FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Perinteinen vanhan liiton kikkahan on jos torvi itsessään on toimimaton viskata torvea lattiaan sen mitä kädestä lähtee ja kas kun sille antaa virtaa se toimiikin. Noh tässäkohden tuo tietenki kannattanee vaihtaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 24.10.2020 22:32
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Epätasainen käynti
Fiat Grande Punto 2008
Viimevuonna vaihdettu puola, tänävuonna tulpanjohdot.
Eli moottori lähtee kiltisti käyntiin, mutta vienoa bensan hajua olen ollut huomaavinani käynnistettäessä. Kierrokset pyörii heti 1200 paikkeilla (oletan että saisi olla vähemmän) ja viisari kevyesti seilaa lukemassa (ei paljoa heiluntaa). Valoissa kun seisoskelee ja auto on tyhjäkäynnillä niin se välillä nytkähtelee. Vikavalot eivät ole toistaiseksi vilkkuneet. Mikä tätä fiaskoa vaivaa?
Fiat Grande Punto 2008
Viimevuonna vaihdettu puola, tänävuonna tulpanjohdot.
Eli moottori lähtee kiltisti käyntiin, mutta vienoa bensan hajua olen ollut huomaavinani käynnistettäessä. Kierrokset pyörii heti 1200 paikkeilla (oletan että saisi olla vähemmän) ja viisari kevyesti seilaa lukemassa (ei paljoa heiluntaa). Valoissa kun seisoskelee ja auto on tyhjäkäynnillä niin se välillä nytkähtelee. Vikavalot eivät ole toistaiseksi vilkkuneet. Mikä tätä fiaskoa vaivaa?
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Käynnistyksen jälkeen moottorin kuuluukin käydä hetken aikaa korotettua tyhjäkäyntiä. Lämmittää katalysaattorin näin. Pakkasilla saattaa sitten käydä pidempäänkin hieman korotettua käyntiä, koska kone on kylmä. Bensan käry kylmänä hetken aikaa on myös melko normaali ilmiö (lämmittää sitä katalysaattoria ja haisee sen hetken kunnes katalysaattori on toimintalämpöinen).GrandeFiasco kirjoitti:Epätasainen käynti
Fiat Grande Punto 2008
Viimevuonna vaihdettu puola, tänävuonna tulpanjohdot.
Eli moottori lähtee kiltisti käyntiin, mutta vienoa bensan hajua olen ollut huomaavinani käynnistettäessä. Kierrokset pyörii heti 1200 paikkeilla (oletan että saisi olla vähemmän) ja viisari kevyesti seilaa lukemassa (ei paljoa heiluntaa). Valoissa kun seisoskelee ja auto on tyhjäkäynnillä niin se välillä nytkähtelee. Vikavalot eivät ole toistaiseksi vilkkuneet. Mikä tätä fiaskoa vaivaa?
Lämpimänä tyhjäkäynnin kuuluisi olla siellä alle 1000rpm (olikohan noin 750rpm). Ovatko käynnissä olevat nypäykset sellaisia teräviä, vähän kuin kone "potkaisisi vastaan"?
Sytytyspuolen ongelmat tuollaisia yleensä aiheuttaa. En nyt muista onko Grande Puntossa kaksi puolaa (kuten edeltävässä puntossa) vai joka sylinterille oma puola (kuten vaikkapa Stilossa jne). Joskus on tullut vastaan lämmöstä murentuneita puolanjohtoja (kuten omassa Stilossa oli), joskus viallisia puolia (aika harvoin).
Tosin, pielessä oleva jakokin voi tuollaista aiheuttaa, mutta yleensä aiheuttaa sitten jotain muutakin. 8-venttiilisen FIRE moottorin tapauksessa yleensä tehottomuutta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Motonetista 35€ obd pulikka ja play kaupasta androidiin ilmainen softa ja eikun lukemaan vikakoodit. Tai mikätahansa muu laite millä saa vikakoodit näkyviin, luulisi löytyvän nykyään jokatoiselta naapuriltakin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 24.10.2020 22:32
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
OBD lukija ei ole näyttänyt stytyspuolen virheitä senjälkeen kun vaihdoin tulpanjohdot itse. Kävin silloin nollaamassa sylintereissä 1 ja 3 olevat "virheet" ja yleisen ruiskutushäiriö merkinnän. Niistä olen senverran selvittänyt että puola ongelmaa on todella ollut ja se on korjattu vaihtamalla puola 2019 kesällä ja nyt syksyllä 2020 johdot. Voiko se värkki hajota vuodessa uudestaan? Oireet ovat ainakin samankaltaisia. Olisi varmaan kannattanut vaihtaa heti puola ja johdot 2019. Rikkooko huonot johdot puolan?wellu kirjoitti:Käynnistyksen jälkeen moottorin kuuluukin käydä hetken aikaa korotettua tyhjäkäyntiä. Lämmittää katalysaattorin näin. Pakkasilla saattaa sitten käydä pidempäänkin hieman korotettua käyntiä, koska kone on kylmä. Bensan käry kylmänä hetken aikaa on myös melko normaali ilmiö (lämmittää sitä katalysaattoria ja haisee sen hetken kunnes katalysaattori on toimintalämpöinen). Lohkolämmitin ei taida paljoa näissä asioissa auttaa?GrandeFiasco kirjoitti:Epätasainen käynti
Fiat Grande Punto 2008
Viimevuonna vaihdettu puola, tänävuonna tulpanjohdot.
Eli moottori lähtee kiltisti käyntiin, mutta vienoa bensan hajua olen ollut huomaavinani käynnistettäessä. Kierrokset pyörii heti 1200 paikkeilla (oletan että saisi olla vähemmän) ja viisari kevyesti seilaa lukemassa (ei paljoa heiluntaa). Valoissa kun seisoskelee ja auto on tyhjäkäynnillä niin se välillä nytkähtelee. Vikavalot eivät ole toistaiseksi vilkkuneet. Mikä tätä fiaskoa vaivaa?
Lämpimänä tyhjäkäynnin kuuluisi olla siellä alle 1000rpm (olikohan noin 750rpm). Ovatko käynnissä olevat nypäykset sellaisia teräviä, vähän kuin kone "potkaisisi vastaan"? Juu ikäänkuin rytmihäiriö hetkellisesti. Potku tai tärähdys lienee hyvä termi.
Sytytyspuolen ongelmat tuollaisia yleensä aiheuttaa. En nyt muista onko Grande Puntossa kaksi puolaa (kuten edeltävässä puntossa) vai joka sylinterille oma puola (kuten vaikkapa Stilossa jne). Joskus on tullut vastaan lämmöstä murentuneita puolanjohtoja (kuten omassa Stilossa oli), joskus viallisia puolia (aika harvoin). Kaksi puolaa taitaa olla tuonne epoksiin haudattuna, eli koko pötikkä pitänee vaihtaa jos sellaista harkitsee. Viimevuonna uusi puola laitettu niin vaikee uskoa että olis jo sökönä. Mitään ylikuumenemisongelmia ei ole kyllä vastaan tullut. Puola ja sen johtojen vaihtaminen on osoittautunut hyväksi kikaksi. Ehkä pitänee viellä tarkistella noita tulpanjohtojen kiinnityksiä, jos ne olisikin vaan hutiloiden laitettu (tein itse ja säästin).
Tosin, pielessä oleva jakokin voi tuollaista aiheuttaa, mutta yleensä aiheuttaa sitten jotain muutakin. 8-venttiilisen FIRE moottorin tapauksessa yleensä tehottomuutta.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Minkälainen puola/puolat autossasi on? Onko semmoinen "yksi iso pötikkä sylinterikannen päässä josta lähtee neljälle tulpalle piuha", vai joka pytyn päällä oma puolansa?
Puola voi hajota nopeastikkin, etenkin tarvikepuolien kanssa on tullut moisia vastaan. Yleensä itse puola ei sinänsä ole ollut hajalla, vaan puolan muovinen/bakeliittinen runko-osa on ollut jostain halki ja tätä halkeamaa myöten tapahtunut sitten ajoittain läpilyönti. <--- Tämä siis ihan yleisesti autojen sytytyspuolien kanssa, Grande Punton kanssa ei ole tullut puolaongelmia vielä itselle vastaan.
Ilmeneekö tuo häiriö pelkästään satunnaisesti tyhjäkäynnillä? Oletko ajossa huomannut oireilua? Perinteinen "ajotilanteen testi" mitä itse teen jos haen käyntihäiriötä, on "kaasu pohjassa rajoittimelle", sitten "kaasu pohjassa isolla vaihteella" eli kierrokset luokkaa 1200-2000rpm ja "kevyellä kaasulla väännätys" eli jotakuinkin 1500-2000rpm ja max. 1/4 kaasulla. Yleensä seoksen/sytytyksen aiheuttamat ongelmat ilmenevät jollakin noista, mutta ihan aina ne eivät tunnu autossa vaan täytyy tuijottaa läppärin näyttöä.
Mutta jos oire tulee pelkästään tyhjäkäynnillä, niin tuli mieleeni eräs aika yleinen "nykyautojen" oireiden aiheuttaja: kaasuläppä. Sitä kannattaa kurkata, onko kuinka likainen. Kevyt lika läpän pinnassa ei meinaa mitään, mutta jos pikeentynyttä pölyä/öljysumua on läpän pinnassa ja ympärillä reippaasti, voi sekin aiheuttaa nimenomaan tyhjäkäynnille oireiluja.
Taas yksi vanhempi, eli mk2 punto kävi tyhjäkäyntiä satunnaisen nykien eikä ongelmat loppuneet vaikka puolat, johdot ja tulpat olivat uudet. Kaasuläppä oli likainen, sen putsaamisella oireilu loppui.
Minkä merkkiset tulpat vaihdoit? Boscheja on tullut paljon vastaan, jotka ovat nykineet ja nyhtäneet jo uutena.
Ja ei, lohkolämmitin ei auta tuohon kylmästartin kierrosten nousuun. Sillä lämmitetään katalysaattori ja auto saattaa sen tehdä ihan kesäkeleilläkin vaikkei olisi kauaakaan seisonut paikoillaan.
Puola voi hajota nopeastikkin, etenkin tarvikepuolien kanssa on tullut moisia vastaan. Yleensä itse puola ei sinänsä ole ollut hajalla, vaan puolan muovinen/bakeliittinen runko-osa on ollut jostain halki ja tätä halkeamaa myöten tapahtunut sitten ajoittain läpilyönti. <--- Tämä siis ihan yleisesti autojen sytytyspuolien kanssa, Grande Punton kanssa ei ole tullut puolaongelmia vielä itselle vastaan.
Ilmeneekö tuo häiriö pelkästään satunnaisesti tyhjäkäynnillä? Oletko ajossa huomannut oireilua? Perinteinen "ajotilanteen testi" mitä itse teen jos haen käyntihäiriötä, on "kaasu pohjassa rajoittimelle", sitten "kaasu pohjassa isolla vaihteella" eli kierrokset luokkaa 1200-2000rpm ja "kevyellä kaasulla väännätys" eli jotakuinkin 1500-2000rpm ja max. 1/4 kaasulla. Yleensä seoksen/sytytyksen aiheuttamat ongelmat ilmenevät jollakin noista, mutta ihan aina ne eivät tunnu autossa vaan täytyy tuijottaa läppärin näyttöä.
Mutta jos oire tulee pelkästään tyhjäkäynnillä, niin tuli mieleeni eräs aika yleinen "nykyautojen" oireiden aiheuttaja: kaasuläppä. Sitä kannattaa kurkata, onko kuinka likainen. Kevyt lika läpän pinnassa ei meinaa mitään, mutta jos pikeentynyttä pölyä/öljysumua on läpän pinnassa ja ympärillä reippaasti, voi sekin aiheuttaa nimenomaan tyhjäkäynnille oireiluja.
Taas yksi vanhempi, eli mk2 punto kävi tyhjäkäyntiä satunnaisen nykien eikä ongelmat loppuneet vaikka puolat, johdot ja tulpat olivat uudet. Kaasuläppä oli likainen, sen putsaamisella oireilu loppui.
Minkä merkkiset tulpat vaihdoit? Boscheja on tullut paljon vastaan, jotka ovat nykineet ja nyhtäneet jo uutena.
Ja ei, lohkolämmitin ei auta tuohon kylmästartin kierrosten nousuun. Sillä lämmitetään katalysaattori ja auto saattaa sen tehdä ihan kesäkeleilläkin vaikkei olisi kauaakaan seisonut paikoillaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Noiden edellämainittujen asioiden lisäksi kannattaa tarkistaa imusarjasta lähtevät ja ilmansuodatin koteloon ennen kaasuläppää tulevat tyhjiö ja huohotusletkut. Erityisesti se pieni letku siellä takana on usein reikäinen. Tuo letku nimenomaan vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
Jos se on vapari, niin siinä on vain yksi puolakasetti. Tarvikkeellakin on takuu ainakin vuoden.
Oletettavasti autoon on tietenkin tehty huollot ajallaan ja tankattu oikein, eli täyteen useimmiten.
Jos se on vapari, niin siinä on vain yksi puolakasetti. Tarvikkeellakin on takuu ainakin vuoden.
Oletettavasti autoon on tietenkin tehty huollot ajallaan ja tankattu oikein, eli täyteen useimmiten.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 26.07.2005 09:08
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Ostin sopurahalla vuoden 2008 Grande Punton, joka oli myyjäliikkeen mukaan "tee se itse miehen unelma". No kohtuullisen monta paikkaa olikin rikottu, mutta pahimmat viat alkavat onneksi olla jo korjattuna. Jakopääkin oli "vasta" 3 vuotta ja 30000 km sitten mennyt vanhaksi. Eräs "ominaisuus" kuitenkin ihmetyttää. Ajovalot ja parkit syttyvät heti, kun virrat kääntää päälle. (näinhän toki pitäisikin käydä, jos valokytkin olisi 1 asennossa) Tässä yksilössä ajovalot palavat aina, kun virrat ovat päälle vaikka ne olisi kytketty pois päältä tai parkkiasento olisi päällä.
Mikähän tässä mahtaisi olla vikana vai onkohan tässäkin käynyt sama korjaaja, joka on särkenyt muutkin paikat Viikset, rele jumissa, joku oma kytkentä, jotain muuta ... Myöskään sumuvalot eivät pala. Merkkivalo toimii, muuta ei tapahdu. Polttimot vaihdoin, mutta ei vaikutusta. Kojetaulussa palaa lisäksi rikkoutuneen polttimon merkkivalo, vaikka kaikki valot etusumareita lukuunottamatta toimivat. Liekö näillä sitten yhteyttä toisiinsa?
Mikähän tässä mahtaisi olla vikana vai onkohan tässäkin käynyt sama korjaaja, joka on särkenyt muutkin paikat Viikset, rele jumissa, joku oma kytkentä, jotain muuta ... Myöskään sumuvalot eivät pala. Merkkivalo toimii, muuta ei tapahdu. Polttimot vaihdoin, mutta ei vaikutusta. Kojetaulussa palaa lisäksi rikkoutuneen polttimon merkkivalo, vaikka kaikki valot etusumareita lukuunottamatta toimivat. Liekö näillä sitten yhteyttä toisiinsa?
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Eiköhän tuo ole ihan maahantuonnissa tehty kytkentä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 26.07.2005 09:08
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Veljen samanvuotisessa T-Jet Bravossa valot toimii ainakin siitä kytkimestä, niinkuin pitää. Olisiko Puntoissa sitten ohitettu valokytkin Kuulostaa kyllä aika oudolle, jos näin olisi tehty.Luigi kirjoitti:Eiköhän tuo ole ihan maahantuonnissa tehty kytkentä.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Perus ongelma grande puntoissa, uusilla viiksillä saa kuntoon
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 26.07.2005 09:08
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Kiitokset vahvistuksesta, täytyy hommata uudet viikset jossain vaiheessa.
Äh, onhan tästä näköjään ollut juttua jo aiemmin. Enpä löytynyt haualla.
Äh, onhan tästä näköjään ollut juttua jo aiemmin. Enpä löytynyt haualla.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Jos rahaa haluaa säästää niin noiden katkenneiden johtojen korjaus on hyvin helppo homma.
Jos päädyt purkamaan niin ota viiksi varovasti irti ettei ne piirikorttiin osuvat kontaktipellit väänny. Vilkut ja valonvaihdin toimii hiukan huonosti, jos ei ole varovainen. Nimimerkillä viiksipaketin pari kertaa ylimääräistä purkanut
Jos päädyt purkamaan niin ota viiksi varovasti irti ettei ne piirikorttiin osuvat kontaktipellit väänny. Vilkut ja valonvaihdin toimii hiukan huonosti, jos ei ole varovainen. Nimimerkillä viiksipaketin pari kertaa ylimääräistä purkanut
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 26.07.2005 09:08
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Purkasin valoviiksen ja toinen johto (musta) oli poikki. Valokatkaisijan toiminta korjaantui, kun tinasin uudet johdot. Kiitokset avusta.
Onkohan sumuvaloissa joku vastaava yleinen vika? Näköjään viimeiset kolme katsastusta sumarit ovat olleet pimeinä. Vaihdoin uudet polttimot ja tarkistin johdotuksen puskurin takana ja sekin näytti ehjälle. Merkkivalo syttyy kyllä mittaristossa, mutta valot eivät pala.
edit
Tämä yksilö se jaksaa edelleen yllättää näin kahden viikon omistuksen jälkeen. VIka ei ollut kovin kummoinen. Sulaketaulusta puuttui sumuvalojen sulake
Onkohan sumuvaloissa joku vastaava yleinen vika? Näköjään viimeiset kolme katsastusta sumarit ovat olleet pimeinä. Vaihdoin uudet polttimot ja tarkistin johdotuksen puskurin takana ja sekin näytti ehjälle. Merkkivalo syttyy kyllä mittaristossa, mutta valot eivät pala.
edit
Tämä yksilö se jaksaa edelleen yllättää näin kahden viikon omistuksen jälkeen. VIka ei ollut kovin kummoinen. Sulaketaulusta puuttui sumuvalojen sulake
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Ei siinä satu vetokoukkua olemaan? Se voisi selittää sumuvalokikkailun, toisaalta voi olla että siitä on vaan pöllitty sulake johonkin muuhun.
Niin 7-napaisessa kärrypistokkeessa on se sama lanka takasumarille ja jatkuvalle virralle ja lisäksi joku keksi sinne rasian sisään kytkennän joka irrottaa auton oman sumarin jos pistetään peräkärry perään. Tuon ideoinnin jäljiltä voi löytyä mitä vaan vikaa..
Niin 7-napaisessa kärrypistokkeessa on se sama lanka takasumarille ja jatkuvalle virralle ja lisäksi joku keksi sinne rasian sisään kytkennän joka irrottaa auton oman sumarin jos pistetään peräkärry perään. Tuon ideoinnin jäljiltä voi löytyä mitä vaan vikaa..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net