Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Törsäke
Viestit: 1
Liittynyt: 05.04.2018 16:58

Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja Törsäke »

Elikkäs olisi mahdollinen projekti saatavilla, eli 850 Fiffen koppa, vuosimallista ei varmuutta, ei myöskään varmuutta onko laatikkoa paikallaan, ilmeisesti ainakaan kone ei ole.
Minkälaista vaihtoehtoa moottoriksi sitä sitten olisi, tehokkaammasta päästä fiatin koneita tietenkin ja mahdollisuus saada auto leimalle.
Näistä moottoripyörän kone swapeista kuulee aina silloin tällöin, liekkö sellainen sitten minkälainen painajainen saada rekisteriin, miten se oli sen VTT:n päästötestin kanssa, koskikos se vain vähäpäästöisiä autoja jne?
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

6satasen laatikko ja 127 mylly menis lähes heittämällä + asiaa tuntematon ei huomaan eroa. muitten moottorien kanssa joutuu painimaan enempi ja vähempi...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Näyttelyissä on pyörinyt gikserikoneinen punainen 126, taisi olla esitelty tuninkilehdessä 10/2015 tai sinnepäin. Tekijä opiskeli Tampereella konetekniikan insinööriksi mutta silti kilvitys on ollut pitkällinen projekti enkä tiedä mitä asialle nyt kuuluu. Tuo on moottoripyörän vaihteistolla josta on jotenkin eliminoitu moottorijarrutuksessa vaivannut kytkimen luisto, pakki on toteutettu sähköisesti. Tuossa on jotain riemukkaita yksityiskohtia kuten etupään kynätolpille tehdyt "perssonitornit" jotka on Glorian jauhesammuttimista.

Jossain Kokkolan suunnalla on ollut 133 moottoripyörän koneella? Tai Seinäjoella?

133/850 moottori pyörii muihin auton moottoreihin nähden väärään suuntaan, joten omaa vaihteistoa harvemmin käytetään. Jollei siihen liitetä jotain valmiiksi väärään suuntaan pyörivää moottoripyörän myllyä.

Jos mene lupien kautta niin erilaisia Fiatin kevyitä Fire moottoreita on ollut tapana käyttää, vakiona 1 litran 8v firessä kuitenkin vain 45hp, siis se ohc moottori joka tuli Unoon joskus öö -85? Vanhemmat Uno 45:set on työntötankokoneella. Fire perhettä on vaikkapa Stilon 1,2-1,4 16V moottorit. Tähän huomautus että Bravon/Bravan 1,4 ei ole Fire vaan 12V modulimoottori. Niissäkin 1,2 on Fire. Samoin Puntot on Firellä.

16V swapeista tai ahtamisista en tiedä lupien osalta mitään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

FAQ:sta löytyy 850 verrokeista juttua -> http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=5465

Eli ilmeisesti jotkut ovat onnistuneesti muutoskatsastaneet käyttäen vertailumallina OT1000-mallia.
Fiat Abarth OT 1000 rekkari ADO-1 (luultavammin juuri tämä yksilö), tyyppäri 55080, alustanumero 100G-0100385, 983cc, teho 54 hv/5200
Tuota mallia siis käyttäessä olisivat maksimi kuutiot 1228,75cc ja tehot 64,8hv. Tällöin 1.1 fire on suurin iskutilavuuden puolesta, 1.2 kuutiot kun on 1242cc. Noita 1.1 löytyy eri tehoilla, mutta ainut jolla ylittyy teho, taitaa olla Punton 75 malli. Voihan tuon 1.1 lohkon päälle istuttaa 16v kannen, siitä en ole varma tarviitaanko tehonmittaustodistus. Ennen laki sanoi, että sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin. Nyt saattaa olla, että vaativat tehonmittaustodistuksen - selvii kysymällä konttorilta.

Sitten tarvitaan vielä oikeinpäin pyörivä vaihdelaatikko. 600 laatikko ilmeisesti ilman modaamista heikko. Kuplan laatikoita varmaan parhaiten saatavilla ja osia löytyy. Skodaa jotkut myös joskus laitelleet fiatin taakse, saatavuus taitaa olla nykyään heikkoa. Ulkomailla kusiaisiin on laiteltu Renault 4/6 laatikoita, niidenkin saatavuus Suomessa taitaa olla heikompi.

Kannattaa siis toivoa, että saat joltain tuon tyyppikatsastustodistuksen ja hommaat aineistoa 850 ja OT1000 eroista. Näiden kanssa käyt läpi konttoreita utelemassa, jos jostain näytettäisiin vihreää valoa.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja 100D »

Minulta löytyy tyyppikatsastustodistukset Suomeen tuoduista takamoottorisista Abartheista.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Nyt kai ne vaatii ulkopuolisen kirjoittaman todistuksen noista mallisarjojen eroista. Valmistaja, maahantuoja tai muu asiaan perehtynyt taho. Tehtaan kirjallisuus sellaisenaan ei riitä?

Työnnetään kai väkisin tällaisia muutoslupien piiriin, vähennetään katsastusmiehen vastuita muutoskatsastuksissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Nyt kai ne vaatii ulkopuolisen kirjoittaman todistuksen noista mallisarjojen eroista. Valmistaja, maahantuoja tai muu asiaan perehtynyt taho. Tehtaan kirjallisuus sellaisenaan ei riitä?
Pitäisi riittää tehtaan virallinen kirjallisuus.

Tästä juuri juttelin erään kanssa-foorumistin kanssa, kun ei katsuri meinannut uskoa ettei airbagille ollut Tipossa merkkivaloa, eikä käyttöohjekirjan mukaan yhdessäkään Tipon mallissa. "Hanki maahantuojan todistus", vaikka inssillä kädessään tehtaan virallinen kirja, joka on ihan yhtä pätevä lain silmissä...


En sitä pykälää nyt jaksa kaivaa, mutta tosiaan tehtaan virallinen kirjallisuus/todistus on lain puitteissa riittävä. On sitten inssistä ja tulkinnasta kiinni, kelpaako hälle.

Ja "uusien" katsastus-sääntöjen mukaan omavalmiste moottorin pienin nettoteho katsotaan sylinterikannen "minimitehon" mukaan.

Eli:
1l Firen lohko, lähtiään 45hp
Istutetaan 1.2 16V hattu, lähtiään 82hp
---> Moottori katsotaan vähintään 82 hevosvoimaiseksi, eikä täten ole mahdollista katsastaa tuota pienemmälle teholle.

Ihan idiootti sääntö. Aiheuttanut hilpeyttä tietyissä piireissä, kun sama sylinterikansi voi löytyä sekä turbosta, että vaparista. Selitä siinä sitten, mikä on minimiteho. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

wellu kirjoitti:Ja "uusien" katsastus-sääntöjen mukaan omavalmiste moottorin pienin nettoteho katsotaan sylinterikannen "minimitehon" mukaan.

Eli:
1l Firen lohko, lähtiään 45hp
Istutetaan 1.2 16V hattu, lähtiään 82hp
---> Moottori katsotaan vähintään 82 hevosvoimaiseksi, eikä täten ole mahdollista katsastaa tuota pienemmälle teholle.

Ihan idiootti sääntö. Aiheuttanut hilpeyttä tietyissä piireissä, kun sama sylinterikansi voi löytyä sekä turbosta, että vaparista. Selitä siinä sitten, mikä on minimiteho. :mrgreen:
Näistä muutoskatsastusasioista saa aina kyllä hyvän painin aikaiseksi. :mrgreen:

TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 Määräys
Kohta 2.1 Moottorin vaihto
e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia
muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.


TRAFI/176770/03.04.03.03/2016 Ohje
Kohta 2.2 Moottorin vaihto
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi.


Mitä lie tarkottaa tuo tehomittaustodistusta arvioitaessa ,mutta luulisi nyt, että ne tehot katsotaan sen todistuksen perusteella eikä arvota jonkun kannen mukaan.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja wellu »

JaLLu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Ja "uusien" katsastus-sääntöjen mukaan omavalmiste moottorin pienin nettoteho katsotaan sylinterikannen "minimitehon" mukaan.

Eli:
1l Firen lohko, lähtiään 45hp
Istutetaan 1.2 16V hattu, lähtiään 82hp
---> Moottori katsotaan vähintään 82 hevosvoimaiseksi, eikä täten ole mahdollista katsastaa tuota pienemmälle teholle.

Ihan idiootti sääntö. Aiheuttanut hilpeyttä tietyissä piireissä, kun sama sylinterikansi voi löytyä sekä turbosta, että vaparista. Selitä siinä sitten, mikä on minimiteho. :mrgreen:
Näistä muutoskatsastusasioista saa aina kyllä hyvän painin aikaiseksi. :mrgreen:

TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 Määräys
Kohta 2.1 Moottorin vaihto
e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia
muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.


TRAFI/176770/03.04.03.03/2016 Ohje
Kohta 2.2 Moottorin vaihto
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi.


Mitä lie tarkottaa tuo tehomittaustodistusta arvioitaessa ,mutta luulisi nyt, että ne tehot katsotaan sen todistuksen perusteella eikä arvota jonkun kannen mukaan.
Siinähän tuo lukee, "katsotaan moottorin tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa...".
Se todistuksen arviointi nyt tarkoittaa vain sitä, että toimitetaan tehonmittaustodistus, ettei moottori oli vain "ei siin oo ku 80 pollea". Se lapun luku on tuo "arviointi".
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Toinen on määräys , toinen ohje.
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Moottorivaihtoehtoja ja mistä niitä voisi löytää?

Viesti Kirjoittaja mivot »

Ja vielä hölmömpää tuossa kansi jutussa on se, että jos laitat kannen isompi tilavuuksisen alakerran päälle mikä sillä kannella alkujaan, niin tehon katsotaan nousevan samassa suhteessa, mutta jos pistät kannen pienempi tilavuuksiseen alakertaan, niin on se sama kannen minimi teho josta ei luisteta.
Hölmöä kun toisinpäin vain toimii.
124 Spider 2200 20vt -77
Vastaa Viestiin