Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Luna Negra
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2015 13:43

Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Luna Negra »

Tarina on hieman pitkä mutta se kertoo paljon Katsureiden mielivaltaisesta laintulkinnasta ja sääntösuomen voimasta. Suosittelen lukemaan.

Autoni on -83 vuosimallin Ducaton pohjalle rakennettu TEVE matkailuauto. Auto on rakennettu 88-89 vaihteessa ja 1988 Marraskuussa Naantalin Intercooler (MTN) on Turbottanut aiemman vaparikoneen, tästä minulla on paperit todisteena. Omistukseni aikana olen katsastanut auton 2 kertaa. Näistä viimeisin 16.10.2015 päättyi surullisesti.

Auton ostaessani sen rekisteriotteessa lukee vapaastihengittävä. Tämä mietitytti mutta annoin asian olla, onhan auto ollut tieliikenteessä jo pari vuosikymmentä Turbolla ahdettuna vaparin papereilla. Ensimmäisen katsastuksen koittaessa hermostutti, mitähän katsuri sanoo asiasta. Hän huomasi Turbon ja tuumasi että jos menee Vaparin päästöillä ei asialle tarvitse tehdä mitään, ei se ole näin tarkkaa näiden vanhojen vehkeiden kanssa. Autohan meni päästöistä läpi, leima paperiin ja matka jatkui.

Koska sain hyvää palvelua asemalla menin samalle asemalle uudelleen tänä vuonna. Auto meni läpi kaikista kohdista mutta sitten Nuori innokas katsuri ilmoitti suu vaahdossa että autohan on turbotettu se pitää muutoskatsastaa! Eli 26 vuotta on auto mennyt läpi vaparina mutta nyt pitäisi muuttaa papereihin ahdetuksi. Kysyin onko hän tosissaan, että Dynoon pitäisi viedä ja 200€ köyhtyä. Kyllä, katsastus keskeytettiin moottorin muutoksen vuoksi ja minulle jäi kuukausi aikaa korjata asia tai auto ajokieltoon.

Purin hammasta ja päätin leikkiä mukana, ajoin auton Dynoon (voitte kuvitella kun dynottajaa nauratti) ja saimme paperit. Tehon nousu oli marginaalinen. Vein paperit katsastuasemalle ja odotin. Lopulta katsuri tuumasi että tässä on joku ongelma, voin lähteä takaisin töihin ja he ilmoittavat kun paperit voi noutaa. Puhelin soi ja katsuri ilmoitti että minun pitäisi nyt löytää heille vertailumoottori todistus että he voivat tarkistaa jarrujen ja voimansiirron riittävyyden, he eivät asiassa voi minua auttaa, ei kuulemma ole resursseja.

Otin yhteyttä maahantuojaan ja pyysin apuja. Viikko myöhemmin maahantuonti ilmoitti että he eivät voi tehdä ko. paperia yli 10 vuotta vanhoihin autoihin. Olin jumissa ja kohta pihassa olisi kallis leikkimökki pyörillä.

Otin yhteyttä katsastuaseman esimieheen ja kysyin missä on heidän vastuunsa siitä että viime kerralla katsastumies päästi turbon läpi ja nyt ei. Selvisi että katsastusmies on vastuussa 6kk tekemästään katsastuksesta! Näppärää! Kun auton ensimmäinen mahdollinen katsastusaika on 6kk edellisestä, on edellisen katsastuksen vastuu poistunut viime katsastuksesta oli katsuri päästänyt millaisen pommin tahansa liikenteeseen. Eli laki suojaa katsuria niin että hän voi mielivaltaisesti tehdä mitä lystää eikä ole lopulta vastuussa mistään.

APUJA TARVITAAN! Varsinkin vertailumoottori paperin löytyminen olisi mahtavaa!

Kaikki neuvot siitä miten tämän umpisolmun saisi ratkaistua olisivat tervetulleita. Tällä hetkellä tilanne näyttää siltä että lapset saavat ensi kesänä pettyä kun perheen uusi mukava harrastus on tyssäämässä sääntösuomen byrokratiaan.

-Luna
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja jaketech »

kaivat jostain tehokkaiman mallisarjan ja sen auton kohalta tarvikeliikeen varaosakirjasta tulostat laput mitä inssi tarvii, jarrut, tukivarret,jouset. ei yleensä oo muuta tarvinnut.
pari kuukautta sitte katastin transportterin 2.5TDI moottorille ja eikä tarvinnut muuta todistettavaa ku jarrut,tukivarret ja etujouset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Koitin lukea noita uusia määräyksiä, mutta ihan selkeästi en niistä löytänyt seuraavaa asiaa: Jos tuo "vähäinen" tehonnousu on tässä alle 20%, niin voiko nykyinen moottori vaparina olla se vertailumoottori? Noissa säädöksissä aina puhutaan mallisarjan tehokkaimman vertailumoottorin tehoista, mutta jos nykyiseen tulee se alle 20% lisää, niin ei kai pakoteta silloin rakentamaan autoa aina alustaltaan ja jarruiltaan sen tehokkaimman mukaiseksi jos ei tehot nouse edes sen tasolle?

Ei kai joka mersuunkaan tartte AMG palikoita jos vähän kutittelee.

Vai tietääkö joku miten menee? Voi tietenkin olla, että Ducato TD on ihan samoilla jarruilla ja sikäli homma voi onnistua vaikka jos kerholta löytyisi Ducaton tehdasmanuska tai jostain, mutta tulee mieleen että tarvitaanko tässä nyt vertailumoottoriksi turbomallia lainkaan? Pitäisi siis tietää montako prosenttia ne tehot nyt mittauksen mukaan nousi.

Pitää käydä vilkasee mitä manuskoja täältä löytyy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja jaketech »

siittä on kyllä aikaa ku katastin yhen auton johon ite laiettu turbo ja siinnä riitti alkuperäinen moottori veratailumoottoriksi mutta oli meillä vaikee saaha tehot tarpeeksi alas.
en tiiä kelpaako tänä päivänä ku trafi uudisti nuo säännökset lokakuussa.
tänäpäivänä pitää olla tehonmittaus lapun lisäksi tehonmittaus todistus mihin kirjotetaan moottorin tiedot ja mitä osia siihen on käytetty.
Viimeksi muokannut jaketech, 01.11.2015 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No tuostahan on se alkuperäinen todistus mitä on tehty. En löytänyt Ducaton manuskaa. Mutta oikeelle konttorille voisi kelvata ihan Haynesin korjausmanuaali jossa taitaa olla jarrujen kokoa ja sellaista listattuna? Eli jos sellainen ei kelpaa niin näyttäisin äkkiä perävaloja ja kysyisin hommaa toiselta katsastuskonttorilta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin joo ja sellaisella firmalla Hollolassa kuin Autohuolto Express Service on kanssa aika paljon tehtaan kirjallisuutta, siellä saattaisi olla ykkösducaton tehdaskirjatkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Luna Negra
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2015 13:43

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Luna Negra »

Kiitokset vastauksista!

Alkuperäinen käyttäjän manuaali löytyy missä on moottorien tiedot taulukossa. 75hv taisi ola vaikiossa ja tässä nyt 83hv.
Tehot noussu noin 10%. Auto on siis 2.5l Diesel eli siinä on 1983 malliston tehoikkain moottori ja tehokkaimmat jarrut ja alusta. Ducato taisi tuoda vuonna -86 saman koneen turbotetun version missä tehoja on 95hv uutena.

Kelpaisikohan asemalle huoltoyrityksen lausunto alustan ja jarrujen riittävyydestä?
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Luna Negra kirjoitti:
Kelpaisikohan asemalle huoltoyrityksen lausunto alustan ja jarrujen riittävyydestä?
parempi ku käyt kysyy kontorilta missä katastat ni saat varman vastauksen.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja kuulostaa että se on parempi olla jokin toinen konttori.

Eli sulla on mallisarjan tehokkain ja sen teho noussu alle 20%. Ei tuossa pitäis tarvita kuin tehonmittaustodistus ja mitä on laitettu. Molemmat löytyy. Olisko ongelma insinöörin korvien välissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Luna Negra
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2015 13:43

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Luna Negra »

Sämpy kirjoitti:Ja kuulostaa että se on parempi olla jokin toinen konttori.

Eli sulla on mallisarjan tehokkain ja sen teho noussu alle 20%. Ei tuossa pitäis tarvita kuin tehonmittaustodistus ja mitä on laitettu. Molemmat löytyy. Olisko ongelma insinöörin korvien välissä.
Kokeilen ratkoa asiaa toisilla konttoreilla, toivotaan että tilanne tästä aukeaa. Paljon olen saanut täydentävää tietoa täältä mikä varmasti auttaa eteenpäin, hienoa porukkaa!
Mikäli alustaan pitää alkaa tekemään muutoksia on helpompaa ja halvempaa purkaa koko turbotus pois kuin tehdä ko. muutokset, kuitenkin toivon että tähän ei tarvitse ryhtyä ja ajoneuvo kelpaa sellaisenaan.
Luna Negra
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2015 13:43

Re: Apuja tarvitaan! Vertailumoottori Ducato -83 2.5l Diesel

Viesti Kirjoittaja Luna Negra »

LÄPI!

Auto on nyt muutoskatsastettu ahdetulla moottorilla varustretuksi! :mrgreen:

Onnistumiseen tarvittiin alkuperäinen korjaamo-opas ja siitä D vs TD taulukko, jarrujärjestelmän tiedot, Taka-akselin tiedot, vetareiden tiedot ja lisäksi Alfamerin korjausoppaasta tiedot etuakseliston eroista. Lisäksi Trafi pyysi oppaiden kansista kopioiota.

Kiitos kaikille vinkeistä ja avusta! Erityiskiitos Tampereen Italia-Motorsille korjaamo-oppaan lainaamisesta!

-Luna
Vastaa Viestiin