Sivu 1/2

Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 17.05.2018 16:52
Kirjoittaja Jimi
Onko kenelläkään tietoa kuinkahan paksu tuollaisen (1242 8V) kansi on vakiona. Itse sain mitattua kansitasosta venttiilikopan tiivistepintaan 126,5mm, mutta näyttäis siltä, että se on jo joskus oikaistu.

Nyt pitäis saada ynnäiltyä paljonko siitä voi vielä ottaa. Tarkimman arvonhan sais kun mittais palotilojen koon, mutta ajattelin nyt kuitenkin yrittää oikopolkua.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 09:51
Kirjoittaja Wesulius
Eipä siitä hirveesti kannata pois ottaa , jos ollenkaan kun aika nakuherkkiä ovat.
Sytkärillä säätämällä saa helposti lisää tehoaja taloudellisuutta.
Jos paukkujanostaa joutuu sytkästä tinkimään ja on laiska ja janoinen sen jälkeen.
Tietysti jos reilusti vihasempaa nenua sitte touhussa alkaa olla järkeä.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 09:58
Kirjoittaja Luigi
Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 10:11
Kirjoittaja wellu
Luigi kirjoitti:Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.
Taitaa kaikki 8V firet olla nakuherkkiä jos vaikka 16V vertaa.

Yleensäkin Fiatin pikkukoneet aika herkkiä nakuttamaan, FIRE-moottorit varmaan herkimmästä päästä (ainakin nuo laiskimmat niiden vääntönokilla).

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 11:47
Kirjoittaja Jimi
Wesulius kirjoitti:Eipä siitä hirveesti kannata pois ottaa , jos ollenkaan kun aika nakuherkkiä ovat.
Sytkärillä säätämällä saa helposti lisää tehoaja taloudellisuutta.
Jos paukkujanostaa joutuu sytkästä tinkimään ja on laiska ja janoinen sen jälkeen.
Tietysti jos reilusti vihasempaa nenua sitte touhussa alkaa olla järkeä.
Nokaksi jää SX:n oma 866:n

Paraneeko tilanne jos/kun siirtyy RE85:n käyttöön.

Oon suunnitellu 10.5:1 siis viinalla, tai ehkä jopa 11:1, oonko kauheesti metsässä?

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 12:44
Kirjoittaja Luigi
wellu kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.
Taitaa kaikki 8V firet olla nakuherkkiä jos vaikka 16V vertaa.

Yleensäkin Fiatin pikkukoneet aika herkkiä nakuttamaan, FIRE-moottorit varmaan herkimmästä päästä (ainakin nuo laiskimmat niiden vääntönokilla).
No joo, 9.1-9.2 rutuilla oleva 999:kin alkoi rapistelemaan jo jossain 1.2bar ahtojen jälkeen, joten herkässä on. :D 1242 ei rapissut toista tonnia painava kärry perässäkään, mutta kieltämättä silloin pyrki nakuttamaan, kun keitti oikein kunnolla jäätyneen jäähdyttäjän takia.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 13:34
Kirjoittaja Stefa
Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.

Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria :lol:

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 17:58
Kirjoittaja Wesulius
Stefa kirjoitti:Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.

Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria :lol:
Kyllä se onnistuukin mutta ei 8v firellä.
Ja siis kyllähän tuohon 8v fireen voi paukkuja laittaa ja saa niin ettei nakuta , mut ei oo voimaakaan.

Meillä endu bmw:ssä on m42 mylly ja 13.5 puristukset ja ihan pumppu bensalla ajetaan ja on voimaakin.
Siis siihen vaikuttaa niin moni asia , mut vakio ja melkeen vakio fire nakuttaa kyllä herkästi.
999 fire ona parempi kuin esim 1,1 jossa isommat kanavat kannessa. 1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
Jos siihen firen kanavaan sais vähän kiertoa niin vois tilanne parantua kummasti. Mut tollanen perus kukka-allas palotila on nakuherkkä myös volvossa.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 20:07
Kirjoittaja wellu
Wesulius kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.

Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria :lol:
Kyllä se onnistuukin mutta ei 8v firellä.
Ja siis kyllähän tuohon 8v fireen voi paukkuja laittaa ja saa niin ettei nakuta , mut ei oo voimaakaan.

Meillä endu bmw:ssä on m42 mylly ja 13.5 puristukset ja ihan pumppu bensalla ajetaan ja on voimaakin.
Siis siihen vaikuttaa niin moni asia , mut vakio ja melkeen vakio fire nakuttaa kyllä herkästi.
999 fire ona parempi kuin esim 1,1 jossa isommat kanavat kannessa. 1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
Jos siihen firen kanavaan sais vähän kiertoa niin vois tilanne parantua kummasti. Mut tollanen perus kukka-allas palotila on nakuherkkä myös volvossa.
Niin on ja molemmista kansista taitaa löytyä "nakumonttu" tulpan vastapuolelta?

Volvossa on ruiskupeleissä aika raaka nakutuksen tappo. Jos ei 3x3 astetta myöhäistys riitä, menee nakurikastus päälle (+70%). :lol:


Taitaa olla itseasiassa niin, että todella moni vanhan suunnittelun moottori on nakuherkkä.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 20:42
Kirjoittaja Vode131
Mikä on nakumonttu ja mikä sen tarkoitus on?

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 21:12
Kirjoittaja wellu
Vode131 kirjoitti:Mikä on nakumonttu ja mikä sen tarkoitus on?
Todella monessa vähääkään iäkkäämmän suunnittelufilosofian kannessa on semmoinen kolo/monttu/nystyrä jossainpäin tulpan vastapuolella tai palotilan reunamilla. Sen tarkoitus on olla "turvallinen piste", jossa kevyt nakutus (light-knoking) voi tapahtua.
Moinen löytyy ainakin 16V FIREn kannesta, kuten myös volvon kannesta.

Fireä en ole skoopilla kyylännyt, mutta ainakin tuo ruotsalaispata kevytkilisee kokoajan normaalitilanteissa. Tuo kevytkilinä onkin ns. hyväksytty tosiasia monessa asiaa käsittelevässä tutkimuksessa/kirjallisuudessa. Mielummin antaa pikkuisen ropsahtaa sille varatussa paikassa ilman isompaa haittaa, kuin täräyttää kanki/mäntä yhdistelmää täysillä vastapalloon.

Tuota light-knokingia ei siis pidä sekoittaa ihan kuultavissa olevaan tai moottorille tuhoa aiheuttavaan nakutukseen, koska nakutus on hallitsematon ja nopea polttoaineseoksen palaminen. Nakutusta taas ei missään nimessä pidä sekoittaa esisytytykseen, joka on tilanteena harvinainen ja dynamiikaltaan täysin erilainen ja eri syistä johtuva.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 22:21
Kirjoittaja Vode131
Olisiko laittaa jotain linkkiä tai lähdettä mistä voisin lukea lisää tuosta montusta?

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 22:23
Kirjoittaja Luigi
Wesulius kirjoitti:1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
Paitsi 60, jossa on 55:n vermeet.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 23:44
Kirjoittaja väisänen
Vode131 kirjoitti:Olisiko laittaa jotain linkkiä tai lähdettä mistä voisin lukea lisää tuosta montusta?
Eikö eaton holset kaverin aktiivisina aikoina pohdittu tämän syvennyksen idea siinä että huonosti pyörteilevässä palotilassa varmistetaan laajemmalla seossuhteella parempi syttymissvarmuus tällä ko syvennyksellä.
Eli esim laihempi seos tai heikompi kipuna saadaan kompensoitua tällä syvennyksellä. Nakuunkin se sitten teoreettisesti inan vaikuttaa koska pyörteilee paremmin.
Mitsun 8v 4g63 padastahan nämä yhdessä prokkiksessa poistettiin kannen kestävyyden parantamiseksi ja samanlainen paskaläjä se oli operaatin jälkeen vs aikaisemminkin. Nakuttava paska siis.

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Lähetetty: 18.05.2018 23:59
Kirjoittaja wellu
Pyörimällä googlessa "light knoking" tms niin kyllä ne löytyy.

En puhelimella yksinkertaisesti voi kaivaa tietoa. Voin yrittää muistaa myöhemmin.

Ilmiö "kevytnaku" on kuitenkin nakutusanturilla havaittavissa ainakin näkemäni perusteella niissä moottoreissa, joissa sitä esiintyy.