Vikakoodien lukeminen
Re: Vikakoodien lukeminen
Eikös se ihan sano siinä kohtaa kun koittaa kytkeytyä boksiin että esimerkiksi elm kaapelia ei löydy, tai kytke natsaan 3 tai esim keltainen väliadapteri.
Tuo väliadapteri sitten kytkee ohjelman länkyttämän kielen eri pinneihin josta vastaa se purkki mitä halutaan jututtaa.
Esim tämmönen sarja on ihan käypäinen.
https://www.amazon.co.uk/FiatEcuScan-Mu ... B00KF6JO1U" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä siis korvaa sen kytkimellisen piuhan jossa valkataan ne samat pinniin kytkeytyvät tiedonsiirrot kytkimellä.
Näitähän löytyy sitten vaikka mistä, ja ebay taitaa olla helpoin kanava.
Itsellä on vanha versio tuosta ecuscannerista ja kun siitä on juotettu KKL kaapelista 3,7,9 natsat yhteen (pystyy siis lukemaan motronic,abs, ja bägin ) niin nyt on ongelmia saada yhteys -00 156 motronikkiin.
Ilmeisesti tuo signaali heikkenee sitten jo niin paljon että paree olisi vain kytkeä se yhteen natsaan kerrallaan (näinhän ohjeissakin sanotaan).
Tuo väliadapteri sitten kytkee ohjelman länkyttämän kielen eri pinneihin josta vastaa se purkki mitä halutaan jututtaa.
Esim tämmönen sarja on ihan käypäinen.
https://www.amazon.co.uk/FiatEcuScan-Mu ... B00KF6JO1U" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä siis korvaa sen kytkimellisen piuhan jossa valkataan ne samat pinniin kytkeytyvät tiedonsiirrot kytkimellä.
Näitähän löytyy sitten vaikka mistä, ja ebay taitaa olla helpoin kanava.
Itsellä on vanha versio tuosta ecuscannerista ja kun siitä on juotettu KKL kaapelista 3,7,9 natsat yhteen (pystyy siis lukemaan motronic,abs, ja bägin ) niin nyt on ongelmia saada yhteys -00 156 motronikkiin.
Ilmeisesti tuo signaali heikkenee sitten jo niin paljon että paree olisi vain kytkeä se yhteen natsaan kerrallaan (näinhän ohjeissakin sanotaan).
Re: Vikakoodien lukeminen
Kyllä, vaatii elm327 kapulaa.A Bart kirjoitti:Eikös se ihan sano siinä kohtaa kun koittaa kytkeytyä boksiin että esimerkiksi elm kaapelia ei löydy, tai kytke natsaan 3 tai esim keltainen väliadapteri.
Tuo väliadapteri sitten kytkee ohjelman länkyttämän kielen eri pinneihin josta vastaa se purkki mitä halutaan jututtaa.
Esim tämmönen sarja on ihan käypäinen.
https://www.amazon.co.uk/FiatEcuScan-Mu ... B00KF6JO1U" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä siis korvaa sen kytkimellisen piuhan jossa valkataan ne samat pinniin kytkeytyvät tiedonsiirrot kytkimellä.
Näitähän löytyy sitten vaikka mistä, ja ebay taitaa olla helpoin kanava.
Itsellä on vanha versio tuosta ecuscannerista ja kun siitä on juotettu KKL kaapelista 3,7,9 natsat yhteen (pystyy siis lukemaan motronic,abs, ja bägin ) niin nyt on ongelmia saada yhteys -00 156 motronikkiin.
Ilmeisesti tuo signaali heikkenee sitten jo niin paljon että paree olisi vain kytkeä se yhteen natsaan kerrallaan (näinhän ohjeissakin sanotaan).
Täytyy se hommata, nyt kun tietää että tuo mes toimii. Aikanaan jätin hommaamatta, koska Bravon kanssa sitä en kokenut tarpeelliseksi ja messin toiminta oli vistassa aika kankiaa. Tuntuisi seiskassa pyörivän paremmin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
Minulla on bluetooth ELM kapula. Ymmärsinkö oikein että nuo värihässäkkä piuhat toimii ELMon kanssa eikä tarvitse sitä VAG KKL piuhaa? Airbaggiin pitäs päästä..
Re: Vikakoodien lukeminen
Ne väripiuhat on vain tyhmiä uudelleen kytkettyjä läpimenoja, jotka ota mitään kantaa siihen, millä tekniikalla OBD-palikka toimii. Se sitten on eri asia, jos joku tietty toiminto sitten vaatii eri palikan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Vikakoodien lukeminen
Joo ELM pitää olla, KKL ei toimi adapterien kanssa.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vikakoodien lukeminen
Miksei?jonik kirjoitti:Joo ELM pitää olla, KKL ei toimi adapterien kanssa.
Re: Vikakoodien lukeminen
No mulla on KKL, jonka olen tinaillut toimimaan ilman adaptereja... on kyllä omatekoinen adapteriviritelmäkin. Ja toimii kaikilla, tietenkin. Kaikkien autojen kaikkiin purkkeihin ei KKL:llä pääse. Kaikki tämä on kerrottu Multiecuscanin sivulla:
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Vikakoodien lukeminen
Yhdessäkään Puntossa ei ole toiminut KKL + adapterit, muissa voi toimia. Ja tosiaan on virallinen johtosarja eli ei ole siitä kiinni. Toki sillä KKL pääsee moottorin vikakoodeihin eli ei ihan turha ole.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vikakoodien lukeminen
Listojen mukaan Evot ja Grandet toimii vain ELMillä ja vanhempien abseihin/bägeihin taas ei sillä pääse vaan pitää olla KKL mutta nimenomaan peruskytkennällä eli ovat samassa paikassa kuin moottori. Joten kytkentämuutospiuhalla ei tosiaan ole tarvetta Puntossa. Oliko se niin että ELM tukee väylää jos se on tarpeeksi uusi, mutten muista järjestysnumeroa? KKL taas ei väyläpurkkien kanssa keskustele.
Suosittelen ohjelmistokehittäjän myymää liitäntälaitetta niin ei tartte mitään kytkimiä tai välijohtoja ja kaikki toimii, paitsi tietenkin vanhat 3-pinniset ei-obd2 tarttee välijohdon.
Suosittelen ohjelmistokehittäjän myymää liitäntälaitetta niin ei tartte mitään kytkimiä tai välijohtoja ja kaikki toimii, paitsi tietenkin vanhat 3-pinniset ei-obd2 tarttee välijohdon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Vikakoodien lukeminen
Minä taasen sain vahvaa tietoa, että AlfaOBD-ohjelmalla ja ELM327 bluetooth palikalla pystyy Mk2B puntosta katselemaan "kaikkia".
Mielekiintoinen viidakko.
Mielekiintoinen viidakko.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
-03 eteenpäin pitäisi onnistua ELMillä kaikki. 99 ei onnistu ABS ja Airbag. Tuossa välissä voi olla harmaata aluetta.
Ei harmita että tuli hankittua se Multiplexer paketti CanTieCar sovittimella, ei tartte taistella feikkisirujen ajurien tai kolvattujen liitosten kanssa.
Ei harmita että tuli hankittua se Multiplexer paketti CanTieCar sovittimella, ei tartte taistella feikkisirujen ajurien tai kolvattujen liitosten kanssa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Vikakoodien lukeminen
Onkos KKL:ää muunlaisena, kuin USB-sarjaporttimallina? Sellaiset jättäisin jo hankkimatta, kun toimivuus vähänkään nykyaikaisen PC:n kanssa on jo aika epävarmaa. Itselläni vuonna 2013 ostettu läppäri, ja sarjaporttiasetukset tappiin vedettynä toimii, mutta esim. ilmastointilaitteen osalta aika epävarmasti, katkoo. Wifi-tekniikalla liitettävä ELM327 ei maksanut paljoakaan enemmän, tosin sillä on tullut vasta Motronicia käpisteltyä, mutta pitäisi olla paljon vakaampi ja helpompi. Nimenomaan muut kuin moottorin ohjaus on tuntuneet olevan kriittisimpiä sarjaporttiasetuksista.
Nämä kokemukset ainoastaan 2001 Lybran kanssa. Ja Stilon moottorinohjauksen.
Nämä kokemukset ainoastaan 2001 Lybran kanssa. Ja Stilon moottorinohjauksen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Vikakoodien lukeminen
KKL on yksinkertaistettuna komparaattori usb-sarjaporttipiirin perässä joten siitä on paha karsia mitään irti. Koko kommunikaatio on rakennetu hakkaamalla kiviä yhteen softapuolella.
Periaatteessa vois lyödä MAX3232:n tai vastaavan siihen usb piirin tilalle.
Sitten voi olla ongelmana jos emolevyn valmistaja on pistänyt sarjaportin usb:n perään.
Periaatteessa vois lyödä MAX3232:n tai vastaavan siihen usb piirin tilalle.
Sitten voi olla ongelmana jos emolevyn valmistaja on pistänyt sarjaportin usb:n perään.
Re: Vikakoodien lukeminen
Mitä ihmettä? Eivätkö Fiatin sukuiset juttele ISO 9141 -protokollaa, kuten olen kuvitellut? Ei kai siellä nyt mitään tavallista UART-sarjaporttia ainakaan ole... Moottori-ECUssa ei edes saa olla ainakaan ainoana liitäntänä.
Sinänsä sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko kaapeli ELM327 vai KKL. Molempien pitäisi osata kaikki validit K-line-protokollat. Käytännön toteutuksissa on sitten paljonkin eroja, etenkin ajurin suhteen. Nämä kympin kaapelit joko toimivat tai ei. Minullakin on kaksi saman näköistä ELM327-kaapelia, joista toisella pääsee Thesiksessä vain moottorinohjaukseen, toisella taas kaikkialle mihin MESin kyvyt riittävät.
Sillä en usko olevan mitään merkitystä, onko siirtotienä PC:lle USB vai jokin muu. OBD:n K-line ei kuitenkaan juttele mitään PC:n standardibittinopeuksia, vaan 10,4 kbs, paitsi alustuksessa sen 5 bps. Tämä siis protokollasta riippumatta.
Niitä vendor option -nastojen raakoja rinnankytkentöjä en suosittele ollenkaan. Silloin nimittäin testerin alustushuhuilu menee kaikille ECUille, jotka sitten myös vastaavat kuorossa siihen samaan linjaan. Vastausten tarkasta ajatuksesta sitten riippuu, tuleeko se oikean näköisenä perille. Ne värilliset adapterit tai vaihtokytkin ovat paljon toimivampi ratkaisu.
Sinänsä sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko kaapeli ELM327 vai KKL. Molempien pitäisi osata kaikki validit K-line-protokollat. Käytännön toteutuksissa on sitten paljonkin eroja, etenkin ajurin suhteen. Nämä kympin kaapelit joko toimivat tai ei. Minullakin on kaksi saman näköistä ELM327-kaapelia, joista toisella pääsee Thesiksessä vain moottorinohjaukseen, toisella taas kaikkialle mihin MESin kyvyt riittävät.
Sillä en usko olevan mitään merkitystä, onko siirtotienä PC:lle USB vai jokin muu. OBD:n K-line ei kuitenkaan juttele mitään PC:n standardibittinopeuksia, vaan 10,4 kbs, paitsi alustuksessa sen 5 bps. Tämä siis protokollasta riippumatta.
Niitä vendor option -nastojen raakoja rinnankytkentöjä en suosittele ollenkaan. Silloin nimittäin testerin alustushuhuilu menee kaikille ECUille, jotka sitten myös vastaavat kuorossa siihen samaan linjaan. Vastausten tarkasta ajatuksesta sitten riippuu, tuleeko se oikean näköisenä perille. Ne värilliset adapterit tai vaihtokytkin ovat paljon toimivampi ratkaisu.
Re: Vikakoodien lukeminen
Ei USB ole se ongelma, vaan sarjaportti, joka esim. omassa kaapelissani on toteutettu USB:hen emuloituna. Tällä jo ikääntyneellä koneella sen sai vielä toimimaan, kun veti latenssit tappiin - edeltäneessä koneessa ei vielä tarvinnut - mutta uudemmissa ja nopeammissa tämä ilmeisesti ei enää riitä. Tietysti tuo riippuu sarjaliikennettä hoitavan sirun ajuristakin. Tässä omassani se on ilmeisen kömpelösti toteutettu.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.