FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
1.2/8V FIRE (punto).
Kuinka herkästi polttaa kannentiivisteen kuumentuessaan?
Isällä hirtti flekti ja kahdesti pääsi mittari käymään punaisella. Termostaatti jumiutui tästä ja kolmannen kerran kävi mittari noin 2 minuuttia tapissaan, mutta ajamalla jäähtyi. Termostaatti oli täynä mössöä.
Termari nyt vaihdettu, mutta vähän huonosti ilmaantuu (lorisee)... Paikallaan alkaa nostamaan lämpöjä eikä kauaa puhalla kuumaa. Yritin ilmata mahd. Hyvin, mutta tasamaalla vähän hankalaa.
Kuinka herkästi polttaa kannentiivisteen kuumentuessaan?
Isällä hirtti flekti ja kahdesti pääsi mittari käymään punaisella. Termostaatti jumiutui tästä ja kolmannen kerran kävi mittari noin 2 minuuttia tapissaan, mutta ajamalla jäähtyi. Termostaatti oli täynä mössöä.
Termari nyt vaihdettu, mutta vähän huonosti ilmaantuu (lorisee)... Paikallaan alkaa nostamaan lämpöjä eikä kauaa puhalla kuumaa. Yritin ilmata mahd. Hyvin, mutta tasamaalla vähän hankalaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Riippuu varmaan tiivisteestäkin. Payenin tiiviste VHT:n Copper gasket cementillä asennettuna kesti reippaan kuumenemisen ja on edelleen vuosia myöhemmin käytössä. Tuossa mainitussa tapauksessa pahvi on tainnut mennä. Ehkä jo aiemmin, moska termostaatissa saattoi olla öljyjätettä.
8v:n pahviremontti on niin helppo ja halpa, että kovin paljoa tuosta ei tarvitse edes harmistua.
8v:n pahviremontti on niin helppo ja halpa, että kovin paljoa tuosta ei tarvitse edes harmistua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Kyseinen auto on seissyt 2v jonka aikana siihen vaihdettu moottori. Voi siis olla vanhan moottorin öljyjä kierrossa.
Nyt 50km:n lenkin aikana ei nostanut lämpöjä, mutta jos korkin avaa, tulee vejet pihalle.
Ei se vaikea olekkaan. Imusarjan irroitus varmaan vaikein, kun on ahdas. Päivän homma irroitus, oikaisu, kiinnitys.
Miettinyt tässä, pitäisiköhän viritellä ihan perinteinen paisari tuohon. On niin susi systeemi tuo paisari syylärin päässä...
Nyt 50km:n lenkin aikana ei nostanut lämpöjä, mutta jos korkin avaa, tulee vejet pihalle.
Ei se vaikea olekkaan. Imusarjan irroitus varmaan vaikein, kun on ahdas. Päivän homma irroitus, oikaisu, kiinnitys.
Miettinyt tässä, pitäisiköhän viritellä ihan perinteinen paisari tuohon. On niin susi systeemi tuo paisari syylärin päässä...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Millanenhan puristussuhde tossa pysty 1600tc koneessa on, pidempi iskuisessa? Tuli ahdettua moinen ja paineet mietityttää.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Mitä sillä tiedolla teet? Onko sinulla jotkut valmiit säädöt / ahtopainerajat olemassa jos puristussuhde on esim. 8,5 - 9 - 9,5 - 10?
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Vakiossahan voidaan olettaa olevan noin 9 puristussuhde, että laita ahtoja sen mukaan. Kerro toki täällä minkälaiseen ahtopaineeseen päädyit ja miten sen selvitit.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Fiat Punto 60 2004.
Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Jos laitat e85 polttoainetta 100% saat ahtaa ilman nakuja varmasti sen mitä ahdin antaa.saquzi kirjoitti:Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85
Muuten 98 bensallakin nämä pattimännät sietää noin 0.2 ahtoja ilman välijäähyä.
Kuulokkeet päähän ja kuuntelemaan jos epäilyttää. Toki sitten niinkin että kovemmilla ahdoilla pienempikin sirinä tappaa nopeasti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.
Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Minkä huollan, sen korjaan...
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Eipä taida olla tiivistettä.wellu kirjoitti:Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.
Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Okei, no sitten uskaltaa kokeilla, onneksi on laadukasta liimaa.GreenThing kirjoitti:Eipä taida olla tiivistettä.wellu kirjoitti:Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.
Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Epäilen kuitenkin, ettei mahdu öljypohja pois ottamatta putkea edestä? Ehkä sen 3-4cm tulee alaspäin, mutta sitten pitäisi sivulle siirtää, jolloin imujalka törmää loiskelevyyn.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Fiat punto 60 2004
Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?
Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?
Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?
Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
?wellu kirjoitti:Fiat punto 60 2004
Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?
Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?
Kysytääs vielä vaikka tuskin kukaan tätä lukee...
Yläpään tiivistesarja tuli, tiiviste on peltinen.
Kannattaako käyttää tuota peltistä tiivistettä, vai voiko/kannattaako vaihtaa massatiiviste tilalle? Kuullut huonoa peltitiipareista, eikös ne pitäisi vähintään liimata?
Kyseessä tosiaan 2004 vuoden 1242cc 8valve FIRE.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Pultit:
https://spareto.com/products/hbs052-bol ... inder-head" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos peltinen alkuperäisenä (09/2003 jälkeen valmistetut) niin samanlainen paikalle, ei siellä mitää liimoja ole tehtaallakaan käytetty. Kannen plaanaus tietenkin aina tehdään.
https://spareto.com/products/hbs052-bol ... inder-head" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos peltinen alkuperäisenä (09/2003 jälkeen valmistetut) niin samanlainen paikalle, ei siellä mitää liimoja ole tehtaallakaan käytetty. Kannen plaanaus tietenkin aina tehdään.