Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hei.
Pohditaanpas seuraavaa, puntoni on erittäin kankea menemään siihen suuntaan, minne kuski käskee. Etenkin liukkaalla pinnalla keula menee lähes poikkeuksetta suoraan ja mikäli saa auton yliohjaamaan, vetää peräpää keulan perässään erittäin hanakasti kohti kaarteen ulkoreunaa.
Nyt joku voisi todeta, ettei ko. auto ole ralliauto. Ei niin ja ilmiö on tullut kuuraisilla ja liukkailla keleillä esiin aivan normaalissa ja rauhallisessa ajossa. Lisäksi ilmiö on erittäin yllätyksellinen ja tulee täysin puuntakaa. Nimimerkki kerran melkein tolpassa...
Nnoh... Tätä "ongelmaa" on nyt mietitty aikas monen ihmisen kanssa ja testailtu autoa kuormalla ja ilman ja suuremmalla vauhdilla ja ilman.

Etupää on kaupunkinopeuksissa erittäin nypyttävä, talvella kovalla pakkasella keula jäätyi, joten etuiskunvaimentimet lienevät heikkolaatuiset ja vanhat. Jos taas kuormaa tai vauhtia on reilummin, ottaa keula töyssyt huomattavasti paremmin. Kuorman taas lisääntyessä ei peräpää jaksa kunnolla kantaa kuormaa heitoissa, vaan lyö pohjauskumeja vasten. Tästä johtuen nopeuden kasvaessa tasolle, jolla etupää alkaa toimia, alkaa takapää iskemään "selkään" ja pomppimaan.

Lisäksi auton peräpää on keulaa hieman syvemmällä jo parkissakin, mikä taas viittaisi takajousien väsyneisyyteen.

Joten kaiken järken mukaanhan uusien etuiskunvaimentimien ja uusien takajousien pitäisi auttaa. Takapään vääntöjäykkyys ja kantavuus paranee ja etupään renkaiden tien muotojen seuraaminen paranee, näin ainakin teoriassa. Pitää ihan kokeilla tässä kesän mittaan päivittää tuota alustaa ja kertoa tuloksista tänne, mikäli saan aikaiseksi.
Viimeksi muokannut wellu, 07.05.2012 04:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jousituksen herkkä pohjaanlyöminen antaisi viitteitä siitä, että takanakin voisi olla kehnot iskarit. Tarkista nyt ainakin samalla, jos niitä alat vaihtelemaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
jklaukka
Viestit: 87
Liittynyt: 01.07.2003 16:21
Paikkakunta: Joensuu

Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja jklaukka »

Kyllähän nuo iskarit näyttää väsyvän vähälläkin ajolla, vuosittainen ajomäärä alle 6000 km, pääasiassa kesällä:
2009 katsastuksessa: etu 78/76 taka 67/66
2010 katsastuksessa: etu 72/68 taka 58/65
2012 katsastuksessa: etu 60/51 taka 49/45

Kohta taitaa olla iskarit vaihtokunnossa minullakin.
Punto -03
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Noita katsastuksen iskarin vaimennusarvoja eui kannata ottaa ihan liian tosissaan, pelkkä renkaiden ja rengaspaineiden vaikutus on jo niin suuri, että kannattaa enemmin kiinnittää huomiota siihen miten auto käyttäytyy ajettaessa.

Irrallaan olevasta iskarista mitattaessa tulisi vertailukelpoisia tuloksia, mutta kun mittaus tehdään autoa heiluttamalla, ei kovin selkeästi vertailtavia tuloksia tule.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Tuo on vähän kaikkien pikkuautojen perusongelma. Hitaassa vauhdissa puskee ja kovemmassa yliohjaa. Puntolla en ole tosin koheltanu, eikä normaaliajossa tuommoista pitäis tulla vastaan. Yksi ongelma voi olla talvipyörien kunto, huonoilla vaikka hyvän näköisillä kummeilla voi auto tehdä välillä ihan mitä tahansa. Mulla oli uunossa hankookin nastapyörät (eikä edes vanhat) vähän aikaa ja meno oli liukasta verrattuna uusiin nokian kitkakumeihin. Myös jäällä.

Yksi ongelma näissä on takaiskareiden puslien kuluminen. Kuluu sisäholkki irti ja näin 10-20mm tyhjää vaimentamatonta liikettä. Huonontaa pitoa varsinkin talviliukkailla.

Takajousten löystyminen pitäisi paremminkin rauhottaa perän käytöstä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tietääkö kukaan, että mistä saisi Puntoon nopeusmittarin anturia perään? Hieman haljua ajella summamutikassa ilman nopeutta...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nopeusmittari toimii, mutta vaihteet eivät. Auttakaa neuvotonta...
Eli siis risteyksestä lähtiessä meni ykkönen normaalisti päälle, mutta punto ei juuri kiihtynyt vaikka kierrokset nousivatkin. Vetoa siis ei ole, auto ei liiku omin voimin. Vaihteet menevät normaalisti päälle (kepistä vaihtelemalla) oli moottori käynnissä tai ei, oli kytkin pohjassa tai ei.
Parkissa hieman testasin ja kun laittaa normaalisti kytkin pohjassa ykkösen päälle ja yrittää lähteä liikkeelle, kuuluu hentoa kurinaa, auto nytkähtää ja veto loppuu täysin. Tämän jälkeen mitään nytkähdystä tai kurinaa ei kuulu 1,2,3,4 tai 5 vaihteella lähtöä yritettäessä. Mutta jos tässä välissä kokeilee pakilla, kuuluu sama kurina ja nytkähdys jonka jälkeen ei mitään. Taas jos pakilla kokeilun jälkeen kokeilee eteenpäin taas nytkähtää ja kurahtaa kunnes taas ei mitään jne...
Kuitenkin hinatessa ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ja voi kokeilla ihan kaikkia vaihteita tuloksetta.
Äkkiä pellin alle vilkaistuani näytti siltä, kuin vaihteensiirtomoduli johon vaijerit menevät, olisi liikkunut 1-2 cm ulospäin laatikosta ja jotain rasvaa olisi pursunnut sieltä välistä pois. Öljyjä laatikko ei kuitenkaan ole kadottanut.

Tuollainen kurahdus oireili paripäivää sitten voimakkaana rusahduksena ykkösellä rajusti kiihdytettäessä. Luulin silloin vian olevan kytkimessä joka lipsuisi. Silloin lopetti nopeusanturi toimintansa, kun pyörivä mittatappi lähti pesästään irti...


APUJA....???
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
nakkisilma
Viestit: 76
Liittynyt: 18.05.2005 19:45
Paikkakunta: Jkl

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...

Viesti Kirjoittaja nakkisilma »

Vetari/nivel?
[__/==\*/==\__]
159 Berlina 2.2 + 75V6, 156 JTDm SWx2
ex. 75TS, 156TS + JTDm ja Bravo + Punto 1.2
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hmm.. Tällöin nopeusmittari liikkuisi (se mittari siis toimii), mutta vaihde päällä kierroksia antaessa ei nopeusmittari liiku. Mikäli toinen vetari olisi mennyt pas2 ja perä pyörisi, liikkuisi myös nopeusmittari...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Taitaa olla perässä vika. Vaihteet menee päälle ja pakkikin vinkuu kuin peruuttaessa, mutta mitään muuta ei tapahdu.
Mikäs sieltä voisi äänettömästi hajota? Jostain vetarin sokasta joku hölötti joskus, että veto loppuu kuin seinään vaikka kaikki toimii...
Minkä huollan, sen korjaan...
paalina
Viestit: 74
Liittynyt: 27.01.2011 16:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja paalina »

En tiedä onko tästä apua mutta kerrotaan kuitenkin.Mulla on 97vm punto 1.1.
Eilen hävis yhtäkkii vaihteet vivusta.Vaihteita ei saanut mitenkään päälle.
Vikaan etsiessä huomasin että vaihdevaijeri on kuiva kuin turkkilaisen rekkamiehen rukkanen...ja vaihdekeppiin tuleva muovi/pallonivel/laakerointi systeemi oli niinkuin vähän halkeillut ja kuivunut.kepin sain kiristettyä uudella mutterilla ja aluslevyillä.Mutta täytyy vielä rasvata toi valitsin tankoki...Että tällänen kokemus. En tiedä oliko apua tästä yhtää sun ongelmaan.Mut tarkasta kepin kiinnitys muuten vaan.:)
Fiat Punto 1.1 8v 1999
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Eikös noissa uudemmissa lootissa ollut sitä vikaa, että rympätty ratas lähtee pyörimään terveisiä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pykälät menee päälle, mutta auto ei liiku.
Eilen kokeilin taas ja kun laittaa vaikkapa ykkösen päälle ja oikein todella helvetin varovasti ja hellästi nostaa kytkintä, auto pyrkii liikkumaan. Kunnes kuuluu "krops" jonka jälkeen ei tapahdu enään mitään. Pakilla sama juttu"krops" jonka jälkeen ei taaskaan mitäään, ellei välillä kokeile eteenpäin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tasauspyörästössä varmaan jotain vikaa... Joka tapauksessa vaikuttaisi siltä, että laatikon joutuu pudottamaan pois. Voihan sitä vielä varuilta kokeilla, että meneekö pykälät päälle, kun irrottaa siirtovivuston.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ei ole vivustoa vaan vaijerilla.
Onkos 1.2 16v bravan ja tämän 1.2 8v punton vaihteistoilla mitään muita eroa kuin että bravassa on kytkin vaijerilla ja tässä nesteellä? Mietin vain, että kävisiköhän päikseen...

Omituista, että kun hajosi niin täysin äänettömästi niin teki. Ensin luulin, että olisi kytkin mennyt (kun vetoa oli oikein varovasti kiihdyttäessä, muutoin luisti) mutta sitten tulikin selväksi ettei vika ole kytkimessä...
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin