Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tarkoituksella väljä otsikko, koska en tiedä noista juuri mitään.

Ajatuksena on, että vaihtaisin 70-luvun Range Roveriin nykyisen 70-lukuisen Fiatin 3,5L kuorkkidieselin tilalle jotain modernimpaa. Sellaista, joka lähtisi hyvin pakkasessakin käyntiin, olisi kohtuuhiljainen, luotettava eikä käryttäisi mahdottomasti. Saisi autosta paremman käyttöauton pidemmillekin reissuille.

Koska autossa on moottori pitkittäin, tulee mieleen ensisijaisesti Dailyn moottori, joissa lienee kampurassa silmälaakeri valmiina. Vai onko Ducaton koneissakin sille paikka?

Ja oleellisempi kysymys on, jos saisitte itse valita niin minkä moottorin laittaisitte? IDTD, JTD vai mikä? Mitä muita eroja löytyy, mitä tehoja jne? Luonnollisesti perinteinen pumppukone olisi yksinkertaisempi asentaa, varmaan vaan virtaa pumpulle ja se on siinä?

Autossa on alunperin ollut 3,5L V8 130hp. Periaatteessa Classicissa on ollut jopa 200hp, mutta en osaa sanoa miten katsotaan samaksi mallisarjaksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos se on sille dieselille leimattu, niin katselisin jonkun Aifon teollisuusmoottorien sarjasta, enkä puhuisi katsastajalle mitään. Aifo = Ivecon teollisuusmoottori. Varmaan löytyy vielä perinteisellä pumpulla olevia, valmiina paikalleen ruuvausta vailla olevia paketteja. Uskoisin myös kierroslukualueen riittävän. Tietysti käytetyn löytäminen voi olla haastavaa, vaikka ei uudetkaan tolkuttomia maksa. Rangen arvoa kun en osaa edes arvata, mutta tuskin tätä rahallisesti kannattavassa mielessä tehdään.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En nyt ihan näe, että miten tuo auttaa ongelmaan. Kun nykyinen moottori on sinänsä hyvässä iskussa, mutta perinteisenä suoraruiskuna liian kovaääninen eikä pakkaskäynnistyvyydessä nykyisten auton moottorien tasolla. Eikö nuo teollisuusmoottorit ole periaatteessa edelleen ihan näitä samoja koneita? Jos niissä olisi merkittävästi modernimpi malli se voisikin olla järkevää, kuten Common Raililla varustettu joka toimii itsenäisesti. Mutta voi ilman kontakteja olla tekemätön paikka löytää käytetty.

Ja aika niukat rahatkin on tähän suunniteltu. Järkevää olisi ostaa uudempi maasturi, kävin katsomassakin 8 tonnin hyvää Discoveryä mutta ei se vaan sytyttänyt ja sitten pitäisi myydä perheenjäsen jollekin offimiehelle varaosiksi pilkkahintaan.

Eikä ongelmia kannata hoitaa ostamalla lisää autoa. Lisäksi kaikki rahat tarvittaisiin nyt hallin rakentamiseen.

Parilla tonnilla saisi purkuauton. Yksi vaihtoehto olisi discovery I josta saisi koko tekniikan eikä tarvitse muuttaa sovitteita, mutta vähän kehnossa luotettavuusmaineessa nuo vanhemmat td5 moottorit.

Keväällä pitäisi joka tapauksessa irrottaa nykyinen moottori stefan vaihtoa varten, siinä voisi ainakin suunnitella moottorin vaihtoa. Sen voisi tehdä sittenkin jos näille saisi katsastusvapauden, mutta tuskin muutoskatsastuskaan olisi ongelma. Samalla tulee paljon muutakin remppaa, kuten vaihteiston korjaus ja korin tiivistys, joten tämä on tällaista ennakointia miettiä miten tuosta tehdään parempi käyttöauto.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Noita Ducaton koneita puolustaa tietysti parempi saatavuuskin. Tulisiko oksennus ja näppylöitä jostain marsun tai baijerin mistwagenin kattilasta? Niitäkin olisi joltensakin tarjolla. 1.9JTD taas pääsisi lähelle alkuperäisen koneen teholukemia, ja niitähän on, ja ovat luotettaviakin olleet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Eipä tuosta ole kuin muutama kuukausi, kun tekniikaltaan ehjä 156 2.4 JTD (10V, 136hv) meni paaliin ruostevaurioiden takia... Siinä olisi ollut hyvä CR-tekniikka Rangen keulalle ;)
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuollaistakin mietin, mutta tulee sitten muuntaminen pitkittäismoottoriksi ynnä miten CR ohjaus on naitettu mittaristoon, nopeussignaaleihin ynnä muuta huttua.

Yhden Marean johtosarjan olen silpunnut eikä se mitään kivaa hommaa ole koittaa selvittää, miten moottorinohjauksen saa eroteltua. Jos jollain on tietoa CR mallista, jossa olisi sangen itsenäinen moottorinohjaus niin kiinnostaisi.

Mukavaa se olisi, jos autossa olisi jatkossakin italialainen sydän.

Niin kierrosalueeltaan tuollainen 1,9/2,4 voi olla vähän pielessä, mutta jos vääntöalue on laakea en näe ongelmaa. Tässä kuitenkin on kyseessä muutos maastoveturista enempi maantiekulkineeseen. Maastossahan nykyinen moottori vakiokierrospumpulla on lyömätön, lähes mahdoton saada sammumaan kun pumppu lyö automaattisesti lisää syöttöä jos kierrokset meinaa laskea.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sotketaan vielä sen verran, että ei bensakonekaan ihan poissuljettu vaihtoehto ole. Varsinkaan jos raaskisi laittaa kaasulaitteet. Mutta siltikin pitkät matkat joutuisi ajamaan bensalla, niin isompi päiväreissu maksaisi 50-100€ enemmän. Kylhän se vähän kirpaisee.

Pitääkö pilata ystävyyssuhteet miettimällä tähän bussoa?

Toisaalta uudemman Rangen ruiskukasi menisi heittämällä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:Noita Ducaton koneita puolustaa tietysti parempi saatavuuskin. Tulisiko oksennus ja näppylöitä jostain marsun tai baijerin mistwagenin kattilasta? Niitäkin olisi joltensakin tarjolla. 1.9JTD taas pääsisi lähelle alkuperäisen koneen teholukemia, ja niitähän on, ja ovat luotettaviakin olleet.
Tämä. VAG 2.5 TDI (viisimukinen jakajapumpulla) on pirun luja moottori, ellei ole väärinkäytöllä paskottu (väärä ennakko, huollon puute). "Härkämäinen" vääntö alhaalla, vähän kärsii ylärekisterissä (taitaa 4500rpm olla maksimit). Löytyy taka ja etuvetoasennuksesta. Sähköohjauksella ja ilman. Ahtimella ja ilman.

Tosin sovitelaipanhan toi varmaan vaatii kytkinkoppaan. Meneekö noi Ducato/Iveco moottorit "heittämällä"?

Ducatoja on kyllä kohta suomen mettät täynnä. Sen puoleen ei varmaankaan ole valinnanvaikeutta.



Eikös suoraruisku lähde esikammiokonetta paremmin käymään? Näin olen ymmärtänyt...
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lähtee joo periaatteessa, mutta kun mennään tarpeeksi vanhoihin niin ei ole niin suoraviivaista. Ja tulee starttimoottoritekniikkakin mukaan jos mennään originaalistartilla.

Nykyinen moottori lähtee kyllä nollakeliin saakka ilman hehkuja, mikä ei onnistu saman aikakauden esikammiodieselillä. Liekkihehkulla lähtee n. -10 asti hyvin, mutta sen kylmemmässä hyytyy koko tekniikka. Vähän samat kokemukset Fiatin traktoristakin, tuon kylmemmässä pitää olla kaikki tiptop että toimii.

Tässä jutellut "asiantuntijoiden" kanssa, ja voi käydä niin että tuleekin lantikan 300Tdi seuraavaksi. Eli italokytkös loppuisi. Mutta vaakakupissa painaa asentamisen helppous. 200Tdi on äänekkäämpi ja Td5 taas vaurioherkempi, joten 300 olisi paras kompromissi konsernin moottoreista. Käytetty esim. Discoveryssä 94-98, viimeinen inkarnaatio 50-luvulta periytyvissä nelosdieseleissä. Mekaaninen suoraruisku sekin, mutta kohtuullisen kehittynyt. Td5 on sitten käsittääkseni pumppusuuttimilla, joissa yksi ongelma on kannen halkeaminen polttoainekanavasta, jolloin vuotaa naftaa öljyn sekaan.

Pitää tosin koittaa vielä löytää kokemuksia tuon 300Tdi moottorin talviominaisuuksista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Siinähän se luovuttaja näkyy jo olevankin:
https://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja ... ot/2689119" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato/Daily 2,8 koneet, mikä paras?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sen verran vielä puolustan noita teollisuusmoottoreita, että ovat toki aivan toista maata kuin nuo traktori ym moottorit vuosikymmenien takaa. Siististi käyvät ja käynnistyvät. Ja erilaisista tekniikkaakin on saatavissa railin ja perinteisen pumpun suhteen. Ja ovat valmiita paketteja johdotuksen ym suhteen.
Saatavuus tietysti rajoitettu. Käytettynä siis.
Vastaa Viestiin