Moottori savuttaa...(Turbo Uno)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Moottori savuttaa...(Turbo Uno)

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Eli juuri vähän aikaa sitten valmistunut moottori, joka toimii moitteettomasti, tehot on tallella, sylintereiden kesken ovat puristuspaineet aivan tasan ja joka sylinterissä yli 10bar painetta, turbolta ei tule öljyä putkeen, venttiiliohjurin kumit uudet, MUTTA männänrenkaat on toyotan. Voiko tämä johtua tästä ? Öljyrenkaat kun näyttivät kovin hepposilta muutenkin. Ei keksi oikein enää muuta syytä savutukseen. Öljyä kuluu hiukan, mutta ei aivan tolkuttomasti. Onko mahdollista, että savutus voisi lopua kun hoonausjäljet alkaa kiillottua ja renkaat hakevat paikkansa ?

p.s. Toyotassa ilmeisesti kovakromisylinterit ? Onko renkaissa eroja perinteisiin sylintereihin verrattuna ? Koneistamossa vaan tarjosi tällaisia renkaita, eikä ainakaan maininnut että ei toimisi...

p.p.s. tyhjäkäynnillä savutus minimaalista, mutta kun polkaisee kaasua niin jo alkaa kärytä. Täytyy ilmeisesti vaan repiä kone taas paloiksi ja vaihtaa renkaat...???
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Näkyykö ahtoputkissa öljyisyyttä? Yleensä tuollaisiin vikoihin on ahdin syypää... voit testata asian ottamalla turbon irti, irrottamalla ja tulppaamalla ahtimen öljyn syöttöputken ja koekäyttämällä. Jos ei savuta, vika on turbossa. Ja kuulosuojaimet päähän. :wink:
Kun tuo Uno on ruiskukoneinen, pitää tietenkin imuilma letkuttaa ilmamäärämittarille testin ajaksi.

Näyttääkö tulpat öljyisiltä? Silloin vika olisi itse koneessa..

Mistä Tojotsusta rinkulat on?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo turbolta ei tule öljyä ahtoputkeen, turbo on juuri kasattu uusilla laakereilla,siivillä ja akselilla(ei toki tarkoita ettei se voisi vuotaa). En vaan jaksa uskoa että ahtimesta vuotaisi, kun ahtoputket ovat kuivat jne. No nyt ekana kansi auki ja tiivistettä teettämään, koska se tarvike tiivistekin on saattanut ottaa siipeensä 1,5bar paineesta.

Renkaat ovat muistaakseni gt corollasta (81mm)

Tulpat ovat aivan öljystä märät ja kastuu lähes välittömästi(n.3 kiihdytystä ja alkaa jo kipinä hävitä. Vielä hetki sitten ajelin autolla aivan normaalisti, eikä ollut mitään ongelmia tulppien(Brisk Turbo Racing) kanssa.

Voiko sitä öljyä siis päästä jotenkin kaikkiin sylintereihin jos pelkkä kannentiiviste vuotaa vaikka öljykanavasta ?
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

"Voiko sitä öljyä siis päästä jotenkin kaikkiin sylintereihin jos pelkkä kannentiiviste vuotaa vaikka öljykanavasta ?"

Ei voi, koska kannen läpi meneviä paineellisia öljykanavia on vain yksi (muistaakseni).

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo ajattelin samaa, kun yksi öljykanava sinne kanteen vaan tulee...eli vaihtoehdoksi jää siis öljyrenkaat, mutta tarkistan sen ahtimen kompuran kyllä ensin ennen kuin alan lohkoa repimään pois ja kanttakin pitää syynätä oikein huolella ettei löydy mitään yllätystä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä tuo ikävä kyllä itse koneeseen sitten viittaisi. :(
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
coupe
Viestit: 297
Liittynyt: 01.06.2003 07:36
Paikkakunta: Jämsä

Männänrenkaat?

Viesti Kirjoittaja coupe »

Kyllä se niistä männänrenkaista voi johtua. Tiedän tapauksen jossa 600:een tehtiin koneremontti, ja sen jälkeen alkoi savuttamaan. Pitkällisten pura ja kokoa moottori harjoitusten jälkeen tajuttiin, että männärenkaissa oli väliä miten päin ne sinne laitetaan. Muistaakseni alarenkaat käännettiin (ei öljyrengas) ja savutus loppui siihen.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo nyt on kansi irti eikä mitään vuodon merkkejä näkynyt eli tänään sitten veivit ja männät pihalle ja renkaita ostamaan. Mikäs mahtaa olla muuten männän ja sylinterin seinämän välys turbo unon 1300cc moottorissa, kun sinä tuntuu välys mutta kun ei tiedä kuinka suuri se pitäisi olla ? Enpä usko silti että se liian väljäkään olisi kun puristukset ja tehot on tallella...öljyrenkaista on pakko johtua, kun ne oli valmiina jo melko löysät jos vertaa alkuperäisiin Mahlen öljyrenkaisiin, jotka olivat oikeastaan yhtä jäykät kun puristusrenkaatkin.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä, jos kerran puristuspainemittauskin näytti hyviä arvoja.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Taas diagnoosi hiukan muuttui...olin ottamassa öljypohjaa irti tai se oli jo irti, kun alettiin miettiä että savutus pitäisi loppua ahdolla, kun sylinterissä on painetta eli pitäisi siis huohottaa kaikki pihalle jos renkaat vuotaa, mutta tiedä sitten mitä se tekee jos vaan öljyrenkaat vuotaa. Syynättiin kantta vielä vähän tarkemmin niin vuotoa ei näkynyt muuta kuin pakoventtiilitaskuissa hieman öljyä(ykkösessä ei lähes yhtään,kakkosessa hiukan, kolmosessa enemmän,nelosessa paljon). No otettiin sitten pari venttiiliä irti, kun saatiin venttiilipuristin, niin havaittiin melkoinen klappi pakoventtiiliohjureissa, joten eiköhän mene sitten vaan kansi koneistamoon ja uudet ohjurit ja niiden muotoilu+ohjurin kumit+kannen plaanaus.

p.s. Voikohan silti olla mahdollista että sylintereistä vuotaisi(sylinterin seinämät ainakin olivat aivan "kuivat" , mutta mäntien päällä pienet öljyläikät, koska ohjurien kumit olivat kuitenkin uudet ja pysyneet normaalisti kiinni, eikä ennen moottorin purkamista ollut vuotanut yhtään.)
Viimeksi muokannut UnoProjekti, 22.07.2004 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä sitten veikkaan ettei alakerrassa ole mitään vikaa. Eli ohjurien ja kumien vaihdolla tulisi kuntoon.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Ohivuotomittari on hyvä vehje vikojen selvityksessä. Puristus mittaukset on vähän mitä sattuu, kun ei tiedä mihin paineet vuotaa.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo oishan täällä töissäkin ollu sellanen jossain mut en löytäny ku olin yksin iltapäivällä töitten jälkeen...sekin on vaan sellasta räpeltämistä varsinkin jos endoskoopilla tiirailee venttiileitä. Helpoiten käy kun lykkää painetta ja kääntää kampiakselia ja kattoo missä asennossa löytyy pienin vuoto ja sen mukaan päättelee kuseeko joku paikka. Mutta mun mielestä se on vähän sellanen hankala ja jollain tavalla epäluotettava menetelmä, joten tehdään vaikeimman kautta eli puretaan ja vaihdetaan osia ja katotaan alkaako toimia :wink:
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo tänään vein kannen koneistukseen Moottorikoneistus Ojalalle Kaarinaan ja tulee varmaan uudet venttiilit, ohjurit(muotoiltuna) ja kumit ja istukoiden ja lautasten hionnat+kannen plaanaus. Saa nähdä alkaako jo sitten pelaa toi romu. Ens viikon lopulla pitäs olla kansi valmis ja tiivisteen tilasin eilen, että hyvällä tuurilla voi käydä jo ens viikon vkoloppuna. Ilmoittelen miten toimii ku saadaan käyntiin...
Vastaa Viestiin