Fiat Punto 2006 lämmitys
Fiat Punto 2006 lämmitys
Punto '06 ja ongelma lämmönsäädön kanssa. Ongelma on diagnosoitu olevan lämmityslaitteen kotelon läpissä, jotka ilmeisesti tipahtaneet paikaltaan/rikkoutuneet. Korjausta varten kojelauta pitää irrottaa, jotta tuonne pääsee käsiksi. Näyttäisi siltä, että kojelaudan irrotus vaatii ohjausakselin irrotuksen. Mitä tuo ohjausakselin irrotus vaatii ja onko jossain kuvaa mitä pitää avata jotta sen saa riittävästi pois tieltä kojelaudan irrottamiseen? Linkit ja kuvat kojelaudan irroituksesta tällä palstalla näyttäisi olevan vanhentuneita eikä sitä kautta löytynyt apuja.
EDIT: siirretty tekniikkapalstalle ja ohjausakseli melkein irti myös. Läpät näyttäisi liikkuvan mutta mahdoton sanoa varmaksi. Ainakaan ei liiku täyttä matkaa lämpimälle. Vaihtoehtona varmaan voisi olla koko lämmityslaitteen kotelon vaihto, mutta vaikuttaa koko auto rakennetun sen ympärille. Onko jotain ehdotuksia mitä kannattaisi selvittää tai kokeilla?
EDIT: siirretty tekniikkapalstalle ja ohjausakseli melkein irti myös. Läpät näyttäisi liikkuvan mutta mahdoton sanoa varmaksi. Ainakaan ei liiku täyttä matkaa lämpimälle. Vaihtoehtona varmaan voisi olla koko lämmityslaitteen kotelon vaihto, mutta vaikuttaa koko auto rakennetun sen ympärille. Onko jotain ehdotuksia mitä kannattaisi selvittää tai kokeilla?
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
en ko. mallia tunne tarkemmin, mutta https://www.autonvaraosatpro.fi/abakus-8564798" onclick="window.open(this.href);return false; lämmityslaitteen kenno voisi olla vaihdon tarpeessa, jos tihkuttaa/tukossa tms. Tuon pitäisi lähteä ilman kojelaudan irrotteluja keskikonsolista jalkatilasta sivullepäin.
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Onko tuosta kennon vaihdosta kakkoskoppaseen puntoon kellään kokemusta?
Eikait nyt jumalauta tarvi tuosta(kin) purkaa kojelautaa pois? Ilmastoimaton malli kyseessä.
Eikait nyt jumalauta tarvi tuosta(kin) purkaa kojelautaa pois? Ilmastoimaton malli kyseessä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Kävin apukuljettajan jalkatilasta vilkaisemassa ja kyllä, vahvasti todennäköisesti koko auto pitää räjäyttää atomeiksi jotta kennon saa vaihdettua.
Kenno on melko ylhäällä, putket kiertää lattiaa pitkin tulipellille "kiertäen" koko lämmityslaiteyksikön.
Kenno on melko ylhäällä, putket kiertää lattiaa pitkin tulipellille "kiertäen" koko lämmityslaiteyksikön.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
olikohan vuoden 2003 stilossa kerran samanlainen juttu. Paikkasin sen tiivistysaineella ja vuoto lakkasi. Noita aineita ei tosin kaikki suosittele, mutta siinä tilanteessa ei innostunut alkaa enempiä purkamaan ja aine toimi lopulta hyvin.
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Tässäpä onkin kenno tukossa edm aineiden takia...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
jos ei vuoda, niin letkut irti, vesiletkulla vettä "väkisin " läpi molempiin suuntiin, välillä voi liotella fairilla tai voi ajella jonkunpäivän fairi litkuilla. vie aikaa mutta on usein pelastanut kennonvaihdolta.
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Nyt on semmonen ~100l juoksutettu kennon läpi. Mustaa sitkeää paskaa sieltä ainakin alkuun tuli reippaasti, mutta enään ei juuri kamalammin tule. Autolla myös ajettu ~30km ihan pesuaineet sisällä (järjestelmään tarkoitetut).uk350 kirjoitti:jos ei vuoda, niin letkut irti, vesiletkulla vettä "väkisin " läpi molempiin suuntiin, välillä voi liotella fairilla tai voi ajella jonkunpäivän fairi litkuilla. vie aikaa mutta on usein pelastanut kennonvaihdolta.
Operaation jälkeen aina vähän aikaa puhaltelee kuumaa, kunnes muuttuu haaleaksi. Ilmaa ei ole, vettä ei häviä. Kannentiiviste vaihdettu kesällä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
joo, tulee se jossainvaiheessa vastaan sellaanenkinwellu kirjoitti:Nyt on semmonen ~100l juoksutettu kennon läpi. Mustaa sitkeää paskaa sieltä ainakin alkuun tuli reippaasti, mutta enään ei juuri kamalammin tule. Autolla myös ajettu ~30km ihan pesuaineet sisällä (järjestelmään tarkoitetut).uk350 kirjoitti:jos ei vuoda, niin letkut irti, vesiletkulla vettä "väkisin " läpi molempiin suuntiin, välillä voi liotella fairilla tai voi ajella jonkunpäivän fairi litkuilla. vie aikaa mutta on usein pelastanut kennonvaihdolta.
Operaation jälkeen aina vähän aikaa puhaltelee kuumaa, kunnes muuttuu haaleaksi. Ilmaa ei ole, vettä ei häviä. Kannentiiviste vaihdettu kesällä.
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Ennen kaupan puhdisteita pestiin soodalla. Pari mukillista veteen, flekti irti ja kaasuteltiin aivan kiehumiseen asti. Jäähtymisen jälkeen huuhtelu ja uudet nesteet.
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Tuollaisen kun tekee firepiltille, pääsee sitä kansijumppaa tekemäänVTO kirjoitti:Ennen kaupan puhdisteita pestiin soodalla. Pari mukillista veteen, flekti irti ja kaasuteltiin aivan kiehumiseen asti. Jäähtymisen jälkeen huuhtelu ja uudet nesteet.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Paa ne lämppärin letkut takaperin , että vesi kiertää toiseen suuntaan.
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Tuota nyt voisi kyllä vielä kokeilla.Wesulius kirjoitti:Paa ne lämppärin letkut takaperin , että vesi kiertää toiseen suuntaan.
Auton tiedossa oleva tarina lyhyesti:
- Flekti porsinut
- Syyläri porsinut, ehkä kokeiltu paikata litkulla
- Moottori porsinut
- Ilmeisesti kenno vuotanut
- Paikattu järjestelmää
- Moottori tosissaan porsinut
- Vaihdettu moottori
- Vaihdettu syyläri
- Vaihdettu koritietokone
- Ajettu
- Termari umpeutunut paikka-aineesta
- Kone keittänyt huolella
- Kansiremontti
- Kenno tukkeutunut
- Huuhdeltu
- Kennon vedenkierto tukkeutunut kokonaan
- Huuhdeltu ja poistettu paikka-paskaa täynnä ollut lämmitin
- Kenno tukkeutunut
- Huuhdeltu porakone-pumpulla väärään suuntaan kymmeniä litroja
- Kenno tukkeutunut
- Huuhdeltu "kone käyden", jonka jälkeen pesuneste sisään ja 30km ajoa
- Kenno tukossa
- Huuhdeltu tulikuumalla vedellä molempiin suuntiin, kunnes tulee kirkasta
- Puhaltaa vain haaleaa, -5 ja takaikkunat alkavat sulamaan vasta 100km ajon jälkeen
- Nestepinta ok, mutta ilmaantuu huonosti
Tuossa epäilys auton historiasta. Moottorinvaihdon jälkeen tuli siis vanhempieni talouteen.
Apukuskin "potkumuovien" taakse kun kurkkasin, niin kennon vaihto vaikutti senverran irstaalta toimenpiteeltä, että todennäköisempää on paalata koko romu kuin alkaa sitä vaihtamaan. Vaikka kuinka on kaikennäköistä jo tehty, niin tuo on jo liikaa. Kennon alumiiniputket lähtevät rintapellistä aikalailla suoraan kohti auton takaosaa ja kääntyvät noin 10cm jälkeen 90° oikealle (apukuljettajan suuntaan). Siinä noin 12-15cm jälkeen 90° käännös taakse alaviistoon ja ~20cm jälkeen käännös pystysuoraan ylöspäin häviten kojelaudan uumeniin jossain keskisuulakkeiden kohdalla/yläpuolella.
Ensinnäkin mietin, miten tuommonen kenno voi ylipäätään ikinä ilmaantua mitenkään kunnolla? Minusta ei mitenkään, koska ilma nyt on noin 0.998kg/litra kevyempää kuin vesi. Tätä päätelmää puolustaisi myös netistä löytyneet kirjoitukset, minkälaisilla kilometreillä noita kennoja on mennyt, ihan lämpimissäkin maissa (ilma on lämpöeriste vrt. vesi. Jos kennoon jää ilmapatja jonnekkinpäin, niin kennoon tulee lämpörasituksia ja lopulta virumista ---> murtuma). Esimerkiksi Fiat Bravx:ssa rakenne on muutoin samankaltainen, mutta kenno on pystyasennossa lattian rajan läheisyydessä ja kennon putkissa on liittimet siinä apukuljettajan jalkatilan kupeessa (ei tarvitse purkaa kuin muutama muovi).
En siis ole purkanut enkä todennäköisesti pura. Tässä vain omia havaintoja/ajatelmia tuosta systeemistä, mitä sitä pikaisesti tutkin ja vilkuilin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Voisiko kovemmat moottorin kierrokset ja siten reippaampi veden kierto auttaa järjestelmän ilmaamisessa...
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat Punto 2006 lämmitys
Eip. Tuotakin kokeiltu.Vode131 kirjoitti:Voisiko kovemmat moottorin kierrokset ja siten reippaampi veden kierto auttaa järjestelmän ilmaamisessa...
En tämän enkä edellistenkään Puntojen (enkä muuten 1.2:n Bravx) kanssa ole onnistunut tuossa "käyden ilmaamisessa". Se kennon letkun ilmausreikä on outo, ilmeisesti virtaus letkussa on niin kova, ettei ota ilmoja pois.
Muutenkin se on ennen kennoa, joten kennossa oleva ilma on ja pysyy.
Kierrosten antaminen muuten tienpäällä antaa hieman lämpimämpää ilmaa, mutta ajoin 2-3km noin 5000rpm koneessa eikä auttanut mihinkään. Ei nostanut lämpöjä tms. mutta sisälle ei vain tullut lämmintä.
Moottori lämpeää todella nopeasti mittarin mukaan termostaatti-lämpöön. Ihmekkös tuo, kun termostaatin "ohittava" vesireitti kennon kautta suoraan pumpulle virtaa huonosti.
Harmittaa kyllä vietävästi, koska muutoin ihan koppava pirssi menemään. Ei lotise/kolise eikä vie bensaakaan. Talvi vaan aika rajusti löi lyhtypylväät rataisiin nyt.
Minkä huollan, sen korjaan...