On P1173 aina vieraanamme

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lybra (2.0 20V Motronic ME3.1 EOBD) on ottanut tavaksi sytyttää moottorivalon aika ajoin, mutta aina tyhjäkäynnillä. Useinmiten löytyy koodi P1173 (Mixture 1 strength additive, eli seoskorjauksessa mennään säätöikkunan ulkopuolelle), silloin tällöin myös lisäksi P0130 (Lambda 1 signal above catalyzer), eli kakkoslambdan signaali odotettua oudompi (johdot on rispaantuneet ja korjailtu teipillä, voi johtua siitäkin.)

P1173 tulee ainoastaan tyhjäkäynnillä ja täydessä moottorin käyntilämpötilassa. Lisäoireena on 1-1.5l/100km normaalia suurempi kulutus, joka laskee kutakuinkin normaalille tasolleen, kunhan autolla on ajettu tarpeeksi pitkään, esim. n. 30-40km maantieajoa. Viimeksi valo syttyi, kun oli ajettu toistakymmentä kilometriä moottoritiellä, ja pysähdyttiin sitten tyhjäkäynnille lisäämään pesunestettä. Näyttäisi siis siltä, että seosta korjataan tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla rikkaammaksi, mutta pidemmässä ajossa päästäisiin lähemmäs normaaleja lukemia, mutta jos tällöin mennään äkkiä tyhjäkäynnille, joudutaan seosta korjaamaan niin nopeasti, ettei säätöikkuna riitä, ja vikavalo sytytetään. Tätähän ei tapahdu tietenkään aina - varsinkaan, jos ajetaan vain kaupunkiajoa - mikä ei juuri helpota vian hakua.

Tähän mennessä tehty:
- Etsitty imuvuotoja ilmamassamittarin ja kaasuläpän väliltä, tuloksetta. Vähänkin epäilyttävät liitokset tehty uusiksi.
- ECU:n liittimet tarkistettu. Toinen uiskenteli öljymäisessä tökötissä (ulkopuolelta kuiva), jota siivottu pois.
- Akku uusittu (muusta syystä, mutta kuitenkin.)
- Jonkun aikaa seurattu Multiecuscanilla lämpöantureiden toimintaa, ja ihan järkevän oloista signaalia ja lukemaa antaneet.
- Vaihdettu lambda, Boschin mallikohtainen.

Pitäisi varmaan alkaa logittamaan arvoja pidemmältä ajalta. Valitettavasti MES ei loggaa vikavaloa, eli pitäisi huomata, milloin se on syttynyt ja katsoa mitkä on arvot olleet sillä hetkellä. Läppäriä tuskin alan koko ajan mukana rahtaamaan, joten pitäisi iPadille löytää joku sopiva softa. Mulle nyt ei tule mieleen, kuin kaksi mahdollista vikakohdetta:
- Ilmamassamittari (uusi maksaa muistaakseni jossain parin sadan tuntumaan, ei siis arvaamalla viitsisi vaihtaa)
- Ilmavuoto imutorvien kumeissa (periaatteessa helppo todeta, mutta tässä mallissa ne on suunnilleen kaiken mahdollisen takana ja alla piilossa.)

Ehdotuksia, kuinka edetä vian haussa? Mitä arvoja kannattaisi logeista seurata, jos sitä tietä menee?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Nuo imutorvien kumit taitaa omata murtumistaipumusta näissä, joten ne varmaan kannattaisi katsoa ja korvata silikoonilla samalla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja VTO »

Imutorvien kumien ja imusarjan tiivisteen testaus esim jarruputsilla, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi vuotaa kylmänä pahemmin.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kappan kokemusten perusteella sanoisin että lämpöanturi vaihtoon.
Mielellään molemmat.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aloitin vaihtamalla vajaat 42tkm ajetut tulpat. Ilmoitettu 40tkm vaihtoväli on ihan perusteltu noille 2-kärkitulpille, olihan nuo jo kulahtaneet. Varsinaisesti vika (oletan, että se oli nyt sitten tässä) löytyi lopulta ihan old school-menetelmällä, eli ylimääräinen suhina johdatti katkenneen alipaineletkun jäljille. Ilmankos tuo onkin tuntunut vähän hengettömältä yläkierroksilla, kun VIS:n alipainekello on ollut käyttövoimaa vailla.

Opittua: Mukautuva moottorinohjaus selviää aika pitkälle ja nopeasti imuvuodoista. Vanhan liiton kaasari- ja ruiskukoneet tanssi ripaskaa, jos alipaineletkua aukoi ja sulki koneen käydessä, tämä vaihtelee kierroksia vain hieman. Kokeeksi jarrunpuhdistusaineen suihkautus letkun päähän ei vaikuttanut senkään vertaa. Voi olla haastavaa etsiä pieniä imuvuotoja. Imusarjan kumien vaihtoa tuli pelättyä kuvien perusteella turhankin paljon, aika hyvin ne on siinä esillä, kun suojamuovin purkaa pois. Eipä noissa mitään vikaa näkynyt tai tuntunut.

Lambda tuli siis vaihdettua vähän turhaan, mutta eiköhän sille entisellekin ole vielä käyttöä, kun tuskin tuolla melkein neljännesmiljoonan ajetulla kakkoslambdalla enää samaa määrää on kilometrejä edessä. Eipä se tuolla varastossakaan happane.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Taas alkoi tätä pukkaamaan satunnaisesti tyhjäkäynnillä. Tällä kertaa VISin puoli lienee ok, kun yön yli seisonnan jälkeen letkua irrottaessa kuului vielä sihahdus. Nyt vuoto lienee jossain hieman haastavammassa paikassa.

20 vuoden ikä näyttää olevan merkkipaalu Lybran sähköille. Ensin piti irrottaa ja kiinnittää mittariston liittimet, että helikopterivalon virhe hävisi, sitten alkoi jäähdytysnesteen pinta-anturi hälyttämään turhista (liittimeen pääsee käsiksi vain irrottamalla oikea eturengas ja sisälokasuoja) ja nyt tämä. Jos nyt sitten on kyse sähköisestä viasta. Tähän asti onkin ollut sähköjen kanssa varsin vaivatonta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Mulla antoi vastaavaa koodia kun uusi 1. lambda anturi olikin rikkonainen, eikä antanut lainkaan jännitettä. Sehän voisi olla myös sen johtosarjassa.

Vuotoa pakosarjan tiivisteestä voi tuon ikäisessä jo epäillä. Imuilman lämpötila-anturi. Polttoaineen paineensäätö. Evap. Moottorin kuluneisuus.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kesäkuun alkupuolella katsastuksessa päästöt oli CO 0%, HC 8ppm ja lambda 1.02. Niin paljoa ei ole ajettu, että epäilisin moottorin noista ajoista kovin pahasti kuluneen, eikä näillä kilometreillä nämä muutenkaan saisi kuluneita olla, ei nämä mitään voortteja ole.

Oireiden perustella voisin melkeinpä lyödä vetoa pienestä ilmavuodosta imu- tai pakopuolella. Kiukuttelu alkoi sen jälkeen, kun oli kovimpien helteiden aikaan heitetty 800km lenkki, eli joku tiiviste, ehkäpä kuminen, lienee päättänyt eläköityä. Pakosarja oli irti muutamia vuosia sitten, mutta eihän se mahdotonta ole, että senkin tiivisteissä olisi vuotoa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja mauricio »

1,02 on jo laiha seos hyväksyttävissä rajoissa ja vielä kuumalla moottorilla. Hyvin epämääräinen on tuo pakosarja vuoto jos on, itselläni ei päästöissä mitään; siis lambda 1.00xxx mutta puski kylmänä pakokaasua vähän moottoritilaan ja osaa sekin sotkea ecun seossäätöjä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: On P1173 aina vieraanamme

Viesti Kirjoittaja Luigi »

A Bart kirjoitti: 16.02.2015 14:47 Kappan kokemusten perusteella sanoisin että lämpöanturi vaihtoon.
Mielellään molemmat.
Helteiden loppumisen myötä loppui myös P1173:t, ainakin toistaiseksi. Katsotaan, olisiko näillekin tehtävä "liitin irti, liitin kiinni"-huolto, vai pitäisikö ihan vaihtaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin