Mistä männät?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja karkin »

-HH- kirjoitti:Kannattaa myös muistaa se että tuollainen 8500rpm on paljon tuolle vajailla vastapainoilla olevalle kampuralle. Mulle on tullut myös se ajatus kun eräällä on öljypumppurikkoja ollut, ja konetta on vissiin vähän laulatettu, että ettei vaan olisi kampuran värinä joka ne rikkoo... Myös muista piireistä joskus kuului juttua että tuo kampuran päässä olevia pumppuja olisi hajonnut kun kierroslukualuetta olisi nostettu...

Toinen juttu on se että mikä on katiskan käyttötarkoitus - jos voimaa on kunnolla sinne yli 8000rpm niin se on kaikki alhaalta pois. Eikös tää kuitenkin ihan kadulla ajettava harrasteauto ole pääasiassa?

Hyvä aihio sulla kyllä on koska noista vapari-Deltoista on aina saatu isoja tehoja, LVI-kaupasta kun hakee palloventtiilit niin pääsee ainakin alkuun imupuolen kanssa. Ja onhan tuo korimalli vaparina kovempi menemään kuin ahdettu, tosin öljynpinnan pysymisessä taisi olla vaan joskus jotain ongelmia jos oikeen muistan.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Unohtamatta niitä paskoja recaroja ja älyttömiä kulkuhaluja :mrgreen:

Mahdollinen kampuravärinä vois tietysti selittää osaltaan jotain noissa kampurapumpullisissa koneissa,Pystykonepumpullisessahan noita ongelmia ei ole ollutkaan,mut eihän niitä kai kukaan oo koskaan korkeelle kierrättänytkään :roll: :mrgreen:
Öljypumput (oli se sit sisähammaspyörä-,ratas-,gerootoripumppu) on yleensä suunniteltu toimimaan tietyllä kierroslukualueella ja useimmiten jo vakiokierroksilla aletaan mennä yli pumppujen maksimi kierrosalueen,mikä taas johtaa kavitaatioon tai ylipaineen aiheuttamaan pumpun räjähdykseen riittämättömän ylipaineventtiilin takia.Näitähän on tapahtunut myös eräällä A-alkuisella merkillä jossa käytetään kampurapumppua,ja ei, se ei ole Italialainen :mrgreen:

Eräällä ei ehkä tule enää olemaan ongelmia ainakaan öljypumpun takia :roll:
Asiasta mitään tietämättä arvailee hän :mrgreen:
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Entäs 1.6 kampurapumppu. Onko tietoa mitenkä monia hajonnut?
Minä en oikein lämpiä tuolle kampuravärinälle...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
ENRICO
Viestit: 18
Liittynyt: 27.07.2013 17:29

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja ENRICO »

Lähes 27 vuotta on oltu tekemisissä Fiat Lancia kampura! öljy pumppujen kanssa
on joissakin moottoreissa ollut erit, pahat kampura värinät mut pumppuja ei ole
yhtään kpl hajonnut. Laatu tavaraa Fiat toimittaa / toimitti.
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Wesulius kirjoitti:Toiset koneet on tehty jenkaamaan , fiuden TC ei..¨
vvieri kirjoitti:Supistaisin tuota jenkaamiskommenttia kyllä koskemaan vain näitä 2L TC-koneita, joissa on tolkuttoman pitkä isku. Kyllä noita pienempiä versioita kärsii kierrättää. :mrgreen:
Joo kyllä Youtuubista ainakin löytyy Gulli Motorin tekemä 250 heppanen 1.8 joka kiertää kymppitonnin.

Edit: Niinjoo ja löytyyhän sieltä saman firman tekemänä myös 270 heppainen 2.0 16V @ 9200 rpm.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
ArtsiE
Viestit: 89
Liittynyt: 18.02.2010 20:22
Paikkakunta: Eura

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja ArtsiE »

Tuntuu olevan aika iso merkitys tolla kankikulmalla, kun kierrättämään ruvetaan, 2l tc:kin virkeää kummasti kun kulmaa hieman loiventaa.. ja tehontuotto keskialueella ja ylhäällä paranee.
lancia delta integrale 16v(harrasteauto)
lancia delta integrale 8v(tiensä päässä..)
fiat 131 supermirafiori 2l TIC (käyttöauto)
ex fiat punto gt
skyline r32 gt-r (käyttis kesällä)
ex turbo ritmo 130tc
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Rataspumppu kyllä rakenteensa puolesta imee aika hyvin. Tosin jos kokoajan kovia kierroksia käytetään, niin kavitaatio voinee sen kehän napauttaa poikki. Isompi imurööri, kanavan "porttaus" ja öljytilavuuden lisäys voisi auttaa. Myös jos öljy saa ilmaa, niin kuplat voi rapsua aika hyvin pumpussa. Ei noihin saa millään riittävää erottumisaikaa ilmalle. Vähän kelluvampi kiinnitys kampuraan eliminoisi kampuran mahdollisen liikkeen vaikutusta :roll: Onkos pienemmässä vinokoneessa sama pumpun kierrostilavuus, kun eikös pystyissä ollut pienemmässä pienempi? Suhteessa kun pumput on isot, niin tuo tekee ongelmaa kierroksilla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja JPK »

Onko kellään ollut projekteissaan tuollaisia 16V Integralen Wisecoja (KE219M84)? Tuli sellainen satsi hommattua ja ihmetyttää suuresti nuo venttiilinkolot. Ne
on todella vaatimattomat, lähinnä vastaavat kuin vakiomännissä. Tönärillä mittailtuna esim. imupuolella n. 2mm syvät kun vanhoissa Wössnereissä oli n.8mm ja CPS:kin
kuvan perusteella samaa luokkaa. :shock: Onkohan tehtaalla saattanut käydä joku kömmähdys vai löytyykö tuolle mitään järkiselitystä.
Vastaa Viestiin