteenpäin (MS-II) tukee tuota Siemensin FCS-anturia ja niitä antureita voi löytää 2000-luvun alun jenkkikamppeista. Uudemmat ja eurooppalaiset on oikeastaan kokonaan rakennettu lambda/ruiskutusmäärä -approksimaation pohjille joten niitä on turha anturien toivossa konkuta.
Itse olen jonkinverran nyt haalinut kasaan rompetta, jonka pitäisi kestää etanolibensaa: bensapumppu, filtteri, paineesäädin, suuttimet, letkut/liittimet ym. Katsotaan, jos jonkin harrastekamppeen saisi toimimaan tuollakin. n. 104:nen oktaaniluku kiinnostaa kummasti.
Verohöpinöistä on tietysti monenkirjavia (paikkansapitämättömiä?) huhuja liikeellä mutta jokusen E85:ttä käyttävän harrastekamppeen liikenteessä jo tiedän.
Sain mittalaitteen polttoaineen etanolipitoisuuden mittausta varten kyhättyä, ja parin jenkkiromiksilta kerätyn ehjän anturin turvin tuli todettua että aika maksimit näyttävät etanolia lisäävän ainakin tähän aikaan vuodesta: E10:ssä n. 9% ja E85:ssä n. 83%...
Muuten jos paikkaillaan kadonnutta informaatiota, niin Megaruutta kakkosversiosta eteenpäin (MS-II) tukee tuota Siemensin FCS-anturia ja niitä antureita voi löytää 2000-luvun alun jenkkikamppeista. Uudemmat ja eurooppalaiset on oikeastaan kokonaan rakennettu lambda/ruiskutusmäärä -approksimaation pohjille joten niitä on turha anturien toivossa konkuta.
Itse olen jonkinverran nyt haalinut kasaan rompetta, jonka pitäisi kestää etanolibensaa: bensapumppu, filtteri, paineesäädin, suuttimet, letkut/liittimet ym. Katsotaan, jos jonkin harrastekamppeen saisi toimimaan tuollakin. n. 104:nen oktaaniluku kiinnostaa kummasti.
Verohöpinöistä on tietysti monenkirjavia (paikkansapitämättömiä?) huhuja liikeellä mutta jokusen E85:ttä käyttävän harrastekamppeen liikenteessä jo tiedän.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Mun käyttis saabi sai ecuunsa biopower-softan, ei ole erillistä anturia etanolipitoisuuden mittaamiseen, mutta toimii ongelmitta vaikka olisi bensaa ja RE85:sta sekaisin, toki tuo hieman muokattu tehtaan softasta, eikä tehdastekoisissa biopowereissakaan ole erillistä viina-anturia, laskenta perustuu ilmeisestikin ruskutettuun polttoainemäärään, ilmamäärään, Lambdaan, nakutukseen yms.
Tuollainen Trionic 7 muuttuu biopower/flexifuel käyttöön softalla, mutta sen edeltäjä Trionic 5 ei taivu yhtäaikaa bensalle ja RE85:lle.
RE85:lla ennakkoa taitaa olla aika paljon enemmän kuin bensalla, eli pelkkä polttoainemäärän lisääminen ei anna oikein toivottua tulosta, kylmäkäynnistykset vaativat myös hieman erilaista rikastusta.
Tuollainen Trionic 7 muuttuu biopower/flexifuel käyttöön softalla, mutta sen edeltäjä Trionic 5 ei taivu yhtäaikaa bensalle ja RE85:lle.
RE85:lla ennakkoa taitaa olla aika paljon enemmän kuin bensalla, eli pelkkä polttoainemäärän lisääminen ei anna oikein toivottua tulosta, kylmäkäynnistykset vaativat myös hieman erilaista rikastusta.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Juu, onhan jopa kaasarikoneitakin muutettu tuolle polttoaineelle mutta silloin on kyllä ongelmana sekin, että jo asemalta saatava polttoaine voi etanolipitoisuudeltaan vaihdella.
Työkaverin kanssa noista Saabbaista olikin puhetta, aikoo kanssa muuttaa kamppeensa vastaavanlaiseksi. Ilmeisesti polttoainelinjoissa on jo käytetty etanolia kestäviä materiaaleja?
En tiedä sitten, onko ohjelmoitavien ruiskujen joukossa sellaisia vielä, joissa olisi tuo lambda-arvosta ja ruiskutusmäärästä pääteltävä etanolipitoisuuden mittaus. Toistaiseksi niiden kanssa on pitänyt käyttää tuota erillistä anturia. Anturia hyväksikäyttäen on toki mahdollista tehdä tuollainen erillinen mittarikin, ilman se ei onnistu.
Työkaverin kanssa noista Saabbaista olikin puhetta, aikoo kanssa muuttaa kamppeensa vastaavanlaiseksi. Ilmeisesti polttoainelinjoissa on jo käytetty etanolia kestäviä materiaaleja?
En tiedä sitten, onko ohjelmoitavien ruiskujen joukossa sellaisia vielä, joissa olisi tuo lambda-arvosta ja ruiskutusmäärästä pääteltävä etanolipitoisuuden mittaus. Toistaiseksi niiden kanssa on pitänyt käyttää tuota erillistä anturia. Anturia hyväksikäyttäen on toki mahdollista tehdä tuollainen erillinen mittarikin, ilman se ei onnistu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Onhan tuo Saabin Trionic 7 sekin laskettavista ohjemoitavaksi ruiskuksi:
http://trionic.mobixs.eu/
Mun käsityksen mukaan asiaa on tutkittu varaosanumeroita vertaamalla ja ainoa ero komponenteissa on tankissa olevassa polttoaineanturissa.
Jonkin verran on tullut harkittua tuollaisen Trionic-ohjauksen käyttämistä Fiatissa, T5-versio voisi olla melko edullinen säädettävä moottorin ohjaus ja sen voisi saada toimimaankin saabista irroitettuna.
http://trionic.mobixs.eu/
Mun käsityksen mukaan asiaa on tutkittu varaosanumeroita vertaamalla ja ainoa ero komponenteissa on tankissa olevassa polttoaineanturissa.
Jonkin verran on tullut harkittua tuollaisen Trionic-ohjauksen käyttämistä Fiatissa, T5-versio voisi olla melko edullinen säädettävä moottorin ohjaus ja sen voisi saada toimimaankin saabista irroitettuna.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Ainakin tuo boshin 044 bensapumpulle annetaan vain 500h käyttöaika re85:lle! Ollaan tässä vähän pähkäilty jos 2t öljystä olisi apua tuohon tavaran "kuivuuteen"! Seos voisi olla 0.25% ainakin näin aluksi. Tuo 2t öljyhän tiivistyy hyvin voitelemaaan kriittisiä alueita!vvieri kirjoitti: Itse olen jonkinverran nyt haalinut kasaan rompetta, jonka pitäisi kestää etanolibensaa: bensapumppu, filtteri, paineesäädin, suuttimet, letkut/liittimet ym. Katsotaan, jos jonkin harrastekamppeen saisi toimimaan tuollakin. n. 104:nen oktaaniluku kiinnostaa kummasti.
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Joo, ei se 2T öljy varmasti seassa ainakaan pahaa tee. Käytettiinhän jo ammoisina aikoina rata-ajossa lisänä risiiniöljyä (autossa siis, ei kuljettajalla).
Olisi tietysti hauskaa tietää kuinka hyvin on selvityneet elämästään 2000-luvun alun flex-fuel autot, ei niissä bensapumput kuitenkaan mitään kovin ihmeellisiä ole varmasti olleet. Siis ne yksilöt, joita on oikeasti käytettykin viinabensalla...
Olisi tietysti hauskaa tietää kuinka hyvin on selvityneet elämästään 2000-luvun alun flex-fuel autot, ei niissä bensapumput kuitenkaan mitään kovin ihmeellisiä ole varmasti olleet. Siis ne yksilöt, joita on oikeasti käytettykin viinabensalla...
Joo, noin se on uudemmissa jenkkikamppeissakin, mitä nyt asiaa ennen romiksilla kiertämistä tutkiskelin. Polttoainemäärää käytetään ilmeisesti laskennassa jotenkin hyväksi. Teoriassahan tultaisiin juttuun pelkällä lambdatiedollakin, kun tiedetään paljonko moottoriin normaalibensalla pitäisi ruiskutella. Niin, eihän mikään toki estä käyttämästä Saabin ruiskua muissakin autoissa. Kun softa on häkätty, niin boksi ei varmaankaan tarvitse enää mitään can-helvettiäkään mukaansa kuten monet modernit vakioruiskut tekevät. Sytkämoduli taitaa tosin olla sellaisena kasettina tulppien päällä joten sen 'tulpanjohdot' pitää jotenkin jännästi johdottaa muunlaisiin moottoreihin.Mun käsityksen mukaan asiaa on tutkittu varaosanumeroita vertaamalla ja ainoa ero komponenteissa on tankissa olevassa polttoaineanturissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Tuo nykyinen bensan hinta sen verta korkea niin tämä re85 alle euron litra houkutti tankkaamaan
Pari tankillista ajoin.
Ainoat ongelmat oli pakkasella kylmäkäynnistys sekä kiihdytysrikastuksen riittämättömyys... pedaalin kun painoi pohjaan niin kesti noin 1-2 sekunttia että alko tapahtumaan
Ecu:han käyttää alpha-n kaavaa tässä Mono-Jetronic järjestelmässä?
Tuo ecu vaihtuu megaruuttaan tässä joku kaunis päivä..
Pari tankillista ajoin.
Ainoat ongelmat oli pakkasella kylmäkäynnistys sekä kiihdytysrikastuksen riittämättömyys... pedaalin kun painoi pohjaan niin kesti noin 1-2 sekunttia että alko tapahtumaan
Ecu:han käyttää alpha-n kaavaa tässä Mono-Jetronic järjestelmässä?
Tuo ecu vaihtuu megaruuttaan tässä joku kaunis päivä..
Bravo t-jet
Re: E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa?
Jos systeemissä on lambda-anturi, niin se saattaa (en todellakaan tiedä) siitä pahastua.vvieri kirjoitti:Joo, ei se 2T öljy varmasti seassa ainakaan pahaa tee. Käytettiinhän jo ammoisina aikoina rata-ajossa lisänä risiiniöljyä (autossa siis, ei kuljettajalla).
Brasiliassahan on etanolilla ajeltu jo vuosikymmeniä, ja lisäksi Fiat on siellä päin ollut aina vahva. Luulisi sieltä löytyvän niin kokemuksia, kuin osiakin.Olisi tietysti hauskaa tietää kuinka hyvin on selvityneet elämästään 2000-luvun alun flex-fuel autot, ei niissä bensapumput kuitenkaan mitään kovin ihmeellisiä ole varmasti olleet. Siis ne yksilöt, joita on oikeasti käytettykin viinabensalla..
If it ain't broke, you're not trying hard enough.