Punton ajonestolaite kenkkuilee

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Katti
Viestit: 15
Liittynyt: 11.11.2010 20:52

Punton ajonestolaite kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Katti »

Eli siis kyseessä Punto, joka toimi upeasti, ja lähti kuin palmun alta vielä 1,5 tuntia sitten. Nyt kun yritin käynnistää niin pyörittää starttia oikeinkin mukavasti, mutta ei käynnisty.

Epäilen syyn olevan hyvinkin paljon ajonestossa, koska merkkivalo jossa lukee Code avaimen kanssa jää päälle (se lienee ajoneston valo?).

Avain on siis sama, jolla on ajeltu koko ajan, eli siis koodi pitäisi olla kunnossa. Akussa on virtaa ainakin startin pyörimisen perusteella ihan riittämiin, kone ei vaan saa kipinää, koska ajonesto jää päälle (näin tulkitsisin merkkivalon ja oireiden perusteella).

Kuulin että kyseissä yksilössä oli n. 2 vuotta sitten temppuillut ajonesto, jolloin vika oli paikallistunut maadoitusongelmaan. Sitä missä tuo maaongelma oli, en tiedä kun ei tuo kaveri kuka asian oli korjauttanut sitä tiennyt.

Olisiko kellään mitään ideaa mitä kannattaisi lähteä testailemaan ja mistä mahdollista maavikaa (tai jotain muuta) kannattaisi lähteä etsimään? Nythän on ollut taas kovin kosteaa, joten tuo maavika saattaisi olla ihan todellinenkin jos on vaikka vettä riipaissut jostain kontakteihin, mutta pitäisi tietää mitä kontakteja alkaisi putsaamaan...

-Katti-
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Punton ajonestolaite kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ko. ruiskusta ei ole tietoa mutta tutki onko konetilassa sulakkeita jotka ei johda sähköä tai hapettuneita liitoksia. CRC elektroa liittimiin...

GM ruiskullisessa temprassa konetilassa on 3A sulake joka hapettuu korpuksi ajan saatossa... Valodiagnostiikka oli em laitteeseen tämä:

arpati kirjoitti: Tässä selostettuna toiminta ehjästä kun kääntää virrat päälle -> ruiskun merkkivalo palaa ja code valo palaa hetken ja sammuu

ELI JOS RUISKUVALO EI PALA, JA CODE VALO EI SAMMU NIIN KONETILAN SULAKERASIALLE JA SE HAPETTUNUT 3A SULAKE VAIHTOON JA CRC ELEKTROA TMS. SEKAAN ETTÄ HAPETTUMAT EDES VÄHÄN VÄHENEE. ÄLÄ SIIS SOITA ROMU-UKKOA HETI!!!
Maapisteistä punton osalta en osaa sanoa. Kannattaa varmaan mainita myös mikä on vuosimalli ja konekoko...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Katti
Viestit: 15
Liittynyt: 11.11.2010 20:52

Re: Punton ajonestolaite kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Katti »

Kiitokset!

Vuosimalli oli 1997 ja kone koko 1,2l...

Tuo ehdottamasi ratkaisu auttoi. Käytin sulakkeita irti yksitellen ja putsailin hieman sulakkeen kantaa ja pesää käyttämällä elektroniikan puhdistukseen tarkoitettua suihketta (samankaltaista kuin CRC, mutta eri valmistaja).

Nyt auto toimii taas mainiosti.

e: typoja

-katti-
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Punton ajonestolaite kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja arpati »

Hyvä jos sait auton liikkeelle :)
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
2DPunto55S1996
Viestit: 1
Liittynyt: 07.04.2019 13:47

Punton ajonestolaite kenkkuilee yhä

Viesti Kirjoittaja 2DPunto55S1996 »

arpati kirjoitti 2012:
ELI JOS RUISKUVALO EI PALA, JA CODE VALO EI SAMMU NIIN KONETILAN SULAKERASIALLE JA SE HAPETTUNUT 3A SULAKE VAIHTOON JA CRC ELEKTROA TMS. SEKAAN ETTÄ HAPETTUMAT EDES VÄHÄN VÄHENEE. ÄLÄ SIIS SOITA ROMU-UKKOA HETI!!!

2DPunto55S:ssäni vm. 1996 code-valo ei aina sammu. Pitää yrittää monta kertaa. Toistaiseksi olen päässyt liikkeelle, mutta varmaan tulee sekin päivä, kun auto ei enää käynnisty. Löytämäni ohjeen mukaisesti puhdistin ja ruiskutin CRC:llä kaikki löytämäni sulakkeet, mutta yhtään 3A:n sulaketta en nähnyt. Sisällä oli 10-20A ja konetilassa 30-80A. Mitäs sitten keksisi ? Voiko Fiateissa ylipäätään olla mitään sähkövikaa ?
Vastaa Viestiin