Eli ongelmia 08vm Grande Punton kanssa. Viikonloppuna syttyi punainen airbag valo tauluun. Kävin tänään penkin alaiset ja lattiamaton läpiviennin alaiset johdot lävitse. Avasin liitokset ja annoin sprayta. Akku oli reilun tunnin irti.
Mitään vaikutusta tällä ei ollut valolle. Netistä löytyy jonkin verran juttua vanhempien Puntojen ja ylipäätään Fiatien vastaavista ongelmista, mutta ei oikein näiden Grandien. Testeriä en omista. Lähinnä kiinnostaa onko jokin perus tyyppivika liitos jossain? Lisäksi kun ongelma on korjattu sammuuko valo automaattisesti vai tarviiko se jotenkin kuitata esim. akku irti ja kauanko?
Mikko
Grande Punto airbag valon palaa
Re: Grande Punto airbag valon palaa
Saattaa se sammua jos vika ei enää tule päälle.
Testerillähän se vikakoodi kuitataan. Nämä akku irti -jutut toimii ehkä vanhoissa autoissa, ei enää nykyisissä kun vikamuistin historiassa viat pysyy vaikka kuinka kauan jos historiaa ei nollata.
Todennäköisin vikapaikka on juurikin etupenkkien alla menevät bägien ja mahdollisten turvavyön esikiristinten johdot ja liittimet.
Testerillähän se vikakoodi kuitataan. Nämä akku irti -jutut toimii ehkä vanhoissa autoissa, ei enää nykyisissä kun vikamuistin historiassa viat pysyy vaikka kuinka kauan jos historiaa ei nollata.
Todennäköisin vikapaikka on juurikin etupenkkien alla menevät bägien ja mahdollisten turvavyön esikiristinten johdot ja liittimet.
Re: Grande Punto airbag valon palaa
Stilossa valo alkoi palamaan yllättäin ajon aikana. Kävin läpi penkialusliitokset ja lopulta lähes kaikki muutkin liitokset (akku irti...) Ebaysta saa edullisesti tarvittavan airbag-ecu-johdon ja vikakoodien nollaus ei onnistunut. Lopulta ostin käytetyn airbag-ecun (sama tarkka mallikoodi) parillakympillä englannista ja tuon vaihto autoon korjasi tilanteen.
Re: Grande Punto airbag valon palaa
tähän vanhaan viestiketjuun lisätiedoksi yksi mahdollinen vikakohta Grande punton airbag-johdoissa...
Korjasin tänään Grande punton b0117 vikakoodin. Etummainen törmäysanturi (crash sensor) on tämän koodin mukaan viallinen. Mutta vika voi olla myös johdoissa, joten heti ei kannata ostaa uutta sensoria. Tuo sensori on etupuskurin alla lähellä paisuntasäiliötä. Siihen pääsee käsiksi raottamalla muoveja yläkautta ja alaritilän kautta pitkällä kädellä Akun johdot irti hyvissäajoin etukäteen.
Sensori lähtee irti liittimestä painamalla ulkokuorta alaspäin. Sensoria on vaikea mittailla toimivaksi ohmien suhteen, jos ei käsillä ole toimivaa vastaavaa anturia vertailukohdaksi. Sensorilta lähtee punavihreä ja mustaruskea johto moottoritilan sulakerasian allaolevaan liittimeen.
Akku pois paikoiltaan. Sulakerasian nurkasta punainen virtajohto irti. Kääntämällä sulakerasian vinoon (keinu), saa sen alla olevat liittimet irti. Sulakerasia pois.
Sitten pyöräkotelon päällä näkyy pari liitintä, joista oikeanpuoleiseen tulee sensorin johdot. Liitin lähtee irti vetämällä sinistä kiinnitysklipsiä sivulle.
Kun sitten testasin mittarilla tuohon liittimelle törmäyssensorilta tulevat johdot, punavihreä johto oli poikki (mittari ei vinkunut). Katkeamiskohtaa ei näkynyt suojamuovien alta, joten ko. välille täytyi laittaa uusi johto hyvillä liitoksilla.
Kaikki paikoilleen. Multiecuscanilla (elm 327 + keltainen adapteri) kiinni Airbagin ecuun ja vikakoodien nollaus. Vikavalo ei enää ilmaantunut uudelleen.
Eli sensori oli kunnossa, ja johto sille oli mennyt poikki.
Korjasin tänään Grande punton b0117 vikakoodin. Etummainen törmäysanturi (crash sensor) on tämän koodin mukaan viallinen. Mutta vika voi olla myös johdoissa, joten heti ei kannata ostaa uutta sensoria. Tuo sensori on etupuskurin alla lähellä paisuntasäiliötä. Siihen pääsee käsiksi raottamalla muoveja yläkautta ja alaritilän kautta pitkällä kädellä Akun johdot irti hyvissäajoin etukäteen.
Sensori lähtee irti liittimestä painamalla ulkokuorta alaspäin. Sensoria on vaikea mittailla toimivaksi ohmien suhteen, jos ei käsillä ole toimivaa vastaavaa anturia vertailukohdaksi. Sensorilta lähtee punavihreä ja mustaruskea johto moottoritilan sulakerasian allaolevaan liittimeen.
Akku pois paikoiltaan. Sulakerasian nurkasta punainen virtajohto irti. Kääntämällä sulakerasian vinoon (keinu), saa sen alla olevat liittimet irti. Sulakerasia pois.
Sitten pyöräkotelon päällä näkyy pari liitintä, joista oikeanpuoleiseen tulee sensorin johdot. Liitin lähtee irti vetämällä sinistä kiinnitysklipsiä sivulle.
Kun sitten testasin mittarilla tuohon liittimelle törmäyssensorilta tulevat johdot, punavihreä johto oli poikki (mittari ei vinkunut). Katkeamiskohtaa ei näkynyt suojamuovien alta, joten ko. välille täytyi laittaa uusi johto hyvillä liitoksilla.
Kaikki paikoilleen. Multiecuscanilla (elm 327 + keltainen adapteri) kiinni Airbagin ecuun ja vikakoodien nollaus. Vikavalo ei enää ilmaantunut uudelleen.
Eli sensori oli kunnossa, ja johto sille oli mennyt poikki.