1.3 multijet ja p0089

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja am »

Taustaa autolle on tässä keskustelussa: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=40353" onclick="window.open(this.href);return false;

Pitkähkö selostus, mutta monia asioita on tullut puhdisteltua/vaihdettua ym. Samanlainen moottori ylhäältä kuvattuna: http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesim ... _0687s.jpg

Auton malli Grande punto 1.3 diesel 55kw. Auto kulkee ok, hieman nakuttaa kylmäkäynnistyksessä, joka sitten hetken päästä vaimenee. "Taloudellisella tyylillä" ajaessa auto kulkee hyvin, mutta kuormittavissa kiihdytyksissä (jalka lattiaan) auto laittaa vikakoodin p0089, joka on monen google-ohjeen mukaan hankala metsästää, kun syitä voi olla monia. Diesel-paine alkaa laskemaan kiihdytyksen loppuvaiheessa n. 2500kierroksen jälkeen ja auto menee limp-modeen, kun haluttu dieselpaine (multiecuscanilla tutkittuna) on selvästi enemmän. Jos taas kiihdytyksen tekee maltillisesti, diesel-paine ei ala laskemaan tuolla kohdilla, vaan kierrokset nousevat yli 3000:nen ja vikavaloa ei välttämättä tule.

- lähiaikoina vaihdettu lambda (antaa arvoja 11voltin tietämillä multiecuscanilla) vaikka ohjeistuksissa puhutaan 0,5voltin tavoitearvosta :roll:
- map anturia vaihdettu ja näyttäisi antavan oikeansuuntaisia arvoja
- maf-anturia puhdistettu, multiecuscan antaa arvoja 500-800 väliltä (mittayksikkö?)
- moottorin takaa puhdistettu "oil-vapour-separator" huohotinputkistoa ja itse suodatinta. Oli jonkinverran vaseliinin kaltaista tukkoumaa tuolla, mutta ei kuitenkaan vaikuttanut vikakoodi-asiaan.
- egr-solenoidi irrotettu ja liikkuu 12voltin jännitteella ja solenoidin alla läppä liikkuu. Multiecuscan antaa arvoja yleesä 0 - 27prosentin väliltä EGR valve opening. Voisikohan tuo olla kuitenkin jumissa/tukossa - vaikka solenoidin alla oleva läppä liikkuu (kuva esim. täällä: https://i.ebayimg.com/images/g/A3sAAOSw ... s-l300.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- diesel-suodatin vaihdettu uuteen
- dieselkorkeapainepumppua puhdistettu, mutta tiivisteet ovat alkuperäiset. Ihan pientä kosteutta/tihkua tulee joskus sen pintaan (saattaisi tarvita uudet tiivisteet)
- turbon hukkaportti liikkuu. Pientä öljyvuotoa on tullut lähiaikoina moottorille menevän letkun juuresta(turbon kiinnityksestä), tämän vuoksi puhdistin moottorin huohotinputkia tarkemmin, jos moottorissa ylipainetta/vastapainetta öljykierrolle.
- diesel suuttimia en ole puhdistellut tms. kun ne ovat tiukasti kannessa kiinni. Niiden juuresta ei näytä tulevan vuotoa.
- commonrail paine-anturi antaa multiecuscaniin lukemaa oikeanlaisesti.
- commonrail paineventtiili Kuva on tämänkaltainen boschin osa ja siinä ei taida olla kuluvia tiivisteitä tai jousia, vaan se toiminee sähköisesti. En tiedä voisiko tuo välillä toimia ns. kevyessä kiihdytyksessä, mutta kuormittavassa kiihdytyksessä antaa periksi paineita.
- polttoainetankkiin ja siellä olevaan pumppuun en ole vielä tutustunut. Siellä ollee jonkinlainen suodatin ja ylläpitopaineventtiili, kun virrat katkaisee. Välillä (lyhyen sammutuksen jälkeen) uudelleenkäynnistys on ottanut hieman pitempään. Tankissa oleva pumppu syöttää perusajossa ok polttoainetta.

Eli vikakoodin ja limpmoden aiheuttavassa kiihdytyksessä (yleensä 3 tai 4-vaihteella) "boostpressure" nousee yli 2000mbar. Fuel pressure nousee n. 800-1000bar asti, kunnes kääntyy laskuun, vaikka desired fuel pressure) jatkaa nousuaan. Tuossa samalla myös commonrail paineventtiili aukeaa n.70prosenttiin, kunnes tulee "limpmode-alasajo"-arvoille - vaikea arvailla aukeaako venttiili korkean paineen vuoksi, vai päättääkö ecu muutoksesta.

Kakkosvaihteella näin ei yleensä käy, vaan paine hieman voi notkahtaa kiihdytyksessä, mutta jatkaa sitten nousua yli 1000 noin 1300bar asti.

Olisiko jollakulla seuraavaan askeleeseen antaa vinkkiä - jokin kotinikkarin testi tai osanvaihto tms. joka voisi viedä eteenpäin tämän Fiatin kiihdytyksiä.
- kannattaisiko egr-irrottaa putkien puhdistusta varten
- olisiko tankkipumppua syytä tutkia tarkemmin
- commonrail paineventtiilin testaus jotenkin tai vaihto tms.
- turbon hukkaportin toiminnan testaus, "vacuum pipe" tukossa tms.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja am »

itse vastaten... tuolta https://www.youtube.com/watch?v=byNlU-6kweE" onclick="window.open(this.href);return false; löytyi hyvä sovellettava purkuohje Egr:lle ja siellä kohdassa 12.00 on ilmanottoon sisälle menevä putki, joka ainakin tuossa on likainen/tukkeutuva osa, vaikka egr muuten toimisikin...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Egr jumitus: tuo egr:n musta murikka mihnä tulee sähkö on 3 ruuvilla kiinni ja ne saa siitä päältä auki, sen alta löytyy aksila jota voi koittaa liikkuuko se hyvin vai huonosti vai onko kokonaan jumissa. Tuo koko härdelli on aika kiva irroiteltava...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mitä tuo vikakoodi oikeasti tarkoittaa?

Oletko seurannut kiihdytyksen aikana polttoaineen painetta?
JOS tuo liittyy polttoaineen paineeseen on aika turha putsailla egr.ää.

Paineeseen liittyvia ongelmia siitopumppu , suodatin , paineensäädin , cr pumppu , suuttimet , Vuotava polttoaineletkun liitos (esim paluulinjasta imee ilmaa joukkoon).
Fordin puma moottorissa on aika yleistä , että paineensäätimeen pääsee roskaa ja se alkaa tempuiilla ( railipaine heittelee).
Toisaalta jos tuo tekee sen aina kiihdytettäessä , että raili paine putoaa , pumppu ei todennäkoisesti vain saa tarpeeksi polttoainetta.
Tietysti se vika voi myös olla siinä railipaine anturissa tuota on vaikea kokeilla, muutakuin vaihtamalla osa toiseen.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja am »

Tarkastin tuon egr-solenoidin irrottamalla sen ja venttiili ja solenoidi liikkuvat hyvin.

Tuo koodi on joidenkin nettiohjeiden mukaan yks "kypsimmistä", sillä sen voi aiheuttaa n. 25 erilaista syytä. Vikakoodi tarkoittaa halutun polttonestepaineen ja toteutuneen paineen liian suurta eroa tietyn aikaa. Tässä muistaakseni on ajettu 5-vaihteella ja kaasu lattiaan tms. ilmanpaine nousee jyrkästi. Kuvakaappaus käyristä vikatilanteen koittaessa on ohessa:
Kuva
Tuossa on pa-venttiilin aukeaminen mukana, eli se menee tuossa 30prosentista 70prosenttiin samalla, kun pa-paine laskee.

Moottorin nopeus ei tässä nouse juurikaan (5.vaihde) ja fuel pressure alkaa putoamaan, kun haluttu paine jatkaa nousua. Vikatilanteen myötä käyrät putoavat alas. Nuo käyrät eivät oikein kerro miksi pa-venttiili lähtee aukeamaan, vaikka haluttu pa-paine nousee.

Toisessa tilanteessa kiihdytys on tasaisempi (kaasu ei lattiaan asti) ja vikatilannetta ei tule - ja pa-venttiili pysyy myös 30%nurkilla:
Kuva

ja tässä on ensin kakkosella kiihdytys ok ja sitten kolmosella tulee vikakoodi:
Kuva

Täytyy sitten miettiä mistä kohtaa seuraavaksi lähtisi osaa vaihtamaan tai puhdistamaan, jos egr ei siihen vaikuta. Täällä https://youtu.be/qTGyhVyMjKA" onclick="window.open(this.href);return false; oli vinkkinä, että imuilma-aukossa olevan putken saattaisi saada irrotettua ilman koko egr-härpäkkeen irrottelua. Täytyypä jokatapauksessa pyrkiä tuo puhdistamaan, kun se on todennäköinen tukkeumapaikka. Egr-aukeamiskäyrät eivät kovin ainakaan näytä vaikuttavan ilmanpaineiden muuttumiseen - periaatteessa paineen täytyisi ehkä kuitenkin muuttua selvästi käyrällä.

Paineventtiili tai tankkipumppu ollee seuraavat epäilyksen kohteet. Tulee tutkiessa ainakin moottori tutuksi :roll:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Juu kyllä tuo siltä vaikuttaa , että polttoaine loppuu pumpulta.
Onko tuossa siirtopumppua tankissa?
tarkasta myös suuttimien ohivirtaus , tosin ei oikeen sovi vian kuvaan.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja am »

joo siirtopumppu tankissa. Puhdistin sen liitintä, mutta vielä ei lähtenyt sen kiinnitysrengas aukeamaan. Täytyy paukutella muovikierreosaa myöhemmin lisää ja kovemmin.

Luin aiheesta lisää ja virransaanti kiihdytyksessä vaikuttaa myös siirtopumpun tehokkuuteen tuolloin. Akun navoista mitattuna lataus on oikeanlainen 14,3v tyhjäkäynnillä ja 14,4v 2000rpm kierroksilla parkissa. Multiecuscan näyttää tosin Ecun saamina voltteina ajaessa keskimäärin 13,5v. Ihan kuin jokin sulake tai liitos olisi tuossa välissä (akulta - eculle) vastuksena. Joissakin kytkennöissä voisi olla jännitehäviötä. Pumpun saamaa virtaa tai jännitehäviötä en ole vielä mittaillut.

Toisaalta "calculated intake air quantity" ja "intake air quantity" eroavat käyrinä kokoajan toisistaan melko paljon. Tuo ensimmäinen arvo tulee useamman sensorin laskelmana ja toinen on maf-sensorin todellinen arvo. Jos niiden täytyisi olla paremmin toisiansa vastaavia, se voisi viitata Egr:n pikkuputken tukkoisuuteen imuilmakanavassa tai sitten ilmavälijäähdyttimen tukkoisuuteen. Nyt ero on n. 200mg/i calculated arvo on toista suurempi koko testiajon ajan. Maf arvo käy max n. 550 mg/i kohdilla.

Egr on tässä mallissa ahtaassa paikassa oleva mustekala. Täytyy kokeilla, jos saisi sitä sen verran liikuteltua irrottamalla se moottorista, että imuilmakanavaan menevän putken saisi puhdistettua ilman jäähdytinnestevalutuksia.

Yksitellen osia vaihtamalla ja puhdistamalla autosta tulee uutta vastaava :)
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja am »

puhdistin korkeapaineventtiilin tänään, mutta testiajon jälkeen kolmosella kiihdyttäen sama vikakoodi ilmaantuu limp moden kanssa. Tuossa venttiilissä oli vähän likamurusia metallisiivilän päässä. Varmaankin seuraavien tutkimuskohteiden järjestys ollee egr-puhdistus, tankkipumpun puhdistus tai vaihto ja sitten ehkä tuon korkeapaineventtiilin vaihto. Erikoisen piilossa on tuo vian aiheuttaja :roll:
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: 1.3 multijet ja p0089

Viesti Kirjoittaja am »

Tähän ketjuun päivitän näin reilun puolen vuoden jälkeen, että lopulta sain tuon kuntoon n. kotitarvekorjauskeinoin. Autolla tuli ajeltua pitemmän aikaa siten, että vikakoodi ilmaantui kiihdytyksissä. Nyt kesällä startti piteni ja käynti oli vikakoodin kanssa kohtuu verkkaista.

Vaihdoin painesäätöventtiilin, pudistelin antureita ym. autoa tuli puhdistettua moottoritilasta jokapuolin. Nyt on vielä tulossa postin matkassa commonrail paineanturi. Korkeapainepumppuun Bosch cp1 vaihdoin sisälle tiivisteet, mutta palikat paikoilleen ja sama koodi ja käynnistys pitkä tai tosi heikko. Akku ok, kierroksia startissa, mutta paineita vain 150, joka ei joka kerralla riittänyt käynnistykseen.

Monta mietintää ja suunnitteilla oli seuraavaksi pumpun vaihto... Mutta viimeisenä oljenkortena (kun tankki pumppua en vaihtanut) otin korkeapainepumpun vielä irti ja kun pulttien torxit olivat jo sen verran kuluneet, että niitä ei saanut enää helposti auki, päätin kiristää pultit maksimiin. Kaikki takas paikoilleen, muutama tiiviste lisää matalapaineletkuliitoksiin ja yllätykseksi paineet löytyivät takaisin moottorille. Ei koodeja kiihdytyksissä ja auto tältä osin tuli kuntoon pumpun tiivistyksillä :)
Vastaa Viestiin