Kytkin luistaa!
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 21.03.2019 13:59
Kytkin luistaa!
Moi,
Elikkä sellainen ongelma autossa, että kytkin luistaa. Kytkinsarja uusittu 2 kertaa kuunauden aikana. Ensin laitettiin LUK merkkinen kytkin ja pari päivää se toimiikin ihan hyvin, mutta sitten alkoi taas luistaa. Sen jälkeen ajattelin että jos tuo LUK merkkinen kytkin olisi jotenkin huono. Ostin seuraavaksi valeo merkkisen kytkinsarjan ja taas se toimii sen pari päivää ja sitten taas alkoi luistaa!!!!?!?!? Eli voisiko joku viisaampi kertoa missä voisi olla vila? On katsottu että vauhtipyörä ainakin on ehjä eikä siinä ole vikaa eikä myöskään vuoda mitään öljyjä sinne. Todella mystinen vika, voisiko olla että kytkin jää jotenkin kantamaan? Kokeilin tänään säätää mut ei en saanu säädettyä mitenkään kun nestekytkin.
Tässä alkaa vaihtoehdot loppua! Olisiko mitään enää tehtävissä?
Kiitos kaikille vastauksiata etukäteen.
Elikkä sellainen ongelma autossa, että kytkin luistaa. Kytkinsarja uusittu 2 kertaa kuunauden aikana. Ensin laitettiin LUK merkkinen kytkin ja pari päivää se toimiikin ihan hyvin, mutta sitten alkoi taas luistaa. Sen jälkeen ajattelin että jos tuo LUK merkkinen kytkin olisi jotenkin huono. Ostin seuraavaksi valeo merkkisen kytkinsarjan ja taas se toimii sen pari päivää ja sitten taas alkoi luistaa!!!!?!?!? Eli voisiko joku viisaampi kertoa missä voisi olla vila? On katsottu että vauhtipyörä ainakin on ehjä eikä siinä ole vikaa eikä myöskään vuoda mitään öljyjä sinne. Todella mystinen vika, voisiko olla että kytkin jää jotenkin kantamaan? Kokeilin tänään säätää mut ei en saanu säädettyä mitenkään kun nestekytkin.
Tässä alkaa vaihtoehdot loppua! Olisiko mitään enää tehtävissä?
Kiitos kaikille vastauksiata etukäteen.
Re: Kytkin luistaa!
Mikä auto kyseessä?......Ja minkälainen on ajotapa, jolla autoasi ajat?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Kytkin luistaa!
onko tässä kyseessä Punto. Kytkinhaarukkavika?
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=39813&p=272413
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=39813&p=272413
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 21.03.2019 13:59
Re: Kytkin luistaa!
Sori auto unohtus.
Fiat punto 1.2bensa vm2006
Fiat punto 1.2bensa vm2006
Re: Kytkin luistaa!
Voi olla kytkin haarukkavika tai kytkimen työsylinterille menevän letkun vika.
Osaatko ajaa ja vaihtaa vaihteita ilman kytkintä? Välikaasulla siis?
Tuon voisi nimittäin testata seuraavasti:
- Työsylinterin päästä ilmausnippa auki
- Painaa pari kertaa kytkimen pohjaan
- Nippa kiinni
- Koeajo, luistaako?
Radikaalimmin (sotkee eikä voi testata pitkään):
- Nippa ihan vähän auki ja koeajolle
Kummallakaan tyylillä ei saa kytkimeen koskea.
Jos ei uskalla noin tehdä, niin silti voi asiaa tarkkailla ja tutkia:
- Riittävästi valoa siihen työsylinterille (tehokas taskulamppu tjsp)
- Jos voi, niin merkkaa työsylinterin käyttötangon kohdan vaikka tussilla jotenkin
- Nippa auki samalla tuijottaen kytkimen työsylinterin käyttötankoa
Näin tekemällä ei käyttötanko saisi liikkua ollenkaan, kun nipan avaa. Jos liikkuu ja samalla työntää nestettä pihalle, on työsylinterissä paine.
Se jarruletkun pätkä, joka tulee korilinjasta kytkimelle, voi vikaantua ihan kuin jarruletku. Letkun sisäosista voi kudos irrota ja kääntyä "palkeeksi" nesteen eteen niin, että toiseen suuntaan neste virtaa, toiseen suuntaan ei. Tällöin voi jäädä työsylinterille paine päälle ---> kytkin on jatkuvasti löyhässä.
Haarukkavika pitää yleensä ääntä, metallista sellaista ennen hajoamistaan. On toki mahdollista, että haarukka on antanut periksi jolloin työsylinterin liikematka kasvaa ---> haarukka jää rajuun kulmaan eikä palaudu ---> kytkin löyhässä ja luistaa.
Osaatko ajaa ja vaihtaa vaihteita ilman kytkintä? Välikaasulla siis?
Tuon voisi nimittäin testata seuraavasti:
- Työsylinterin päästä ilmausnippa auki
- Painaa pari kertaa kytkimen pohjaan
- Nippa kiinni
- Koeajo, luistaako?
Radikaalimmin (sotkee eikä voi testata pitkään):
- Nippa ihan vähän auki ja koeajolle
Kummallakaan tyylillä ei saa kytkimeen koskea.
Jos ei uskalla noin tehdä, niin silti voi asiaa tarkkailla ja tutkia:
- Riittävästi valoa siihen työsylinterille (tehokas taskulamppu tjsp)
- Jos voi, niin merkkaa työsylinterin käyttötangon kohdan vaikka tussilla jotenkin
- Nippa auki samalla tuijottaen kytkimen työsylinterin käyttötankoa
Näin tekemällä ei käyttötanko saisi liikkua ollenkaan, kun nipan avaa. Jos liikkuu ja samalla työntää nestettä pihalle, on työsylinterissä paine.
Se jarruletkun pätkä, joka tulee korilinjasta kytkimelle, voi vikaantua ihan kuin jarruletku. Letkun sisäosista voi kudos irrota ja kääntyä "palkeeksi" nesteen eteen niin, että toiseen suuntaan neste virtaa, toiseen suuntaan ei. Tällöin voi jäädä työsylinterille paine päälle ---> kytkin on jatkuvasti löyhässä.
Haarukkavika pitää yleensä ääntä, metallista sellaista ennen hajoamistaan. On toki mahdollista, että haarukka on antanut periksi jolloin työsylinterin liikematka kasvaa ---> haarukka jää rajuun kulmaan eikä palaudu ---> kytkin löyhässä ja luistaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Kytkin luistaa!
omassa 1.3 mjet gp:ssä alipainepumppu (brake vacuum pump) jotenkin vuoti ja kun irrotin sen, tiivistin reunat - kytkin irrotti paremmin sen jälkeen ja rutinat vaihteenvaihdosta hävisivät. Toisinpäin...voisiko tuon saman pumpun heikko toiminta vaikuttaa kytkimen luistamiseen myös.
Toki autossa täytyy olla nestetoiminen/hydraulikytkin.
Toki autossa täytyy olla nestetoiminen/hydraulikytkin.
Re: Kytkin luistaa!
onko vauhtipyörän pinta kunnossa ettei johdu sieltä?
Re: Kytkin luistaa!
Am:n vastaukseen niin ei vaikuta.
Pääsylinteri voi myös tehdä kiusaa. Selviää nestelinja avaamalla ja paineet pois päästämällä.
Pääsylinteri voi myös tehdä kiusaa. Selviää nestelinja avaamalla ja paineet pois päästämällä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Kytkin luistaa!
Minäkin epäilisin ensin jonkun vastustavan nestelinjassa - yksi vaihtoehto on myös sisäpuolelta hajonnut letku, joka toimii ikäänkuin takaiskuventtiilinä estäen kytkimen palautumisen. Jarruissahan noita aina joskus esiintyy.
Edit: Welluhan tämän jo mainitsikin.
Edit: Welluhan tämän jo mainitsikin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Kytkin luistaa!
Wellu tuossa jo kattavasti aiheen käsittelikin, joten odotetaan palaako omistaja joskus palstalle antamaan tilanneraporttia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Kytkin luistaa!
Joskus törmännyt sellaiseenkin, että jos kytkimen liikerataa säätelee (=poljinta alemmas) niin pääsylinteri ei enää pääse niin ulos jotta se reikä nestesäiliöön aukeaisi. Sen jälkeen voi joko alkaa kantaa tai sitten onnistuu jonkun ilmakuplan kehittämään ja tuntuma on hassu eikä ilmaus onnistu. Eli pitää olla se vapaaliike polkimessa ja toisaalta myöskään sylinteri ei saa jumitella vaan pitää palautua ihan ulos asti.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.