Kampikammion tuuletus
Kampikammion tuuletus
Tuli käytyä moottori radalla pyörähtämässä ja toteamassa että integralen systeemi on aivan susi! Vasemmalle käännyttäessä öljypohja nostaa öljyt suoraan huohotus linjaan.
Oikea paikka tuuletukselle varmaan on venttiilikopan kansi niin kuin alfoissa onkin. Mites rale miehet on ratkaissut ongelman? Poikittainen moottori asettaa haastetta muutenkin öljypohjalle.
Oikea paikka tuuletukselle varmaan on venttiilikopan kansi niin kuin alfoissa onkin. Mites rale miehet on ratkaissut ongelman? Poikittainen moottori asettaa haastetta muutenkin öljypohjalle.
Viimeksi muokannut x1/9 T16, 03.08.2012 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Re: Kampikammion tuuletus
Eikös tuo korjaudu, kun öljypohjan muuttaa vastaamaan tarpeita? Vino-tc:itten vakiot öljypohjat kun ovat tunnetusti melko onnettomia muuhun käyttöön, kuin isomummon kirkkomatkoihin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Kampikammion tuuletus
Omaa haastetta aiheuttaa myös moottorin jatkuva pyöriminen 7000-8500rpm joka hakkaa öljyn sumuksi.
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Re: Kampikammion tuuletus
Juu ja mitä enempi koneesta tulee voimaa sen enempi on ohipuhallusta. Ei tarte välttis edes ajaa radalla ni öljyt lentää huohottimesta pellolle. Ihan dynoveto voi piisata
Re: Kampikammion tuuletus
Noh noh , hakkaako se 16000rpm pyörivä öljyn jo kaasuksi?x1/9 T16 kirjoitti:Omaa haastetta aiheuttaa myös moottorin jatkuva pyöriminen 7000-8500rpm joka hakkaa öljyn sumuksi.
Surkea on vakiona juu , mutta saa kyllä askarreltua ihan toimivan...
Re: Kampikammion tuuletus
Noissa oikeissa rata vehkeissä taitaapi olla kuivasumppu järjestelmä joka ei päästä öljyä kampiakselille piestäväksi. 8000rpm jälkeen ongelma suurenee.Wesulius kirjoitti:Noh noh , hakkaako se 16000rpm pyörivä öljyn jo kaasuksi?x1/9 T16 kirjoitti:Omaa haastetta aiheuttaa myös moottorin jatkuva pyöriminen 7000-8500rpm joka hakkaa öljyn sumuksi.
Surkea on vakiona juu , mutta saa kyllä askarreltua ihan toimivan...
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Re: Kampikammion tuuletus
Kyllä 16V Gralessa on alunperin huohotinlähtö myös imunokkakotelon kulmasta,kuten Alfa Q4:ssakin.Thema 16V turbosta en osaa sanoa.Joissain nokkakoteloissa on valussa optio,johon on helppo tehdä jälkeenpäin lähtö,kuten omaanikin tein.x1/9 T16 kirjoitti: Oikea paikka tuuletukselle varmaan on venttiilikopan kansi niin kuin alfoissa onkin.
Lisäksi lohkossa olevat systeemit on aikalailla erilaiset kuin 8V:ssä.En tosin tähän hätään löytänyt siitä selkeää kuvaa mistään...
Myös lohkossa oleva alumiinipömpelissä on malleittain isoja eroja..on tullut viimeaikoina huomattua...
Oheisissa kuvissa vasemmalta oikealle: Croma i.e., Integrale 8V , Integrale 16V
http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/Sekalai ... A4iskuvat/
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: Kampikammion tuuletus
Miulla on tuo 8v gralen pönttö ja siihen lisättynä vielä isompi sykloona moottori tilassa. Varmaankiin tuon sykloonan paluussa oli ongelmia.
Nyt on ajatuksena tehdä hitsattava lisä kanava venttiilikopan ulkopuolelle imunokan päälle.
Mites muuten öljypohjat, löytyykö tehdastekoista toimivaa mallia mistään koneesta?
Nyt on ajatuksena tehdä hitsattava lisä kanava venttiilikopan ulkopuolelle imunokan päälle.
Mites muuten öljypohjat, löytyykö tehdastekoista toimivaa mallia mistään koneesta?
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Kampikammion tuuletus
8v turbossa mulla heitti kaksi kertaa ihan reilusti öljyä huohotinsäiliöön. Toisella kerralla meni pahasti ylikierroksille (yli 9000 rpm.) kun kardaani katkesi ja silloin pukkas 0,5 litraa hetkessä säiliöön. Huohotus oli ainoastaan pystykoneen vakio paikasta lohkosta.
16 venttiiliseen laitoin lisäksi huohotuksen venttiilikopasta (turbon oma koppa) ja 6mm. paluuletkun keruusäiliöstä takaisin lohkoon. 8500rpm. rajoittimella ei ole toistaiseksi tullut yhtään öljyä keruusäiliöön. Huohotinsäiliössä on hyvin hengittävä korkki joka ei juuri vastusta kun siihen puhaltaa.
16 venttiiliseen laitoin lisäksi huohotuksen venttiilikopasta (turbon oma koppa) ja 6mm. paluuletkun keruusäiliöstä takaisin lohkoon. 8500rpm. rajoittimella ei ole toistaiseksi tullut yhtään öljyä keruusäiliöön. Huohotinsäiliössä on hyvin hengittävä korkki joka ei juuri vastusta kun siihen puhaltaa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Kampikammion tuuletus
Nyt menee v***n puolelle...Kellaan kokemuksia niistä öljynkerääjä säiliöistä?
Pienireikäisillä tunin säiliöillä voi heittää vesilintua.
Jos huohotuskanavat keruusäiliölle on liian pienet ja keruusäiliön pohjilta on paluu takas öljypohjaan niin aivan varmasti pukkaa keruusäiliön paluukanavastakin öljyä tai huohotuskaasuja keruusäiliölle...
Meinaan kyllä kone huohottaa +600 hp:lla ihan kiitettävästi ja jos pienestä reijästä yrittää huohotuskaasuja ajaa ulos niin aivan varmasti kampikammionkin paine pompsahtaa.
Re: Kampikammion tuuletus
Tuohon kysymykseen että onko jossaan toimiva öljypohja - noin maallikona niitä katelleena voisi väittää että se Delta-Gralen sumppu olisi ainakin maalaisjärjellä toimivin. Accusumppia tehtaan peleissähän käytettiin sen kaverina.
Nuo etuvetoisten vinokoneiden sumput ei niinkään oo mitään ratasumppuja - ainoa tapa siitä tehdä siitä toimiva lienee luukullinen "säiliö" keskelle josta sitten normaali imujalka imee - tuo imujalkahan sulla olikin jo vaihdettu. Itse tuon säiliön tekisin niin että luukut on 45ast. kulmassa ja sitten väliseinät pituus ja leveyssuuntaan. Ja tietysti kokomittainen loiskelevy päälle. Ritmo-Abarthissa ajatushan on samanlainen - ilman luukkuja ja niitä keskipaikan väliseiniä. Vinokoneessa tuo imujalka häiritsee vähemmän kuin pystykoneissa (pl. nuo Ritmojen ja Regatojen koneet joissa tuo tulee paremmassa asennossa). Aikoinaan eri versioita tuli koitettua Betan koneessa ja ei siitä täydellistä tosiaan tullut tehtyä - mutta piti paineet Apparalla eikä laskenut painetta samalla tavalla nypyssä kuin esmes tuo Ritmon sumppu. Pitäisiköhän noissa 8v:kin tehdä huohotin venakoppaan?
Nuo etuvetoisten vinokoneiden sumput ei niinkään oo mitään ratasumppuja - ainoa tapa siitä tehdä siitä toimiva lienee luukullinen "säiliö" keskelle josta sitten normaali imujalka imee - tuo imujalkahan sulla olikin jo vaihdettu. Itse tuon säiliön tekisin niin että luukut on 45ast. kulmassa ja sitten väliseinät pituus ja leveyssuuntaan. Ja tietysti kokomittainen loiskelevy päälle. Ritmo-Abarthissa ajatushan on samanlainen - ilman luukkuja ja niitä keskipaikan väliseiniä. Vinokoneessa tuo imujalka häiritsee vähemmän kuin pystykoneissa (pl. nuo Ritmojen ja Regatojen koneet joissa tuo tulee paremmassa asennossa). Aikoinaan eri versioita tuli koitettua Betan koneessa ja ei siitä täydellistä tosiaan tullut tehtyä - mutta piti paineet Apparalla eikä laskenut painetta samalla tavalla nypyssä kuin esmes tuo Ritmon sumppu. Pitäisiköhän noissa 8v:kin tehdä huohotin venakoppaan?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Kampikammion tuuletus
Mites se putki lohkon sisällä huohottimesta öljypohjaan jos lyhentäis sitä hieman ettei ettei olis öljypinnan alapuolella, olisko tästä apua ettei työnnä öljyä huohottimeen. vaikka onkin huohotuksessa syntyneen öljyn takaisin valutus.(tämä pystykoneessa, Gralesta ei hajua) mahdollisimman vapaasti tarvis huohotin hengittää. huohottimen liitäntää kannessa on hyvä idea. siellä on sellaset pellin palat estämässä nokkien heittämän öljyn joutumista huohottimeen.
Re: Kampikammion tuuletus
Tarkotit varmaan vasemmalle käännyttäessäx1/9 T16 kirjoitti: Oikealle käännyttäessä öljypohja nostaa öljyt suoraan huohotus linjaan.
Duoda duoda,syklonierotin toimii keskipakovoimalla ja se vaatii massavirtaa,jota ei taas saada aikaseks jos purkki on johdettu vaan ulkoilmaan(eihän se toiminut hondamiehelläkään).Siks esmerkiks isoissa voimamoottoreissa huohotinpurkkien kaasuille annetaan vauhtia liittämällä putket pakosarjan kollektoreihin.Kuivasumppusysteemeissä taas kampikammio pyritään alipaineistamaan useammalla imevällä pumppulohkolla.
Sun tapauksessa varmaan myös yks syy lisäpurkin toimimattomuuteen oli se, että sen paluu on samassa linjassa turbon paluun kanssa ja putkessa ei tarvii olla kovin paljon öljyä kun kampikammion paine työntää sen väärään suuntaan tai estää paluuvirtauksen.
Hätäratkaisuna venakoppaan tehty sormenpään kokoinen reikä ei taas voi yksinään millään riittää koko kampikammion tuuletuksesta huolehtimiseen ja seuraukset on vielä analysoimatta .
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Re: Kampikammion tuuletus
Se paluulinja oli sisä halkaisialtaa 19mm letkua että äkkiä ajateltuna sen olisi pitänyt toimia, vaan ei toiminutkaankarkin kirjoitti:Sun tapauksessa varmaan myös yks syy lisäpurkin toimimattomuuteen oli se, että sen paluu on samassa linjassa turbon paluun kanssa ja putkessa ei tarvii olla kovin paljon öljyä kun kampikammion paine työntää sen väärään suuntaan tai estää paluuvirtauksen.
Hätäratkaisuna venakoppaan tehty sormenpään kokoinen reikä ei taas voi yksinään millään riittää koko kampikammion tuuletuksesta huolehtimiseen ja seuraukset on vielä analysoimatta .
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka