FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ajattelin, että toimisikohan täällä tämmöinen "korjaamo" topic.

Eli tänne voi laittaa automalliin katsomatta pieniä korjauskysymyksiä, tekniikkaan liittyviä kysymyksiä ja neuvonpyyntöjä, joille ei ole tarpeen tehdä omaa ketjua.
Joku sitten vastaa jos jaksaa ja tietää.

Minäpä aloitan.
Onko Fiat bravon 1.2 16V:n polttoaineen painetta jotenkin mahdollista mitata? Alkanut puutuilemaan kierroksilla kaasu pohjassa samalla sytyttäen vikavalon. Ei viitsisi aloittaa osien vaihtoa summamutikassa, joten jonkinlainen diagnoosi olisi mukavampi tehdä ensin.

Ja saako tuohon samaan autoon mistään kytkinhaarukoita, vai täytyykö etsiä käytetty/korjata vanha?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

jonkinlainen diagnoosi olisi mukavampi tehdä ensin
Lue vikakoodit

wellu kirjoitti: Ja saako tuohon samaan autoon mistään kytkinhaarukoita, vai täytyykö etsiä käytetty/korjata vanha?
http://www.ebay.co.uk/itm/381275483686

http://www.nimark.fi/buy/FIAT_7617578_249/
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

75 ELX kirjoitti:
jonkinlainen diagnoosi olisi mukavampi tehdä ensin
Lue vikakoodit

Missäspäin autoa töpseli sijaitsee? Töissä on obd2 -lukulaitteet ja muutamia satunnaisia, mutta eikös hiivatissa ollut joku ihan omansa? Autohan on 1999...
Ja töiden ohjelmisto on esitronic.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja uk350 »

siinähän se mahtaa olla kuskin puolella konehuoneessa iskaritolpan paikkeilla "soikea" liitin ja 3 piuhaa.
summassa vaihtamalla se on 99% varmuudella viimenen osa joka on syyllinen eli vikakoodit ensin...
alexandre
Viestit: 8
Liittynyt: 22.06.2015 21:28

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja alexandre »

wellu kirjoitti:Ajattelin, että toimisikohan täällä tämmöinen "korjaamo" topic.

Eli tänne voi laittaa automalliin katsomatta pieniä korjauskysymyksiä, tekniikkaan liittyviä kysymyksiä ja neuvonpyyntöjä, joille ei ole tarpeen tehdä omaa ketjua.
Joku sitten vastaa jos jaksaa ja tietää.

Minäpä aloitan.
Onko Fiat bravon 1.2 16V:n polttoaineen painetta jotenkin mahdollista mitata? Alkanut puutuilemaan kierroksilla kaasu pohjassa samalla sytyttäen vikavalon. Ei viitsisi aloittaa osien vaihtoa summamutikassa, joten jonkinlainen diagnoosi olisi mukavampi tehdä ensin.
Suolahdessa olisi laitteet vikakoodien lukuun sekä paineidenkin mittaukseen. Jos tarvetta niin 0405046267
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vika poistui putsaamalla ihan kaikki käsiksi päästävät moottoritilan liittimet. Puolapaketti oli kunnolla homeessa ja map pikinen. Kakkosen tulpanhattu oli myös 1cm muita ylempänä.

Nyt vaan seuraava kyselemään pikkuvioista yms. Jos tämän topickin saisi ns. "pyörimään", voisi olla hyvä nastoittaa?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mitä materiaalia on Fiat Bravo 1.2 16V:n kytkinhaarukka?
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jatketaan bravon 1.2 moottorista.
Vuosimalli tuolla taitaa olla -01 ja varustettu sähköisellä toivomuspolkimella.
Välillä tuo tekee lähtiessä helposti ykkösellä nykimistä, ei siis pätkimistä vaan sitä kun koittaa pienellä kaasulla nostaa kytkintä ja auto lähtee eteenpäin kaasupolkimen asento muuttuu hieman kun asento penkissa muuttuu ja veto lakkaa jolloin liikahdat penkissä eteenpäin=> kaasupoljin painuu taas pari milliä jolloin siirryt penkissä taaksepäin pikkaisen jolloin polin taas luulee että nyt se pirulauta painaa kaasua.
Tätä ei tapahdu jos painaa pikkaisenkin reippaammin poljinta, mutta tuo on jotenkin yliherkkä tuossa tyhjäkäynnin kohdilla.
Määritelmä voisi olla kengurubensa, ja jos tukee monon konsolin reunaan, ei tuota tapahdu.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

A Bart kirjoitti:Jatketaan bravon 1.2 moottorista.
Vuosimalli tuolla taitaa olla -01 ja varustettu sähköisellä toivomuspolkimella.
Välillä tuo tekee lähtiessä helposti ykkösellä nykimistä, ei siis pätkimistä vaan sitä kun koittaa pienellä kaasulla nostaa kytkintä ja auto lähtee eteenpäin kaasupolkimen asento muuttuu hieman kun asento penkissa muuttuu ja veto lakkaa jolloin liikahdat penkissä eteenpäin=> kaasupoljin painuu taas pari milliä jolloin siirryt penkissä taaksepäin pikkaisen jolloin polin taas luulee että nyt se pirulauta painaa kaasua.
Tätä ei tapahdu jos painaa pikkaisenkin reippaammin poljinta, mutta tuo on jotenkin yliherkkä tuossa tyhjäkäynnin kohdilla.
Määritelmä voisi olla kengurubensa, ja jos tukee monon konsolin reunaan, ei tuota tapahdu.
No minulla on samantapaista ominaisuutta -99 1.2 16V:ssa.


Tietäjät hoi!
Mitä öljyä sopii kaataa Fiat Bravo 1.2 16V ohjaustehostimeen? Vuotaa hitusen ja pitäisi lisätä, mulla on tossa ATF 320 Dextron2:sta, sopiiko sitä käyttää?
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Vähän tuo parani, kun vaihdoin ilmanputsarin ja ehjäsin sen putsarin ja kaasuläpän välisen putken joka yllättäen oli parista kohtaa rikki.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mutta lievästä nypytyksestä osakaasulla/rauhallisesti liikkeelle lähtien taidetaan vähän jokapuolella puhua ominaisuutena.

En tiedä sitten, liittyykö jotenkin ruiskuun. Esim. isommalla kaasuläpällä kuulemma alkaa osakaasulla nykimään, liekkö MAP sekoa?

Omassa hävis alle 2krpm vääntö lyhyen imuputken ja vaparifiltterin asennuksen jälkeen. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mitenkäs tommonen -00 Fiat Brava 1.6 16V tarvitseeko semmonen kaasuläpän sopeutusta?

Välillä sammuu hetki käynnistyksen jälkeen, muuten toimii hyvin. Kaasuläppä on vaijerilla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuuluuko tommosen -99 Bravo 80 SX:n lukita jarrudynolla takapyöriä jalkajarrulla?

Katsastuksesta meni erinomaisin kehuin jarrut läpi (akselien pyöräkohtaiset erot 0%), mutta ammattikoululla kun kokeilin, en saanut takapyöriä lukkiutumaan dynolla edes kahdella jalalla koko kropan voimalla jarrua painaessani. Käsijarrulla menee "ilman hikeä" takapää lukkoon.

-onko nyt mahdollisesti ilmaa järjestelmässä (poljin ok)?
-onko nyt mahdollisesti kehintä liian kaukana?
-onko nuo jarrut vain tuommoiset?

Autossahan ei ole ABSeja eikä kuormaa tuntevaa venttiiliä. On vain takapiirin painetta rajoittava "jakaja".
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja stella »

No eihän niiden pyörien tarvitse lukkiutua siinä dynolla....Riittää,kunhan vaan saadaan tarpeeksi jarruvoimaa/auton painoon nähden ;) ....Toisissa autoissa lukkiutuu takapyörät,kun reilusti painaa jarrua...Ja toisissa ei lukkiudu,mutta pitävät siltikin tarpeeksi ;) ....Eihän jarrun tarkoitus ole,että "pyörä pitää saada lukkoon jokatapauksessa"...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eihän sen tarkoitua olekkaan, mutta kyllä tällä ruodolla on jokaisen auton kaikki pyörät mennyt tarvittaessa lukkoon. :mrgreen:

Pitänee tarkistaa kehintä. Samaten ilmata varmuudeksi (taakse vaihdettu putkia).
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin