Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Electronic-Fuchsilta hommasin paketin, jossa tuli mukana KKL-, ELM327- ja adapteripiuhat.
Ohjelma toimii näppärästi ainakin KKL-piuhan avulla, pääsin luvattuihin toimintoihin Thesiksessä käsiksi.

ELM-piuhan kanssa taas tuli ongelmia. Ohjeistusten mukaiset ajurit ja asetukset on asennettu läppäriin, mutta joka kerta, kun piuhan löi autoon kiinni, alkoi tapahtua: kaikki jarrujärjestelmiin ja vaihdelaatikkoon kuuluvat varoitusvalot syttyivät, sireenit huusivat ja moottorin lämpötilamittari meni nollille. Silti pääsin järjestelmiin käsiksi ja pystyin lukemaan dataa ja käynnistelemään auton toimintoja. Nuo vikavalot ja hälytykset vaan olivat päällä koko ajan, kun kaapeli oli kiinni.

Tulikin sitten mieleen: pitäisikö rassia rytkyttää tyhjäkäynnillä, jotta virransyöttö olisi tehokkaampaa? Muistan vaan pakkasten ajoilta, että juuri kyseiset hälyt tulivat päälle akkujännitteen laskiessa.
ELM on tuo valmiiksi modattu palikka (ainakin tarrojen perusteella), eli siinä ei pitäisi olla tarvetta modifikaatioille.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse olen yleensä ottanut ensin yhteyden virrat päällä katsoakseni jutteleeko ohjelma auton kanssa. Sitten käynnistänyt auton ja ottanut uudestaan yhteyden boksiin/bokseihin. Yleensä nuo tiedot mitä on ihmetelty ovat vaatineet ajamista tai vähintään moottorin käynnissä olemisen.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
A Bart
Viestit: 905
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Examinerin joissain ohjeissa mainitaan että auto kytketään tehokkaaseen laturiin siksi aikaa kun räplätään noita tietoja.
Akkujännite jos laskee liikaa, yhteys menee poikki.
Ja niinhän tuo tekeekin jos ei ole sähvöä tarpeeksi.
Aplaja
Viestit: 28
Liittynyt: 03.09.2014 16:09

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Aplaja »

Miten saan yhteyden Multiecuscanilla Fiat Punto 60 1.2 -03 ohjaustehostimeen. Käytössä on ohjelman kokoversio, sekä KKL, adapterit ja ELM-327 bluetoothilla. KKL+vihreä adapteri niin suostuu yhdistämään vaan moottoriin, samoin kuin muillakin adaptereilla. Millä yhdistelmällä pääsen käsiksi ohjaustehostimeen?
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja noose01 »

MES:n supported vehicles sivun mukaan ELM tai OBDKEY ovat ne millä pääsee. KKL + adapteri ei siis toimi ohjaustehostimen kanssa.
Aplaja
Viestit: 28
Liittynyt: 03.09.2014 16:09

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Aplaja »

Ei pysty lukemaan ELM 327 V1.5 kaapelillakaan. Valittaa, että ELM 327->ECU Connection failed!. Ajurit ovat Prolific:n 3.3.2.102 [24.9.2008]. Kun scannaan MES:llä niin pystyy yhdistämään taas vain moottoriin. Kun testaa tuota kaapelia asetusten interfaces kohdasta niin sanoo: This interface is compatible with ELM 327 1.4! Should connect properly with all CAN modules.

Missäköhän olisi vika?

Ei tänne kuulu, mutta pystyykö auton muutoskatsastamaan ohjaustehostamattomaksi autoksi? Onko ohjauksen välityksissä jotakin eroa ohjaustehostamattomaan autoon nähden?
Avatar
mikah
Viestit: 1074
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja mikah »

Aplaja kirjoitti: Ei tänne kuulu, mutta pystyykö auton muutoskatsastamaan ohjaustehostamattomaksi autoksi? Onko ohjauksen välityksissä jotakin eroa ohjaustehostamattomaan autoon nähden?
Kai se katsastus voi onnistua, mutta aika homma on muuttaa se. Kojelaudan sisällä oleva palkki on erilainen ja välityskin on eri, eli tehostetussa luonnollisesti nopeampi. Myös pyöränkulmissa en eroa, eli iskareiden yläpäät on toisin päin. Caster kulma on siis eri.
ollikuhta
Viestit: 67
Liittynyt: 14.07.2011 15:37
Paikkakunta: loppi

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Aplaja kirjoitti:Ei pysty lukemaan ELM 327 V1.5 kaapelillakaan. Valittaa, että ELM 327->ECU Connection failed!. Ajurit ovat Prolific:n 3.3.2.102 [24.9.2008]. Kun scannaan MES:llä niin pystyy yhdistämään taas vain moottoriin. Kun testaa tuota kaapelia asetusten interfaces kohdasta niin sanoo: This interface is compatible with ELM 327 1.4! Should connect properly with all CAN modules.

Missäköhän olisi vika?

Ei tänne kuulu, mutta pystyykö auton muutoskatsastamaan ohjaustehostamattomaksi autoksi? Onko ohjauksen välityksissä jotakin eroa ohjaustehostamattomaan autoon nähden?
Tismalleen samaa asiaa/ongelmaa olisi mullakin. :(
Aplaja
Viestit: 28
Liittynyt: 03.09.2014 16:09

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Aplaja »

Tällä rupeaa pelaamaan, eli poistaa tuon yhden vastuksen tuosta ELM-327 kaapelista. Selaamalla foorumia löydät omaan kaapeliin ohjeet.

http://forum.multiecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1493" onclick="window.open(this.href);return false;
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Minulla on myöskin nuo molemmat kaapelit. Viime syksyllä kalibroin tehostimen samanlaisesta Puntosta, kun vänkäsi pahasti oikealle. Mitään muutoksia en ole kaapeleihin tehnyt, mutta homma onnistui hyvin. Pahus, kun en muista kumpaa kaapelia käytin. Voin tarkistaa, jos et vielä saanut pelaamaan. Mes versio on kohtuullisen vanha.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Asentelin ohjelmat uusiksi, kun läppäriin tuli Win 10. Kaikki pelaa edelleen mainiosti KKL-kaapelin kanssa, mutta ELM kiukkuaa.
Itse asiassa jarrujärjestelmän vikavalot tulevat tauluun silloinkin, kun pelkän piuhan kiinnittää autoon, ja toinen pää EI ole kiinni tietokoneessa. Tässähän uskaltaisi pian epäillä, että E-Fuchsin myymä piuha on viallinen tai modaamaton.
Onko PK-seudulla ketään, jolla on varmasti toimiva ELM327-piuha? Tekisi mieli vain testata hätäisesti. Meikäläisen versio on siis tämä:
Kuva
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mistä löytyisi USB-ajuri ELM327 V1.4? Käytössä WIN10 64bit.
Vai pitääkö alkaa elvyttämään vanhaa koneraatoa?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Multiecuscan: käyttö ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja pentozal »

https://elm-327.eu/cd/" onclick="window.open(this.href);return false;

Otinkohan itse tuolta..
Vastaa Viestiin