Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
Hei.
Pohditaanpas seuraavaa, puntoni on erittäin kankea menemään siihen suuntaan, minne kuski käskee. Etenkin liukkaalla pinnalla keula menee lähes poikkeuksetta suoraan ja mikäli saa auton yliohjaamaan, vetää peräpää keulan perässään erittäin hanakasti kohti kaarteen ulkoreunaa.
Nyt joku voisi todeta, ettei ko. auto ole ralliauto. Ei niin ja ilmiö on tullut kuuraisilla ja liukkailla keleillä esiin aivan normaalissa ja rauhallisessa ajossa. Lisäksi ilmiö on erittäin yllätyksellinen ja tulee täysin puuntakaa. Nimimerkki kerran melkein tolpassa...
Nnoh... Tätä "ongelmaa" on nyt mietitty aikas monen ihmisen kanssa ja testailtu autoa kuormalla ja ilman ja suuremmalla vauhdilla ja ilman.
Etupää on kaupunkinopeuksissa erittäin nypyttävä, talvella kovalla pakkasella keula jäätyi, joten etuiskunvaimentimet lienevät heikkolaatuiset ja vanhat. Jos taas kuormaa tai vauhtia on reilummin, ottaa keula töyssyt huomattavasti paremmin. Kuorman taas lisääntyessä ei peräpää jaksa kunnolla kantaa kuormaa heitoissa, vaan lyö pohjauskumeja vasten. Tästä johtuen nopeuden kasvaessa tasolle, jolla etupää alkaa toimia, alkaa takapää iskemään "selkään" ja pomppimaan.
Lisäksi auton peräpää on keulaa hieman syvemmällä jo parkissakin, mikä taas viittaisi takajousien väsyneisyyteen.
Joten kaiken järken mukaanhan uusien etuiskunvaimentimien ja uusien takajousien pitäisi auttaa. Takapään vääntöjäykkyys ja kantavuus paranee ja etupään renkaiden tien muotojen seuraaminen paranee, näin ainakin teoriassa. Pitää ihan kokeilla tässä kesän mittaan päivittää tuota alustaa ja kertoa tuloksista tänne, mikäli saan aikaiseksi.
Pohditaanpas seuraavaa, puntoni on erittäin kankea menemään siihen suuntaan, minne kuski käskee. Etenkin liukkaalla pinnalla keula menee lähes poikkeuksetta suoraan ja mikäli saa auton yliohjaamaan, vetää peräpää keulan perässään erittäin hanakasti kohti kaarteen ulkoreunaa.
Nyt joku voisi todeta, ettei ko. auto ole ralliauto. Ei niin ja ilmiö on tullut kuuraisilla ja liukkailla keleillä esiin aivan normaalissa ja rauhallisessa ajossa. Lisäksi ilmiö on erittäin yllätyksellinen ja tulee täysin puuntakaa. Nimimerkki kerran melkein tolpassa...
Nnoh... Tätä "ongelmaa" on nyt mietitty aikas monen ihmisen kanssa ja testailtu autoa kuormalla ja ilman ja suuremmalla vauhdilla ja ilman.
Etupää on kaupunkinopeuksissa erittäin nypyttävä, talvella kovalla pakkasella keula jäätyi, joten etuiskunvaimentimet lienevät heikkolaatuiset ja vanhat. Jos taas kuormaa tai vauhtia on reilummin, ottaa keula töyssyt huomattavasti paremmin. Kuorman taas lisääntyessä ei peräpää jaksa kunnolla kantaa kuormaa heitoissa, vaan lyö pohjauskumeja vasten. Tästä johtuen nopeuden kasvaessa tasolle, jolla etupää alkaa toimia, alkaa takapää iskemään "selkään" ja pomppimaan.
Lisäksi auton peräpää on keulaa hieman syvemmällä jo parkissakin, mikä taas viittaisi takajousien väsyneisyyteen.
Joten kaiken järken mukaanhan uusien etuiskunvaimentimien ja uusien takajousien pitäisi auttaa. Takapään vääntöjäykkyys ja kantavuus paranee ja etupään renkaiden tien muotojen seuraaminen paranee, näin ainakin teoriassa. Pitää ihan kokeilla tässä kesän mittaan päivittää tuota alustaa ja kertoa tuloksista tänne, mikäli saan aikaiseksi.
Viimeksi muokannut wellu, 07.05.2012 04:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus
Jousituksen herkkä pohjaanlyöminen antaisi viitteitä siitä, että takanakin voisi olla kehnot iskarit. Tarkista nyt ainakin samalla, jos niitä alat vaihtelemaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus
Kyllähän nuo iskarit näyttää väsyvän vähälläkin ajolla, vuosittainen ajomäärä alle 6000 km, pääasiassa kesällä:
2009 katsastuksessa: etu 78/76 taka 67/66
2010 katsastuksessa: etu 72/68 taka 58/65
2012 katsastuksessa: etu 60/51 taka 49/45
Kohta taitaa olla iskarit vaihtokunnossa minullakin.
2009 katsastuksessa: etu 78/76 taka 67/66
2010 katsastuksessa: etu 72/68 taka 58/65
2012 katsastuksessa: etu 60/51 taka 49/45
Kohta taitaa olla iskarit vaihtokunnossa minullakin.
Punto -03
Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus
Noita katsastuksen iskarin vaimennusarvoja eui kannata ottaa ihan liian tosissaan, pelkkä renkaiden ja rengaspaineiden vaikutus on jo niin suuri, että kannattaa enemmin kiinnittää huomiota siihen miten auto käyttäytyy ajettaessa.
Irrallaan olevasta iskarista mitattaessa tulisi vertailukelpoisia tuloksia, mutta kun mittaus tehdään autoa heiluttamalla, ei kovin selkeästi vertailtavia tuloksia tule.
Irrallaan olevasta iskarista mitattaessa tulisi vertailukelpoisia tuloksia, mutta kun mittaus tehdään autoa heiluttamalla, ei kovin selkeästi vertailtavia tuloksia tule.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Fiat Punto 60 mk2 jousitus ja iskunvaimennus
Tuo on vähän kaikkien pikkuautojen perusongelma. Hitaassa vauhdissa puskee ja kovemmassa yliohjaa. Puntolla en ole tosin koheltanu, eikä normaaliajossa tuommoista pitäis tulla vastaan. Yksi ongelma voi olla talvipyörien kunto, huonoilla vaikka hyvän näköisillä kummeilla voi auto tehdä välillä ihan mitä tahansa. Mulla oli uunossa hankookin nastapyörät (eikä edes vanhat) vähän aikaa ja meno oli liukasta verrattuna uusiin nokian kitkakumeihin. Myös jäällä.
Yksi ongelma näissä on takaiskareiden puslien kuluminen. Kuluu sisäholkki irti ja näin 10-20mm tyhjää vaimentamatonta liikettä. Huonontaa pitoa varsinkin talviliukkailla.
Takajousten löystyminen pitäisi paremminkin rauhottaa perän käytöstä.
Yksi ongelma näissä on takaiskareiden puslien kuluminen. Kuluu sisäholkki irti ja näin 10-20mm tyhjää vaimentamatonta liikettä. Huonontaa pitoa varsinkin talviliukkailla.
Takajousten löystyminen pitäisi paremminkin rauhottaa perän käytöstä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...
Tietääkö kukaan, että mistä saisi Puntoon nopeusmittarin anturia perään? Hieman haljua ajella summamutikassa ilman nopeutta...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...
Nopeusmittari toimii, mutta vaihteet eivät. Auttakaa neuvotonta...
Eli siis risteyksestä lähtiessä meni ykkönen normaalisti päälle, mutta punto ei juuri kiihtynyt vaikka kierrokset nousivatkin. Vetoa siis ei ole, auto ei liiku omin voimin. Vaihteet menevät normaalisti päälle (kepistä vaihtelemalla) oli moottori käynnissä tai ei, oli kytkin pohjassa tai ei.
Parkissa hieman testasin ja kun laittaa normaalisti kytkin pohjassa ykkösen päälle ja yrittää lähteä liikkeelle, kuuluu hentoa kurinaa, auto nytkähtää ja veto loppuu täysin. Tämän jälkeen mitään nytkähdystä tai kurinaa ei kuulu 1,2,3,4 tai 5 vaihteella lähtöä yritettäessä. Mutta jos tässä välissä kokeilee pakilla, kuuluu sama kurina ja nytkähdys jonka jälkeen ei mitään. Taas jos pakilla kokeilun jälkeen kokeilee eteenpäin taas nytkähtää ja kurahtaa kunnes taas ei mitään jne...
Kuitenkin hinatessa ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ja voi kokeilla ihan kaikkia vaihteita tuloksetta.
Äkkiä pellin alle vilkaistuani näytti siltä, kuin vaihteensiirtomoduli johon vaijerit menevät, olisi liikkunut 1-2 cm ulospäin laatikosta ja jotain rasvaa olisi pursunnut sieltä välistä pois. Öljyjä laatikko ei kuitenkaan ole kadottanut.
Tuollainen kurahdus oireili paripäivää sitten voimakkaana rusahduksena ykkösellä rajusti kiihdytettäessä. Luulin silloin vian olevan kytkimessä joka lipsuisi. Silloin lopetti nopeusanturi toimintansa, kun pyörivä mittatappi lähti pesästään irti...
APUJA....???
Eli siis risteyksestä lähtiessä meni ykkönen normaalisti päälle, mutta punto ei juuri kiihtynyt vaikka kierrokset nousivatkin. Vetoa siis ei ole, auto ei liiku omin voimin. Vaihteet menevät normaalisti päälle (kepistä vaihtelemalla) oli moottori käynnissä tai ei, oli kytkin pohjassa tai ei.
Parkissa hieman testasin ja kun laittaa normaalisti kytkin pohjassa ykkösen päälle ja yrittää lähteä liikkeelle, kuuluu hentoa kurinaa, auto nytkähtää ja veto loppuu täysin. Tämän jälkeen mitään nytkähdystä tai kurinaa ei kuulu 1,2,3,4 tai 5 vaihteella lähtöä yritettäessä. Mutta jos tässä välissä kokeilee pakilla, kuuluu sama kurina ja nytkähdys jonka jälkeen ei mitään. Taas jos pakilla kokeilun jälkeen kokeilee eteenpäin taas nytkähtää ja kurahtaa kunnes taas ei mitään jne...
Kuitenkin hinatessa ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ja voi kokeilla ihan kaikkia vaihteita tuloksetta.
Äkkiä pellin alle vilkaistuani näytti siltä, kuin vaihteensiirtomoduli johon vaijerit menevät, olisi liikkunut 1-2 cm ulospäin laatikosta ja jotain rasvaa olisi pursunnut sieltä välistä pois. Öljyjä laatikko ei kuitenkaan ole kadottanut.
Tuollainen kurahdus oireili paripäivää sitten voimakkaana rusahduksena ykkösellä rajusti kiihdytettäessä. Luulin silloin vian olevan kytkimessä joka lipsuisi. Silloin lopetti nopeusanturi toimintansa, kun pyörivä mittatappi lähti pesästään irti...
APUJA....???
Minkä huollan, sen korjaan...
- nakkisilma
- Viestit: 76
- Liittynyt: 18.05.2005 19:45
- Paikkakunta: Jkl
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...
Vetari/nivel?
[__/==\*/==\__]
159 Berlina 2.2 + 75V6, 156 JTDm SWx2
ex. 75TS, 156TS + JTDm ja Bravo + Punto 1.2
159 Berlina 2.2 + 75V6, 156 JTDm SWx2
ex. 75TS, 156TS + JTDm ja Bravo + Punto 1.2
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja sähköpuolta...
Hmm.. Tällöin nopeusmittari liikkuisi (se mittari siis toimii), mutta vaihde päällä kierroksia antaessa ei nopeusmittari liiku. Mikäli toinen vetari olisi mennyt pas2 ja perä pyörisi, liikkuisi myös nopeusmittari...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
Taitaa olla perässä vika. Vaihteet menee päälle ja pakkikin vinkuu kuin peruuttaessa, mutta mitään muuta ei tapahdu.
Mikäs sieltä voisi äänettömästi hajota? Jostain vetarin sokasta joku hölötti joskus, että veto loppuu kuin seinään vaikka kaikki toimii...
Mikäs sieltä voisi äänettömästi hajota? Jostain vetarin sokasta joku hölötti joskus, että veto loppuu kuin seinään vaikka kaikki toimii...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
En tiedä onko tästä apua mutta kerrotaan kuitenkin.Mulla on 97vm punto 1.1.
Eilen hävis yhtäkkii vaihteet vivusta.Vaihteita ei saanut mitenkään päälle.
Vikaan etsiessä huomasin että vaihdevaijeri on kuiva kuin turkkilaisen rekkamiehen rukkanen...ja vaihdekeppiin tuleva muovi/pallonivel/laakerointi systeemi oli niinkuin vähän halkeillut ja kuivunut.kepin sain kiristettyä uudella mutterilla ja aluslevyillä.Mutta täytyy vielä rasvata toi valitsin tankoki...Että tällänen kokemus. En tiedä oliko apua tästä yhtää sun ongelmaan.Mut tarkasta kepin kiinnitys muuten vaan.
Eilen hävis yhtäkkii vaihteet vivusta.Vaihteita ei saanut mitenkään päälle.
Vikaan etsiessä huomasin että vaihdevaijeri on kuiva kuin turkkilaisen rekkamiehen rukkanen...ja vaihdekeppiin tuleva muovi/pallonivel/laakerointi systeemi oli niinkuin vähän halkeillut ja kuivunut.kepin sain kiristettyä uudella mutterilla ja aluslevyillä.Mutta täytyy vielä rasvata toi valitsin tankoki...Että tällänen kokemus. En tiedä oliko apua tästä yhtää sun ongelmaan.Mut tarkasta kepin kiinnitys muuten vaan.
Fiat Punto 1.1 8v 1999
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
Eikös noissa uudemmissa lootissa ollut sitä vikaa, että rympätty ratas lähtee pyörimään terveisiä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
Pykälät menee päälle, mutta auto ei liiku.
Eilen kokeilin taas ja kun laittaa vaikkapa ykkösen päälle ja oikein todella helvetin varovasti ja hellästi nostaa kytkintä, auto pyrkii liikkumaan. Kunnes kuuluu "krops" jonka jälkeen ei tapahdu enään mitään. Pakilla sama juttu"krops" jonka jälkeen ei taaskaan mitäään, ellei välillä kokeile eteenpäin.
Eilen kokeilin taas ja kun laittaa vaikkapa ykkösen päälle ja oikein todella helvetin varovasti ja hellästi nostaa kytkintä, auto pyrkii liikkumaan. Kunnes kuuluu "krops" jonka jälkeen ei tapahdu enään mitään. Pakilla sama juttu"krops" jonka jälkeen ei taaskaan mitäään, ellei välillä kokeile eteenpäin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
Tasauspyörästössä varmaan jotain vikaa... Joka tapauksessa vaikuttaisi siltä, että laatikon joutuu pudottamaan pois. Voihan sitä vielä varuilta kokeilla, että meneekö pykälät päälle, kun irrottaa siirtovivuston.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto 60 mk2 alusta ja vaihteisto-ongelmat
Ei ole vivustoa vaan vaijerilla.
Onkos 1.2 16v bravan ja tämän 1.2 8v punton vaihteistoilla mitään muita eroa kuin että bravassa on kytkin vaijerilla ja tässä nesteellä? Mietin vain, että kävisiköhän päikseen...
Omituista, että kun hajosi niin täysin äänettömästi niin teki. Ensin luulin, että olisi kytkin mennyt (kun vetoa oli oikein varovasti kiihdyttäessä, muutoin luisti) mutta sitten tulikin selväksi ettei vika ole kytkimessä...
Onkos 1.2 16v bravan ja tämän 1.2 8v punton vaihteistoilla mitään muita eroa kuin että bravassa on kytkin vaijerilla ja tässä nesteellä? Mietin vain, että kävisiköhän päikseen...
Omituista, että kun hajosi niin täysin äänettömästi niin teki. Ensin luulin, että olisi kytkin mennyt (kun vetoa oli oikein varovasti kiihdyttäessä, muutoin luisti) mutta sitten tulikin selväksi ettei vika ole kytkimessä...
Minkä huollan, sen korjaan...