Punto 55 -98 sylinterikansi

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MS940
Viestit: 5
Liittynyt: 08.03.2013 19:09

Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja MS940 »

Hei,
Naisystävän Punto on ollut kuukausia levällään osien puutteen takia. Joku tuttu joka on homman aloittanut pystyisi laittamaan sen kuntoon, mutta on käynyt ilmi, että sylinterikansi pitäisi hankkia uusi/käytetty. Ajattelin avustaa auton kuntoon laitossa osien osalta.
Jotain ylikuumentumista oli siinä ainakin. Noihin varmaan käy sama kansi 1,1 ja 1,2L? Onko jotain eritysempää, mitä käytetystä kannesta olisi hyvä katsoa?
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

75:n kannessa on isommat kanavat. Ei taida 55:n imusarja käydä. 60:ssä on pienempireikäinen kansi, mutta sen sopivuutta 55:n kanssa en tunne, mutta vahvasti veikkaisin, että sopisi. Kaverilla olisi lahonnut ja jarruvikainen 55, jossa pitäisi olla ihan ehjä kone. Ei varmaan maksaisi paljoa, jos Savosta kelpaa hakea.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MS940
Viestit: 5
Liittynyt: 08.03.2013 19:09

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja MS940 »

Kansi löytyi. Uutta kantta katsellessa tuli mieleen, mikä vanhaan saattoi tulla. Kone ylikuumeni mahdollisesti vanhoilla huonoilla öljyillä ja vähillä jäähdytinnesteillä. Nokan voitelua hoitavat ohuet putket ehkä tukkeutuivat ja nokka leipoi kiinni.
Onkin näköjään mahdollista, että tuo tulee minulle työlle. Pari kilometriä pitäisi ehkä hinata, ei millään jaksaisi vuokrata traileria. Jakohihnapaketti ja yläpään tiivistesarja näyttivät edullisilta motonetissä. Pitää varmaan hakea. Miten on muuten kannenpulttien kanssa, onko ne kertakäyttöisiä vai voiko käyttää useamman kerran?
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Cimi »

MS940 kirjoitti:Kansi löytyi. Uutta kantta katsellessa tuli mieleen, mikä vanhaan saattoi tulla. Kone ylikuumeni mahdollisesti vanhoilla huonoilla öljyillä ja vähillä jäähdytinnesteillä. Nokan voitelua hoitavat ohuet putket ehkä tukkeutuivat ja nokka leipoi kiinni.
Onkin näköjään mahdollista, että tuo tulee minulle työlle. Pari kilometriä pitäisi ehkä hinata, ei millään jaksaisi vuokrata traileria. Jakohihnapaketti ja yläpään tiivistesarja näyttivät edullisilta motonetissä. Pitää varmaan hakea. Miten on muuten kannenpulttien kanssa, onko ne kertakäyttöisiä vai voiko käyttää useamman kerran?
Kannattaa ostaa uudet. Motonetistä saa sekä Ebay:stä. Tietääkseni kannenpultit venyvät hiukan pituutta vanhetessaan ja momenttilukemat voivat mennä pieleen, jos kiristää kannen takaisin vanhoilla pulteilla. Kannenpulttien kierteet puhtaiksi lohkosta! ;)
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Muistelisin, että Firen kannenpultit saa käyttää uudelleenkin. Kannattaa toki verrata niitä toisiinsa. Jos eivät ole samanpituisia, on tapahtunut venymistä ja sitten ne kannattaa kyllä uusia. Kierteiden puhdistus on hyvä neuvo.

Muistelisin myös, että kannentiivisteen pystyy laittamaan myös väärinpäin paikalleen, jolloin kanteen tuleva öljykanava menee umpeen - aina joskus joku tekee niin, ja sitten ihmetellään kiinni leiponutta nokkakeppiä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Unosta laskin kantta 2 mm ja vanhat pultit, kesti pariviikkoa ja tiiviste levis. Liian pitkät pultit oli (laskettu kansi+venyneet pultit eli otti vähän kiinni). uusista pala pois ja toimi.

Edit: mul ois yks ylimääränen kansi, fire 1108cc unosta. Nokka-akseleita löytyy unosta pari (4x4), punto 55, punto 75 (866) kirein vakio nokka..
Bravo t-jet
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos on vähän enempi nuita kansia käännellyt kiinni niin sen erottaa käsituntumalla onko pultti ihan pilalla vaiko eikö.
Ja pohjaamisenkin huomaa kyllä varsinkin uusilla pulteilla.

Hah, mä olen joskus kaivanut lohkosta tollattis poikkiväännettyjä pohjanneita pultteja. Tosi jees hommaa, ainakin laskutuksessa :mrgreen:
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Noh se oli ensimmäinen kerta kun tiivisteen vaihdoin, ei sitä muuten opi jos ikinä ei tee mitää :D
Bravo t-jet
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja väisänen »

En minä nyt sinua sampsuli mitenkään erityisesti meinannut. Rispektaan kaikkia ketkä on pappia kyydissä ekoja kertoja 8-)

Mä olen vetäny fireihin ja moniin muihinkin koneisiin vanhat pultit. Ja jos kirittäessä asteisiin alkaa tuntua pehmoiselta niin vaihtoon vaan. Yleensä pultit on vielä todella edullisia 20 euroa setti niin ei kande miettiä paneeko uudet vai ei.
Joskus vaan ei saa uusia tai unhottaa tilata uudet pultit niin tulee laitettua vanhoilla... :oops:
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Nee ei pehmosilta tuntunut vaan kireältä kun loppu kiristystä teki... otti kiinni minkä tajus sitte parin viiko pääst :oops:
Bravo t-jet
MS940
Viestit: 5
Liittynyt: 08.03.2013 19:09

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja MS940 »

Nyt punto on hinattu talliin, onneksi matka oli lyhyt.
Vanhasta kannesta nokkien voiteluputkesta puuttui pätkä ja 2 paininkupin vierestä murtunut iso pala pois. 1 nokka pyöreä kulmistaan, jakohihna katkennut ja puhdistunut hampaistaan. Uudet pultit tulee varmuuden vuoksi, hinta 13,80e.

Tuli mieleen kysymyksiä:
Pyöriikö firen kone vapaasti hihnan katketessa? Mikä on kannenpulttien kiristysmomentti? Olisiko jossain kuvaa, josta näkisi kohdistusmerkkien sijainnin?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Listataan tähän joitain Firen kiristysmomentteja Unon (999/1108cc) korjausmanuskasta kun itsekin sellaisia täältä jokin aika sitten etsin:
Kiertokangen laakerit: 41 Nm
Runkolaakerit: 40 Nm + 90 astetta
Vauhtipyörä: 43 Nm
Kannenpultit: 30 Nm + 90 astetta + 90 astetta
Nokka-akselin hihnapyörä: 68 Nm
Nokka-akselin laakerikannet: M8: 19 Nm, M6: 10 Nm
Nokkakotelo: 8 Nm
Moottorin kiinnityspultit: M10: 57 Nm, M8: 25 Nm
Kampiakselin pultti: 79 Nm, M8 ruuvit 25 Nm
Öljypohjan ja kampuran stefojen kansien M6 pultit: 10 Nm

Ilmotelkaa jos noissa oli virheitä.

Kannenpultit pitää aina ennen kannen asennusta koittaa ruuvata pohjaan ja verrata pultinkannan ja lohkopinnan välistä etäisyyttä kannen paksuuteen pulttien kohdalta. Marginaalia on syytä olla mielellään useita millejä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
MS940
Viestit: 5
Liittynyt: 08.03.2013 19:09

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja MS940 »

Kiitoksia näistä hyvistä vastauksista :) Itse remontti tulikin jo tehtyä. Fiiu on palannut elävien kirjoihin ja käynyt jo pari kertaa pihalla. Ihmettelin yhtä yksinäistä M8 ruuvia, joka jäi yli. Sille löytyi tarkoitus, kun vesi alkoi valua kannen takaa :D Tuli korjattua myös vuotanut lasinpesurin säiliö. Joku oli sovittanut uuden pumpun kokonaan ilman tiivistettä.
Muuten ok, mutta jäähdytyksen nestekierrossa on vielä jotain. Puhaltaa kylmää ja toisesta ilmausruuvista ei tapahdu mitään. Se taitaa olla termostaatti jumissa? Pahus, että piti valita kahdesta käytetystä termostaatista juuri sen väärä. Toinen toimii. Kokeilin sitä kuumailmapuhaltimella. Onko nämä muuten normaalisti työläitä ilmattavia?
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Punto 55 -98 sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Itse olen tehnyt näin:
Kone käyntiin -> ikkuna auki, lämmönsäädin maksimiin ja puhallin kakkoselle.
Hetken lämmettyä pitää avata sisälämppärin ilmausruuvi, mutta otan sen aina kokonaan pois nii ainakin huomaa millon alkaa tulvimaan :D.
Tämän jälkeen avatusta ikkunasta käsi tuuletusräppänän eteen tunnustelemaan onnistuiko ilmaus...

edit: ilmausruuvia voi joutuu pitämään auki muutaman minuutin tai kaasuakin voi kokeilla antaa.
Bravo t-jet
Vastaa Viestiin