FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Perusaineesta tuo on enempi kiinni, liukukiilat ei käy niin kuumina että kupari olisi sinänsä tarpeen.

Tärkeintä kai että siellä on rasvaa. Ite oon käyttänyt niin sitkostettua veden kestävää perus vaseliinia kuin keraamisia jarruvaseliineja. Enpä ole eroa huomannut.

Nykyään noi metallivapaat keraamiset rasvat on kai syrjäyttäneet kuparirasvat sun muut? Perhana kun on hukassa AT jarrurasva painepullo, jossa on harja mukana. Se oli kätevä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos nyt puhutaan siis semmosista Fiat 127/128/regata tyylisistä liukukiiloista, jotka myöhemmin korvautuivat uudemmissa satuloissa liukutapeilla, niin puhtaus on pääasia.
Eli "silloin joskus" kun itsellä oli vielä 127 ja taisi Unossakin olla samanlainen satula, niin jarrujen jumittelu loppui huolelliseen osien kiillottamiseen. Sen liukukiilan kun hioi todella puhtaaksi ja sileäksi (ei toki onnistu täysin hapantuneelle kiilalle), niin ei takerrellut enään ikinä. Toki hioessa satulaan tulee pieni välys, mutten itse tuota kyllä vieroksuisi, pääasia että toimii liukkaasti. Väliin joku veden pitävä sitkeä (pysyvä) rasva, kuten Sämpy tuossa totesikin jo. Ja senkin rasvan jos saa sinne kiilan "väliin" niin, ettei juurikaan pursua kiilan ja satulan välistä ulos, olisi hyvä (ei tartu pöly rasvaan).

Uudempiin, liukutapillisiin jarruihin on tullut itse käytettyä ainoastaan Würthin jarruvaseliinia (tapit) ja jotain pirun iäkästä, mutta laadukasta kuparitahnaa (palojen liukupinnat) jos on tarvinnut. Monestihan jarrupala ei välttämättä tarvitse reunoilleen mitään, jos on asentaa uusi asennussarja ja sen mukana tulevat rosteriset peltilipareet. Se ylimääräinen rasva kerää sitä maantiehiekkaa ja suolaa ---> jumii vain tehokkaammin. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mää pistän paloihin päihin rasvaa enempi suojaamaan ruostumiselta kuin voitelemaan. Varsinkin jos ei jaksa irrotella sitä palarunkoa, että saisi sinne rosterilipareiden alle kasvaneen oksidikerroksen vasaroitua pois, niin palojen taustalevystä joutuu järjestään aina hiomaan päistä tavaraa pois että ne liikkuu tarpeeksi herkästi. Eli paljaalle metallille, eikä se onneton maali siinä kumminkaan kauaa ruosteelta suojaa.

Miten ihmiset yleensä noita asentelee yli 10 vuotta vanhoihin autoihin? Saahan ne vasaroimalla paikoilleen, mutta ei taatusti toimi sen jälkeen. Tai jos ei rasvalla suojaa niin sama tilanne vuoden päästä että palat jumissa.

Jos on niin uusi auto, että palat sopii sellaisenaan ja liikkuu hyvin, niin sitten voi toimiakin ilman rasvaa.

Miten noista jarrurasvoistakin tietää mitkä sopii oikeasti liukutappien suojakumien kanssa. Varminta on sitten käyttää kumirasvaa, mutta ei se tappiin ole paras vaihtoehto. Vaseliinipohjaiset taas turvottaa kumit ja oon nähny sen takiakin jumineita tappeja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Usein myös kun ne jarrupalojen taustapellit on prässättyjä, niin päiden muoto on aika karu ja ne on vinoja/omaa teräviä nurkkia. Itse pyöräytän ne päät edes suurinpiirtein sileäksi ja suoraksi inan kulmat pyöristettynä. Tosiaan kyllä ne pitää ilman väkivaltaa mennä paikoilleen.

Itsellä on hyllyssä jotain alumiini-grafiitti -tahnaa. Muistaakseni kestää hetkellisesti yli tuhat astetta. Tuota olen jarruihin käyttänyt. Sikäli kuparitahnaa parempi, että ei tee ongelmia alumiinisatuloiden kanssa. Mäntiin sitten on ATE:n jotain jarrurasvaa. Jotakin "plastic" siinä taitaa lukea, eli ei ole öljypohjainen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Mää pistän paloihin päihin rasvaa enempi suojaamaan ruostumiselta kuin voitelemaan. Varsinkin jos ei jaksa irrotella sitä palarunkoa, että saisi sinne rosterilipareiden alle kasvaneen oksidikerroksen vasaroitua pois, niin palojen taustalevystä joutuu järjestään aina hiomaan päistä tavaraa pois että ne liikkuu tarpeeksi herkästi. Eli paljaalle metallille, eikä se onneton maali siinä kumminkaan kauaa ruosteelta suojaa.

Miten ihmiset yleensä noita asentelee yli 10 vuotta vanhoihin autoihin? Saahan ne vasaroimalla paikoilleen, mutta ei taatusti toimi sen jälkeen. Tai jos ei rasvalla suojaa niin sama tilanne vuoden päästä että palat jumissa.

Jos on niin uusi auto, että palat sopii sellaisenaan ja liikkuu hyvin, niin sitten voi toimiakin ilman rasvaa.

Miten noista jarrurasvoistakin tietää mitkä sopii oikeasti liukutappien suojakumien kanssa. Varminta on sitten käyttää kumirasvaa, mutta ei se tappiin ole paras vaihtoehto. Vaseliinipohjaiset taas turvottaa kumit ja oon nähny sen takiakin jumineita tappeja.
No siis... Autoasentajan koulutuksen kun tuossa suoritin, niin ennen näyttöä opettaja soitti minulle ja keskustelu meni aikalailla näin:
- Morjens, onkos sulla hetki aikaa?
"Joo toki, tässä kahvitauolla"
- No hyvä. Joo toi Tero tulee käymään siinä työmaalla tiistaina ja tuolloin oli tarkoitus sinun suorittaa näyttötyönä Alusta ja Jarrut- huolto/korjaustyö. Onko sulla sopivaa hommaa tuolle päivälle sinne?
"On kyllä, tuossa otin yhden etulevyt & palat, sekä takajarrujen kehinnän siihen aamupäivälle"
- Noni, se sopii oikein hienosti. Me täytellään tässä laput valmiiksi, niin sitten ei tarvitse kuin teet sen homman ja Tero siinä kyselee välistä mitä teet.
"Asia kunnossa, eipä tuon pitäs kummonen olla"
- Eei se olekkaan, varsinkin kun olet jo niitä hommia pari vuotta tehnyt. Muistat vain ettei satuloita tai paloja saa hioa tai viilata.
"Anteeksi, mitä?"
- Materiaalin poistaminen jarrurakenteista on kiellettyä ja lasketaan materiaalin heikentämiseksi, niin siitä tulee automaattisesti hylky.
"Aijaa, no eihän tommosia 450tkm ajetun auton jarruja saa kuntoon mitenkään ilman oksidin poistoa, ellei vaihda kaikkea uuteen?"
- Se on totta, mutta nämä näytöt pitää tehdä näin

Sain näytön läpi, mutta kun se oli ohi, purin jarrut koeajamatta palasiksi ja hioin ne palojen kontaktipinnat ruostevapaaksi ja pienen välyksen palalle kulkea paikallaan. Myöhemmin opettajan kanssa jutellessa kertoi hän, ettei kuulemma rasvaakaan saisi laittaa koska voi erehdyksissä laittaa kitkapintaan sitä. :lol:

Unohtui tuosta äskeisestä selostuksesta, että vain mikäli ne asennussarjan rosteri-lipareet on ns. "halaavat", eli menevät sen palan päädyn ympäri (pala koskettaa ainoastaan sitä rosteriliparetta), niin tuolloin rasvattomuus toimii. Muutoin jos pala nojaa ollenkaan satularunkoon tms. pitää aina hioa pinta puhtaaksi ja rasva väliin. Ja toki se rasva auttaa siinä, ettei ruostu.

Jarruremontit on kivoja. Mukava katsoa konttorilla inspektöörin ilmettä, kun kaikkien jarrujen teho riittää lukittumiseen ja ero jarruissa on max. 1%, vaikka olisikin "vanhaa osaa" paikallaan. :mrgreen:
Bravo oli tuossa paras. Niissä kun lie yleensä paljon takajarrujen kanssa murheita. Käyttöjarru ero molemmilla akseleilla O/V oli 0% ja käsijarrulla 1%. Käsijarru otti kolmannella napsauksella lukkoon, muttei laahannut ollenkaan. Auto nosturille, inssi nousi autosta ja ihan samointein kysyi "Mitä olet tehnyt noille jarruille??!". :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Rimmed762 kirjoitti:Mitä rasvaa kannattaa käyttää liukukiiloissa? Tähän asti menty kuparirasvalla mutta mieleen tuli, että parempaakin voisi olla.
Mikä tahansa on parempaa kuin kupari. Tätä käytin itse liukutapeissa ja tuntuu olevan hyvä. Pensseli päässä niin kätevä levittääkin.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000835
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kyllä ne jumitusherkät palojen vastinpinnat (tapauskohtainen) kannattaisi esim lasikuulakaapin kautta käyttää etteivät heti jumiin märänny. Hiekka on huono puhallusmateriaali tuonnekin, melkein se perinteinen puukko ja napsuttelukin parempi... :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Tässä 08-bravon takajarrujen satula/liukutappirungossa on aivan käsittämättömän typerä asia tehty: Alemman liukutapin kohalla on reikä, eli sinne tapin "umpinaiseen" päähän pääsee kaikki suolapaska ja takajarrut on satavarmasti toisen liukutapin takia jumissa tämän tästä. Oon ite laittanu mustalla silikonilla sen tukkoon, mutta eipä se siinä kauhean kauaa pysy. Se alempi tappi ei puolen vuoden väleinkään tehdyssä herkistyksessä lähe käsin pois.
Käsijarrua ei saa kunnolla pitämään, koska männässä on typerät kolot jotka vastaa jarrupalan tappeihin. Jos kääntää mäntää kierroksen, jarru ei mene paikalleen ja sillon millon se menee, jää käsijarru aavistuksen löysälle. Puoli kierrosta ei muistaakseni voi kääntää, koska kolot ei sitten osu palan tappeihin.
Se pitää kyllä jotenkin, että auto pysyy jotenkin paikallaan, mutta soralla ei saa käsijarrukäännöstä tehtyä, lumellakin vain jotenkuten kun on hyvät talvirenkaat.
Aikoinaan trimmasin 05-corollan käsijarrun sellaseksi, että kostealla asvaltillakin sai lukkoon ja auton kääntymään :)
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paina jalkajarru pohjaan voimalla ja ala "pilkkimään" eli nykimään käsijarrua ihan alhaalta ylös asti.
Kehiintyy tuolloin.

Kannattaa tok kokeilla myös toisinpäin, eli ilman jalkajarrua.

Käsijarruvaijerin pitää olla niin löysällä, ettei vaijeri ole yhtään kireällä kun keppi on alhaalla!

Tähän mennessä kaikki rumpukäsijarrut (kuten tojota) saatu pitämään asfaltilla lukkoon ja taitaa toi Stilonkin käsijarru lukita pyörät asfaltilla (talvirenkailla tosin)
Minkä huollan, sen korjaan...
Rimmed762
Viestit: 92
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Jumanklavita, että tuli vastauksia ja nopeasti. Kiitoksia kaikille. Eli juuri nuo 127/128/Regatta/FSO-satulat kyseessä.

Täytyy vielä vähän kiiloitella lisää ja tuo Motonetin pasta vaikutti hyvältä.

Vielä kerran hämmästyneenä kiittelee. Ovat nuo liukukiiloilla varustetut vieraampia. Liukutapeilla varustetut nyt ovat peruskauraa mutta nuo kiiloilla varustetut ovat uusi juttu.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Viimeksi kun motonetissä niitä pastoja yms hiplailin, niin jarrupasta tai mikälie tahna oli ainakin liian jäykän tuntuista.

En ymmärrä mikä vika siinä kuparitahnassa porukan mielestä on. Ok, tekee kemiallisen parin, mutta vaimon auton lukkopellissä kuus vuotta ollut paljaalle hiotussa maapisteessä suojana, eikä oleennyt miksikään. Ja saa suolaa yms paskaa ihan s*****asti.
Toki alumiinitahna samanveroista, mutta silläkin on sen kemiallisen parin vaara. Tosin alumiini taitaa olla rautaa epäjalompi. Vai onko? Ei muista...

Paras mitä olen käyttänyt, oli kaverin armeijalta "lainaama" grafiittirasva. Lämmönkesto 1300c ja alin lämpötila -70c. Vaikutti siltä ettei pysy missään, mutta häviävän ohut kerros teki pinnasta luistavan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Olen liukukiilojen kanssa kahden vaiheilla, käyttääkö voitelua vai ei. Rakennehan on avoin kuralle ja töhnälle. Voideltuna se kerää tönhät ja hiomatahna on valmis. Ilman voitelua ei kerää töhnää ja vesi huuhtelee. Mutta ei ole voiteluakaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nipa kirjoitti:Olen liukukiilojen kanssa kahden vaiheilla, käyttääkö voitelua vai ei. Rakennehan on avoin kuralle ja töhnälle. Voideltuna se kerää tönhät ja hiomatahna on valmis. Ilman voitelua ei kerää töhnää ja vesi huuhtelee. Mutta ei ole voiteluakaan.
joo se liukukiila on vähän tommonen. Ei siinä oikein mikään loputtomaan pysy.

Mitä vähemmän sinne keskelle liukukiilan pintaa saa sitä rasvaa laitettua, sen parempi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itseasiassa ne liukulevyt on pirskatin toimiva jarrusysteemi. Jos tuntuu että jarru vaan jumittelee vaikka mitenkä voitelee ja hiaroo niin männän tiiviste vaihtoon ja pelaa taas pitkättovit jos siis mäntä ja suojakumi on ehjiä myös.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jarikin »

wellu kirjoitti: En ymmärrä mikä vika siinä kuparitahnassa porukan mielestä on. Ok, tekee kemiallisen parin, mutta vaimon auton lukkopellissä kuus vuotta ollut paljaalle hiotussa maapisteessä suojana, eikä oleennyt miksikään. Ja saa suolaa yms paskaa ihan s*****asti.
Toki alumiinitahna samanveroista, mutta silläkin on sen kemiallisen parin vaara. Tosin alumiini taitaa olla rautaa epäjalompi. Vai onko? Ei muista...
Kupari menee kokkareiseksi ja tappi jumittuu ihan varmasti. Lisäksi se turvottaa kumin, joka on joissain liukutapeissa ja taas on tappi jumissa. Olin joskus 6-7 v sitten asentajana ja niitä kuparitahnalla "herkistettyjä" jarruja tuli putsattua muutama. Mun kokemuksella en laita kuparitahnaa yhtään mihinkään.
Paljaalle pellille olen suhhautanna sinkkimaalia suojaksi.
Vastaa Viestiin