Stilo 1,6 ECU ongelmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja mikah »

Nyt kun Stiloissa on paljon ECU vikoja, on niistä tullut melkoinen ongelma myös minulle. Joka ikinen päivä joku soittaa ja kysyy neuvoa 1,6 Stilon käynti ongelmiin.
yhdeksällätoista kahdestakymmenestä kyselijästä ei ole aikomustakaan tuoda autoaan meille korjattavaksi, vaan haluaa tietää mikä autossa on vikana.
No, meillä kun ei valitettavasti ole mitään maksullista puhelinta neuvojen antamiseen, ja jos olisi, ei muuta tarvisi tehdäkkään..
Ja toiseksi, en omista minkäänlaisia selvän näkijän taitoja millä ongelma selviäisi etänä...
Ja tutut ihmiset on sitten asia erikseen, eli jos on asiakas tai muuten henkilökohtaisesti tuttu, niin silloin autetaan toki puhelimessakin. Tuppaa vaan olemaan nimettömiä aika moni kyselijä...

Minulla menee viikossa useita tunteja puhelimessa istumiseen näiden juttujen kanssa, ja ne työt joita oikeasti teen palkkani eteen, kärsivät.
Paras tapaus on soittanut vuoden aikana varmaan 10 kertaa ja olen neuvonut häntä puhelimessa useamman tunnin.
Auto piti tuoda jossain vaiheessa meille, mutta eipä ole enää kuulunut mitään, eli silläkin hommalla tienasimme 0e.... Kissa kiitoksella elää, vai miten se meni...

Tuntuu että sitten suututaan, jos en puhelimessa tiedä mikä autossa on vikana ja neuvo miten soittaja saisi auton ilmaiseksi kuntoon minun ohjeilla....
Eli meidän firma ei vastaa enään mitään aiheeseen "mikähän mun Stilossa on vikana.....??"
Toki jos on aikomuksena tuoda se tutkittavaksi, niin silloin asia en täysin eri, mutta ilmaista koulutusta puhelimessa emme enään anna.

Ja kaikkeen tähän on syynä toinen tämänpäiväisistä soittajista... Tämä sentään osasi nimensä kertoa, mutta muuten ei mennyt oikein putkeen.
Ensimmäinen kysymys oli että onkohan Stilosta ECU rikki? No siihen vastasin että ei voi tietää tutkimatta. No edelleen että kun se antaa vikakoodin P1234, että johtuuko se ecusta. No en voi kaikkia kymmeniä tuhansia vikakoodeja muistaa joita työssäni tulee vastaa ja on mahdollista olla, eli en osaa suoraan sanoa mihin se viittaa. No jotain vielä kyseli ja sanoin että en pysty puhelimessa autoasi korjaamaan tai edes tutkimaan mikä siinä on vikana, eli auto pitää saada tänne tutkittavaksi. vastaus oli jaa, ja sitten kun olin vielä kysymässä että onko tiedossa mitä se vikakoodi tarkoitti, niin äijä löi luurin korvaan :evil:

Kaikki Stilojen käynti ja muut sähköviat on tulleet kuntoon, mutta ei puhelimessa... Eli en tiedä mitä ihmiset nykyään kuvittelee, kun luurissa pitäisi heti tietää mikä autossa vikana ja sitten pitäisi vielä neuvoa kuinka se korjataan.....

Teemme pääasiassa ihan toisen merkkisiä autoja, ja niiden omistajissa tällaisia tapauksia on onneksi erittäin vähän Stilon omistajiin verrattuna.
Edelleen korjaamme myös Stiloja, mutta auto pitää tuoda paikanpäälle, tai jos esimerkiksi haluaa itse vaihtaa käytetyn ECU:n, niin sen ajoneston nollaus onnistuu ilman autoakin.
Myös koritietokone ongelmiin löytyy apu ja niitä löytyy ehjiä käytettyjä varastosta. Siinäkään tapauksessa en tarvitse kun vanhan koritietokoneen, niin saan tehtyä käytetystä siihen sopivan vaihtoyksikön.
Myös uuden avaimen tekeminen Stiloon onnistuu. Eli jyrsintä ja ohjelmointi autoon, paitsi viimeisiin hopean värisellä maskilla varustettuihin facelifteihin ei tällähetkellä. Avaimen aihioita ja siruja löytyy varastosta.

Mika Helenius
Autokorjaamo J. Helenius Ky
0500-614973
Lempäälä
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jotenkin osaan kuvitella, että näin se tuppaa menemään... Stilot on halpoja, joten niiden pariin hakeutuu ne pahimmista pahimmat sentin venyttäjät. Ja koska ne on halpoja, ei niiden korjaus saisi maksaa mitään.

Mutta, kun nyt sukulaisella sattuu olemaan tuollainen otsikon laitos, todennäköisesti otsikon vialla, niin onnistuuko ECUn korjaus autosta irrallaan, jos sen lähettää? On kuitenkin helpompi siirrettävä toiselta puolelta Suomea, kuin koko auto.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kovin tutulta kuullostaa.
Päivän saa roikkua puhelimessa ja työt voi alottaa sulkemis ajan jälkeen, sitte tulee näitä 14h päiviä.

Nii joo :mrgreen: Kun mullakin on se stilon kone ja siitä ecusta oli joskus juttua :lol: :thumb:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo, varmaan olen minäkin syyllinen. En aina muista mainita, että rahat ojossa jos alkaa soittelemaan, kun olen joskus korjaamosta maininnut. Minullekin noita tulee jos ei nyt ihan viikoittain, niin useampi vuodessa puhelimessa tai viestillä kysellään Stiloon apuja. Eka kysymys onko 1,6. Tähän vastaus on, mistä tiesit?

Enimmäkseen puhelimella multa sentään kysellään osia, ja lähes poikkeuksetta vapiseva-ääninen eläkeläinen kyselee hitaalla tahdilla" kun miulla on tuollanen fiiatti 1100.. Noita tulee paljon. Siinä sitten tunnin puhut, ehkä saat jotain myytyä ja puol tuntia paketointi ja postiin vienti ja tienasit 0,50€. Yksi asiakas pommitti niin tiuhaan että oli pakko lopettaa vastaaminen, kun ei minulla ollut sitä mitä hän olisi tarvinnut. Seuraavaksi soitti samalta seudulta kaikki tämän ihmisen kaverit.. Silloin lopetin kokonaan vastaamisen numeroihin, jotka eivät ole puhelimen muistissa.

Onneksi on handsfree, niin teen töitä aina puhelun aikana. Yritin tässä taannoin urakalla lapiodessa samalla auttaa erästä, mutta kun se puhelu ei oikein edennyt minnekään olin lopulta aika tyly ja totesin että sen takia on verkkokauppa, että ei ole aikaa hoidella näitä puhelimitse. Ilmeisesti suututin sitten senkin ihmisparan.

Pitää vissiin poistaa puhelinnumero kokonaan verkkokaupasta, mutta ilmeisesti jotkut sitä jakaa eikä muista mainita, että netissä olisi verkkokauppa ja siellä on kaikki osat ja tiedot niistä. Niin sitten tartutaan luuriin keskellä päivää eikä ymmärretä että yrittäjän pitää jostain rahaakin tienata. Onhan harrastukset ihan mukavia ja jos sillä eläisi, mikä ettei veisi sitä yhtä puslaa vaikka perille asti ja rupattelisi kahvipöydässä mukavia. Mutta kun jollain niiden eläkeläisten eläkkeisiinkin pitää saada raha hommattua.

Onneksi jotkut soittajat ihan järkevästi kyselee lisätietoja ja on ottaneet etukäteen asioista selvää.

Mutta joo pitää pitää kunnon saarna kaikille Stilon ongelmien kyselijöille että Mikan aikaa ei tuhlata, ainakaan ilmaiseksi. Jos haluaa korjata itse, niin etsii sitten itse viankin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Olen ostanut useamman ecu vikaisen stilon, yhessäkään ei ole ollut mitään vikaa ecussa, vika on löytynyt aina jostain muualta ja on ollut 99% tapauksissa todettavissa lukemalla vikakoodit! En silti väitä etteikö niissä ecu vikoja olisi mutta jos serkun kummin kaima on kuullut esson baarissa että näistä on ecu paskana niin se ei tarkoita sitä että kaikissa olisi.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja mikah »

Luigi kirjoitti:Mutta, kun nyt sukulaisella sattuu olemaan tuollainen otsikon laitos, todennäköisesti otsikon vialla, niin onnistuuko ECUn korjaus autosta irrallaan, jos sen lähettää? On kuitenkin helpompi siirrettävä toiselta puolelta Suomea, kuin koko auto.
Omiin autoihin olen niitä joskus korjaillut, mutta en muiden. On todella epävarmaa että tulee kuntoon. Mm. Vekatronics niitä "korjailee", mutta yhdestäkään en ole kuullut että kuntoon olisi saanut. Ei kauaa aikaa kun yksi oli siellä ollut "korjattavana". No 250e maksoi ja vika ei hävinnyt mihinkään. Ja takuuta ei kuulemma ollut kun koitti takaisin viedä. Minulla se sitten kävi vielä tarkistuksessa ja rikkihan se oli.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja mikah »

Wesulius kirjoitti: Nii joo :mrgreen: Kun mullakin on se stilon kone ja siitä ecusta oli joskus juttua :lol: :thumb:
Jep, viimeksi viikkositten asia oli mielessä :D Laita boksin numero niin katson jos sellainen olisi itsellä joutulaana, niin voisi testata kuinka onnistuu. Pitäisi ainakin olla mahdollista.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja mikah »

uk350 kirjoitti:Olen ostanut useamman ecu vikaisen stilon, yhessäkään ei ole ollut mitään vikaa ecussa, vika on löytynyt aina jostain muualta ja on ollut 99% tapauksissa todettavissa lukemalla vikakoodit! En silti väitä etteikö niissä ecu vikoja olisi mutta jos serkun kummin kaima on kuullut esson baarissa että näistä on ecu paskana niin se ei tarkoita sitä että kaikissa olisi.
Minä en ota kantaa kenenkään muun havaintoihin boksiviosta, mutta itse olen törmännyt ja tutkinut yli kaksikymmentä autoa joissa on ECU ollut rikki. Osaan on tullut uusi ECU ja osaan käytetty.
Yksikään autoista ei ole vielä tullut saman syyn takia takaisin. Yhdessä autossa oli vika moottorin johtosarjassa ja yhdessä nokka-akselin anturin johto oli jääny joltain asentajalta puristuksiin ja käyntivika johtui siitä.
Eli siitä voit päätellä onko niitä ECU vikaisia Stiloja oikeasti olemassa. Ja vikakoodeja ne ECU vikaisetkin lähes aina antaa, vaikka vika ei ole siinä mitä testeri kertoo. Toki nuo autot joissa on ECU vika ollut, ovat jo käyneet mikä missäkin testissä ja osia on vaihdettu kopallinen ja kun vika ei ole parantunut isosta laskusta huolimatta, niin sitten on ollut minun vuoro niitä tutkia. Ja sitten kun autoon on pahimmillaan hakattu lähes 1000e ilman että olisi kuntoon tullut, niin sitten se muutama satanen siitä että se tulee oikeasti kuntoon onkin jo ihan mahdoton ajatus.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Aika usein noi tuntuu olevan kiertopalkintoja, mukana seuraa se kopallinen osia joita autoon on jo vaihdettu ennen luovuttamista. Moneen on käytetty ecukin perimätiedon mukaan vaihdettu ennen kiertoon laittoa, mutta en tiedä miten se onnistuu parkkipaikalla kun pitäisi saada toimimaan ajoneston yms kanssa? Luulen että se mukana tuleva ecu on se, joka ei ole sitten toiminutkaan vaikka oli toimivasta autosta..

No luulen myös että 2-4 vuotta ja nämä alkaa olemaan pääosin paalissa, joten ongelma poistuu.

Tuntuu noissa olevan koritietokone yms vikaakin, valot ei toimi tms mikä ei liittyne moottorikokoon millään lailla. Ei myöskään päävirtakaapelit. Ajovalojen releet taisi olla erikseen eikä sentään mene niiden virta koritietokoneen kautta, kuten Volvoissa valoboksi piirilevyyn juotettuine releineen, jotka pystyy vaihtamaan. Joten mikä lie yleensä vikana jos lyhyet tai pitkät ei toimi? Jos ei sulakerasia.

Yleensä koitan kysyä että veisitkö Lempäälään. Mikä on mahdoton ajatus Helsinkiläiselle. Niin en ole sitten edes tyrkyttänyt yhteystietoja vaan kehottanut jatkamaan korjaamon etsimistä pääkaupunkiseudulta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Ne oikeasti ecu vikaiset varmaan lopulta tuleekin sinulle Mika huoltoon kun ei niitä normi rivi asentaja saa kuntoon, toki viallinen antaa "väärää" vikakoodia mutta jos se oire poistuu esm. mappi anturin vaihdolla tai ehyellä akulla niin aika selvää että oli tehty väärä diagnoosi, näistä ei ole osasta ollut edes luettu vikakoodejakaan("no kun naapurin jaskalla oli ecu rikki, se on varmaan tässäkin rikki") mitä minun kautta palautunut takaisin käyttöön.

Vekatronicsista en osaa sanoa mutta kyllä noitten boxien korjauksessa on omat haasteensa, osa tulee kuntoon osa ei, eikä noille voi kovin suurta takuuta antaa, jos siellä on selvä tutkittavissa oleva vika niin tod.näk. tulee ehyt(Nimim. tälläkin viikolla 1 psa:n bsi boxi herätelty henkiin.). jos taas ei näkyvää / mitattavaa vikaa löydy niin ei se valohoidolla kyllä tule kuntoon...

Näitä tulee paljon vastaan eri merkeissä ja ihan korjaamon diaknosoituna
-ecu rikki = on yleensä joku muu vika
-joku sähkövika = piuha poikki, liitin irti, maa vika tms.
-ajonesto päällä = joku muu vika joka aiheuttaa ajoneston vikakoodin
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Näitä tulee paljon vastaan eri merkeissä ja ihan korjaamon diaknosoituna
No tämä on helppo vaihtoehto , kun ei homma millääntapaa kiinnosta.
Ja tottahan se on , ettei vanhaan stiloon kannata kovin montaa tuntia uhrata aikaa ,kun se kuitenkin maksaa liikaa.
Korjaamon kannattaa tehdä töitä josta saa hyvän korvauksen , 3h jotain sähkövian hakua josta ei ole varmuutta tuleeko se edes kuntoo ei ole sitä jos siitä saa 50€.
Mielummin tekee samaan aikaa vaikka jonku jakopään josta jää käteen 300-400€.

Jos taas menet sanomaan , ettei kiinosta , tai ettei kannata niin joku ottaa herneen sieraimeen.
Itse olen näistä huonoista hommista koittanut hinnoitella iteseni ulos , mutta siitäkin sana sitten leviää.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itse olen puhelimessa todennut kuten asiat ovat. Minun pitää rientää päivän töihin että tällähaavaa ei ehditä enempää auttamaan.
Jos siittä paskamyrsky alkaa netissä huonosta palvelusta niin alkakoot.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Itse olen puhelimessa todennut kuten asiat ovat. Minun pitää rientää päivän töihin että tällähaavaa ei ehditä enempää auttamaan.
Jos siittä paskamyrsky alkaa netissä huonosta palvelusta niin alkakoot.
Noo ei se nyt ihan noinkaan , ensin mainostat useilla tuhansilla ja sitte pienestä tulee paskaa nettiin , tekee miten hyvänsä niin aina menee viktuiks kun ihmistenkanssa tekee kauppaa.

Se on yllättävän vaikeeta nykyään ihmisten sulattaa sitä jos kaikki heti nyt ilmaiseksi ei toimi.

Sitä kun ei käsitetä , että rahan takia tätä tehdään , eikä pelkän auttamisen halun.
Eikä yrittäjä ole ahne kun pyytää xx hintaa , se vaan on nykyään suomi sellainen persreikä , ettei siitä tekijälle oikeen mitään jää.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos sosialismi tulee takasin niin alan tehdä ilmaiseksi. Kapitalismissa se ei vaa mene nyt simmottis et rahaa ei pyydetä. Ja edelleen rehellinen pitää olla. Itselleen ja asiakkaille. Jos ei ole aikaa ei kannata tehdä puhelimessa eikå missään ilmaiseksi. On se minunkin puhelin rauhoittunut ja se on just mun ihan itseni aikaansaannosta. Mutta jos kaksi asiakasta seisoo vieressä ja kolmas tulee vielä sanomaan että säähän lupasit tehä niin pellen teet itsestäsi lupailemalla liikoja.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 ECU ongelmat

Viesti Kirjoittaja mikah »

Nyt tähän loppuun tiedoksi kaikille, että meidän firman Stilon korjaukset loppui tähän. Eli jos Stilossasi on joku mystinen vika, niin vie se johonkin muualle. Taas tänään sain vaan vittuilua, kun en osannut viesteillä neuvoa kuinka Stilon ajoneston saa ohitettua.

Eli ei kannata enään olla kenenkään missään yhteydessä jos Stilossa tai missään muussakaan Fiatissa on vikaa. Nyt keskityn pelkästään niihin autoihin joita olen 30 vuotta työkseni korjannut, ja ne eivät ole luojan kiitos Italialaisia. Minkään muun maan autojen harrastajissa en ole koskaan tavannut yhtä mulkkuja ja pihejä ihmisiä... Kaikki pitää saada ilmaiseksi, tai mielellään jotain rahaa tai muuta vielä lisäksi. Pitäkää vittu tunkkinne! Eli ÄLKÄÄ ENÄÄN SOITELKO STILO ASIOISSA MINULLE! EI KIINOSTA PASKAAKAAN TEIDÄN ROMUNNE!!
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Vastaa Viestiin