Fiat Stilon 1.4 jakoremmen vaihtotyöt

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Georges Bar
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2012 20:14

Fiat Stilon 1.4 jakoremmen vaihtotyöt

Viesti Kirjoittaja Georges Bar »

Hei! Ostin kyseisen auton ja nyt pitäisi jakoremmi vaihtaa. Onkohan hommeli kovinkin tuskallinen itse suorittaa ja pitääkö paljonkin purkaa tavaraa edestä pois? Auto on siis Fiat Stilo Multi Wagon 95 vm 2005. Mitä mieltä muuten olette kyseisestä autosta? itsellä ei vielä ole oikein mielipidettä kertynyt :)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Stilon 1.4 jakoremmen vaihtotyöt

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuommosta kirjottelin toiseen topikkiin:

"Tästä tulee mieleen, kun vaihdoin systerin 1.2 Stiloon jakohihnan, niin lueskelin netistä ohjeita ja monella saarivaltion sivulla asiantuntijat varoittelivat että näihin malleihin ei enää mitenkään onnistu kotikonstein jakohihnan vaihto, tussimerkit ei toimi vaan pitää hankkia 80 punnan lukitsimet joka akselille. Joku oli hankkinut ja kehui ettei ilma olisi tullut hihnan vaihdosta mitään.
No mikä oli lopputulos? Kas kummaa hihnapyörän sai auki pikkupultein ilman pulttipyssyä, tilaa oli enemmän kuin yhdessäkään omassa autossa ja edellisen laittajan tussimerkit kelpasi edelleen, kääntelin niihin, tuntuivat olevan kuolokohdassa, hihna pois ja uusi paikoilleen. Kiristäjän hahlot kohdilleen, muutama pyöräytys ja uusi säätö. Helpoin hihnanvaihto ikinä. Jos ei tuosta selviä ei kannata vaihtaa edes sytytystulppia autoon.
Juu en vaihtanut vesipumppua. Jos täytyy ennen auton vaihtoa vaihtaa pumppu niin omana työnä ylimääräinen hihnanvaihto on pikkujuttu. Oikeasti remmin vaihtokin olisi ollut vasta ensi vuonna mutta tein nyt samalla syyshuollon kanssa ihan uteliaisuudesta."

eli on aika helppoa jos on aiemmin vaihtanut hihnan johonkin autoon, apparin puolen pyörä ja pyöräkotelon suojamuovit irti, jakopään kotelot pois, kampuran hihnapyörä pois pikkupulteilla (isoon keskellä ei tarvitse kajota mutta siitä voi pyöritellä moottoria) , pyöritellään yläkuolokohtaan (katsoo vaikka 1. sylinterin tulpan reiästä), piirretään selkeät merkit sekä rattaisiin että vastaavaan paikkaan lohkossa(pistepuikko, öljyliitu tms), löysätään kiristin, remmi pois, vesipumpun ja ohjainrullien vaihto, uusi remmi paikoilleen, tarkistetaan ne itse tehdyt ajoitusmerkit ja säädetään kiristin "hahloon". sitten pyöritetään käsin 2 kierrosta, säädetään kiristin uudelleen, pyöritetään toisenkin kerran ja säädetään kiristin vielä kerran. Niin ja sitten jäähdytysnesteet ja ilmaus, niistä vois viisaammat kirjoitella kun en itse jaksanut vaihtaa vesipumppua vaikka niin käsketään tekemään aina näitten hihnanvaihdossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Stilon 1.4 jakoremmen vaihtotyöt

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin joo ja on vaikuttanut laadukkaalta autolta teknisesti, mutta pieniä sähkövikoja ym on ollut perheen parissa yksilössä. Eli turvatyynyliitinvikoja, konehuoneen sulakerasiavikoja (nyt öljytty huolella)sekä erilaisia vikoja ovien lukoissa näin talvisin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Georges Bar
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2012 20:14

Re: Fiat Stilon 1.4 jakoremmen vaihtotyöt

Viesti Kirjoittaja Georges Bar »

Olipa hyvät ja tarkat ohjeet! Kiitoksia sinulle todella paljon! Uskon että selviän, en tosin ole yhteenkään autoon ennen jakoremmiä vaihtanut, mutta monta kertaa olisin halunnut sen itse suorittaa ja nimenomaan uteliaisuudesta ja erityisesti säästösyistä. Kiitos paljon!
Fiat20051.4Wagon70kw
Viestit: 1
Liittynyt: 29.06.2020 21:37

Re: Fiat Stilon 1.4 jakoremmen vaihtotyöt

Viesti Kirjoittaja Fiat20051.4Wagon70kw »

Siis sisälsikö tuo helppo hihnan vaihto myös rullien vaihdon?

Siis oliko tuo noiden 80 gp lukitsemien avulla vai ilman? Motonet suosittaa kahta työkalua?

Kauankohan nuo rullat mahtaa kestää?
Sämpy kirjoitti:Tuommosta kirjottelin toiseen topikkiin:

"Tästä tulee mieleen, kun vaihdoin systerin 1.2 Stiloon jakohihnan, niin lueskelin netistä ohjeita ja monella saarivaltion sivulla asiantuntijat varoittelivat että näihin malleihin ei enää mitenkään onnistu kotikonstein jakohihnan vaihto, tussimerkit ei toimi vaan pitää hankkia 80 punnan lukitsimet joka akselille. Joku oli hankkinut ja kehui ettei ilma olisi tullut hihnan vaihdosta mitään.
No mikä oli lopputulos? Kas kummaa hihnapyörän sai auki pikkupultein ilman pulttipyssyä, tilaa oli enemmän kuin yhdessäkään omassa autossa ja edellisen laittajan tussimerkit kelpasi edelleen, kääntelin niihin, tuntuivat olevan kuolokohdassa, hihna pois ja uusi paikoilleen. Kiristäjän hahlot kohdilleen, muutama pyöräytys ja uusi säätö. Helpoin hihnanvaihto ikinä. Jos ei tuosta selviä ei kannata vaihtaa edes sytytystulppia autoon.
Juu en vaihtanut vesipumppua. Jos täytyy ennen auton vaihtoa vaihtaa pumppu niin omana työnä ylimääräinen hihnanvaihto on pikkujuttu. Oikeasti remmin vaihtokin olisi ollut vasta ensi vuonna mutta tein nyt samalla syyshuollon kanssa ihan uteliaisuudesta."

eli on aika helppoa jos on aiemmin vaihtanut hihnan johonkin autoon, apparin puolen pyörä ja pyöräkotelon suojamuovit irti, jakopään kotelot pois, kampuran hihnapyörä pois pikkupulteilla (isoon keskellä ei tarvitse kajota mutta siitä voi pyöritellä moottoria) , pyöritellään yläkuolokohtaan (katsoo vaikka 1. sylinterin tulpan reiästä), piirretään selkeät merkit sekä rattaisiin että vastaavaan paikkaan lohkossa(pistepuikko, öljyliitu tms), löysätään kiristin, remmi pois, vesipumpun ja ohjainrullien vaihto, uusi remmi paikoilleen, tarkistetaan ne itse tehdyt ajoitusmerkit ja säädetään kiristin "hahloon". sitten pyöritetään käsin 2 kierrosta, säädetään kiristin uudelleen, pyöritetään toisenkin kerran ja säädetään kiristin vielä kerran. Niin ja sitten jäähdytysnesteet ja ilmaus, niistä vois viisaammat kirjoitella kun en itse jaksanut vaihtaa vesipumppua vaikka niin käsketään tekemään aina näitten hihnanvaihdossa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Stilon 1.4 jakoremmen vaihtotyöt

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niinhän siellä sanotaan ettei mitään erikoistyökaluja kuulunut toimenpiteeseen. Toki jos oli valmiiksi jako väärin tai jos ei osaa tulkita omia tussimerkkejä niin katastrofi on valmis. Itse osaan pyöritellä jaon kohdilleen ilman työkalujakin lukemalla nokka-akselia niin ei tarvinnut murehtia.
Muistaakseni 16V firen ajoitustyökalusarjakaan ei ole kallis, siinä tulee mukana kiristimen säätötyökalu yms. Mahdetaanko niitä edes myydä irtona yksittäin. Helpottaahan se hommaa mutta jos on ennenkin remmejä vaihdettu niin hyvin sujuu ilman. Ja pitää niitä työkalujakin osata käyttä jos ne hommaa. Tietty ilman työkaluja se viimeinen hienosäätö jää puuttumaan, jos siis hyödyntää työkalujen antamaa mahdollisuutta säätää yläratas kohdilleen, muutenhan sen pulttia ei tarvitse edes avata. mutta kelle sillä sitten perus kuljetusvälineessä on merkitystä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin