FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:
wellu kirjoitti: En ymmärrä mikä vika siinä kuparitahnassa porukan mielestä on. Ok, tekee kemiallisen parin, mutta vaimon auton lukkopellissä kuus vuotta ollut paljaalle hiotussa maapisteessä suojana, eikä oleennyt miksikään. Ja saa suolaa yms paskaa ihan s*****asti.
Toki alumiinitahna samanveroista, mutta silläkin on sen kemiallisen parin vaara. Tosin alumiini taitaa olla rautaa epäjalompi. Vai onko? Ei muista...
Kupari menee kokkareiseksi ja tappi jumittuu ihan varmasti. Lisäksi se turvottaa kumin, joka on joissain liukutapeissa ja taas on tappi jumissa. Olin joskus 6-7 v sitten asentajana ja niitä kuparitahnalla "herkistettyjä" jarruja tuli putsattua muutama. Mun kokemuksella en laita kuparitahnaa yhtään mihinkään.
Paljaalle pellille olen suhhautanna sinkkimaalia suojaksi.
Joo tapin väliin tai mihinkään kumiseen se ei kuulu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kuparirasvalla herkisteltyjä jarruja on tullut korjailtua. Viimeksi meni kaikki männät uusiksi, kun jumimisen lisäksi oli huolella ruostuneet. Suojakumet oli ehjät. Jarruissa ei kuparirasvalle ole oikein muuta perusteltua paikkaa, kuin palojen tausta, ja sinnekin on kitinän valmennukseen paremmat keinot olemassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Liukutapeilla varustettuihin ei ole itsekään (sitten 90-luvun) tullut kuparia käytettyä.

Kiitoksia vielä kaikille.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Monzan_kreivi
Viestit: 7
Liittynyt: 12.04.2013 21:46

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Monzan_kreivi »

Hyvää iltaa,
tuli ostettua 1.1.i Unoon "uusi" mittaristo, jossa on mukana myös tuo check control-paneeli. Onko käsitystä saako sitä miten helposti viritettyä toimintaan? Eperiä selailin ja ilmeisesti check control jos on ollut, niin on ollut ainakin eri tuotekoodilla johtosarjaa ja myös sulakerasian koodi on eri.
Fiat Uno 1.1 ie S
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuossa erään kanssaharrastajan ongelmia mk2 Fiat Tipon (eli "facelift" 1994) kanssa tullut seurailtua eivätkä ota loppuakseen.

Olkavarsi, montako erilaista noita on Tipo/Tempra alustoissa?

2l on ainakin erilainen ja laakeri leveämpi, sekä jarrun asemoinnissa jotain eroa. Tipo/Tempra 1.6 i.e. eikös näissä pitäs kaikissa olla samanlainen?

Ongelma on nyt, että on 1.6:n olkavarret ja niihin hlkaisijltaan 5mm liian isot laakerit, jotka on Tipo 1.6 i.e. varaosana ostettu...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Laakereita saa tosin useammanlaisilla mitoilla että ei ongelmaa. 2 litraisessa muistaakseni piti olla laakerin halkaisija isompi vs 1.6.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Laakereita saa tosin useammanlaisilla mitoilla että ei ongelmaa. 2 litraisessa muistaakseni piti olla laakerin halkaisija isompi vs 1.6.
2l TC temprasta otettuun napaan menee samalla halkaisijalla oleva laakeri kuin tähän tarinan tipoon, mutta on 3-5mm syvempi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ilmeisesti molemmat ilman abs. Vai miten näihin edes oli abs tarjolla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Veepee
Viestit: 3
Liittynyt: 20.07.2020 22:40

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Veepee »

Ducatosta (-99, moottori 2,5D alkuperäinen 1,9TD) hävisi virrat yllättäen. Löysin täydellisesti sulaneen 30A sulakkeen konetilan oikealta puolelta releen kyljestä. Laitoin uuden sulakkeenkannan ja sulakkeen, mutta virrat eivät palanneet. Mittailinpa tuossa aikani eikä millään meinannut vikaa löytyä. Lopulta huomasin, että plus-navasta lähtevä kaapeli meneekin mustan mötikän kautta, jossa lukee fuse. En huomannut tätä edes sulakkeeksi. Tämän takaa mihinkään kaapeliin ei enää jännitettä tule. Pystyyköhän tuota vaihtamaan itse? Onko tuo jonkinsortin pääsulake kun ei korjausoppaassa eikä missään ole siitä mitään mainintaa.

Virta ei siis todellakaan kulje mihinkään. Edes kello ei toimi. Akun testasin ihan ensimmäisenä ja akku on kunnossa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Veepee kirjoitti:Ducatosta (-99, moottori 2,5D alkuperäinen 1,9TD) hävisi virrat yllättäen. Löysin täydellisesti sulaneen 30A sulakkeen konetilan oikealta puolelta releen kyljestä. Laitoin uuden sulakkeenkannan ja sulakkeen, mutta virrat eivät palanneet. Mittailinpa tuossa aikani eikä millään meinannut vikaa löytyä. Lopulta huomasin, että plus-navasta lähtevä kaapeli meneekin mustan mötikän kautta, jossa lukee fuse. En huomannut tätä edes sulakkeeksi. Tämän takaa mihinkään kaapeliin ei enää jännitettä tule. Pystyyköhän tuota vaihtamaan itse? Onko tuo jonkinsortin pääsulake kun ei korjausoppaassa eikä missään ole siitä mitään mainintaa.

Virta ei siis todellakaan kulje mihinkään. Edes kello ei toimi. Akun testasin ihan ensimmäisenä ja akku on kunnossa.
Onko se musta mötikkä mitenkään avattavissa?
Joskus nähnyt sellaisia, joiden sisällä on ollut todella järeä putki- tai lattasulake.

Jos ja kun vika selviää, niin kannattaa selvittää onko kaikki sähköjärjestelmässä kunnossa. Että onko jo vaihtamasi sulake pesineen sulanut vanhuuttaan huonon kontaktin vuoksi vai että onko jossain vikaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Veepee
Viestit: 3
Liittynyt: 20.07.2020 22:40

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Veepee »

Äkkiä en nähnyt mitenkä avautuisi. Ihmettelin myös sitä kun edes kytkentäkaavioista en löytänyt ko sulaketta. Sellainen se kuitenkin lienee koska kyljessä teksti "fuse". Olisin laittanut kuvan, mutten äkkiseltään saanut liitettyä.
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Carlo Germanicus, syyskuussa '93 tehty Croma 2,5 TD'ni siis, ahdistaa kunnolla:
Vetoniveltä kaivataan, oen numeron osa ei sovi.

On liian ohut boorin päästäm noin 27 kun 30 milliä tarvittaisiin.

Ajattelin, että eperin mukaan tarvittavan 82466864n sijaan sinne menisi 94S moottorikoodin (mulla siis 94Y) mukainen 7688157. Moinenkin löytyi, mutta sama homma. Itse asiassa nuo näyttävät samoilta.

V6 bensa ja turbopatojen nivelet netistä katsellen näyttävät samanlaisilta kuin jo sovitetut :(

Mikäs nyt eteen? Mistä kannattaisi jatkaa? '30 millinen 82466864 ' siis tarvittaisiin. Ykköskoppaisen Ducaton niveltä katsoin, mutta se on ihan eri näköinen.

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Miten Ducato -07:n vänkärin peilin varret purkautuu? Ongelmana se että oven kiinnipaiskauksessa peilin varret kääntyvät sisäänpäin. Tarttis hieman kiristää.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tazio kirjoitti:Carlo Germanicus, syyskuussa '93 tehty Croma 2,5 TD'ni siis, ahdistaa kunnolla:
Vetoniveltä kaivataan, oen numeron osa ei sovi.

On liian ohut boorin päästäm noin 27 kun 30 milliä tarvittaisiin.

Ajattelin, että eperin mukaan tarvittavan 82466864n sijaan sinne menisi 94S moottorikoodin (mulla siis 94Y) mukainen 7688157. Moinenkin löytyi, mutta sama homma. Itse asiassa nuo näyttävät samoilta.

V6 bensa ja turbopatojen nivelet netistä katsellen näyttävät samanlaisilta kuin jo sovitetut :(

Mikäs nyt eteen? Mistä kannattaisi jatkaa? '30 millinen 82466864 ' siis tarvittaisiin. Ykköskoppaisen Ducaton niveltä katsoin, mutta se on ihan eri näköinen.

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla
Noissa ilmoitetaan rihlamäärä eikä halkaisijaa. Sen mukaan voisi päästä haarukoimaan mikä sopii. Varmaan sisemmästä boorista kyse?
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Laskin rihlat. Pitäisi ulompia ilmeisesti olla 27, on 25.
Löysin samalla osanumerolla myös 27 rihlaisen, tai ainakin niin autodoc.ge kertoi nettisivuillaan. Laitoin tilaukseen

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla
Vastaa Viestiin